Rada Gminy Lesznowola wyraziła zgodę na zawarcie aneksu do międzygminnego porozumienia z miastem stołecznym Warszawą w sprawie gminnego transportu zbiorowego. W tym konkretnym zmiany dotyczyły ceny pociągokilometru i przedłużenia oferty "Wspólny Bilet" dla gminy Lesznowola.
Stawki na mocy porozumienia gminy Lesznowola z Zarządem Transportu Miejskiego uległy zwiększeniu w drugim kwartale roku 2013. W związku z tym stawki pociągokilometrów wzrastają miesięcznie z kwoty 53 099,00 zł do 55 221,00 zł. Co oznacza, że gmina Lesznowola będzie musiała dopłacić w ciągu jednego miesiąca do obowiązujących stawek kwotę 2 122,00 zł (600 000,00 zł zapisane jest w budżecie gminy Lesznowola na finansowanie wspólnego biletu). W przypadku drugiego kwartału roku 2013, finansowanie będzie wyższe o kwotę 6 366,00 zł, co w sumie da łączną sumę 606 366,00 zł przeznaczoną na "Wspólny Bilet" ze strony gminy Lesznowola.
Porozumienia osiągnięte przez Urząd Gminy Lesznowola z Zarządem Transportu Miejskiego jest bardzo dobrą wiadomością dla wszystkich pasażerów Kolei Mazowieckich ze stacji Piaseczno i Nowa Iwiczna. Miejmy nadzieję, że także w trzecim i czwartym kwartale roku uda się osiągnąć kolejne kompromisy w tej sprawie. Warto także wspomnieć, że rusza w tym roku remont torów na linii kolejowej nr. 8. Remontowany ma być odcinek od stacji Warszawa Służewiec do Warki. Dzięki tej inwestycji uda się w Piasecznie wybudować zwrotnicę, która pozwoli na puszczenie do Piasecznie Szybkiej Kolei Miejskiej. Od kilku lat czekamy na te połączenie z Warszawą i miejmy nadzieję, że w końcu uda się je zrealizować!.
Pozytywne wiadomości od Zarządu Transportu Miejskiego dotyczące linii lokalnych gminy Lesznowola w porannym szczycie!.
Od 21 stycznia 2013 roku staram się walczyć o zmiany na linii lokalnej L-3. Skierowałem już do Urzędu Gminy Lesznowola i Zarządu Transportu Miejskiego trzy pisma, które jednoznacznie odnosiły się do naszych problemów na tej linii autobusowej. Pierwsze pismo skierowane zostało tak jak już wspominałem w dniu 21 stycznia 2013 roku "Problemy pasażerów linii L-3 w porannym szczycie", drugie w dniu 22 lutego 2013 "Problemy pasażerów linii L-3 ze zbyt małymi autobusami", a dzisiaj w dniu 26 marca 2013 skierowałem trzecie pismo pt. "Sytuacja z potokami pasażerskimi na linii lokalnej L-3 niezgodna ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia".
Rzeczone pismo:
Sytuacja z potokami pasażerskimi na linii lokalnej L-3 niezgodna ze
Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia
Mieszkańcy mają już dosyć sytuacji z przepełnionymi autobusami na linii lokalnej L-3. Zwracałem już na to uwagę w dwóch pismach:
„Problemy pasażerów linii L-3 w porannym szczycie” przedłożone w dn. 21 stycznia 2013 roku
„Problemy pasażerów ze zbyt małymi autobusami” przedłożone w dn. 22 lutego 2013 roku.
Jedyną odpowiedź jaką otrzymałem była od Zarządu Transportu Miejskiego i dotyczyła pisma pt. "Problemy pasażerów linii L-3 w porannym szczycie". W tym piśmie można było przeczytać następujące zdanie:
„(…)Wymagane dokumenty przedłożone osobie kontrolującej z ramienia ZTM, wykazały ich zgodność ze specyfikacją przetargową (SIWZ)(…)”.
Szukając rozwiązania problemu pasażerów na linii L-3 wróciłem do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia do wykonywania lokalnego transportu w ramach gminy Lesznowola. Warto przyjrzeć się rozdziałowi VII punkt 1b (SIWZ) dotyczącemu opisu technicznego autobusów:
„pojemność – możliwości przewozu: linia L-1 co najmniej 40 pasażerów ( w tym 20 pasażerów na miejscach siedzących), linie L-3 i L-4 co najmniej 15 pasażerów ( w tym 15 pasażerów na miejscach siedzących).
Widać tutaj oczywiście, że ZTM Warszawa mija się z prawdą pisząc w odpowiedzi na moje pismo: „(…)Wymagane dokumenty przedłożone osobie kontrolującej z ramienia ZTM, wykazały ich zgodność ze specyfikacją przetargową (SIWZ)(…)”. W przypadku linii L-3 nie ma zgodności z przetargiem!. W specyfikacji wpisano jedynie, że autobusem będzie podróżować 15 osób na miejscach siedzących. Nie wspominano w ogóle o sytuacji związanej ze stojącymi pasażerami, czyli nie przewidziano takiej możliwości!!!. Mimo tego busami marki Mercedes Sprinter potrafi podróżować od 27 do 32 pasażerów (16 miejsc siedzących, stoi od 11 do 16 pasażerów)!. Taki stan rzeczy jest niezgodny ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia na wykonywanie lokalnego transportu zbiorowego na terenie gminy Lesznowola!.
W poprzednich pismach przedstawiałem Państwu dane dotyczące potoków pasażerskich na linii lokalnej L-3. Mimo tego nie podjęto żadnych kroków do usunięcia problemu z przepełnionymi kursami, a tym samym poprawy sytuacji podróżnych.
Liczę na konkretną odpowiedź z Państwa strony, bo z poprzednimi pismami bywało bardzo różnie. Warto na sam koniec wspomnieć, że zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego art. 35 i 36 gmina Lesznowola i ZTM Warszawa ma niezwłocznie odpisać na przedłożony wniosek. Realny termin odpowiedzi to 30 dni od daty wpłynięcia do Urzędu Gminy Lesznowola czy siedziby Zarządu Transportu Miejskiego.
W związku z brakiem odpowiedzi Urzędu Gminy Lesznowola na dwa wcześniejsze wnioski ze stycznia i lutego w ramach protestu obywatelskiego na XXVI sesji Rady Gminy Lesznowola miałem następująca na sobie koszulkę:
Dość niespodziewanie otrzymałem dzisiaj pismo od Zarządu Transportu Miejskiego, które daje nadzieję na skuteczną zmianę na linii lokalnej L-3. Niestety to pismo jest napisane w tak dziwny sposób, że bez konkretnej znajomości tematyki może bardzo szybko się pomylić. Postaram jednak się wam przedstawić to pismo i napisać krótki komentarz z moją interpretacją tej sytuacji:
Szanowny Panie
W ubiegłym tygodniu przesłaliśmy do UG Lesznowola pismo z propozycją nowego rozkładu jazdy linii L-1 dnia powszedniego, mającego na celu zwiększenie podaży miejsc w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego. Autobus linii L-1 z Lesznowoli do Piaseczna w dodatkowym kursie wykonywałby podjazd do Os. Walendia, zapewniając dojazd dzieciom do szkoły w £azach. Obecnie władze Gminy Lesznowola analizują zaproponowaną zmianę.
Te pismo jest bardzo sprzeczne, bo ja w swoich wnioskach kierowanych do Zarządu Transportu Miejskiego odnosiłem się głównie do linii lokalnej L-3. Oczywiście wskazywałem też, że na linii L-1 dzieją się cuda!. Dzisiaj jeden z młodych pasażerów z sołectwa £azy na liniach lokalnych skierował do mnie e-maila następującej treści:
" Jechałem dzisiaj z rana L-3 i stało 13 osób. Lecz to i tak pikuś z tym co dzisiaj działo się w L-1. Niestety nie jechałem lecz mój kolega powiedział mi, że wsiadł na przystanku gdzie ledwo ledwo wcisnął się do busa. Kierowca ostatnie 3 przystanki ominął, gdyż nie było miejsca. Kierowca miał problemy ze zmianami biegów bo kilka osób przy każdym hamowaniu leciało na kierowcę.
Trzeba coś z tym zrobić".
Także ja nie rozumiem czemu Zarząd Transportu Miejskiego w piśmie odnosi się do linii L-1. Być może pomysł jest taki aby dodatkowy kurs tej linii wykonywany był na nowej trasie. Jak dobrze wiemy linia L-1 przejeżdża przez sołectwo £azy ulicą Ks. Słojewskiego i dalej jedzie w kierunku ulicy Lokalnej na terenie £azy II. W związku z tym nie jeździ ulicą £ączności. Chyba, że ZTM wprowadzi casus jednego kursy, który będzie realizował trasę linii L-1 patrząc od strony Urzędu Gminy Lesznowola ul. Słoneczną - ul. Lipową - ul. Ks. Słojewskiego - ul. £ączności - ul. Brzozową (Walendów) - ul. £ączności - ul. Ks. Słojewskiego (Zespół Szkół w £azach) - ul. Lokalną i dalej przez Kuleszówkę, Władysławów, Wilczą Górę w kierunku Piaseczno. Trzeba przyznać, że sam pomysł jest dobry, bo taki dodatkowy kurs skierowany byłby do młodzieży z Zespołu Szkół w £azach i Liceum Ogólnokształcącego w Piasecznie.
Miejmy nadzieję, że w końcu serial pt. "tragedia wisi na włosku" kończy się!. Wprowadzenie dodatkowego autobusu będzie dobrym rozwiązaniem ze strony Urzędu Gminy Lesznowola jak i Zarządu Transportu Miejskiego. Tylko mam nadzieję, że gmina Lesznowola przedstawi mi ostateczną wersję pisma, bo przy tym wniosku narobiłem się po łokcie, a widzę, że radni z komitetu wójt M. J Batyckiej-Wąsik, którzy mają zerowe pojęcie o tej tematyce nagle są OJCAMI SUKCESU, który dopiero jest w fazie konsultacji urzędowych!. Przerażające jak sytuacja na liniach L-1 i L-3.
Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Ruch Palikota