Budowa II linii metra w Warszawie

Pisz tutaj o wszystkim co działo się przez ostatnich parę tygodni w Warszawie, oraz o tym co wydarzyć się może. Warto wiedzieć, co dzieje się w pobliskiej Warszawie. Kulturalna Stolica! Rozrywka w Warszawie. Sprawy mieszkańców Warszawy.

Moderator: GTW

Cała druga linia Metra będzie gotowa w 2022 r.?

Postautor: Filip » pn cze 20, 2016 9:59 am

Zapowiada się wyjątkowo skromna końcówka drugiej linii metra na Bemowie. Ratusz uciułał już pół miliarda złotych oszczędności na projektach trzech ostatnich stacji i bazy technicznej, byle przyspieszyć ich budowę.

Pieniądze na drugą linię są zarezerwowane tylko do skrzyżowania Górczewskiej z ul. Powstańców Śląskich koło urzędu dzielnicowego na Bemowie. Metro ma tu dojechać w 2022 r. Niedawno jednak wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz ogłosił, że mniej więcej w tym samym terminie powstałby też odcinek końcowy. To 3,9 km tuneli, trzy stacje (Lazurowa, Chrzanów, Połczyńska) i baza techniczna Mory przy granicy z gminą Ożarów Maz. - Szukamy na to 1,7 mld zł - mówi Wojciechowicz.

Budzi to wątpliwości. Bo czy Warszawę stać na budowanie metra przez chaotycznie zabudowujące się peryferie? I co z inwestycjami, na które czekają inne dzielnice (obwodnica śródmiejska, mosty, linie tramwajowe)?

Obrazek

Minimalistyczne stacje drugiej linii metra

Przed weekendem wiceprezydent Wojciechowicz przyznał, że przyspieszenie budowy końcowego fragmentu metra na Bemowie nie jest przesądzone. Potwierdza jednak, że trwa odchudzanie projektu tego odcinka. Duże oszczędności miałyby przekonać przeciwników jego otwarcia już na początku lat 20., a nie w kolejnej dekadzie. Z wiarygodnego źródła w ratuszu wiemy, że cięcia są możliwe dzięki nowym metodom budowy i tańszej eksploatacji. To pozwoliłoby obniżyć koszt inwestycji do 1,250 mld zł. A niewykluczone, że jeszcze bardziej.

Ostatnie stacje drugiej linii miałyby minimalistyczny wystrój i wspólne zasilanie energetyczne z bazy w Morach. Ogrzewanie - z sieci miejskiej. Trzy tzw. wentylatornie szlakowe, uruchamiane w razie pożaru, byłyby przysunięte do stacji (zwykle są w połowie odległości między nimi). W tunelach powstałyby tylko małe szyby do ewakuacji pasażerów. Tunele za stacją Chrzanów będą budowane odkrywkowo, co jest nawet pięciokrotnie tańsze niż ich drążenie podziemną tarczą.

Metro w Warszawie. Baza w Morach jak najszybciej

Oszczędności przyniosą też zmiany w projekcie bazy technicznej. Na 26 ha znalazłoby się miejsce dla 40 składów metra, a także magazyny i warsztaty, bo w Morach mają się odbywać przeglądy i naprawy wagonów. "Serce techniczne metra", czyli główna centrala ruchu, pozostanie na Kabatach. Obiekt w Morach będzie o 100 mln zł tańszy, jeśli Metro Warszawskie zrezygnuje z okrężnego toru do zawracania pociągów. Jako że kolidowałby z zabytkową aleją lip, musiałby się znajdować w tunelu. Taki tor jest już na Kabatach, ale na powierzchni. Plan jest taki, żeby pociągi z drugiej linii przyjeżdżały tam co dwa miesiące i zmieniały kierunek jazdy. Ma to służyć temu, by ich koła zużywały się równomiernie.

Miejskim urzędnikom zależy, by baza w Morach powstała jak najszybciej. Twierdzą, że nie ma gdzie przechowywać pociągów. Na Kabatach byłoby dla nich za ciasno, a w różnych zakamarkach drugiej linii uda się wygospodarować najwyżej 15 miejsc, czyli o 25 za mało. Gdyby zapadła decyzja o budowie końcówki metra na Bemowie, można by też zrezygnować z kosztownej podziemnej hali z aż 11 torami postojowymi dla pociągów na Bródnie. Jest planowana za ostatnią stacją drugiej linii w okolicy skrzyżowania ul. Kondratowicza i Rembielińskiej.

- Decyzja musi zapaść najpóźniej do września - słyszymy od naszego informatora.

Kłopoty z budową na metra Woli

W ratuszu są też zwolennicy tezy, że metro już teraz ma ponad miliard złotych oszczędności. Tyle przyniosło rozstrzygnięcie przetargów na budowę trzech stacji w kierunku Targówka i trzech na Woli do 2019 r. W sumie to ok. 2,2 mld zł za 6,5 km tuneli. Dla porównania: na centralny odcinek drugiej linii o podobnej długości, ale z kosztownym przejazdem pod Wisłą, poszło 4,3 mld zł, łącznie z dotacją UE.

Pytanie, czy uda się dotrzymać terminów. Na Targówku wszystko idzie zgodnie z planem. Firma Astaldi chce jak najszybciej wyczyścić teren stacji Trocka z urządzeń podziemnych, by zacząć stąd drążenie tuneli w kierunku Dworca Wileńskiego. W zeszłym tygodniu na praskiej stacji Szwedzka zaczęło się już drążenie ścian szczelinowych. Gorzej jest z budową odcinka na Woli. Tu zawiązał się komitet "obrony" jednego z bloków między Płocką a Skierniewicką. Mieszkańcy uważają, że jest zagrożony, bo w pobliżu ma być tunel metra. Urzędnicy liczą, że wojewoda wyda jednak pozwolenie na budowę w najbliższych tygodniach, i to z rygorem natychmiastowej wykonalności. Inaczej inwestycja może mieć poważne kłopoty. Wybrana w przetargu turecka firma Gülermak zgodziła się przedłużyć wadium i czekać z podpisaniem umowy do początku września. http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1, ... konca.html
Awatar użytkownika
Filip
 
Posty: 1752
Rejestracja: pt kwie 06, 2012 3:18 pm
Lokalizacja: okolice

Budowa II linii metra w Warszawie

Postautor: Robo_warrior » czw lis 10, 2016 10:31 am

Ciekawe kiedy ktoś zabierze się za przesunięcie końcowej stacji z Kabat do Piaseczna. Wykopać tunel pod Lasem Kabackim chyba nie będzie trudno, jeśli mogli wykopać go pod największą z rzek :). Ułatwienia dla Piaseczna byłyby ogromne, nie mówiąc o ilości ludzi stąd dojeżdżających, więc i rentowności budowy. Koniec z korkami na Puławskiej i w centrum, po prostu bajka...
Robo_warrior
 
Posty: 261
Rejestracja: pt lip 23, 2010 11:58 am
Lokalizacja: Piaseczno (Staszica)

Poprzednia

Wróć do Warszawa: wydarzenia, informacje i rozrywka

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

cron