Do końca „Wspólnego Biletu” dla strefy 2 zostało już tylko 2,5 miesiąca!. Mimo tego, nadal nie wiemy co wydarzy się po 1 kwietnia 2013 r.?. Czy będziemy mogli na jednym bilecie ZTM – u Warszawa jeździć zarówno autobusami linii strefowych jak i Kolejami Mazowieckimi?. W tej sprawie Zarząd Transportu Miejskiego skutecznie urywa wszystkie rozmowy stwierdzeniem: „rozmowy trwają”. Z kolei piaseczyńscy radni Platformy Obywatelskiej obiecują nam debatę i pozytywny finał negocjacji z ZTM -em Warszawa!. Na szczęście w tym całym marazmie pojawił się wywiad z dyrektorem Leszkiem Rutą, który rzuca nowe światło na sprawę „Wspólnego Biletu” po 1 kwietnia 2013 r.
Wywiad został opublikowany na stronie ZTM -u Warszawa (www.ztm.waw.pl):
Wszystko na to wskazuje, że kolejną „ofiarą” cięć w komunikacji będzie także Wspólny Bilet.
Nie tyle ofiarą cięć co braku systemowych rozwiązań. Obecnie sytuacja wygląda tak, że część kosztów Wspólnego Biletu pokrywają jedynie samorządy, na terenie których znajdują się stacje i przystanki kolejowe. Mimo, że dojeżdżają tam samochodami mieszkańcy gmin ościennych, ich władze nie partycypują w kosztach. Do Wspólnego Biletu nie dokładają się również powiaty, poza legionowskim i wołomińskim. Do współfinansowania nie poczuwa się także marszałek, który jest przecież organizatorem transportu kolejowego. Do tego samorządy, które ponoszą część kosztów Wspólnego Biletu, często są w trudnej sytuacji finansowej. Dla budżetu Warszawy Wspólny Bilet jest także dużym obciążeniem finansowym. Kosztuje ok. 120 mln zł rocznie. To wszystko sprawia, że przyszłość Wspólnego Biletu jest na razie niepewna. Dlatego zdecydowaliśmy się na wypowiedzenie, z dniem 31 marca br., porozumień gminom objętym Wspólnym Biletem.
I nic się nie da zrobić?
Bardzo byśmy chcieli żeby Wspólny Bilet obowiązywał dalej, dlatego rozpoczęliśmy negocjacje – z zarządami Kolei Mazowieckich, Warszawskiej Kolei Dojazdowej oraz samorządami nim objętymi – w sprawie jego przedłużenia. Chcielibyśmy, żeby w pierwszej strefie biletowej obowiązywał on na obecnych zasadach.
W drugiej jednak będziemy chcieli te zasady zmienić. Będziemy gminom, KM i WKD rekomendować inny sposób rozliczeń. Dopłat do pasażera a nie do wykonywanych, czasem nawet niemal na pusto, pociągokilometrów. Chcielibyśmy wprowadzenia tzw. „wariantu łomiankowskiego”, czyli specjalnego biletu KM i WKD, który byłby ważny na konkretnym odcinku trasy kolejowej oraz w komunikacji miejskiej w granicach pierwszej strefy. Jego cena byłaby sumą biletu okresowego KM i długookresowego biletu ZTM na pierwszą strefę, pomniejszoną o wysokość ewentualnej dopłaty ze strony samorządów.
„Wariant łomiankowski” powraca jak bumerang przy negocjacjach dotyczących nowego „Wspólnego Biletu” dla strefy podwarszawskiej. Warto przypomnieć, że gmina £omianki i Czosnów mają zupełnie inne regulację, niż te obowiązujące w powiecie piaseczyńskim. Aktualnie mieszkańcy gminy Lesznowola i Piaseczno posiadający bilet okresowy na 1 + 2 strefę ZTM – u Warszawa (dobowe, 3- dniowe,30- dniowe, 90- dniowe i bilety seniora), mogą swobodnie korzystać ze wszystkich środków transportu publicznego realizowanych wspólnie przez samorządy lokalne z ZTM- em Warszawa. Chodzi tutaj o linie strefowe (700), linie uzupełniające (L) czy Koleje Mazowieckie na trasie od Warszawy do Zalesia Górnego. Zupełnie inaczej prezentuje się sytuacja w £omiankach i w Czosnowie. Te dwa samorządy objęte są innymi rozwiązaniami komunikacyjnymi, niż powiat piaseczyński. Od dnia 1 marca 2010 r., podjęto decyzję o uruchomieniu nowego „Wspólnego Biletu” z ZTM- em Warszawa. Uruchomione zostały dwa „Wspólne Bilety”: (strefa B) £omianki – Warszawa, (strefa C) Czosnów – Warszawa. Wyróżniona także strefę a, która obejmuje tylko teren m.st Warszawa i strefę D, która obejmuje tylko teren gminy £omianki. Każda z tych stref ma przyporządkowane inny zasięg komunikacyjny, a co za tym idzie inną ceną. Dla przykładu bilet na strefę B obejmujący swoim działaniem trasę £omianki – Warszawa obowiązuje tylko na terenie gminy £omianki i miasta stołecznego Warszawa. Na tym bilecie nie można już pojechać do Czosnowa!. Wszystko przez to, że połączenie gminy Czosnów z Warszawą objęte jest już strefą C.
Jednak takie rozwiązanie ma swoje korzyści dla podróżujących. Widoczne są one bardzo dobrze w cenie biletów. Warto w tym aspekcie spojrzeć na najbardziej popularne bilety 30- dniowe miesięczne. Aktualnie za bilet 30- dniowy na 1 + 2 strefę płacimy – 196,00 zł. Z kolei gmina £omianki i Czosnów płacą od nas zdecydowanie mniej. Dla przykład bilet 30- dniowy miesięczny na strefę B obejmującą gminę £omianki i Warszawę kosztuje tylko 164,00 zł !. Z kolei ten popularny bilet w miejscowościach podwarszawskich na strefę C kosztuje – 184,00 zł. Bardzo dobrze widzimy, że na każdy z tych biletów mieszkańcy £omianek i Czosnowa zyskują od 12,00 zł do 32,00 zł. Wobec aktualnego biletu miesięcznego na 1 + 2 strefę w ramach ZTM- u Warszawa, który kosztuje 196,00 zł. Warto dodać, że od 1 września 2013 mieszkańców £omianek i Czosnowa także czeka kolejna podwyżka. Bilet 30- dniowy miesięczny na strefę B będzie kosztował 180,00 zł, a na strefę C – 200,00 zł. Jednak trzeba pamiętać, że od roku 2014 czekają nas kolejne podwyżki w ramach ZTM-u Warszawa. Od 2014 bilet 30- dniowy miesięczny będzie kosztował już 220,00 zł!. Także jak widać „wariant łomiankowski” gwarantuje niższe opłaty za bilety dla mieszkańców.
Bilety 30- dniowe miesięczne rok 2013 rok 2014
„Wariant łomiankowski” trasa £omianki – Warszawa 164,00 zł (180,00 zł) 180,00 zł
„Wariant łomiankowski” trasa Czosnów – Warszawa 184,00 zł (200,00 zł) 200,00 zł
Bilet ZTM- u Warszawa na 1+ 2 strefę tzw. podmiejską 196,00 zł 220,00 zł
Z wywiadu jakiego udzielił dyrektor Leszek Ruta wynika, że podobne regulację mogą obowiązywać na „Wspólnym Bilecie” w 2 strefie czyli podwarszawskiej. Wszystko zapewne zależy od negocjacji jakie przeprowadzą nasze władze samorządowe. Ja ze swojej strony jestem wielkim zwolennikiem takich regulacji. Pasażerowie, którzy korzystają z Kolei Mazowieckich w Nowej Iwicznej, Piasecznie i Zalesiu Górnym najczęściej dojeżdżają do dworca PKP samochodem lub dochodzą na pieszo. Dla tych, którzy jednak będą chcieli skorzystać z autobusów to niestety będą zmuszeni do nabycia kolejnych biletów. W tym przypadku najlepiej jest korzystać z linii uzupełniających (L), bo tutaj ceny są najniższe i kosztują 2,00 zł (3,00 zł gmina Piaseczno) za bilet jednorazowy normalny (3,40 bilet 20- minutowy w ZTM Warszawa). W związku z tym taka propozycja nowego „Wspólnego Biletu” mogłaby być korzystna dla mieszkańców powiatu piaseczyńskiego.
Brak nowego porozumienia odnośnie „Wspólnego Biletu” spowoduje drastyczną podwyżkę podróży dla pasażerów. Aktualnie bilet miesięczny na trasie Piaseczno – Warszawa śródmieście kosztuje 196,00 zł. Do tego trzeba dodać bilet miesięczny na 1 strefę (100,00 zł), co daje łączny koszt 296,00 zł. Jest jednak jedna furtka. Można zakupić bilet okresowy na trasie Piaseczno – Warszawa Jeziorki za kwotę 85,50 zł i połączyć go z biletem miesięczny na 1 strefę (wiele wskazuje, że po 1 kwietnia 2013 r., „Wspólny Bilet” będzie obowiązywał w granicach Warszawy) . Wówczas całkowity koszt wyjdzie nam 185,50 zł. Jest to nawet taniej, niż przy aktualnej cenie biletu miesięcznego na 1 + 2 strefę o 10,50 zł (196,00 zł). Jednak trzeba pamiętać, że w tym przypadku tracimy możliwość korzystania z transportu autobusowego w 2 strefie ZTM Warszawa.
Trzeba spokojnie poczekać do szczęśliwego końca negocjacji w sprawie „Wspólnego Biletu” lub totalnego fiaska rozmów!. Na pewno na niekorzyść nowego porozumienia działa fakt, że gminy, które mają negocjować z ZTM- em Warszawa przyjęły już budżety na rok 2013. W nich są zapisane kwoty dofinansowania do „Wspólnego Biletu”. W przypadku gminy Piaseczno jest to kwota – 1 200 000,00 zł, a gminy Lesznowola – 600 000,00 zł. Na dzień dzisiejszy gminy nie mają za dużego manewru przy okazji dodatkowych środków na „Wspólny Bilet”. Jedynym wyjściem jest zabraniem jakiejś kwoty z innego działu budżetowego. Dlatego zobaczymy jaka droga zostanie obrana przez samorządy lokalne i ZTM Warszawa. Najlepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie „Wspólnego Biletu” na 1 strefę warszawską i kolejową podmiejską do Zalesia Górnego. Tylko pytanie ile podróżnego kosztowałby taki bilet?. Jaki finansowanie poniosły by samorządy lokalne?. Mam nadzieję, że na te pytania poznamy odpowiedź na debacie odnośnie „Wspólnego Biletu”, która jest planowana w Piasecznie. Data i termin ewentualnego spotkania na razie nieznane!.
Źródło:
www.ztm.waw.pl, Komunikacja Miejska £omianki, Koleje Mazowieckie.
Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Ruch Palikota