autor: Jankes » wt paź 07, 2008 7:42 am
Za dwa, trzy miesiące przy lotnisku Okęcie ma się zacząć budowa nowej drogi ekspresowej, która będzie fragmentem południowej obwodnicy Warszawy. Przez dwa lata ogromnych utrudnień można się spodziewać na Puławskiej i Marynarskiej.
Generalna Dyrekcja Dróg ogłosi dziś przetarg, w którym za dwa-trzy miesiące wybierze wykonawcę ośmiokilometrowej drogi ekspresowej w kształcie litery "L". Będzie prowadzić od ul. Marynarskiej na Służewcu wzdłuż torów linii radomskiej aż za lotnisko Okęcie. To pierwszy odcinek planowej od lat trasy N-S. Powstanie też dwuipółkilometrowy odcinek południowej obwodnicy Warszawy od lotniska do Puławskiej. Trasa ta w przyszłości ma się połączyć za autostradą A2, która od zachodu i od wschodu dotrze do rogatek stolicy.
Po co drogowcy wytyczają arterię z kilkoma ślepymi wlotami, która będzie raczej słabo wykorzystana? Bo uznali, że muszą od czegoś zacząć budowę dróg ekspresowych na południu Warszawy, a to słabo zaludniona część miasta. Drogowcy liczą, że przetarg uda się rozstrzygnąć dość szybko i zimą wykonawca przystąpi do prac przygotowawczych. W październiku wojewoda ma wydać pozwolenie na budowę tego odcinka.
- Roboty potrwają w sumie ponad dwa lata - zapowiada Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka mazowieckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Spowodują ogromne zamieszanie w okolicy. Na początek w rejonie ul. Marynarskiej. Po kilku latach od przebudowy jej skrzyżowania przy Galerii Mokotów znowu trzeba będzie wstrzymać ruch tramwajów na Służewiec, bo tamtejsza pętla tramwajowa musi zostać przesunięta. Nad torami planowany jest ogromny węzeł. GDDKiA zapowiada, że utrudnienia dla kierowców będą jak najmniejsze. - Najpierw powstaną nowe wiadukty. Potem zostanie przerzucony na nie ruch ze starych estakad, które zostaną zburzone i postawione od nowa [choć ledwie dziesięć lat temu przeszły kapitalny remont - red.]. Kierowcy zawsze będą mieli po dwa pasy w każdym kierunku.
Gorzej może być na Puławskiej, gdzie powstanie pierwsza część węzła z przyszłą południową obwodnicą Warszawy. Tu zamiast trzech pasów w każdą stronę między Piasecznem a Warszawą w czasie budowy będą tylko dwa. Szczegółową organizację ruchu i harmonogram prac przygotuje ich wykonawca.
Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych zapowiada, że równocześnie z budową węzła przy ul. Marynarskiej będzie poszerzał tę ulicę do trzech pasów w każdym kierunku. Między stacją PKP Służewiec a Galerią Mokotów znikną skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Nad ulicą ma powstać wiadukt dla jadących ul. Postępu. Te prace zaczną się najwcześniej w połowie przyszłego roku.
Wciąż za to nie wiadomo, kiedy rozpocznie się budowa kluczowego odcinka południowej obwodnicy Warszawy - od lotniska do węzła Konotopa pod Piastowem, gdzie ma się połączyć z autostradą A2. Drogowcy nadal wykupują grunty i czekają na decyzję środowiskową. Trzeba też znaleźć mieszkanie zastępcze dla lokatorów domów komunalnych we Włochach i w Ursusie. GDDKiA chce zacząć budowę tego odcinka w przyszłym roku.
Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34862,5776930,Start_ekspresowki_kolo_lotniska.html