Moderator: GTW
Kowal pisze:PO realizuje potrzebę zmian pełną gębą.
woytazo pisze:Juz rok temu jedna pani zostawiając gumowce na biurku burmistrza stawierdziła, że powinna rękę sobie odgryżć za głosowanie na niego! Czy nastepni już są gotowi to napisać?
Otwarty Dialog http://www.facebook.com/pages/Burmistrz ... 0933560148 pisze:Wczoraj w UMiG Piaseczno odbyło się spotkanie lokalnych mediów z Burmistrzem w związku z tworzeniem przez urząd nowej spółki sportowej. Zaproszone zostały tylko dwie lokalne, sprzyjające władzy gazety. O spotkaniu nie zostały poinformowane lokalne radio ani lokalna telewizja. Czy to już jest jawna dyskryminacja czy tylko głupota odpowiednich urzędników ?
UZASADNIENIE http://piaseczno.eu/index.php?mnu=263&a ... &iid=18260 pisze:Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w Piasecznie - jednostka organizacyjna gminy od lat
wymaga wysokich nakładów finansowych w postaci wysokich środków przekazywanych na
utrzymanie tejże placówki oraz znaczących nakładów inwestycyjnych. Aktualnie „GOSiR”
posiada od lat niezmienną strukturę, a sposób funkcjonowania ośrodka wydaje się, że nie nadąża za
postępującymi zmianami. Powoduje to choćby trudności z wyodrębnieniem kosztów dla
poszczególnych działań prowadzonych przez tę jednostkę, jak i w zasadności ich podejmowania.
Także struktura organizacyjna w stosunku do realizowanych działań wzbudza duże wątpliwości.
Jednocześnie w Polsce, ze względu na wysoką sprawność i efektywność zarządzania
infrastrukturą m.in. sportową czy rekreacyjną, coraz częściej stosowanym przez gminy
rozwiązaniem jest powołanie spółek prawa handlowego, które ma formę przekształcenia jednostki
organizacyjnej bądź zakładu budżetowego w celu jej zawiązania. Umożliwia to art. 9 ustawy o
gospodarce komunalnej, który mówi, że: „spółkami prawa handlowego, które może
wykorzystywać do wykonywania swoich zadań publicznych samorząd terytorialny, mogą być
tylko i wyłącznie spółki kapitałowe (z o.o. i akcyjne)”. Zgodnie z tym przepisem jednostka
samorządu terytorialnego może być założycielem jednoosobowej spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością, do której stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu spółek handlowych.
Przykładem gdzie już tego rodzaju spółki funkcjonują są gminy Jarocin, Lublin czy miasto Siedlce.
Przykłady te potwierdzają zasadność dla podjęcia powyższych działań.
Argumenty przemawiające za utworzeniem spółki z o.o. do zarządzania obiektami w
porównaniu do jednostki organizacyjnej gminy są:
1) prowadzenie działalności w formie spółki zwiększa autonomię jednostki,
2) relacje między spółką, a jej właścicielem są bardziej przejrzyste,
3) spółka gospodaruje „na swoim” i jest zainteresowana redukcją kosztów, gdyż efekty
oszczędności pozostają przedsiębiorstwie, a nie jak w przypadku gminnej jednostki budżetowej
przekazywane są na rachunek Gminy.
4) samodzielność motywuje do poszukiwania dodatkowych możliwości na rynku,
5) może rozszerzyć zakres działalności poza teren gminy oraz poza sferę użyteczności publicznej (zgodnie z art. 7 ustawy o gospodarce komunalnej, „działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie jednostki budżetowej”), przy jednoczesnym utrzymaniu zasad udostępniania obiektów sportowych mieszkańcom gminy,
6) posiada osobowość prawną dzięki czemu ma możliwość samodzielnego pozyskiwania kapitału, np. zaciągania kredytów, leasing lub wchodzenia w partnerstwo publicznoprawne, a jednostka budżetowa osobowości prawnej nie posiada, przez co jest w pewnym sensie ułomnym podmiotem gospodarczym,
7) spółka może samodzielnie - oczywiście w porozumieniu z właścicielem – aplikować o środki pomocowe,
8 ) wydzielenie, na zewnątrz budżetu gminy, zobowiązań wynikających z działalności spółki nie powoduje zwiększenia ogólnego zadłużenia budżetu
9) spółka daje możliwość samodzielnego prowadzenia działalności inwestycyjnej,
10) spółka prawa handlowego ma wpływ na kierunki inwestowania i może na ten cel wygospodarować dodatkowe środki. Jednocześnie trzeba dodać, że gmina nie pozbawia się możliwości współdecydowania o inwestycjach – zależeć to będzie od odpowiednich zapisów w akcie założycielskim,
11) zarządzanie spółką jest bardziej elastyczne. Ma ona większą swobodę w kształtowaniu systemów zatrudniania i wynagrodzeń – jej pracownicy nie są, jak w jednostce budżetowej pracownikami samorządowymi. Może też bardziej koncentrować się na oczekiwaniach odbiorców usług, niż jej właściciela, gdyż rozliczana jest z efektów działania.
12) szybciej reaguje na potrzeby klientów, choćby z uwagi na samodzielność w zarządzaniu zasobami
spółki. Dodatkowo spółka będzie mogła korzystać z wielu udogodnień przewidzianych dla
przedsiębiorców, a niedostępnych dla gminy, jak np. możliwość odliczania podatku VAT, w
przypadku budowy obiektów, po których powstaniu zaistnieją opodatkowane dochody.
Powołanie niniejszej spółki nie będzie wiązało się z przeznaczeniem dodatkowych środków
gminnych w tym roku budżetowym. Nowopowstała spółka otrzyma środki zapisane w
tegorocznym budżecie jako środki na rzecz „GOSiR”, które będą wkładem na zwiększenie
udziałów w spółce. Dzięki reorganizacji struktury przewiduje się wystąpienie znaczących
oszczędności. W latach przyszłych udział środków budżetowych powinien być znacząco mniejszy,
aż do samofinansowania się nowopowstałego podmiotu Decyzja o utworzeniu spółki handlowej
przez gminę zastrzeżona jest do kompetencji Rady Miejskiej. W związku z powyższym podjęcie
niniejszej uchwały przez Radę Miejską w Piasecznie uważa się za uzasadnione.
woytazo pisze:Zstanawiająca jest cisza £ukasza Krawczyńskiego w powyzszej kwestii.
Wróć do Sport w Gminie Piaseczno oraz KS Piaseczno, KS Grawitacja, GOSiR Piaseczno
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości