Lotnictwo na EURO 2012
Powiększanie i modernizacja infrastruktury dla obsługi ruchu lotniczego nie jest i nie było bezpośrednio związane z przyznaniem Polsce i Ukrainie organizacji Piłkarskich Mistrzostw Europy 2012 roku. Po wejściu do UE Polacy nie tylko pokochali latanie ale też na rynku lotniczym pojawiły się nowe usługi ( np. tani przewoźnicy) istotnie zwiększające potrzeby rozbudowy infrastruktury lotniczej portów ale i wymagające rozbudowy potencjału obsługi przestrzeni lotniczej nad Polską nie tylko dla rosnącego krajowego ruchu lotniczego. Dla wielu regionów i samorządów ( szczególnie na terenie których działania były lotniska do 1989 roku o charakterze zamkniętych lotnisk wojskowych) inwestowanie w porty lotnicze stało się infrastrukturalnym priorytetem .Propozycji samorządowych budowy nowych czy adaptacji dla potrzeb cywilnych dotychczasowych lotnisk wojskowych było tak dużo ,ze dopiero interwencja Komisji Europejskiej w sprawie zapewnienia efektywności planowanych licznych inwestycji w polskie lotniska zapewniła koncentrację nakładów na ograniczonej liczbie lotnisk ( głównie obsługujących ruch strefy Schengen).
W kontekście EURO 2012 inwestycje i modernizacje podjęto w następujących portach lotniczych :
Główne Porty Lotnicze ort Lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy, Port Lotniczy Poznań – £awica im. Henryka Wieniawskiego, Port Lotniczy Wrocław im. Mikołaja Kopernika
Porty Lotnicze wspomagające : dla Gdańska w Bydgoszczy ,dla Poznania Zielona Góra, dla Warszawy £ódź, dla Wrocławia Katowice, Port Lotniczy Rzeszów.
Inne porty wspomagające ort Lotniczy Gdynia- Kosakowo, Port Lotniczy Szczecin- Goleniów, Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa Modlin, Port Lotniczy Kraków Balice.
Po przeanalizowaniu doświadczeń innych krajów w zakresie organizacji potrzeb transportowych w czasie EURO przyjęto następujące założenia:
Ze względu na jakość oraz stan infrastruktury naziemnej z transportu lotniczego Polsce może korzystać znacznie więcej pasażerów niż podczas innych tego typu turniejów co oznacza nieuchronnie wyższy ruch w portach lotniczych. Ilość pasażerów będzie zależała od drużyny za którą będą podróżować kibice oraz fazy turnieju. Największe natężenie ruchu przewiduje się od ćwierćfinałów. Ruch lotniczy związany z EURO powiększy znacząco o kilkadziesiąt procent planowany ruch regularny i charterowy w czerwcu 2012.W efekcie powstało poniższe założenie szacunkowego ruchu lotniczego związanego z EURO 2012.Dla Warszawy przyjęto szacunek dodatkowej ilości pasażerów od 9800 do 29700 , dla Poznania 8200 do 24500, dla Gdańska od 7500 do 22400, dla Wrocławia od 7700 do 22500.Zwracam uwagę na rozpiętość tych szacunków co pokazuje dobitnie jak trudno prognozować dodatkowy ruch lotniczy związany z prowadzeniem rozgrywek. Oznacza to ( w zależności od wielkości używanych do przewozu kibiców samolotów) porównywalnie szerokie szacunki liczby dodatkowych samolotów i dodatkowych operacji lotniczych. I tak kolejno dla Warszawy szacuje się liczbę dodatkowych samolotów od 52 do 158 i przed meczem i po meczu od 104 do 316 dodatkowych operacji. Dla Poznania liczba dodatkowych samolotów wynosi od 44 do 130 , a operacji przed i po meczu po od 88 do 260. Dla Gdańska liczba dodatkowych samolotów wynosi od 40 do 119 , a operacji przed i po meczu po od 80 do 238. Dla Wrocławia liczba dodatkowych samolotów wynosi od 41 do 120 , a operacji przed i po meczu po od 82 do 240.W efekcie już zrealizowanych i kończonych w ramach budżetu Państwa na 2012 rok inwestycji realizowanych w polskich portach lotniczych przepustowość infrastruktury lotniczej wzrośnie o ponad 54 % a plany inwestycyjne poszczególnych portów lotniczych do 2015 roku pozwolą większości zarządzających na efektywną obsługę planowanego ruchu lotniczego do 2020-2025 roku. Przypominam ,ze w 2011 roku ruch lotniczy w polskich portach wyniósł 21,6 mln a przepustowość maksymalna wynosiła 25 mln .W 2012 roku ruch planuje się ,ze wzrośnie do 23,3 mln pasażerów a przepustowość do 38,5 mln .