Repertuar MARZEC 2010
MARZEC
Spotkania w marcu poświęcone będą postaciom i twórczości Oscara Micheaux, Sidneya Poitier, Spike’a Lee oraz reżyserom i aktorom nurtu Blaxploitation, powstałego w latach 70. XX wieku w USA, który cechowało m.in. poruszanie tematyki wyzysku rasowego, stereotypów społeczno-kulturowych, wykorzystywanie muzyki funk czy soul.
Afro-Ameryka. Afro-Amerykanie w kinie (1920-2010)
Kino – stanowiące swoistą kronikę afro-amerykańskiej społeczności USA, historii i kultury – wydaje się idealnym miejscem do opowiedzenia o społecznych, kulturowych i politycznych przemianach wizerunku Afro-Amerykanów.
Tegoroczny przegląd, będący pierwszym z cyklu organizowanego przez Fundację Afryka Inaczej, Ambasadę USA i KINO.LAB, został podzielony na cztery bloki tematyczne (Oscar Micheaux, Sidney Poitier, Blaxploitation, Spike Lee).
Pierwszy z nich poświęcony jest pionierowi afro-amerykańskiego kina – Oscarowi Micheaux. Jego nieme filmy, z udziałem takich gwiazd jak Paul Robeson, są wciąż niemal nieznane polskim widzom. Drugi blok dotyczy Sidneya Poitier, który jako pierwszy upomniał się o prawa afro-amerykańskich aktorów w filmach powstających w Hollywood. Trzeci – obrazuje zjawisko nazywane Blaxploitaition, które pojawiło się w afro-amerykańskim kinie w latach 70., a do którego zaliczane są filmy takie jak słynny „Shaft” czy kontrowersyjny „The Spook Who Sat by the Door”. Ostatni blok przypomina filmy Spike’a Lee, w których reżyser rozprawia się z wciąż żywymi wśród Amerykanów stereotypami.
Każdy z bloków pokazuje kluczowe dla afro-amerykańskiej społeczności okresy w jej dziejach. Od „renesansu” w Harlemie, przez walkę o swoje prawa, afro-amerykańską reakcję na hollywoodzkie filmy, aż po okres twórczości Spike'a Lee – ikony współczesnej kinematografii afro-amerykańskiej.
Oscar Michaeux
05.03, godz. 18.00 Within Our Gates, reż. Oscar Micheaux, USA 1920, 78’
05.03, godz. 19.30 Body and Soul, reż. Oscar Micheaux, USA 1925, 102’ + Veiled Aristocrats, reż. Oscar Micheaux, USA 1932, 48’
Sidney Poitier
06.03, godz. 17.00 Sidney Poitier. One Bright Light, reż. Lee Grant, USA 2000, 60’
06.03, godz. 18.00 The Defiant Ones, reż. Stanley Kramer, USA 1958, 96’
07.03, godz. 20.00 In The Heat of The Night, reż. Norman Jewison; USA 1967, 110’
Blaxploitation
08.03, godz. 20.00 Guess Who’s Coming to Dinner, reż. Stanley Kramer, USA 1967, 108’
14.03, godz. 20.30 Shaft, reż. Gordon Parks, USA 1971, 100’
15.03, godz. 18.00 Shaft’s Big Score, reż. Gordon Parks, USA 1972, 104’
15.03, godz. 20.00 Shaft in Africa, reż. John Guillermin, USA 1973, 112’
17.03, godz. 18.00 Black Mama, White Mama, reż. Eddie Romero, USA 1973, 86’ + dyskusja
17.03, godz. 20.30 Gordon’s War, reż. Ossie Davis, USA 1973, 85’
20.03, godz. 18.00 The Spook Who Sat by the Door, reż. Ivan Dixon, USA 1973, 102’
Spike Lee
27.03, godz. 20.30 Do the Right Thing, reż. Spike Lee, USA 1989, 120’
28.03, godz. 20.30 Mo’ Better Blues, reż. Spike Lee, USA 1990, 129’
29.03, godz. 20.30 Jungle Fever, reż. Spike Lee, USA 1991, 132’
Na całość przeglądu wstęp wolny. Seanse w języku angielskim.
02/03/2010 - 30/03/2010 : FRANKOFOńSKIE RENDEZ-VOUS
Miesiąc kina frankofońskiego organizowany w ramach obchodów 40-lecia Międzynarodowej Organizacji Frankofonii.
W programie przeglądu znalazło się dziewięć francuskojęzycznych filmów wyprodukowanych we Francji, Kanadzie, Szwajcarii, Luksemburgu i Belgii, które sięgają m.in. do spraw społecznych (jak np. „Pałac milczenia”) czy historycznych („żmija w garści”). Przede wszystkim jednak opowiadają prywatne historie bohaterów, które jednocześnie obrazują współczesne tematy społeczne, kulturalne i polityczne.
Bilety: 10 zł (ulgowe) i 12 zł (normalne).
Rezerwacje biletów prowadzi kasa CSW, kontakt: info@csw.art.pl lub (022) 628 12 71 w. 135.
11/03/2010 - 14/03/2010 : OBJAZDOWA ETIUDA & ANIMA
Przegląd etiud filmowych i animacji prezentowanych podczas zeszłorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „Etiuda&Anima”, będącego najstarszym w Polsce wydarzeniem filmowym konfrontującym osiągnięcia studentów szkół filmowych i artystycznych z całego świata oraz dorobek twórców animacji artystycznej - profesjonalistów, studentów, realizatorów niezależnych.
Objazdowa Etiuda&Anima podzielona jest na bloki tematyczne, prezentujące filmy nagrodzone w konkursie Etiuda (etiudy studenckie), filmy nagrodzone w konkursie Anima (animacja artystyczna) oraz zestaw animacji japońskiej.
ETIUDY
Wśród nagrodzonych etiud będzie można zobaczyć filmy studentów z najlepszych szkół filmowych świata – z Czech, Meksyku, Bułgarii, Słowacji, Anglii i Polski. Program II prezentuje w całości prace z meksykańskiej szkoły Centro de Capacitación Cinematográfica (CCC), Laureata Specjalnego Złotego Dinozaura 2009 - nagrody przyznawanej corocznie najlepszej szkole filmowej festiwalu.
ANIMACJE
W zestawie animacji, zaskakującym różnorodnością technik i styli, pojawią się m.in.: czarna angielska komedia nominowana do Oskara „This Way Up”, najnowszy film genialnego twórcy estońskiego Priita Pärna „Tuukrid Vihmas”, meksykański lalkowy horror „Jaulas”, czeska komedia „Chybièka se vloudí”, czy też kolażowa rosyjska aria operowa „Kantata spasenie”. Z kolei najnowsze animacje japońskie cechuje wyjątkowa estetyka, subtelność i wyrafinowanie, rzadko spotykane u europejskich twórców.
Bilety: 10 zł (ulgowe) i 12 zł (normalne).
Rezerwacje biletów prowadzi kasa CSW, kontakt: info@csw.art.pl lub (022) 628 12 71 w. 135.
19/03/2010 : FUTURE SHORTS_EXTRA 08: REBEL YELL
Future Shorts Extra 08, czyli kolejna dawka tego, co najlepsze w kinie krótkometrażowym na całym świecie. Dla fanów animacji gratką będzie „Signalis” Adriana Flückigera. Szwajcarski reżyser odkryje tajemnicę tego, co kryje się we wnętrzu sygnalizatora świetlnego – kto spodziewałby się, że mieszkać tam może łasica o imieniu Erwin?
Zwolenników kina dokumentalnego z pewnością usatysfakcjonuje „Mr. Okra” T. G. Herringtona – portret jednej z tych osób, które czynią Nowy Orlean tak barwnym miejscem: charyzmatyczny sprzedawca warzyw Arthur J. Robinson, znany również jako Mr. Okra.
W programie nie zabraknie również fabuł. Wśród nich „Andong” Rommela Tolentino – opowieść o biednym 6-latku i jego obsesyjnej chęci spełnienia swoich marzeń. Ponadto historia pewnej rodziny, dla której surrealne doświadczenia to chleb powszedni – w filmie „Synesthesia” duetu Terry Timely.
W programie m.in.
Paradise Circus
Reż. Toby Dye / Wielka Brytania / 2010 / 5'
Georgina Spelvin ma dziś 74 lata. W 1973 r. była gwiazdą klasycznego dziś filmu pornograficznego „The Devil In Miss Jones” w reżyserii Gerarda Damiano, autora słynnego „Głębokiego gardła”. Wywiad z aktorką wspominającą dawne czasy przeplatany jest ujęciami z filmu, w którym zagrała swoją najbardziej pamiętną rolę. Dokument Toby'ego Dye to zarazem wideoklip do piosenki Massive Attack z najnowszej płyty zespołu - „Heligoland”.
Acting for Camera
Reż. Justin Nowell / USA / 2008 / 15'
Zajęcia z aktorstwa. Na tapecie: scena orgazmu z „Kiedy Harry poznał Sally”. Ten boleśnie zabawny i zarazem głęboko poruszający film nakręcono w Nowym Jorku w ciągu jednego dnia w trakcie autentycznych warsztów dramatycznych dla początkujących; uczniów wykorzystano jako statystów. Justin Nowell to absolwent New York University Film School. Jego poprzedni krótki metraż, „Sick Sex”, był przez 6 miesięcy najczęściej ściąganym z serwisu iTunes filmem.
Signalis
Reż. Adrian Flückiger / Szwajcaria / 2008 / 5'
Erwin to łasica, która mieszka we wnętrzu sygnalizatora świetlnego i odpowiada za włączanie świateł. Jego życie toczy się z dnia na dzień według monotonnego harmonogramu pracy. Ale pewnego razu schemat zostanie zaburzony... Film wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych festiwalach (m.in. ReAnimacja IAFF £ódź 2009, Berlin Interfilm 2009, China International Animation and Digital Arts Festival 2009).
Open Your Heart
Reż. Michel Gondry / USA / 2010 / 3'40
Tłum w kolorowych kostiumach tańczy na ulicach Los Angeles przy dźwiękach najnowszej piosenki Mii Doi Todd. Michel Gondry to jeden z najbardziej cenionych twórców wideoklipów. Pracował m.in. z Bjork, Radiohead, Daft Punk, The White Stripes i The Chemical Brothers. Wyreżyserował również kilka filmów fabularnych – m.in. „Zakochanego bez pamięci” i „Jak we śnie”.
Thompson
Reż. Jason Tippet / USA / 2009 / 10'
Od czasów drugiej klasy Matta i Ryana łączy wada wymowy oraz zamiłowanie do broni i rzeczy, które szybko się poruszają. Ale gdy ich ostatnie dni liceum mijają coraz szybciej, przyjaciele odkrywają, że gokarty, motocykle i zdalnie sterowane samochody nie pozwolą uciec przed nadchodzącą dorosłością. Film pokazywany na Sundance Film Festival 2010, nagrodzony specjalną nagrodą jury na SXSW Film Festival 2009.
Swim
Reż. Adam Hashemi / Dania / 2009 / 4'30
Upiorna opowieść o małym chłopcu z kompleksem Edypa w teledysku duńskiej grupy Oh No Ono. Reżyser Adam Hashemi tak mówi o swoim dziele: „wideoklip jest luźno zainspirowany moim pierwszym wspomnieniem z dzieciństwa. Kiedy miałem 3 lata, byłem świadkiem śmierci pielęgniarki na zawał serca. Tu wykorzystałem ten pomysł w innym kontekście. Film traktuje o pierwszych doświadczeniach seksualnych dziecka i towarzyszącym im wstydzie. Chciałem zgłębić temat związku seksu ze śmiercią – tego, że z nieznanych powodów idą ze sobą w parze”.
Miracle Fish
Reż. Luke Doolan / Australia / 2009 / 17'
Ósme urodziny będą dla małego Joe przeżyciem, którego nigdy nie zapomni. Ukryty przed dokuczającymi mu kolegami zasypia, życząc sobie, żeby wszyscy ludzie na świecie zniknęli. Po obudzeniu odkrywa, że szkoła jest pusta. Czyżby jego życzenie zostało spełnione? Niestety, wkrótce okaże się, że marzenia mają swoją ciemną stronę. Joe będzie musiał stawić czoła sytuacji mrocznej nawet bardziej niż świadomość bycia ostatnią osobą na Ziemi... Luke Doolan to reżyser, operator, montażysta, który pierwsze kroki stawiał asystując legendarnemu Jillowi Billcockowi przy montażu „Moulin Rouge” Baza Luhrmanna. Współpracował również z Nashem Edgertonem (m.in. „Lucky” - film pokazywany w ramach Future Shorts). W 2010 roku „Miracle Fish” zostało nominowane do Oscara.
Dock Ellis & The LSD No - No
Reż: James Blagden / USA / 2009 / 4'30
W celu uczczenia największego atletycznego wyczynu człowieka pod wpływem psychotropów – oto animowana historia Docka Ellisa, legendarnego LSD - baseballisty. Możemy tylko zgadywać, ilu spośród 263 zawodników kiedykolwiek grających na pozycji no-hittera w Wielkiej Lidze wspomagało się sterydami. Bez wątpienia możemy za to powiedzieć, że tylko jeden grał na kwasie. James Blagden to ilustrator z Brooklynu; pracował m.in. dla Nike'a, MTV, “The New York Times Magazine” oraz “Financial Times”.
Synesthesia
Reż. Terri Timely / USA / 2009 / 4'
Opowieść o dwóch braciach i ich surrealnych przeżyciach w odkrywaniu własnej synestezji... Synestezja to zdolność do kojarzenia ze sobą doświadczeń różnych zmysłów, np. łączenia słyszanych dźwięków z określonymi smakami, kolorami, literami, cyframi. Dzięki niej nawet codzienne życie rodzinne może stać się dalekie od przeciętności... Terri Timely to twórczy duet w skład którego wchodzą Ian Kibbey i Corey Creasey. Są autorami wielu reklam i teledysków (m.in. dla Joanny Newsom, St. Vincent i Midlake).
Początek seansu o godz. 18.00.
Bilety: 10 zł (ulgowe) i 12 zł (normalne).
Rezerwacje biletów prowadzi kasa CSW, kontakt: info@csw.art.pl lub (022) 628 12 71 w. 135.
20/03/2010 - 22/03/2010 : William E. Jones - retrospektywa
William E. Jones jest autorem dwóch pełnometrażowych filmów eksperymentalnych: „Massillon” (1991) oraz „Finished” (1997), dokumentu o The Smiths „Is It Really So Strange?” (2004) oraz licznych krótkometrażowych wideo. Jego prace pokazywano na 53. Biennale w Wenecji, w londyńskim Tate Modern, paryskim Cinématheque Française oraz Luwrze, amsterdamskim Stedelijk, rotterdamskim Witte de With Center for Contemporary Art, nowojorskim Whitney Museum of American Art oraz Museum of Modern Art.
Program I: Massillon
Artysta powraca do miasta rodzinnego, by stworzyć niekonwencjonalną i poruszającą autobiografię. Mierząc się z najsilniej zakorzenionymi regułami tworzenia filmów, „Masillon” opowiada historię, w której nie pojawia się ani jeden aktor, jedynie zbiór przepięknych obrazów oraz towarzyszący im zmysłowy głos spoza kadru.
Program II: Film Montages (for Peter Roehr) + v.o.
Ceniona praca wideo „Film Montages (for Peter Roehr)”, która zapętla kadry, łącząc fragmenty gejowskiej pornografii z kompozycją muzyczną, równocześnie surową i deliryczną „v.o.” („version originale”, 2006) stając się kompilacją, między innymi fragmentów klasycznych produkcji z gejowskimi filmami pornograficznymi. Autor składa hołd zarówno minionej erze gejowskiego życia, wielkiemu artyście lat 60., ale też zjawisku kinomanii.
Program III: The Fall of Communism as Seen in Gay Pornography + Finished
Pierwszy film naświetla problem strategii amerykańskich wytwórni filmów pornograficznych, które we wczesnych latach 90. eksploatowały mężczyzn, często bezrobotnych, z Europy środkowo-Wschodniej.
„Fnished” poświęcony jest postaci kanadyjskiego modela Alana Lamberta, który popełnił samobójstwo w wieku 25 lat. Film to historia detektywistyczna i opowieść miłosna, to skąpany w słońcu film noir. To obraz zbudowany na sprzecznościach: pornograficzny - lecz cnotliwy, zdystansowany - lecz hipnotyzujący, powściągliwy - lecz poruszający.
Przypomina, że życie w filmach nie jest tym samym co życie przy filmach.
Film nagrodzony w kategorii "Najlepszy Film Niezależny/Eksperymentalny" w 1998 wg Los Angeles Film Critics Association.
Bilety: 6 zł.
Rezerwacje biletów prowadzi kasa CSW, kontakt: info@csw.art.pl lub (022) 628 12 71 w. 135.