[Piechociński] z listów do posła

Jeżeli masz niepoukładane myśli, które nie pasują do głównych kategorii forum, to miejsce odpowiednie dla Ciebie. Zamieszczamy tu rozbiegane myśli szalonej głowy. W związku z tym, że to wolna strefa, to ta część forum jest pod ścisłym nadzorem moderatorów.

Moderator: GTW

[Piechociński] z listów do posła

Postautor: piechocinski » czw sie 16, 2012 9:41 am

Z listów do posła :

Wiem, że zajęty jest Pan wieloma ważnymi sprawami, ale chciałbym zwrócić też Pańską uwagę na sytuację w sektorze edukacji. Jak zauważył kilka tygodni temu Gursztyn, jest to sektor strategiczny, ale z niezrozumiałych względów, traktowany był w ostatnich latach po macoszemu przez wszystkie partie.

Poza dyskusją na temat problemów natury finansowo-administracyjnej w rodzaju “zlikwidować gimnazja, szkoła od 6 lat, ile szkół zamknąć, zmienić Kartę Nauczyciela”, praktycznie żadna z partii (PO, PSL, PiS, SLD i SP) nie ma nic więcej do powiedzenia na temat edukacji, włącznie z oficjalnymi programami partii. Termin “polityka edukacyjna” nie istnieje w praktyce politycznej w Polsce, mimo, że jest to standard w rozwiniętych krajach.

Tymczasem system edukacji szwankuje nie tylko w kwestii “zarządzania szkołami”. O wiele poważniejszy i głębszy problem ma miejsce w sferze jakości nauczania, a zwłaszcza jakości nauczania matematyki, zarówno co do treści, jak i co do metod dydaktycznych (i jedno i drugie przestarzałe, nie nadążające za współczesnym światem). Kolejne reformy programowe (rozporządzenia o Podstawie Programowej), zamiast oprzeć się na najnowszych trendach w edukacji matematycznej w krajach rozwiniętych (USA, Wielka Brytania, Finlandia, Japonia), oparły się, zwłaszcza w ostatniej Podstawie Programowej z roku 2009, na wstecznych teoriach nauczania sprzed 50 lat. Myślę, że moje zawodowe wykształcenie (magisterium z matematyki na UJ) i doświadczenie (pracuję od kilkunastu lat jako nauczyciel matematyki w liceum w Kanadzie, gdzie też uaktualnia się metody nauczania matematyki), upoważnia mnie do tego, żebym mógł merytorycznie zabrać głos na ten temat.

Jeśli system edukacji w “społeczeństwie innowacyjnym” i w “społeczeństwie wiedzy” jest sektorem strategicznym, a tak jest to traktowane we wszystkich rozwiniętych krajach, to matematyka (obok nauk przyrodniczych i języka) powinna być strategicznym przedmiotem w systemie edukacji.

Niestety, nie dysponuję szczegółowym systematycznym opracowaniem tego tematu, w związku z tym załączam jedynie “linki” do forum dyskusyjnego “oświata”. Mam nadzieję, że znajdzie Pan chwilę czasu, żeby przynajmniej pobieżnie rzucić na to okiem. Zawierają one obraz ważnego aspektu systemu edukacji, który jest całkowicie nieobecny w bieżącej “polityce edukacyjnej”, która sama też jest nieobecna.

Blogi dyskusyjne na temat systemu edukacji w ogóle:
http://osswiata.pl/zylinska/2012/06/06/ ... gadywanie/
http://osswiata.pl/zylinska/2012/07/20/bon-edukacyjny/
http://osswiata.pl/zylinska/2012/07/05/ ... -w-szkole/
http://osswiata.pl/zylinska/2012/06/17/ ... kacyjnego/
Blogi dyskusyjne na temat nauczania matematyki:
http://osswiata.pl/stojda/2012/06/14/ma ... xxi-wieku/
http://osswiata.pl/sterna/2012/06/07/za ... -myslenie/
http://osswiata.pl/zylinska/2012/06/26/ ... tle-badan/

Pozdrawiam serdecznie

Zajrzałem , poczytałem i dlatego Wam też to polecam .Za mało o tym myślimy, za mało dyskutujemy , za mało podejmujemy wypracowanych w dialogu ze środowiskiem decyzji.
lubię naszą okolicę
Awatar użytkownika
piechocinski
 
Posty: 203
Rejestracja: sob mar 03, 2007 8:31 pm
Lokalizacja: iwiczna

Wróć do Wolna strefa forum powiatu piaseczyńskiego

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości