Przebudowa drogi nr 79 i obwodnicy Góry Kalwarii ciągle tylko w planach. Petycję do ministra infrastruktury chcą wystosować władze Góry Kalwarii. Zwrócą się do ludzi o poparcie. A „Nad Wisłą” zachęca wszystkie gminy (i powiat), dla których „79” to główna brama do stolicy, o przyjęcie podobnych wystąpień i zainicjowanie masowej zbiórki podpisów. Niech warszawscy urzędnicy, mamiący nas od co najmniej 10 lat, że dwupasmowa szosa Piaseczno – Góra Kalwaria oraz obwodnica tego drugiego miasta są bliskie budowy, usłyszą w końcu nasz zgodny sprzeciw.
Trzeba działać szybko
– Protest społeczny jest potrzebny – nie ma wątpliwości burmistrz Góry Kalwarii Dariusz Zieliński. Jego zdaniem dopiero wówczas rząd pochyli się nad problemem, skąd wziąć pieniądze na rozpoczęcie inwestycji. Tak było przy okazji niedawnych zmian w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–15.
– Zwrócę się do mieszkańców o podpisanie petycji do ministra Cezarego Grabarczyka. Wtedy, według mnie, stanowisko samorządu będzie mieć szanse powodzenia – ocenia burmistrz.
– Trzeba działać szybko. Dobrze, żeby władze Góry Kalwarii stworzyły projekt takiego wystąpienia i przesłały do sąsiednich samorządów. Na pewno wszyscy je poprą, bo dzieje się tragedia – mówi przewodniczący rady Piaseczna Andrzej Swat. Jego zdaniem równie ważnym przedsięwzięciem jest budowa Puławskiej-bis, czyli trasy ekspresowej, która połączy Okęcie z Tarczynem (ta inwestycja też została przesunięta poza rok 2013).
O petycji podobnie mówi wicestarosta piaseczyński Marek Gieleciński. – To musi być wspólny głos – radzi.
– Powołamy komisję do spraw komunikacji z Warszawą i opracujemy jednolite wystąpienie, które wyślemy do okolicznych gmin – zapowiada „NW” szef rady miejskiej Góry Kalwarii Zbigniew Bugno, organizator pamiętnej pikiety na rondzie w tym mieście.
Po roku 2013
W poniedziałek wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski spotkał się w Piasecznie z samorządowcami powiatów okołowarszawskich. Stanisław Dmuchowski, zastępca dyrektora mazowieckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zaprezentował planowane inwestycje drogowe w województwie do roku 2015. Szosa Piaseczno – Góra Kalwaria i obwodnica znalazły się na liście do realizacji „po roku 2013” (co wcale nie oznacza, że przed 2015, bo program ma być co roku korygowany).
– Mój głos jest głosem rozpaczy mieszkańców. Góra Kalwaria się dusi. Jakie są możliwości szybszego rozpoczęcia budowy tej drogi? – pytał Dmuchowskiego burmistrz Dariusz Zieliński.
– Jesteśmy w przededniu wystąpienia do wojewody o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Dokumentację mamy prawie gotową – usłyszał odpowiedź.
Wojewoda Kozłowski obiecał, że będzie sugerować Ministerstwu Infrastruktury, że powinno zacząć budowę obwodnicy Góry Kalwarii jeszcze przed 2013 r.
Na całą drogę, z Piaseczna do mostu na Wiśle, potrzeba około 1,4 mld złotych.
Piotr Chmielewski
http://www.nadwisla.pl/index.php?option ... Itemid=147