Zbliża się wielkimi krokami podwyżka cen biletów !

Pisz tutaj o nurtujących problemach mieszkańców gminy Piaseczno, ich pomysłach oraz propozycjach rozwiązania.

Moderator: GTW

Zbliża się wielkimi krokami podwyżka cen biletów !

Postautor: Kamil M » sob paź 06, 2012 1:18 pm

Niestety Nowy Rok to nie tylko szampańska zabawa do samego świtu, ale także wyższe wydatki gospodarstw domowych związane z opłatami i rachunkami za media czy też bilety komunikacji miejskiej. W najbliższym roku 2013 znowu czeka nas podwyżka cen biletów za komunikację miejską. Niestety najdotkliwsza będzie oczywiście dla pasażerów mieszkających pod Warszawą. Od dnia 16 sierpnia 2011 roku do dnia 01 stycznia 2014 roku wzrost ceny za bilet miesięczny normalnych 30 - dniowy wyniesie ponad 100% !. Do 16 sierpnia 2011 roku taki bilet kosztował 116,00 złoty, a w 2014 będzie to już kwota rzędu 220,00 złoty!.

Kolejne podwyżki cen biletów są spowodowane uchwałą podjętą przez Radę Miejską m.st Warszawy, która zakłada wzrost cen biletów. Dzięki temu miasto będzie mogło zmniejszyć dofinansowanie dla Zarządu Transportu Miejskiego.
Do tego trzeba dodać, że dzięki podwyżką miały być i mają być wdrożone nowe inwestycji w zakup autobusów niskopodłogowych, tramwajów czy nowych składów metra. W pierwszym kwartale roku 2013 z ulic Warszawy i okolic mają zniknąć ostatnie autobusy typu: Ikarus. Warto w tym miejscu dodać, że dzisiaj "Ikarusy" głównie obsługują przedmieścia Warszawy. Te pojazdy można spotkać na linii podmiejskiej 709 czy 727. Dzięki nowemu kontraktowi w czerwcu 2011 roku Miejskim Zakładom Autobusowym udało się pozyskać 168 pojazdów typu Solaris i Solbus, które mają zastąpić wysłużone już "Ikarusy". Do końca tego roku z ulic Warszawy mają zniknąć ostatnie tramwaje typu 13N tzw: "parówki", które mają zastąpić nowe tramwaje "PESY". Jeżeli chodzi o warszawskie Metro to pozyskano nowe wagony na I i II linię, które będą obsługiwać składy firmy "Siemens".
Podwyżka cen biletów dla I i II strefy biletowej była i jest spowodowana nowymi inwestycjami w infrastrukturę i nowe linie autobusowe, tramwajowe czy też budowie II linii metra.

Zrealizowane i planowe inwestycje:

1. Infrastruktura tramwajowa:

budowa łącznika ul. Powstańców śląskich (Górczewska - Radiowa) planowane koniec 2011, nie powstało do dnia dzisiejszego. Bardzo duże opóźnienie inwestycji.
Tramwaj na Tarchomin przez Most Północny (2013). Planowana inwestycja miała zakończyć się w 2012 roku. Teraz mówi się o 2013 roku. Jednak trasa będzie realizowana etapowo i najpewniej koniec całości inwestycji do pętli Winnica w 2015 roku. Najwcześniej ma być oddany odcinek do ulicy Myśliborskiej w II kwartale 2013 roku. Linię na razie mają obsługiwać dwukierunkowe tramwaje firmy "PESA" ze względu na brak pętli.
rekonstrukcja trasy tramwajowej ul. Ordona i Kasprzaka.
linia na projektowanym moście Krasińskiego.
planowana jest też linia tramwajowa na Gocław. Jednak termin jest dość odległy i pierwszych prac należy się spodziewać po 2015 roku.

1.1 Pozyskane nowe tramwaje

w ramach kontaktu "stulecia" miasto Warszawa pozyskało od maja 2009 roku już 126 niskopodłogowych tramwajów "PESA" ze 186 zaplanowanych pojazdów. W tym Warszawa zamówiła 6 tramwajów dwukierunkowych do obsługi nowego połączenia Metro Młociny - Tarchomin.
odnowiono tramwaje typu 105N, które w przeciwieństwie do 13N nie znikną z warszawskich ulic.

2. Infrastruktura związana z metrem:

dokończenie budowy I linii metra na Bielanach
budowa centralnego odcinka II linii metra. Dość duże opóźnienia i możliwe uruchomienie linii na odcinku Rondo Daszyńskiego - Dworzec Wileński w 2014 roku.

2.1 Pozyskane nowe wagony metra:

pozyskano 35 sześciowagonowych pociągów marki Siemens.

3.1 Pozyskane nowe autobusy:

podpisano kontrakt na 168 nowych autobusów w czerwcu 2011 roku. Kontrakt obejmował 112 autobusów przegubowych Solaris Urbino 18, 36 pojazdów Solaris Urbino 12 oraz 20 pojazdów Solbus Solcity 10. Wśród nich są cztery autobusy hybrydowe, napędzane zarówno olejem napędowym, jak i energia elektryczną.
pozyskano 60 niskopodłogowych autobusów marki Mercedes - Benz.

To wszystko, co zostało zaprezentowane wam powyżej właśnie wpływa na cenę podwyżki od przyszłego roku. Jednak nadal jest mi ciężko zrozumieć: czemu my jako mieszkańcy podwarszawskich miejscowości mamy płacić, aż o blisko 100% więcej na biletach, niż mieszkańcy Warszawy?. Dla nas wzrost cen jest najbardziej dotkliwy!.

Wzrost cen biletów dla II strefy:

Aktualne ceny biletów do 31 grudnia 2012 roku na I (tylko 20,40,60 minutowe tutaj obowiązuję) i II strefę biletową:

Bilet jednorazowy: normalny: 5,60 zł ulgowy (50%): 2,80 zł

Bilet 20 - minutowy: normalny: 2,60 zł ulgowy (50%): 1,30 zł

Bilet 40 - minutowy: normalny: 3,80 zł ulgowy (50%): 1,90 zł

Bilet 60 - minutowy: normalny: 5,20 zł ulgowy (50%): 2,60 zł

Bilet 30 - dniowy imienny: 156,00 zł ulgowy (50%): 78,00 zł

Bilet 90 - dniowy imienny: 370,00 zł ulgowy (50%): 185,00 zł

Nowe ceny biletów od 1 stycznia 2013 roku na I (tylko 20,40,60 minutowe tutaj obowiązuję) i II strefę biletową:


Bilet jednorazowy: normalny: 7,00 zł ulgowy (50%): 3,50 zł

Wzrost o 1,40 na normalnym, ulgowy o 0,70 gr

Bilet 20 - minutowy: normalny: 3,40 zł ulgowy (50%): 1,70 zł

Wzrost o 0,80 gr na normalnym, ulgowy o 0,40 gr

Bilet 40 - minutowy: normalny: 4,60 zł ulgowy (50%): 2,30 zł

Wzrost o 0,80 gr na normalnym, ulgowy o 0,40 gr

Bilet 60 - minutowy: normalny: 6,40 zł ulgowy (50%): 3,20 zł

Wzrost o 1,20 zł na normalnym, ulgowy o 0,60 gr

Bilet 30 - dniowy imienny: 196,00 zł ulgowy (50%): 98,00 zł

Wzrost o 40,00 zł na normalnym, ulgowy o 20,00 zł

Bilet 90 - dniowy imienny: 474,00 zł ulgowy (50%): 237,00 zł

Wzrost o 104,00 zł na normalnym, ulgowy o 52,00 zł

Nowe ceny biletów od 1 stycznia 2014 roku na I (tylko 20,40,60 minutowe tutaj obowiązuję) i II strefę biletową:


Bilet jednorazowy: normalny: 8,40 zł ulgowy (50%): 4,20 zł

Wzrost o 1,40 na normalnym, ulgowy o 0,70 gr

Bilet 20 - minutowy: normalny: 3,80 zł ulgowy (50%): 1,90 zł

Wzrost o 0,40 gr na normalnym, ulgowy o 0,20 gr

Bilet 40 - minutowy: normalny: 5,40 zł ulgowy (50%): 2,70 zł

Wzrost o 0,80 gr na normalnym, ulgowy o 0,40 gr

Bilet 60 - minutowy: normalny: 7,60 zł ulgowy (50%): 3,80 zł

Wzrost o 1,20 zł na normalnym, ulgowy o 0,60 gr

Bilet 30 - dniowy imienny: 220,00 zł ulgowy (50%): 110,00 zł

Wzrost o 24,00 zł na normalnym, ulgowy o 12,00 zł

Bilet 90 - dniowy imienny: 550,00 zł ulgowy (50%): 275,00 zł

Wzrost o 76,00 zł na normalnym, ulgowy o 38,00 zł

Warto po powyższym danych przypomnieć cenę bilety 30 dniowego imiennego sprzed 16 sierpnia 2011 roku:

Cena biletu normalnego sprzed 16 sierpnia 2011 roku wynosiła: 116,00 złoty !
Cena tego samego biletu po 1 stycznia 2014 roku będzie wynosiła, aż: 220,00 złoty!


W związku z tym Zarząd Transportu Miejskiego tylko na tym bilecie podniósł obciążenia podróżnych spod Warszawy, aż o ponad 100%!. Oczywiście oprócz sumy jaka jest płacona przez pasażerów jeżdżących komunikacją miejską ZTM - u Warszawa, doliczane są dotację podwarszawskich gmin do komunikacji zbiorowej. Warto dodać, że ZTM Warszawa liczy na wyższe dopłaty od gmin podwarszawskich. Także obciążenia finansowe będą widocznie wyższe dla miejscowości podwarszawskich, niż samej Warszawy!.

Dodatkowo pojawiły się informację, że ZTM Warszawa chce renegocjować kończące się kontrakty z prywatnymi firmami obsługującymi linię autobusowe. Chodzi głównie o firmy:

Mobilis
PKS Grodzisk Mazowiecki
ITS Michalczewski

Mają być zmniejszone płatności za jeden wozokilometr. W związku z tym ZTM Warszawa zdejmie z kontrahentów obowiązek zapewniania nowych składów na linię obsługiwane przez w/w firmy. Tym samym możemy spodziewać się jeszcze większych gratów na naszych ulicach. Wielokrotnie podkreślałem, że autobusy firmy Mobilis są w bardzo złym stanie technicznym. Wystarczy tylko spojrzeć na linię podmiejską 707, która jest obsługiwana przez tą firmę. Autobusy są zniszczone, przy drzwiach wyjściowych widać, że elementy metalowe zostały zaatakowane przez rdzę, ale to jeszcze nic. W jednym autobusie zauważyłem, że szklane drzwi kierowcy utrzymują się na plastikowym kiju od szczotki. Jeżeli ma tak wyglądać tabor obsługujący linię podmiejską?. To my serdecznie dziękujemy za takie olbrzymie podwyżki. Na szczęście linię podmiejskie obsługiwane przez Miejskie Zakłady Autobusowe spełniają największe standardy. Ostatnio na linii podmiejskiej 728 pojawiły się nowe Solarisy Urbino 18 z możliwością zakupu biletu. Takie składy są potrzebne, bo w wielu miejscowościach podwarszawskich nie ma możliwości zakupu pojedynczego biletu na przejazd.

Na sam koniec tego artykułu o podwyżkach przetoczę kolejną argumentację władz Warszawy na temat podwyżek cen biletów, która wydaje się po prostu śmieszna. Nie da się po prostu porównywać cen biletów okresowych z innymi miastami Europy!. Przecież w każdym kraju zarobki obywateli są różne. Jednak ZTM Warszawa postanowił zaoferować nam dane z kilku stolicy europejskich:

Warszawa w I strefie 30 dniowy bilet: 100,00 zł , II strefa: 196,00 zł
Praga (Czechy) 30 dniowy bilet: 90,00 zł
Wiedeń (Austria) 30 dniowy bilet: 182,00 zł
Ryga (£otwa) 30 dniowy bilet: 267,00 zł
Berlin (Niemcy) 30 dniowy bilet: 312,00 zł

Ja od siebie dodam jeden bardzo ciekawy przykład stolicy europejskiej gdzie postawiono zdecydowanie na komunikację zbiorową dzięki niskiej cenie usług dla mieszkańców. Chodzi mi oczywiście o stolicę Estonii - Tallinn. Aktualnie w przeliczeniu na złotówki cena biletu 30 dniowego to 74 złote. Od przyszłego roku mieszkańcy Tallinna będą podróżować za darmo. W Polsce jest także jedno miasto, które mocno promuje komunikację zbiorową w postaci niskich cen. Oczywiście mowa jest o Wrocławiu, który stara się utrzymać niskie ceny biletów, aby zachęcić mieszkańców do korzystania z miejskiej komunikacji. Wszystko przez o, że Wrocław jest najbardziej zakorkowanym miastem Europy. Drugie miejsce w rankingu zajmuje, a jakże ... Warszawa.

Ceny biletów we Wrocławiu:

Bilet jednorazowy: normalny: 3,00 zł ulgowy (50%): 1,50 zł

Bilet 30 - minutowy: normalny: 3,00 zł ulgowy (50%): 1,50 zł

Bilet 60 - minutowy: normalny: 4,40 zł ulgowy (50%): 2,20 zł

Bilet 90 - minutowy: normalny: 6,00 zł ulgowy (50%): 3,00 zł

Bilet 30 - dniowy imienny: 98,00 zł ulgowy (50%): 49,00 zł

Bilet 90 - dniowy imienny: 240,00 zł ulgowy (50%): 120,00 zł

Bilet aglomeracyjny:

wszystkie linie normalne: 72,00 zł normalny, 36,00 zł ulgowy

wszystkie linie: 86,00 zł normalny, 43,00 zł ulgowy

W Warszawie bilet dla strefy 2 jest już aktualnie droższy o 100%. Od przyszłego roku wobec cen miasta Wrocławia będzie już to blisko 150%!.


Źródło: uchwała wprowadzająca podwyżkę i uzasadniająca ją Rady m. st Warszawy, www.ztm.waw.pl, gazeta.pl/warszawa, www.wroclaw.pl

Pozdrawiam Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Zbliża się wielkimi krokami podwyżka cen biletów !

Postautor: Majkel » sob paź 06, 2012 6:32 pm

Trwa o tym rozmowa w wątku http://forum.powiat-piaseczynski.info/v ... 7&start=15 Drożeją bilety i chyba nic nie możemy w tym temacie zrobić. Chyba, że Piaseczno będzie wciągnięte o I strefy miejskiej.
Awatar użytkownika
Majkel
 
Posty: 1378
Rejestracja: pt wrz 30, 2011 8:52 pm
Lokalizacja: okolice

Re: Zbliża się wielkimi krokami podwyżka cen biletów !

Postautor: ulica Puławska » sob paź 06, 2012 7:56 pm

Na spotkaniu burmistrzów Piaseczna i Ursynowa dot. przyłączenia części gm. Piaseczno do Ursynowa, v-ce burmistrz Piaseczna stwierdził, że Piaseczno jest w stanie wynegocjować I strefę ZTM dla Piaseczna - trzymam za słowo.

W ostateczności może być strefa Warszawa+ (program pilotażowy będzie najpierw w Markach).

Z tego co pamiętam do Warszawy + chcą przystąpić też: Lesznowola, Piaseczno i Konstancin.
ulica Puławska
 
Posty: 438
Rejestracja: ndz kwie 01, 2012 7:41 pm
Lokalizacja: ulica Puławska


Wróć do Sprawy mieszkańców gminy Piaseczno

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 23 gości