Wyniki ankiety„Instytucjonalne podstawy działań promocyjnych regionu
na południe od Warszawy” przeprowadzonej wśród uczestników Konferencji„Perspektywy rozwoju turystyki weekendowej na południe od Warszawy”
Ankietę wypełniło 35 uczestników (spośród 67 wszystkich obecnych) Konferencji pt.”Perspektywy rozwoju turystyki weekendowej na południe od Warszawy” w dniu 14 listopada 2013 roku w Piasecznie. Uczestnikami tego spotkania byli samorządowcy (wójtowie, burmistrzowie, radni), pracownicy (wydziałów) promocji w poszczególnych urzędach z obszaru Krainy Jeziorki, przedstawiciele ośrodków kultury, ośrodków sportu i rekreacji, przedstawiciele organizacji takich jak: Lasy Państwowe, Chojnowski Park Krajobrazowy, PTTK Piaseczno, towarzystwa przyjaciół miast i miejscowości, inicjatorzy działań społecznych, miłośnicy turystyki rowerowej, wodnej, pasjonaci kultury i odkrywania historii regionu oraz przedsiębiorcy.
Pytanie 1. dotyczyło wskazania podmiotów właściwych, które powinny włączyć się w promocję turystyki regionu na południe od Warszawy i brzmiało ono:
”Które z niżej wymienionych podmiotów powinny zajmować się promocją i rozwojem turystyki regionu na południe od Warszawy?”
Najwięcej wskazań otrzymały następujące propozycje:
Gminy (31 wskazań), Powiaty (29), PTTK Piaseczno (28 ), Lasy Państwowe (Nadleśnictwo Chojnów, Sierzchów, Bogatki, …) (27), Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Zlewni Rzeki Jeziorki (26),PTTK Warka (26), Ośrodki Kultury poszczególnych gmin (26), Parki Krajobrazowe (Chojnowski Park Krajobrazowy) (26), Wydziały, referaty ds. promocji gmin i powiatów (razem) (26), Ośrodki Sportu i Rekreacji poszczególnych gmin (24), Lokalna Grupa Działania „Perły Mazowsza” (24), Gminne Centrum Informacji w Mszczonowie (23), Towarzystwo Miłośników Góry Kalwarii i Czerska (23), Towarzystwo Miłośników Piękna i Zabytków Konstancina (23), Towarzystwo Przyjaciół Zalesia Górnego (22), Towarzystwo Przyjaciół Zalesia Dolnego (22), Lokalna Grupa Działania „Kraina Kwitnących Sadów” (22), Towarzystwo Przyjaciół Piaseczna (21), Towarzystwo Miłośników Tarczyna (21), Towarzystwo Opieki nad Zabytkami, Oddział w Czersku (21), Indywidualnie przedsiębiorcy branżowi (19),
Ankietowani mniej chętnie w działaniach promocyjnych widzieliby: Związek Sadowników RP (14 wskazań) oraz Związek Pracodawców Gminy Lesznowola (13), choć należy zwrócić uwagę, że zyskały one ponad 1/3 głosów ankietowanych.
Wniosek: Do promocji regionu należy zaangażować wiele podmiotów, których działania dotyczą promocji i turystyki. Na pewno wszystkie szczeble samorządów oraz podmioty i organizacje, które już dziś prowadzą taką działalność.
W drugiej części tego pytania należało zaproponować podmiot/organizację, która mogłaby pełnić rolę lidera w regionie w zakresie promocji turystycznej. Blisko 60 % ankietowanych (21 wskazań) zaproponowało Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Zlewni Rzeki Jeziorki, jako organizację, która powinna taką rolę pełnić. Zdecydowanie mniejsze poparcie zyskała propozycja stworzenia zupełnie nowej organizacji (np. Lokalnej Organizacji Turystycznej). Tę propozycję wskazało 7 ankietowanych tj. 20% respondentów. Po 11 % głosów otrzymały odpowiedzi wskazujące samorządy gminne (4 wskazania) i powiatowe (4), jako liderów.
Wniosek: Rolę lidera w zakresie promocji i rozwoju turystyki na południe od Warszawy należy powierzyć Stowarzyszeniu Gmin i Powiatów Zlewni Rzeki Jeziorki.
Pytanie 2. brzmiało: „Jaka będzie właściwa strategia dla regionu w zakresie promocji turystyki (wybierz jedną ewentualnie dwie odpowiedzi)”
Ankietowani za najlepszą strategię dla regionu w zakresie promocji turystyki wybrali tę, która proponuje, aby promocją zajmowała się jedna organizacja (Lider), który powinien koordynować działania w zakresie turystycznej promocji regionu i umacniać współpracę angażując poszczególne samorządy i organizacje. Taką propozycję wskazało 80% ankietowanych (28 wskazań). Drugim wskazaniem, które zaznaczyło znacznie mniej, bo 25%, respondentów była propozycja wynajęcia podmiotu komercyjnego, który ma doświadczenie w promocji i marketingu miejsc. Kosztami powinny podzielić się samorządy oraz przedsiębiorcy czerpiący z tego zyski. Natomiast propozycję, aby to gminy promowały się indywidualnie poparło 14% ankietowanych, tyle samo, co propozycję, w której powiaty biorą na siebie funkcję promocyjną na swoim obszarze.
Wniosek: Promocją powinna zajmować się jedna organizacja (Lider), który powinien koordynować działania w zakresie turystycznej promocji regionu i umacniać współpracę angażując poszczególne samorządy i organizacje działające w tym zakresie. W działania te należy angażować (lub wynająć) właściwe podmioty komercyjne, które mogłyby pokierować takimi działaniami.
Pytanie 3. dotyczyło wskazania na czym przede wszystkim powinna koncentrować się promocja regionu:
Najwięcej zwolenników zyskała propozycja tworzeniu sieciowych produktów turystycznych regionu – 22 (62%). Drugą było kreowaniu produktów turystycznych zgodnych z walorami regionu i poszukiwaniu tego, co może być wyróżnikiem – 17 (48%)
Wniosek: Działania w zakresie promocji i turystyki powinny być bardziej zintegrowane i należy tworzyć produkty sieciowe, które będą zgodne z charakterystyką, walorami regionu, co mogłoby wyróżnić obszar zainteresowania. Turysta dzisiejszy jest wymagający. Oczekuje kompletnej oferty. Liczy na wybór miejsc, które może zwiedzić i wybór tego, co może robić.
Pytanie 4. dotyczyło wskazania właściwego regionu / obszaru promocji.
Ankietowani uznali, że obszar ten powinien być dynamiczny w zależności od wykreowanego produktu turystycznego i zainteresowania danych samorządów oraz podmiotów gospodarczych, byle obejmował region na południe od Warszawy. Taką odpowiedź zaznaczyło 51 % ankietowanych. Obszar Krainy Jeziorki (10 gmin) jako najbardziej właściwy i służący celom promocji zaznaczyło 31% respondentów. Trzecią propozycją był obszar leżący w dolinie rzeki Jeziorki oraz dolinie rzeki Pilicy – 23% ankietowanych. Pozostałe propozycje zyskały znacznie mniejsze zainteresowanie.
Wniosek: Obszar promocji należy traktować bardzo szeroko i powinien on obejmować znacznie większe terytorium niż kilka czy kilkanaście gmin na południe od Warszawy. Należy go uzależniać od tworzonych turystycznych produktów i celów promocji. W związku z tym należy poważnie rozważyć poszerzenie obszaru promocji w kierunku doliny rzeki Pilicy.
Pytanie 5. Zapytani o przedmiot wspólnej promocji respondenci najchętniej wskazali:
Turystyka weekendowa (33), Turystyka rowerowa (29), Atrakcje turystyczne
(28 ), Walory krajobrazowe (28 ), Zabytki (27), Turystyka aktywna (26), Turystyka wodna (26), Ciekawe wydarzenia i imprez plenerowe (26), Organizacja imprez markowych regionu (24), Agroturystyka (23), Kreowanie nowych produktów np. Czerskiej gruszki (23), Produkt regionalny„Jabłko grójeckie” (22), Kreowanie nowych atrakcji (22), Odkrywanie śladów przeszłości (22), Poszukiwanie tożsamości (22), Lokalni wytwórcy (21), Podmiot komercyjny (punkty gastronomiczne) (21), Angażowanie w promocję liderów, celebrytów (21), Organizacja warsztatów i konferencji tematycznych (20), Lokalni artyści (20), Turystyka konna (20).
Pytanie 6. Najczęściej za wspólny mianownik, który mógłby służące promocji regionu, i na którym należy oprzeć obecne i przyszłe działania, ankietowani wskazali:
Natura i środowisko (piękne lasy, liczne rezerwaty…) – 23 wskazania
Szlaki wodne zlokalizowane na Wiśle, Pilicy, Jeziorce, Rz. Czarnej, … - 20
Szlaki rowerowe i turystyka rowerowa – 19
Historia i zabytki (zamki, dwory, pałace, ratusze, muzea) - 19
Najlepsze gospody i restauracje (turystyka kulinarna) - 18
Atrakcje turystyczne (parki linowe, paintball, tory gokartowe, …) - 17
Najbardziej markowe imprezy naszego regionu - 14
Znalezienie wspólnego mianownika nie jest takie proste - 13
Nowy produkt lokalny np. Lesznowolska Dynia, Czerska Gruszka - 11
Pasieki, smaczne lokalne miody i pszczele przetwory - 11
Ziemia Czerska, którą dawniej był obszar na południe od ziemi warszawskiej obejmujący obecnie powiat piaseczyński, grójecki, białobrzeski, kozienicki, garwoliński, miński i otwocki - 11
produkt Geograficznie Chroniony tj. Grójeckie Jabłko - 8
stadniny, stajnie, ośrodki jeździeckie oraz szlaki konne - 7
Na pytanie 7. „Czy tego rodzaju Konferencje jak dzisiejsza uważasz za potrzebne?”
Zdecydowanie tak, powinny odbywać się znacznie częściej; odpowiedziało - 46 % ankietowanych.
Zdecydowanie tak, powinny odbywać się znacznie częściej, ale powinny dotyczyć węższego zagadnienia / konkretnego tematu - 43 %
Raczej tak. W ciągu roku powinny odbywać się 2 lub 3. To w zupełności wystarczy – 11 %
Zdecydowanie nie są potrzebne, niewiele wnoszą – 0 wskazań
Wniosek: Konferencja zorganizowana 14 listopada zyskała akceptację jej uczestników. Widzą oni potrzebę kolejnych tego typu spotkań, choć znaczna część uważa, że powinny one dotyczyć węższego zagadnienia.
Pytanie 8. dotyczyło wskazania najlepszej formy organizacyjnej dla spotkań branżowych (w zakresie promocji i turystyki), która powinna służyć promocji regionu / rozwoju turystyki. Tak respondenci wskazali odpowiedzi:
Warsztaty tematyczne dotyczące bardziej szczegółowych zagadnień- 18 wskazań
Konferencje tematyczne - 18
Debaty / Dyskusje - 14
Szkolenia dla pracowników samorządów oraz branżowych liderów i wolontariuszy - 10
Najlepszą formą byłoby powołanie swego rodzaju grupy eksperckiej / rady mistrzów (lokalni liderzy oraz eksperci) - 7
Wykłady naukowe / seminaria – 1 wskazań
Wniosek: Najlepszą formą spotkań służących rozwojowi w zakresie promocji regionu i turystyki są warsztaty tematyczne dotyczące konkretnych zagadnień oraz konferencje tematyczne. Warte rozważenia są także debaty i dyskusje oraz szkolenia.
Pytanie 9. dotyczyło źródeł finansować działań w zakresie promocji regionu i rozwoju turystyki?
Najwięcej wskazań dotyczyło propozycji, w której zasadniczo działania te powinny finansować gminy, a wspierać podmioty gospodarcze (np. restauratorzy). Powinno się też szukać zewnętrznych źródeł finansowania – 31 wskazań (88 %)
Pozostałe propozycje odpowiedzi:
Samorządy (gminne, powiatowe) – 13
Niech płacą Ci co czerpią z tego korzyści – 1
Wydatki w tym zakresie nie powinny pochodzić z publicznych pieniędzy – 1
W uwagach wielu respondentów wskazało środki unijne jako źródło finansowanie działań w zakresie promocji i turystyki.
Wniosek: środki na promocję powinny pochodzić przede wszystkim ze środków publicznych (gminy, powiaty). Należy angażować także podmioty gospodarcze mogące czerpać z promocji i rozwoju turystyki oraz starać się o unijne środki zewnętrzne.
Na pytanie 10. otwarte dotyczące priorytetowych decyzji/działań, służących wypromowaniu regionu wśród mieszkańców stolicy ankietowani zaproponowali (wybrane propozycje):
- Należy stwarzać dogodne warunki do tworzenia nowych atrakcji regionu.
- Należy tworzyć produkty turystyczne i szlaki tematyczne zgodne z walorami regionu i odpowiednio je promować
- Proponuję zorganizować turystyczny autobus z W-wy
- Potrzebna jest sieć wypożyczalni rowerów
- Ważne jest stworzenie sieci punktów informacji turystycznej wyposażonych w publikacje i questy
- Właściwe oznakowanie i promocja szlaków turystycznych to priorytet na dziś
- Należy przeprowadzić profesjonalną kampanię promocyjną regionu w telewizji i internecie
- Powinno się stworzyć właściwą bazę informacyjną, aby odwiedzając jedną z atrakcji można było dowiedzieć się o kolejnej (też naszej)
- Należy zaangażować środki w podmiot komercyjny, który poprowadzi działania promocyjne regionu. Należy zaangażować i zatrudnić fachowców z zakresu marketingu miejsc
- Należy poprawić niektóre trasy rowerowe i stworzyć kolejne. Sieć istniejących szlaków należy rozwijać
- Należy postawić na nowoczesne formy promocji, multimedia, aplikacje etc.
- Należy stworzyć lokalny program lojalnościowy dla odbiorców atrakcji turystycznych
- Należy wykreować lokalne produkty turystyczne, mogą to zrobić jedynie eksperci z dziedziny promocji
- „Weekend na Mazowszu” – należy przygotować ok. 50 propozycji spędzania wolnego czasu (spływ + zwiedzanie pałacu w Oborach, kolejka + rower, …). W gminach brakuje dobrych lokalnych przewodników turystycznych. Chwała za przewodnik Krainy Jeziorki – to na początek.
- Po pierwsze należy tworzyć sieciowe produkty turystyczne. Angażujemy w ich promocję ambasadorów. Dbamy o relację i stały rozwój produktów poprzez: organizowanie wyjazdów studialnych, integracyjnych oraz konferencji tematycznych. Organizujemy dużą imprezę na terenie produktu sieciowego z wyróżniającym „trendi” tematem np. zlot wytwórców sera koziego.
-Przede wszystkim należy zmienić charakter Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Zlewni Rzeki Jeziorki na biuro koordynacji działań turystycznych na terenie Krainy Jeziorki. Oddolne działania podmiotów mogą skończyć się niepowodzeniem. Piaseczno jako miasto książęce powinno zostać stolicą ruchu turystycznego regionu. Dziękuję za zaproszenie na wspaniałą konferencję!
- Należy stworzyć program kulinarny śladami smaków regionu (np. w formie zmagań drużyn kulinarnych)
- Należy tworzyć i promować ciekawe przedsięwzięcia dla turystyki weekendowej w przedszkolach i szkołach
- Należy wypracować zintegrowany, różnorodny, spójny produkt turystyczny wyróżniający nasz region na tle województwa mazowieckiego. Należy czerpać wzorce z już wdrożonych takich działań.
- Z Warszawy (spod Pałacu Kultury) powinien wyjeżdżać, autokar na najlepsze markowe imprezy regionu
- Należy opracować gotowe produkty turystyczne, pakiety ofertowe (jeden kupon zniżkowy na kilka atrakcji)
- Należy zagospodarować teren ośrodka „Wisła” w Zalesiu Górnym. To będzie serce i magnes regionu przyciągający turystów i mieszkańców.
Opracowanie Ankiety: Arkadiusz Strzyżewski