Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Pisz tutaj o nurtujących problemach mieszkańców gminy Lesznowola, ich pomysłach oraz propozycjach rozwiązania.

Moderator: GTW

Re: Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Postautor: Kamil M » pt mar 25, 2016 10:52 pm

W ostatnich dniach sporo zamieszania wywołał fakt wyboru oferenta, który w gminie Piaseczno do końca roku 2016 ma zająć się odławianiem bezdomnych zwierząt i przygotowaniem ich do adopcji. Do przetargu rozpisanego przez gminę Piaseczno przystąpiła tylko jedna firma, a właściwie konsorcjum firm - Rafał Żmuda Zakład Ogólnobudowlano-Usługowy, a także firma PLAMA Jan Michalski. Konsorcjum firm prowadzi swoją działalność w Zawierciu w województwie śląskim i Racławicach w województwie małopolskim, to tam mają trafiać bezdomne zwierzęta z gminy Piaseczno. Ta informacja wywołała protesty Społecznego Komitetu Budowy Schroniska dla Zwierząt w Powiecie Piaseczyńskim.

Od blisko trzech lat Społeczny Komitet Budowy Schroniska dla Zwierząt w Powiecie Piaseczyńskim walczy o budowę miejsca, gdzie bezdomne zwierzaki z terenu powiatu piaseczyńskiego znajdą swój kąt. Jest to istotna sprawa, bo gdyby powstało wreszcie przytulisko na terenie naszego powiatu, to byłaby większa szansa na szybszą adopcję, czy też znalezienie naszego zagubionego czworonoga. Na tą kwestię zwraca właśnie uwagę lekarz weterynarii Anna Duranowska-Filipowicz z lecznicy we Władysławowie - Budowa schroniska dla zwierząt na terenie powiatu piaseczyńskiego to bardzo istotna potrzeba współczesnych czasów. Dzięki prowadzonej ostatnio akcji chipowania liczba bezdomnych zwierząt z roku na rok maleje,ale nadal stanowi poważny problem. Problemem są również częste przypadki okrutnego traktowania wyłapanych zwierząt przez nieuczciwe firmy wygrywające przetargi na terenie Polski. Własne schronisko daje najlepszą możliwość kontroli nad dobrostanem bezdomnych zwierząt. Za ich dobrostan jesteśmy prawnie i moralnie odpowiedzialni.

O większą odpowiedzialność wobec naszych czworonogów apeluje również Fundacja na Rzecz Zwierząt "Przytul Psa", która prosi o wyjątkową ostrożność związaną z naszymi pociechami - po raz kolejny prosimy o ostrożność! Zabezpieczenie swojego ogrodzenia, nie wypuszczanie psa poza teren posesji bez nadzoru, pilnowanie swojej kudłatej pociechy na spacerach! W tym roku jeszcze bardziej prosimy o ostrożność, poza niebezpieczeństwami jakie niesie ze sobą ulica - pędzące samochody, inne zwierzęta, ale też inni ludzie (niestety), dochodzi bardzo nieciekawa opcja poszukiwania czworonoga ok 270 km od domu - dodała Fundacja w swoim komentarzu.

Oczywiście chodzi o schronisko dla bezdomnych zwierząt w Zawierciu do którego mają trafiać bezdomne pociechy z terenu gminy Piaseczno. Zwierzaki, które trafią do schroniska mają być przygotowane do ponownej adopcji. Obowiązkowym punktem jest sterylizacja/kastracja czworonogów, odrobaczanie, a także szczepienia przeciwko wściekliźnie. Po tych zabiegach zwierzęciu ma być wszczepiany podskórnie mikrochip, którego numer ma być wprowadzany do bazy danych. Na te wszystkie zabiegi do końca roku 2016 gmina Piaseczno zamierza przeznaczyć 340 tys. zł brutto.

Nie tylko gmina Piaseczno wywozi swoje bezdomne pociechy do odległego schroniska na terenie Polski. Podobnie postępuje gmina Lesznowola, która zapewnia swoim bezdomnym zwierzętom schronisko w Ostrowi Mazowieckiej, która od Lesznowoli jest oddalona o ok 120 km. Gmina Lesznowola w tegorocznym budżecie na odławianie bezdomnych zwierząt i przygotowanie ich do adopcji przeznaczy - 250 tys. zł.

Na tych dwóch przykładach widać jak bardzo potrzebna jest budowa samorządowego przytuliska dla bezdomnych zwierząt na terenie powiatu piaseczyńskiego. Według zapewnień Komendanta Straży Miejskiej w Piasecznie Pana Mariusza Łodygi temat powiatowego schroniska został poruszony z inicjatywy burmistrza Piaseczna na Konwencie Burmistrzów i Wójtów Powiatu Piaseczyńskiego. Aktualnie są prowadzone rozmowy i ustalenia w powyższej sprawie - dodał Komendant. Oby tylko z korzyścią dla mieszkańców i ich czworonogów.

Obrazek
Schronisko dla zwierząt w powiecie piaseczyński to szansa na szybszą adopcję i znalezienie zagubionego czworonoga.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Prognoza Finansowa Gminy Lesznowola na lata 2016-2025

Postautor: Kamil M » sob kwie 02, 2016 12:18 am

Podczas XVII sesji Rady Gminy Lesznowola dokonano nowelizacji Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lesznowola na lata 2016-2025 i budżetu Gminy Lesznowola na rok 2016. Wśród inwestycji zapisano nowe zadanie to aktualizacja projektu i budowa przedszkola w Wólce Kosowskiej w latach 2016-2018 z łącznymi nakładami finansowymi na to przedsięwzięcie wynoszącymi 1 700 000,00 zł. Budowa przedszkola ma być dokończona w roku 2018. Przedszkole ma powstać na gruncie wzdłuż ul. Nadrzecznej nie daleko skrzyżowania z ul. Wesołą w Wólce Kosowskiej.

Od dawna była podnoszona kwestia budowy nowego przedszkola w Wólce Kosowskiej. W południowej części Gminy Lesznowola brakuje miejsc dla dzieci w publicznych przedszkolach. W dwóch publicznych placówkach w Kosowie i Jastrzębcu w roku szkolnym 2014/2015 według danych Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych w Lesznowoli uczęszczało 59 przedszkolaków. Przy stale rosnącej populacji mieszkańców Gminy Lesznowola jest bardzo duża potrzeba rozwijania publicznych placówek przedszkolnych. Stąd decyzja o budowie nowego przedszkola w Wólce Kosowskiej spotkała się z dużym zadowoleniem radnej i sołtys Wólki Kosowskiej Pani Janiny Tomery – Sprawa priorytetowa, zwłaszcza po zmianach edukacyjnych. W naszej części gminy przedszkola są bardzo małe – podsumowała swoją wypowiedź radna Tomera. Rzeczywiście ostatnia nowelizacja ustawy o systemie oświaty wprowadziła prawa dziecka w wieku od 3 do 5 roku życia do korzystania z wychowania przedszkolnego, a także wprowadziła obowiązek przedszkolny dla dzieci w wieku 6 lat. Stąd nie może nas dziwić decyzja o budowie nowej placówki przedszkolnej w gminie Lesznowola. To bardzo dobry ruch ze strony samorządu, który będzie wspierać lesznowolskiej rodziny w wychowaniu dzieci.

Obrazek
W tym miejscu ma powstać nowe przedszkole w Wólce Kosowskiej.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Fundusz sołecki w rozumieniu ustawy

Postautor: Kamil M » sob kwie 02, 2016 12:19 am

Tylko przez rok 2016 w gminie Lesznowola był realizowany fundusz sołecki w rozumieniu ustawy. Według zapewnień Wójt Gminy Lesznowola jak i gminnych radnych sołectwa Gminy Lesznowola nie zostaną bez środków finansowych na realizację własnych przedsięwzięć w roku 2017. W przyszłorocznym budżecie planuje się wyodrębnienie tzw. odpisu budżetowego, który był już stosowany w poprzednich latach. Każde sołectwo w ramach tych środków finansowych dostawało w przeliczeniu na jednego mieszkańca – 10 zł.

W sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego, bądź też jego niewyodrębnienia na rok 2017, toczyła się bardzo ożywiona dyskusja na merytorycznych komisjach Gminy Lesznowola, a także między sami sołtysami. Wszystko przez krok na jaki zdecydowała się wójt Maria Jolanta Batycka-Wąsik, która do 22 sołtysów wysłała pisma z zapytaniem jaką formułę funduszu sołeckiego chcą same sołectwa i ich mieszkańcy. W ramach tych konsultacji społecznych tylko 5 sołectw opowiedziało się za pozostawieniem funduszu sołeckiego w rozumieniu ustawy. Przeciwnego zdania było, aż 15 sołectw, które chciało nowych regulacji. Aby lepiej zrozumieć tą decyzję większości sołtysów należy cofnąć się dokładnie o rok do sesji z dnia 31 marca 2015 wówczas padło słowo klucz – INTEGRACJA: „Nie wszyscy sołtysi byli zadowoleni z wyodrębnienia funduszu sołeckiego. Wszystko przez to, że poprzednie regulacje czyli tzw. „fundusz 10 złotowy”, który obowiązywał w latach 2012-2015 pozwalał sołectwom na przeznaczanie własnych środków finansowych na rzecz integracji społecznej. Wiele sołectw w ramach tych środków realizowało choćby wyjazdy integracyjne”. Na integrację czytaj wyjazdy grupowe mieszkańców lub festyny nie pozwalają zapisy ustawy o funduszu sołeckim. Dlatego te sołectwa, które chciałby wydawać pieniądze na integrację opowiedziały się za powrotem starego przyznawania im środków finansowych z budżetu Gminy Lesznowola, czyli chcą powrotu do tzw. odpisu budżetowego.

Na takie rozwiązania pozwala oczywiście ustawa o samorządzie gminnym. Kwestią sporną pozostaje wybranie samej metody przyznawania funduszy przez daną gminę. Większość gmin, które mają inne systemy wspierania finansowego sołectw stosuje metodę wypłacania środków w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynoszącą 20 zł. Ze wstępnych rozmów, które odbyto na merytorycznych komisjach Gminy Lesznowola wyłania się trochę inny model wspierania sołectw o, którym na sesji poinformowała wójt Maria Jolanta Batycka-Wąsik – Gmina Lesznowola średnio wyliczyła, że przy rozwiązaniu 20% środków wyliczonych jak do funduszu sołeckiego, kwota do dyspozycji sołectw będzie wynosić 500 tys. zł – podkreśliła Pani wójt. Bazą do tych wyliczeń posłużyły dane z dnia 23 marca 2016 roku o liczbie mieszkańców przebywających w gminie Lesznowola na pobycie stałym. Ta liczba wyniosła 22 784 mieszkańców, co przy zastosowaniu wyliczeń na podstawie ustawy o funduszu sołeckim dało w tej metodzie kwotę 576 960,00 zł. Pani wójt podkreśliła, że takie rozwiązanie funduszu sołeckiego nie będzie obwarowane ścisłym rygorem jak to jest w ustawie o funduszu sołeckim. Będzie więcej swobody w wydatkowaniu środków przez sołectwa na własne cele i zadania – dodała Pani wójt. Podobne do kwestii dobrowolności wydatków odnosili się radni. W tym radny Michał Otręba, który stwierdził, że większość z radnych postulowała za rozwiązaniem, aby odstąpić od funduszu sołeckiego – Celem było, żeby sołectwa nie miały ram na co nie można wydawać środków. Tylko, żeby sołectwo mogło swobodnie dysponować własnymi środkami. Trochę w innym tonie wypowiadała się radna Katarzyna Przemyska, która odnosiła się do regulacji jako były sołtys Mysiadła – jako były sołtys mam szczególny stosunek do funduszu sołeckiego. Według mnie jest korzystne, aby fundusz działał w sposób sformalizowany – dodała.

Całością dyskusji właściwie nad tym, co ma zastąpić funduszu sołecki wyodrębniony na podstawie ustawy była zszokowana wójt Maria Jolanta Batycka-Wąsik – Jestem zaskoczona dyskusją – podkreśliła. Projekt uchwały powstał na podstawie konsultacji z sołtysami. Nie wyodrębniamy, bo nie mamy zwrotów ze skarbu państwa. Szukaliśmy takiego klucza, który pozwoli dysponować środkami sołeckimi tak jak chcą tego mieszkańcy – argumentowała. Warto w tym miejscu dodać, że już dokładnie rok temu, kiedy to postanowiono wyodrębnić fundusz sołecki w rozumieniu ustawy zdawano sobie sprawę, że Gmina Lesznowola nie otrzyma z budżetu państwa żadnego zwrotu poniesionych wydatków. Wszystko przez bardzo wysoką kwotę bazową, która w 2015 roku w gminie Lesznowola wyniosła – 7.421,73 zł, a średnia krajowa kwota bazowa w Polsce za 2014 rok wg informacji Ministra Finansów wyniosła 2.768,24 zł, co niestety spowodowało, że Gmina Lesznowola nie mogła otrzymać zwrotu wykonanych wydatków, gdyż kwota bazowa gminy stanowi 268 % kwoty bazowej w kraju. Dokładnie rok temu zdawano sobie sprawę, że nie będzie zwrotów z tytułu poniesionych wydatków na fundusz sołecki, ale w 2015 roku zdecydowano się na wyodrębnienie funduszu, a w 2016 roku już tego nie zrobiono…

W ramach funduszu sołeckiego na rok 2016 wiele sołectw Gminy Lesznowola przez większe nakłady finansowe, które wyniosły 1 212 957,51 zł realizowało wiele bardzo ciekawych zadań dla własnych mieszkańców. Oto kilka z nich: Sołectwo Łazy II – zakup zabawek na gminny plac zabaw – 20 000,00 zł. Sołectwo Marysin – Zakup urządzeń na gminny plac zabaw – 15 000,00 zł, Sołectwo Mroków – Zakup strojów dla zespołu folklorystycznego „Mrokowiacy” – 7 000,00 zł, Sołectwo Nowa Iwiczna – Instalacja monitoringu na terenie Zespołu Szkół Publicznych w Nowej Iwicznej – 20 000,00 zł, Organizacja zajęć z zakresu gimnastyki korekcyjnej dla dzieci – Instruktor – 6 000,00 zł, Sołectwo Stefanowo – Inwentaryzacja przyrodnicza wsi Stefanowo – 20 000,00 zł. Wiele tych zadań wpisywało się znakomicie w ustawę o funduszu sołeckim, a co najważniejsze realizowane przez sołectwa Gminy Lesznowola zadania poszły w kierunku inwestycji. Inwestycji z których korzysta wielu mieszkańców. Niestety wycieczki i festyny trafiają tylko do wybranych odbiorców, a nie do wszystkich co pokazywały poprzednie lata, kiedy to nie było funduszu sołeckiego w rozumieniu ustawy.

Niestety na XVII sesji Rady Gminy Lesznowola podjęto decyzję o niewyodrębnianiu funduszu sołeckiego na rok 2017. Teraz przed radnymi stoi bardzo ważne wyzwanie dotyczące wyboru metody przyznawania środków finansowych sołectwom. Poprzednie regulacje finansowania sołectw w wysokości 10 zł na jednego mieszkańca nie sprawdziły się w gminie Lesznowola. Podkreśla to w swojej wypowiedzi były sołtys wsi Łazy II Robert Maleszewski – Potrzeby sołectw są większe, niż te 10 zł na mieszkańca, które były przyznawane podczas poprzednich regulacji finansowania zadań sołeckich – dodał. Stąd metoda wypracowania sprawiedliwej formuły dystrybucji środków na rzecz sołectw będzie jednym z większych wyzwań Wójt Gminy Lesznowola jak i gminnych radnych w nadchodzących miesiącach.

Obrazek
Czy sołectwa wydadzą nowe środki z tzw. odpisu budżetowego na inwestycje czy też na wycieczki ?

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Postautor: Kamil M » wt kwie 05, 2016 9:21 pm

Z dnia na dzień narze­kamy na wleczący się czas. Do­piero gdy mi­nie tydzień, miesiąc, rok jes­teśmy w szo­ku jak szyb­ko gna do przo­du. Nie inaczej jest z pracami komisji statutowej gminy Lesznowola, która od początku nowej kadencji samorządu pracuje nad nowelizacją statutu gminy Lesznowola. Prace trwają już od 1,5 roku, a widocznych efektów nadal brak…

Pierwsze posiedzenie komisji statutowej odbyło się w dniu 29 grudnia 2014 roku i to na nim dokonano pierwszych drobnych korekt w najważniejszym akcie prawnym gminy Lesznowola. Głównie związanych z rozszerzenie zapisu o ilości radnych i ich zmianie z 15 na 21, a także nie wielkimi korektami w samym statucie. Choć przy okazji tych drobnych korekt trzeba podnieść jedną ważną zmianę. Otóż komisja statutowa dzięki dodaniu nowego § 34a w brzmieniu „ Przedmiotem Komisji Statutowej są sprawy z zakresu regulacji Statutu Gminy i Statutów Sołectw”, stała się stałą komisją gminy Lesznowola. Wcześniej była tylko powoływana do określonych zadań w myśl § 35 statutu gminy Lesznowola. Warto zwrócić jeszcze uwagę na propozycje, którą na pierwszej komisji statutowej przedłożyła radna Anna Niezabitowska. Dokładnie chodziło o zmianę zapisu § 14 pkt. 1 dotyczącego terminu zawiadamiania radnych na sesje i komisje Rady Gminy z 3 dni na 5 dni. Ta propozycja radnej jest bardzo ważna, bo rzeczonymi zmianami komisja statutowa zajęła się dopiero na trzecim swoim posiedzeniu w dniu 4 kwietnia 2016 roku!

W ciągu dwóch godzin pracy komisji statutowej trwała ożywiona dyskusja nad kolejnymi punktami statutu gminy Lesznowola. Prace komisji rozpoczęły się od § 10, a ostatecznie zakończyły na § 14. Dla mieszkańców najważniejszą zmianą będzie doprecyzowanie zapisów dotyczących trybu powiadamiania o sesjach Rady Gminy. Aktualnie obowiązujące zapisy powodują spore zamieszanie, bo są w brzmieniu - Termin, miejsce oraz proponowany porządek obrad Przewodniczący Rady podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w Gminie. Ten zapis jest bardzo ogólnikowy i właściwie rozumieją go tylko autorzy. Dzięki nowelizacji § 14 pkt. 4 ma wreszcie zyskać zupełnie inne brzmienie, które doprecyzuje sposób powiadamiania o sesjach zainteresowanych mieszkańców. W znowelizowanym zapisie będą uwzględnione miejsca, gdzie będzie dostępna informacja o terminie i miejscu sesji Rady Gminy Lesznowola. Wśród propozycji wymieniono: biuletyn informacji publicznej, tablice urzędowe i sołeckie, a także stronę internetową urzędu. Może wreszcie doczekamy się czasów, że informacja o sesji będzie dostępna dla wszystkich zainteresowanych na głównej witrynie internetowej urzędu pod adresem – www.lesznowola.pl . Któż to wie? Zostanie także wydłużony czas powiadamiania o sesji Rady Gminy z 3 do 5 dni.

Prace komisji statutowej wreszcie mają przyśpieszyć. Następne posiedzenie wyznaczono już na dzień 25 kwietnia na godz. 14:00. Podobno członkom komisji ma nie zabraknąć determinacji do zakończenia prac nad statutem do grudnia 2016 roku…Przed nimi jeszcze 51 paragrafów! Dlatego naszym radnym warto zadedykować cytat Adama Mickiewicza - „Człowiek własną pracą i wysileniem do wszystkiego dojść może”…nawet do końca prac nad nowelizacją statutu gminy Lesznowola.

Obrazek

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Postautor: Kamil M » pn kwie 11, 2016 3:57 pm

Urząd Gminy Lesznowola odniósł się do znaków zakazów parkowania na ul. Lipowej i Leśnej w Magdalence:

„W odpowiedzi na Pana emaila z dnia 17.03.2016 r. w sprawie organizacji ruchu na ul. Lipowej w Magdalence (na odcinku od ul. Słonecznej do ul. Leśnej) uprzejmie informuję, iż zakaz parkowania (B-36) został wprowadzony po zachodniej stronie ul. Lipowej w celu poprawienie bezpieczeństwa i zapewnienia przejezdności powyższego odcinka drogi. Pojazdy parkujące po obydwu stronach jezdni powodowały jej zwężenie praktycznie do jednego pasa ruchu i ograniczały szerokość chodnika dla pieszych. Przed wprowadzeniem niniejszego organizacji ruchu Gmina utwardziła pobocze ulicy Leśnej na długości ok. 40 m. w celu zapewnienia dodatkowych miejsc parkingowych.
Ponadto uprzejmie informuję, że to do właścicieli sklepów należy zapewnienie miejsc parkingowych do obsługi prowadzonej działalności na własnym terenie”.

Niestety w niniejszym piśmie urząd nie odniósł się do kwestii zakazów parkowania na ul. Leśnej. Mimo, że pismo dotyczyło również tej materii.

Obrazek
Nadal będą problemy z parkowanie na ul. Lipowej w Magdalence.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Fundusz sołecki w gminie Lesznowola

Postautor: Kamil M » sob kwie 16, 2016 10:59 pm

Kiedy na marcowej sesji Rady Gminy Lesznowola podjęto decyzję o niewyodrębnieniu funduszu sołeckiego w rozumieniu ustawy na rok 2017. Nasi radni przedsięwzięli bardzo ważne zobowiązanie wobec mieszkańców, że środki finansowe na działania lokalne sołectw znajdą się w budżecie roku 2017. Kwestią sporną pozostał wybór samej metody na podstawie, której środki zostaną wyodrębnione…

Nie musieliśmy długo czekać na pierwsze propozycje metod wyodrębnienia funduszu, które padły ze strony radnych. Te przedłożyli radna Anna Niezabitowska i radny Marek Sokołowski. Obie propozycje wyodrębniające fundusz dla sołectw w gminie Lesznowola zakładają wyliczenie środków finansowych na podstawie ilości zameldowanych na pobycie stałych mieszkańców. Jednak propozycja radnej Anny Niezabitowskiej idzie dalej. Nie tylko zakłada równy podział środków między wszystkie sołectwa, ale także promuje te sołectwa, które mają największy udział w podatku od nieruchomości i rolnym. Od dawna opozycyjni radni podkreślali, że w gminie Lesznowola należy promować te sołectwa, które uczciwie płacą podatki. To właśnie do tych sołectw powinien trafiać największy zwrot pieniędzy z budżetu. Co ciekawe największy udział w podatku od nieruchomości ma sołectwo Łazy I – 713 132,95 zł mimo, że w sołectwie mieszka tylko 1325 mieszkańców. Daleko w tyle są sołectwa Nowa Iwiczna – 533 979,59 zł i Mysiadło – 339 013,91 zł…W tych dwóch sołectwach udział w podatku od nieruchomości za rok 2015 był na naprawdę niskim poziomie! Zwłaszcza, kiedy weźmiemy pod uwagę ilość mieszkańców zameldowanych na pobycie stałym: Nowa Iwiczna – 3861, Mysiadło – 3599. W propozycji radnej Niezabitowskiej uwzględniono właśnie bonus dla sołectw mających największy udział w podatkach i tak sołectwo Łazy I dzięki bonusowi otrzymałoby o 8 tys. zł więcej. Ten bonus także poszedłby na sołectwa Nowa Iwiczna i Mysiadło, ale już w mniejszym wymiarze: Nowa Iwiczna i Mysiadło po 4 tys. zł , bo udział tych sołectw w podatkach jest niższy w porównaniu do lidera – sołectwa Łazy I. Ta metoda wyliczania środków sołeckich jest bardzo uczciwa, bo promuje tych, którzy płacą najwięcej podatków na rzecz gminy Lesznowola!

Niestety druga propozycja przedłożona przez radnego Marka Sokołowskiego zakłada tylko wyodrębnienia środków finansowych na podstawie ilości zameldowanych na stałe mieszkańców. W tej propozycji zyskują najwięksi jak Nowa Iwiczna czy też Mysiadło, choć zdajemy sobie sprawę, że te dwa sołectwa nie mają największego udziału w podatkach od nieruchomości! Propozycja radnego Sokołowskiego przewiduje następujące wyliczenia dla sołectw gminy Lesznowola:

1. Liczba mieszkańców do 500 – 15 tys. zł (Garbatka, Jabłonowo, Janczewice, Marysin, Podolszyn, Władysławów).

2. Liczba mieszkańców od 501 do 1.000 – 20 tys. zł (Jazgarzewszczyzna, Mroków, Stefanowo, Wilcza Góra, Wola Mrokowska, Wólka Kosowska, Zamienie, Zgorzała).

3. Liczba mieszkańców od 1.001 do 2.000 – 30 tys. zł (Lesznowola, Łazy I, Łazy II, Magdalenka, Nowa Wola, Stara Iwiczna).

4. Liczba mieszkańców ponad 3.000 – 70 tys. zł (Nowa Iwiczna, Mysiadło).

W tej propozycji całość środków przeznaczonych na sołectwa gminy Lesznowola wyniesie – 570 tys. zł. Dokładnie taką kwotę na ostatniej sesji Rady Gminy Lesznowola wskazała skarbnik gminy Pani Elżbieta Obłuska – Sporządziliśmy zestawienie z 23 marca tego roku, liczba mieszkańców wyniosła – 22 784. Pod uwagę braliśmy tylko takie osoby, które są na pobycie stałym w gminie. Wartość środków wyliczonych 576 960,00 zł – dodała skarbnik. Propozycja radnego Sokołowskiego jest najbliższa właśnie wyliczeniom Pani skarbnik. Druga propozycja radnej Niezabitowskiej to już wyższe wydatki dla budżetu gminy. Według algorytmu radnej wychodzi, że gmina musiałaby przeznaczyć – 691 605,00 zł. Wszystko przez większą kwotę bazową dla sołectw. W propozycji radnej zyskują najmniejsze sołectw, bo dostaną min. 20 tys. zł, a nie 15 tys. zł jak jest w propozycji radnego Sokołowskiego. Dodatkowo sołectwo Janczewice za wysoki udział w podatku rolnym zyskuje dodatkowe 4 tys. zł tzw. bonusu. Także średnie sołectwa odnotują większe wpływy, bo dla nich przewidziane środki finansowe to 30 tys. zł podobnie jak w propozycji radnego Sokołowskiej, ale mają przewidziany dodatkowy bonus w postaci 20 zł na jednego mieszkańca począwszy od 1.001 do 2.000. Dzięki temu sołectwo Łazy I nie otrzyma 30 tys. zł tak jak zakłada to propozycja radnego Sokołowskiego, tylko będzie miało do dyspozycji – 36 500,00 zł plus bonus za wysoki udział w podatku od nieruchomości – 8 tys. zł, co daje łącznie dla tego sołectwa – 44 500,00 zł.

Propozycja radnej Niezabitowskiej to sprawiedliwy podział środków finansowych na podstawie wielu zmiennych jak: liczba mieszkańców czy też udział konkretnego sołectwa w podatku od nieruchomości i rolnym. Taki podział środków finansowych na pewno zadowoli wszystkie sołectwa gminy Lesznowola. Duzi jak Nowa Iwiczna czy też Mysiadło nie tracą wiele ze swojego tortu, a wiele zyskują ci mniejsi. Dobrze wiemy, że najgorsza infrastruktura jest w tych mniejszych sołectwach. Wystarczy tylko spojrzeć jak wiele na funduszu sołeckim w roku 2016 zyskało sołectwo Łazy II, które mogło zrealizować wielki katalog własnych zadań – Konserwacja rowów przydrożnych, nasadzenie zieleni, projekt i budowa oświetlenia ul. Alternatywy, projekt oświetlenie ul. Makowej, zakup siłowni do świetlicy środowiskowej, zakup zabawek na gminy plac zabaw. Przez ostatnie lata w sołectwie Łazy II tyle inwestycji nie było jak i z czego zrealizować…Dlatego tak ważny jest sprawiedliwy podział środków finansowych na rzecz funduszu sołeckiego, który zapewni równomierne inwestycje na terenie całej gminy.

Przed radnymi gminy Lesznowola teraz merytoryczna praca na komisjach i podjęcie ostatecznych decyzji, która metoda wyodrębnienia funduszu sołeckiego jest najlepsza dla wszystkich mieszkańców. Zobaczymy kiedy zostaną podjęte ostateczne rozstrzygnięcia w tej sprawie.

Obrazek
Propozycja podziału środków sołeckich autorstwa radnego Marka Sokołowskiego.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Postautor: Kamil M » czw kwie 28, 2016 11:53 pm

W Nowej Iwicznej odbyło się długo oczekiwane spotkanie Rady Rodziców Zespołu Szkół Publicznych w Nowej Iwicznej z Wójt Gminy Lesznowola, dyrektorem Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych w Lesznowoli i dyrektorem Zespołu Szkół Publicznych w Nowej Iwicznej. Tematem spotkania były oczywiście plany rozbudowy szkoły o nowy budynek.

Prezentacji nowych placówek oświatowych jakie chce zrealizować gmina Lesznowola dokonała wójt Maria Jolanta Batycka-Wąsik, która przedstawiła perspektywy dobrej zmiany. Tą dobrą zmianą ma być rozładowanie zbyt dużej ilości uczniów w Zespołach Szkół Publicznych w Lesznowoli i Nowej Iwicznej.

Pierwsze plany gminy Lesznowola dotyczą budowy nowej placówki oświatowej w Zamieniu, która będzie miała za zadanie odciążyć ZSP w Lesznowoli. Obecnie ten zespół szkolny jest absolutnie przepełniony! Szkoła ma ponad 1100 uczniów uczących się w 37 oddziałach w szkole podstawowej i 9 oddziałach gimnazjalnych! Nowy gmach szkolny w Zamieniu będzie głównie dedykowana dzieciom z Zamienia i ze Zgorzały. Koniec inwestycji planowany jest na wrzesień 2018 r. Do tego zadania gmina Lesznowola zaprosi zewnętrznego inwestora, aby zrealizować inwestycję w partnerstwie publiczno-prywatnym. Według założeń gminy partner biznesowy wybuduje szkołę, a gmina wniesienie własny grunt.

Bardzo podobnie ma być realizowana inwestycja w Nowej Iwicznej. Choć tutaj plany są bardziej ambitne. Gmina Lesznowola planuje zakupić na własność cztery działki o łącznej powierzchni 4,781 m2 znajdujące się niedaleko skrzyżowania ul. Szkolnej z ul. Niezapominajki. W nowym oddziale szkolnym planuje się wybudowanie: infrastruktury sportowej, 12 sal dydaktycznych dla dzieci i młodzieży oraz świetlicę środowiskową dla mieszkańców Nowej Iwicznej. Dwa oddziały szkolne mają być ze sobą połączone łącznikiem ponad ul. Szkolną. Wszystko po to, aby dzieci nie musiały wychodzić poza szkołę, kiedy będą przemieszczać się między budynkami. Zadowolenia z planów nie krył dyrektor Zespołu Szkół Publicznych w Nowej Iwicznej Paweł Żurowski - Nowy budynek będzie dużym komfortem. Aktualnie dzieci uczymy w każdym mysim kącie - dodał. Wójt Gminy zapewniała, że jest już po słowie z właścicielem działek w sprawie ich kupna. Według ostrożnych szacunków na dzień 1 lipca 2017 r. planowane jest pozyskanie pozwolenia na budowę. Trzykondygnacyjny gmach szkoły miałaby powstać w 18 miesięcy i być już w trakcie budowy w drugiej połówce 2017 r. Całość inwestycji powinna zamknąć się w 20 mln zł. Do tego przedsięwzięcia również będzie poszukiwany prywatny partner.

Nowe inwestycje edukacyjne w gminie Lesznowola są absolutną koniecznością! Z rok na rok przybywa mieszkańców, a obecne placówki oświatowe nie są już wstanie przyjmować nowych uczniów. W Zespole Szkół Publicznych w Nowej Iwicznej są, aż 34 oddziały w szkole podstawowej, do placówki uczęszcza 738 uczniów, a lekcje kończą się nawet o godz. 17:30. Te liczby pokazują dobitnie problemy lesznowolskiej oświaty i potrzebę dobrej zmiany w tym jakże ważnym aspekcie.

Obrazek
Obrazek

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Postautor: Kamil M » śr maja 04, 2016 5:48 pm

Ostatnio powiem wam drodzy mieszkańcy, że zainteresowałem się kwestią związaną z wypłatami odszkodowań dla mieszkańców, których części działek zostały zabrane tzw. specustawą na rzecz budowy nowych ulic w gminie Lesznowola. W szczególności interesowała mnie ul. Urocza w Stefanowie i ul. Spokojna w Łazach. W związku z tym, że mieszkańcy ul. Uroczej od 1,5 roku nie dostali odszkodowania, a mieszkańcy ul. Spokojnej w Łazach już od 7 miesięcy! Skierowałem w tej sprawie pismo do gminy Lesznowola:

W ciągu ostatnich dwóch lat realizowano wiele inwestycji drogowych w gminie Lesznowola. Niestety w przypadku dwóch dróg doszły do mnie informacje od mieszkańców, że procedura wypłaty odszkodowań za zajęcie pasa prywatnych działek na rzecz dróg publicznych nie została zakończona (wypłacona). Takie informację posiadam choćby od mieszkanki ul. Uroczej w Stefanowie, która od 1,5 roku nie dostała zadośćuczynienia za zajęcie pasa działki na rzecz budowy nowej ulicy Uroczej. Podobna sytuacja jest w Łazach na ul. Spokojnej. Inwestycja dotycząca przebudowy ul. Spokojnej rozpoczęła się we wrześniu 2015 r. i od tego czasu mieszkańcy czekają na odszkodowania z tytułu zajęcia działek, zniszczonych ogrodzeń czy też wyciętej zieleni, która rosła w zajętym pasie. Mimo upływu już 7 miesięcy mieszkańcy nie mają nadal odszkodowań! Tym samym nie mają żadnych środków finansowych na odbudowanie choćby swoich ogrodzeń w pasie jezdni. W związku z tym wszystkim kieruje do Państwa pytania:

1. Na jakim etapie jest rozpatrywanie wniosków dotyczących wypłaty odszkodowań dla mieszkańców ul. Uroczej w Stefanowie ?
2. Na jakim etapie jest rozpatrywanie wniosków dotyczących wypłaty odszkodowań dla mieszkańców ul. Spokojnej w Łazach ?
3. Czy prawdą jest, że rzeczoznawcy rozpoczęli spisywanie inwentarza (płoty, zieleń) w czasie już rozbiórki ogrodzeń i wycinki zieleni na ul. Spokojnej w Łazach ?
4. Czemu procedura wypłaty odszkodowań przedłuża się w nieskończoność ? Przecież rzeczoznawcy w przypadku ul. Spokojnej w Łazach pracowali we wrześniu 2015 r. ?
5. Czy są jeszcze przypadki w których nadal trwa procedura dotycząca wypłaty odszkodowań za zajęcie prywatnych działek na rzecz budowy ulic na terenie gminy Lesznowola ?

Odpowiedzi w imieniu Wójt Gminy Lesznowola udzieliła Pani Brzozowska z Referatu Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami:

W odpowiedzi na Pana e-maila z dnia 28 kwietnia 2016r.o udostępnienie informacji publicznej dotyczącej braku wypłat za zabranie działek na rzecz budowy ulicy Uroczej w Stefanowie i Spokojnej w Łazach, uprzejmie informuję,iż postępowania w sprawie ustalania odszkodowania za grunty nabyte w trybie tzw.Specustawy, m.in. pod budowę w/w dróg są prowadzone
zgodnie z obowiązującym przepisami przez Starostę Piaseczyńskiego. Odszkodowania ustalane są na podstawie operatów szacunkowych decyzją administracyjną ,a wypłaty dokonywane są przez Gminę wyłącznie na podstawie ostatecznych decyzji administracyjnych ustalających takie
odszkodowania. Ponadto, uprzejmie informuję,iż:

ad.1) Gmina dokonuje wypłaty odszkodowania po otrzymaniu od Starosty Piaseczyńskiego ostatecznej decyzji ustalającej wysokość odszkodowania oraz po otrzymaniu od byłego właściciela numeru rachunku bankowego. Gmina nie rozpatruje wniosków i nie prowadzi postępowań administracyjnych.
ad.2) Każda sprawa jest rozpatrywana po otrzymaniu ostatecznej decyzji i przekazywana do wypłaty Referatowi Realizacji Budżetu,
ad.3) Wycena gruntu i naniesień jest zlecana przez organ prowadzący postępowania, w niniejszym przypadku przez Starostę Piaseczyńskiego,
ad.4) Za sposób i termin wydawania decyzji ustalających odszkodowania odpowiada organ prowadzący takie postępowania, w niniejszym przypadku Starosta Piaseczyński,
ad.5) W przypadku otrzymania ostatecznych decyzji ustalających
odszkodowania wypłaty są przez Gminę realizowane na bieżąco. W przypadku w/w dróg nie zostały jeszcze wydane przez Starostę
Piaseczyńskiego decyzje w tym zakresie za wszystkie działki wydzielone pod budowę tych dróg. Procedury są w toku.

W związku z tym skieruję kolejne pismo tym razem do Starosty Piaseczyńskiego o sytuację związaną z wypłatami odszkodowań dla mieszkańców, których części działek zostały zabrane tzw. specustawą w gminie Lesznowola. Sytuacja jest kuriozalna, że procedura w przypadku ul. Uroczej w Stefanowie trwa już 1,5 roku!!!

Obrazek
Panie Starosto, a gdzie są odszkodowania dla mieszkańców ?

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Tereny KPGO Mysiadło

Postautor: Kamil M » pt maja 06, 2016 1:46 pm

W dniu 6 maja br. odbyła się bardzo ważna rozprawa sądowa w Naczelnym Sądzie Administracyjnym w Warszawie. Sprawa dotyczyła stwierdzenia nieważności orzeczenia dotyczącego reformy rolnej, czyli komunalizacji terenów KPGO Mysiadło występujących w dokumentacji II Rzeczypospolitej Polskiej i Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej jako Osada Mysiadło nr. 2 i 3. Warto przypomnieć, że decyzją z dnia 8 października 2012 r. stwierdził nieważność orzeczenia Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych z dnia 15 stycznia 1949 r. Podtrzymano wspominaną decyzję w dniu 2 kwietnia 2014 r. W ocenie wnioskodawcy wobec przywrócenia do obrotu prawnego ostatecznej decyzji (orzeczenia) Wojewódzkiego Urzędu Ziemskiego w Warszawie z dnia 20 marca 1947 r. własność przedmiotowych nieruchomości nigdy nie przeszła na Skarb Państwa, a zatem nie podlegały one komunalizacji.

Rozprawa w Naczelnym Sądzie Administracyjnym dotyczyła skargi kasacyjnej jaką złożyła gmina Lesznowola na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego o sygnaturze akt: I SA/WA 1707/14 z dnia 28 stycznia 2015 r. W uzasadnieniu wyroku podniesiono, że Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, decyzją z dnia 2 kwietnia 2014 r., nr [...] po rozpoznaniu wniosku Gminy Lesznowola o ponowne rozpatrzenie sprawy, utrzymał w mocy swoją wcześniejszą decyzję z dnia 8 października 2012 r., nr [...] stwierdzającą nieważność orzeczenia Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych z dnia 15 stycznia 1949 r., nr [...] w sprawie przejęcia nieruchomości na cele reformy rolnej. Tym samym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie podtrzymał decyzję, że tereny Osady Mysiadło nr. 2 i 3 nie były objęte reformą rolną. Od tej decyzji gminie Lesznowola przysługiwało odwołanie na które gmina się zdecydowała. Ostatnim organem administracyjnym, który mógł się zająć rzeczoną sprawą był Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, który na posiedzeniu 6 maja 2016 r. ogłosił swoje postanowienie. Sąd oddalił skargę kasacyjną gminy Lesznowola. Mimo, że przed Sądem Okręgowym w Warszawie toczy się postępowanie dotyczące prawidłowości umowy zawartej w sierpniu 1939 r. między dwoma braćmi E. , która dotyczy zbycia nieruchomości w Mysiadle. Sąd zauważył, że postępowanie dotyczące prawomocności umowy zawartej na kupno Osady Mysiadło nr. 2 i 3 zostało wszczęte w toku postępowania administracyjnego. Decyzja ministra rolnictwa zapadła w 2012 i 2014 r. Dopiero po dwóch latach zostało złożone powództwo do sądu powszechnego w sprawie legalności umowy kupna-sprzedaży z sierpnia 1939 r. Zdaniem sądu takie działanie było obliczone na pewną obstrukcję sądu administracyjnego. Sąd zauważył, że żaden sąd powszechny nie stwierdził nieważności umowy zawartej między braćmi E. w sierpniu 1939 r. Zdaniem sądu powództwo w tej sprawie powinno być wniesione wcześniej, a nie już w trakcie postępowania administracyjnego. Gmina Lesznowola w swojej skardze kasacyjnej od wyroku WSA o sygn. akt sprawy I SA/WA 1707/14 z dnia 28 stycznia 2015 r. w Warszawie poruszyła kwestię operatu dotyczącego spornych nieruchomości, który został wykonany na obecnych mapach, a nie tych sprzed wojny. Co ciekawe zarzut dotyczący granic nieruchomości jest nowy i wcześniej nie był podnoszony w sprawie. Gmina była reprezentowana przez pełnomocników znających podstawy prawne – zostało podniesione na sprawie. Nie może być tak, że sąd będzie uczył stronę o błędach i zaniechaniach w sprawie! Również do tej kwestii odniósł się pełnomocnik jednego ze spadkobierców – W I instancji nie był atakowany operat nieruchomościowy. Nie wskazano ani jednej działki, ani jednego aktu notarialnego. Teraz słyszę o działkach…Strona upatruje w operacie błędy, bo znalazła podstawę do rozpatrzenia sprawy na swoją korzyść. Wiele emocji wzbudziła sytuacja związana z kupnem roszczenia od jednego ze spadkobierców. Nowy właściciel w toku postępowania stał się stroną. Na tą kwestię zwróciła w swojej skardze kasacyjnej gmina Lesznowola i pełnomocnik ministra rolnictwa. Sąd także nie przychylił się do tej kwestii. Stwierdził, że prawowity spadkobierca był cały czas stroną w toku całego postępowania administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę kasacyjną gminy Lesznowola dotyczącą wyroku WSA w Warszawie. Zobaczymy jakie będą dalsze konsekwencje dzisiejszego wyroku. Sprawa dotycząca tego czy grunty w Mysiadle zostały skomunalizowane czy też nie trwała kilka ładnych lat. Decyzja NSA z dnia 6 maja 2016 r. jest decyzją ostateczną.

Obrazek

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Przejazd kolejowy w Starej Iwicznej

Postautor: Kamil M » pt maja 13, 2016 8:48 pm

Wreszcie otrzymałem odpowiedź od rzecznika PKP PLK dotyczącą przejazdu kolejowego w Starej Iwicznej. Dla mieszkańców tej lesznowolskiej miejscowości jest to sprawa priorytetowa przy okazji trwającej przebudowy linii kolejowej nr. 8 na odcinku: Warszawa Okęcie – Czachówek Południowy. Oto rzeczona odpowiedź:

Szanowny Panie Redaktorze, w ramach modernizacji przejazd kolejowo-drogowy zostanie przebudowany – wymieniona zostanie nawierzchnia. Zakres prac na przejeździe został wcześniej ustalony z zarządcą drogi. Przejazd będzie czynny przez cały czas trwania prac na odcinku między Czachówkiem a Warszawą Okęciem, z wyjątkiem czasowych zamknięć wynikających z zakresu prac. Zarządca drogi zaplanował w odległości około 200 metrów od przejazdu budowę skrzyżowania bezkolizyjnego. Do momentu jego wybudowania przejazd kolejowo-drogowy przy ulicy Słonecznej będzie funkcjonował tak jak do tej pory.

Budowa każdego nowego obiektu bezkolizyjnego to większy poziom bezpieczeństwa nie tylko dla ruchu pociągów, ale także dla kierowców, pieszych i rowerzystów przekraczających tory.

Bardzo przepraszam za zwłokę odpowiedzi.

Pozdrawiam
Karol Jakubowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Uważam, że odpowiedź PKP PLK uspokoi mieszkańców Starej Iwicznej, którzy obawiali się, że przejazd przy ul. Słonecznej zostanie zamknięty w trakcie, gdy nadal będą trwały prace przy budowie bezkolizyjnego przejazd nad linią kolejową nr. 8 w Starej Iwicznej. Wiemy już, że tak się nie stanie!

Obrazek
Foto: fotopolska.eu

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Zakład JARPER w Kolonii Warszawskiej

Postautor: Kamil M » wt maja 17, 2016 11:34 pm

To był bardzo nerwowy poranek dla mieszkańców Kolonii Warszawskiej, Stefanowa i Jabłonowa. Wszystko przez decyzję jaką miał wydać Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Rozprawa dotyczyła skargi jaką wniosła firma JARPER na decyzję Wójt Gminy Lesznowola dotyczącej braku zgody organu samorządowego na budowę na terenie zakładu firmy JARPER w Kolonii Warszawskiej instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych. WSA w Warszawie uchyliło skargę firmy JARPER, a tym samym podtrzymało decyzję Wójt Gminy Lesznowola. Decyzja ta niesamowicie uszczęśliwiła mieszkańców, którzy licznie stawili się na rozprawie.

Na samym początku rozprawy sędzia przypomniał, co dotychczas wydarzyło się w sprawie. W dniu 29 października 2015 r. Wójt Gminy Lesznowola wydała negatywną decyzję środowiskową w sprawie rozbudowy zakładu firmy JARPER w Kolonii Warszawskiej.

Na podstawie art. 38 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Wójt Gminy Lesznowola informuje, że w dniu 29 października 2015 r. wydano decyzję odmawiającą wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie Zakładu Przekształcania Odpadów firmy Jarper Sp. z o.o. o instalację do biologicznego przekształcania odpadów na działkach o nr ew. 11/1, 11/2 i 10/2 w m. Kolonia Warszawska.

Firma JARPER postanowiła odwołać się od rzeczonej decyzji Wójt Gminy Lesznowola do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie. Swój werdykt SKO wydało w dniu 23 grudnia 2015 r. Sąd administracyjny I instancji utrzymał w mocy decyzję Wójt Gminy Lesznowola. Z tym orzeczeniem nie zgodził się skarżący – JARPER. Stąd sprawa wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowań dla inwestycji dotyczącej rozbudowy zakładu firmy JARPER trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Na początku rozprawy głos zabrali pełnomocnicy, a w dalszej kolejności strony toczącego się postępowania. Pełnomocnik JARPERA wytykała błędy jakie jej zdaniem popełniła Wójt Gminy Lesznowola, a w dalszej kolejności Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie. W pewnym momencie sędzia prowadzący rozprawę zadał pełnomocnik JARPERA pytanie: Jaki charakter ma instalacja w Wojewódzkim Planie Gospodarki Komunalnej dla województwa mazowieckiego na lata 2012-2017 z uwzględnieniem planu na lata 2018-2023 ? Pełnomocnik JARPERA zauważyła, że instalacja JARPERA w Kolonii Warszawskiej ma charakter stacjonarny. Zupełnie innego zdania była Pełnomocnik stron postępowania, która podniosła, że w Wojewódzkim Planie Gospodarki Komunalnej instalacja ma charakter mobilny. Dodatkowo zauważyła, że strona skarżąca nie chciała dyskutować odnośnie swojego statusu w Wojewódzkim Planie. Nie wykorzystano możliwości odwołania się od decyzji marszałka województwa mazowieckiego o charakterze instalacji firmy JARPER – dodała pełnomocnik w swoim wystąpieniu.

W dalszej części rozprawy do głosu zostały dopuszczone strony postępowania. Zarówno Pani Teresa Frankowska jak i Pan Jerzy Janiszewski apelowali o oddalenie skargi firmy JARPER. Pani Frankowska zwróciła uwagę, że nie ma zgody mieszkańców na to, aby instalacja powstała w tak bliskiej odległości od zabudowy mieszkalnej!

Sąd postanowił oddalić skargę firmy JARPER na decyzję Wójt Gminy Lesznowola i Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie. Sąd zauważył, że art. 38a ustawy o odpadach należy czytać dokładnie z treścią Wojewódzkiego Planu Gospodarki Komunalnej dla województwa mazowieckiego. Dodatkowo sędzia podkreślił, że instalacja firmy JARPER ma charakter mobilny, co jest jasno zapisane w dokumentacji. Nie jest to instalacja stacjonarna, która jest umiejscowiona na jednym terenie – podkreślał sędzia. Sąd także nie dopatrzył się naruszenia zapisów Konstytucji RP.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie pokazał jak bardzo ważne i potrzebne jest społeczeństwo obywatelskie. Gdyby nie zaangażowanie mieszkańców i stowarzyszenia EKO-Kolonia Warszawska to mogłoby dojść do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowań dla projektowanej inwestycji dotyczącej budowy instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych. Firmie JARPER przysługuje jeszcze odwołanie do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ale dotychczasowe wyroki Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie potwierdziły prawomocność decyzji Wójt Gminy Lesznowola odmawiającej wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej inwestycji firmy JARPER w Kolonii Warszawskiej. Wobec tego trudno oczekiwać innego orzecznictwa wydanego przez Naczelny Sąd Administracyjny…

Obrazek

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

B-35 i B-36 wzdłuż ul. Lipowej i Leśnej

Postautor: Kamil M » ndz maja 22, 2016 9:15 pm

Mimo wielu próśb mieszkańców Magdalenki o zmianę oznakowania pionowego B-35 i B-36 wzdłuż ul. Lipowej i Leśnej nic nie uległo zmianie! Nasi lesznowolscy urzędnicy pozostają głusi na sygnały płynące od ich mieszkańców w imię maksymy - „Parkowanie Zabronione nie na chwilę, nie na pół godzinki...zabronione w ogóle!”.

Mieszkańcy Magdalenki, ale też pobliskich Łaz zwracają uwagę, że nowe znaki pionowe B-35 i B-36 ustawione wzdłuż ul. Lipowej i Leśnej utrudniają mieszkańcom dostęp do Ośrodka Zdrowia SALUS, placówki Poczty Polskiej i miejscowych sklepów.

Najgorzej wygląda sytuacja z pacjentami Ośrodka Zdrowia SALUS w Magdalence. Ta medyczna placówka cieszy się coraz większym zainteresowaniem mieszkańców gminy Lesznowola. Mimo tego pacjentom nie zapewniono dodatkowych miejsc parkingowych. Mogą tylko korzystać z tych zlokalizowanych obok gminnego słupa ogłoszeniowego. Niestety tam jest ograniczona ilość miejsc, które właściwie przez cały dzień są zajęte! W związku z tym wielu pacjentów Ośrodka Zdrowia SALUS nie ma gdzie pozostawić swojego samochodu. Najgorzej mają osoby z problemami kręgosłupa, którzy przyjeżdżają codziennie na rehabilitację. Pacjenci starają się zaparkować jak najbliżej lecznicy, bo mają duże problemy ruchowe. Jednak po drugiej stronie ul. Lipowej jest ustawiony znak pionowy B-35 z ograniczeniem czasu postoju pojazdów do 15 minut. Dla chorych jest to właściwie znak zakazu parkowania, bo zabieg rehabilitacyjny trwa minimum 60 minut! Pacjentom pozostaje w takim razie legalne zaparkowanie swojego pojazdu na jednym z pięciu miejsc parkingowych zlokalizowanych przy skrzyżowaniu ul. Leśnej i Lipowej. Dla osób z problemami ruchowymi jest to bariera nie do pokonania!

Kolejny problemem dla lokalnych sklepikarzy prowadzących swoją działalność przy ul. Lipowej są znaki pionowe B-36. Przez ich ustawienie samochody dostawcze dowożące codziennie towar do sklepów, nie mają gdzie legalnie zaparkować swoich pojazdów! W związku z tym kierowcy muszą stawać pod znakiem zakazu parkowania, bo nie są wstanie nosić ładunku z odległych miejsc parkingowych. Pozostaje także problem z parkowaniem klientów. Większość mieszkańców Magdalenki przyjeżdża do sklepów zlokalizowanych wzdłuż ul. Lipowej własnym samochodami. Przez wprowadzenie znaków B-35 i B-36 stali się łatwym łupem dla piaseczyńskiej drogówki...

Wobec wprowadzenia nowego oznakowania pionowego B-35 i B-36 wzdłuż ul. Lipowej i Leśnej w Magdalence nie mógł pozostać obojętny biegły Sądu Okręgowego w Warszawie mgr. inż. Ryszard Zahorski, który odniósł się do całej sytuacji związanej z organizacją ruchu drogowego w Magdalence – Oznakowanie dróg pionowymi i poziomymi znakami drogowymi powinno uwzględniać logiczne potrzeby lokalnej infrastruktury i jej społeczności, a nie interes jednostki. Musi być uwarunkowane gruntowną, inżynierską wiedzą całej problematyki ruchu drogowego, dostosowanego do warunków ruchu i jego natężenia, a nie amatorszczyzną myślenia – zauważył. Co ciekawe Pan Ryszard Zahorski zaproponował Pani wójt Marii Jolancie Batyckiej-Wąsik bezinteresowne doradzanie w przedmiocie Organizacji Ruchu Drogowego na terenie gminy Lesznowola. Niestety nadal brakuje odpowiedzi z Urzędu Gminy i jakiegokolwiek zainteresowania tą propozycją.

Wprowadzenie nowego oznakowania B-35 i B-36 na ul. Lipowej i Leśnej w Magdalence nie było konsultowane z mieszkańcami. Niestety nadal brakuje dialogu i merytorycznych rozwiązań drogowych płynących z Urzędu Gminy Lesznowola! A przecież wystarczyłaby tylko dobra wola...Lesznowolskim urzędnikom dedykujemy następujące sentencję autorstwa Doroty Terakowskiej - wiem, że tak zwany dobry adres to człowiek, nie ulica.

Obrazek
Znaki zakazu parkowania na ul. Leśnej, to istna zagadka dla wszystkich…Na tej ulicy jest tylko ruch lokalny!

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Sprawozdanie Wójta Gminy Lesznowola - budżet roku 2015

Postautor: Kamil M » wt cze 07, 2016 11:13 pm

Na XX sesji Rady Gminy Lesznowola wydano pozytywną opinię dotyczącą sprawozdania Wójta Gminy Lesznowola z wykonania budżetu za rok 2015. Po raz pierwszy w historii gminy Lesznowola wójt Maria Jolanta Batycka-Wąsik otrzymała żółtą kartkę od radnego Tomasza Filipowicza, który jako jedyny był przeciwko przyznaniu absolutorium. Reszta rady była za.

Budżet roku 2015 to duże wpływy zrealizowane na poziomie – 175.256.130,82 zł, ale także duże wydatki – 171.145.248,53 zł. Dynamika rozwoju gminy Lesznowola jest jednoznacznie widoczna – dodała Wójt Gminy. Niestety nadal utrzymuje się bardzo duże zadłużenie gminy Lesznowola. Na koniec roku budżetowego 2015 zobowiązania gminy wyniosły – 81.287.669,99 zł i stanowiły 46,38 % wykonanych dochodów. Na powyższą kwotę złożyły się zaciągnięte przez gminę kredyty i pożyczki długoterminowe oraz wyemitowane obligacje. Co ciekawe zobowiązania gminy względem końca roku budżetowego 2014 wzrosły i to w znaczący sposób. Zadłużenie gminy na koniec roku budżetowego 2014 wyniosło – 52.387.669,99 zł i stanowiło 28,32% wykonanych dochodów. Nawet Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w uchwale Nr. Wa.109.2015 pozytywnie ocenił działania zmierzające do obniżenia zadłużenia gminy, które w efekcie dały zmniejszenie zobowiązań o 18,20% tj. o kwotę – 11.656.452,73 zł. Niestety w 2015 roku wrócono do złych praktyk i zadłużenie wzrosło o 28.900.000,00 zł i w efekcie dało to łączne zobowiązania w kwocie – 81.287.669,99 zł na koniec roku budżetowego 2015. W tym roku Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w uchwale Nr. Wa.165.2016 zauważył, że po pomniejszeniu uzyskanych w opiniowanym okresie (budżet roku 2015) wpływów do budżetu o dochody ze sprzedaży gruntów, łączne dochody gminy na koniec 2015 roku wyniosłyby – 140.522.276,42 zł. Wówczas w/w relacja kształtowałaby się na poziomie 57,85 %. Przy podejmowaniu decyzji o ewentualnym zaciąganiu nowych zobowiązań dłużnych należy mieć zatem na uwadze wysokość posiadanego, pozostałego do spłaty długu. Droga Lesznowolo czas zacząć oszczędzanie! Brak dodatkowych wpływów w postaci sprzedaży, bądź też dzierżawy gruntów, a także możliwości kredytowania spowoduje, że gmina będzie mogła liczyć tylko na własne wpływy z tytułu podatków i subwencji. Wobec tego lawinowo wzrośnie relacja zadłużenia wobec wykonanych dochodów. Na tą kwestię właśnie zwróciła uwagę Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie! W tym kontekście bardzo ważny będzie rok budżetowy 2017. Wtedy zobaczymy na jakich podwalinach zostanie zbudowany nowy budżet gminy Lesznowola.

Budżet roku 2015 był zbudowany w dużej mierze na własnych dochodach, które stanowiły – 136.000.000,00 zł. W tym, aż 83.000.000,00 zł pochodziło z podatków. Naszym paliwem do rozwoju są przede wszystkim dochody własne i nasze lokalne podatki – zauważyła Wójt Gminy. Subwencja oświatowa dla gminy wyniosła w 2015 roku – 32.000.000,00 zł. W strukturze wydatków roku 2015 najważniejszą pozycję stanowiły wydatki na oświatę i wychowanie, bo, aż 47%. Kolejnym ważnym wydatkiem było „Janosikowe”, które wyniosło, aż 8.400.000,00 zł, to jest wpłata wyrównawcza do budżetu państwa z tego względu, że jesteśmy gminą o bardzo wysokiej dynamice rozwoju – dodała Wójt Gminy. Jeśli chodzi o inne działy, to transport i łączność, czyli budowa dróg – 12% ogółu wydatków w roku budżetowy 2015. Wynagrodzenia pracownicze wyniosły – 9.245.000,00 zł. To jest bardzo niski wskaźnik dla samorządów w Polsce – zauważyła Wójt Gminy. Jednak jeśli spojrzymy na ranking pisma Wspólnota „Oszczędny Urząd” z 2014 roku to gmina Lesznowola zajęła dopiero 261 miejsce w rankingu gminy wiejskie powyżej 10 tysięcy mieszkańców. Wydatki bieżące na administrację w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosły dla gminy Lesznowola – 643,89 zł. W tym samym rankingu bardzo podobna do Lesznowoli gmina Raszyn zajęła 239 miejsce z wydatkami bieżącymi na administrację w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynoszącymi 425,19 zł. W budżecie gminy Raszyn na 2016 roku zaplanowano wydatki na wynagrodzenia pracownicze na poziomie - 7.263.000,00 zł.

Po prezentacji przyszedł czas podziękowań i prezentacji uchwał Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie, które wydały pozytywną opinię dotyczącą sprawozdania Wójt Gminy Lesznowola z wykonania budżetu za rok 2015. Jednak nie wszyscy radni zagłosowali za udzieleniem absolutorium Wójt Gminy Lesznowola. Radny Tomasz Filipowicz postanowił dać żółtą kartkę tak argumentując swoją decyzję – Jako radny, którego zadaniem jest działanie na korzyść całej wspólnoty samorządowej nie mogłem postąpić inaczej. W trakcie trwania mojej kadencji zaobserwowałem wiele przykładów niegospodarności w gminie Lesznowola, a moje interwencje nie przyniosły oczekiwanych reakcji. Liczna grupa mieszkańców Lesznowoli oczekuje zdecydowanych działań i naprawy sytuacji. Przy okazji bardzo dziękuję za wsparcie i motywację mieszkańcom Wilczej Góry, Władysławowa i wielu innych wsi – dodał radny Filipowicz. Odrębne zdanie do głosu radnego zaprezentowali sołtys Wilczej Góry i Władysławowa. Sołtys Renata Tyszewska zabrała głos: „W imieniu Rady Sołeckiej, mieszkańców oraz swoim własnym chciałam powiedzieć, że nie podpisujemy się pod decyzją radnego”. Na sali rozległy się gromkie brawa. Po chwili wstał Sołtys Wilczej Góry Adam Gawrych, który dodał, że jako sołtys Wilczej Góry chciałem wyrazić absolutorium popierające Panią wójt – podkreślił kończąc swoją wypowiedź. Warto dodać, że zdanie sołtysów nie miało większego znaczenia dla udzielenia absolutorium Wójt Gminy Lesznowola za wykonanie budżetu za rok 2015. Ta kwestia leży w kompetencjach radnych, to oni na podstawie dokumentów dokonują merytorycznej oceny całości wykonania budżetu. W głosowaniu, aż 20 radnych było za udzieleniem absolutorium, tylko radny Filipowicz był przeciwnego zdania.

Po głosowaniu do podziękowań dołączył wiceprzewodniczący Rady Gminy Lesznowola Pan Marian Ryszard Dusza – Podziękowania za to wszystko, co Pani robi dla naszej małej ojczyzny. Jednocześnie chciałbym przeprosić za to, co nie powinno mieć miejsca – podkreślił. Pani wójt kolejny raz podziękowała Radzie Gminy – Bardzo dziękuję zawsze Szanowni Państwo od 18 lat jestem wzruszona, czuje się jak uczennica, która otrzymała promocję do następnej klasy. Promocja do następnej klasy się udała, ale problemów w tej wyższej klasie nie zabraknie! Główne to wysokie zadłużenie gminy, a także wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który podtrzymał decyzję ministra rolnictwa z 2012 i 2014 roku stwierdzająca nieważność decyzji dotyczącej skomunalizowania gruntów KPGO Mysiadło przez rząd PRL w 1947 roku. To tylko dwie sprawy, a jakże ważne i kluczowe dla przyszłości gminy Lesznowola!

Obrazek

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Ostatnio zmieniony czw cze 09, 2016 4:20 pm przez Kamil M, łącznie zmieniany 1 raz
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Gospodarka wodna i ściekowa w gminie Lesznowola

Postautor: Kamil M » śr cze 08, 2016 7:31 pm

Po raz pierwszy w Lesznowoli była organizowana konferencja techniczna pt. „Gospodarka wodna i ściekowa w gminie Lesznowola. Dzisiaj i Jutro”. Podczas debaty przedstawiono zrealizowane dotychczas inwestycje przez Lesznowolskie Przedsiębiorstwo Komunalne, ale także przedstawiono najbliższe plany inwestycyjne przewidziane na rok 2016.

Swojej radości z organizowanej konferencji w Lesznowoli nie kryła wójt Maria Jolanta Batycka-Wąsik – Bardzo, bardzo się cieszę, że ta problematyka, ta tematyka, ta kwestia znalazła swoje odzwierciedlenie właśnie w tematyce dzisiejszej konferencji – dokończyła. Konferencja pt. „Gospodarka wodna i ściekowa w gminie Lesznowola. Dzisiaj i Jutro”, była organizowana z inicjatywy zarządu Lesznowolskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego. Na panel dyskusyjny zaproszono znamienitych ekspertów z Politechniki Warszawskiej: prof. dr hab. inż Zbigniewa Heidrich, dr. inż Grzegorza Stańko, dr. inż Jacka Wąsowskiego i inż. Marcina Widomskiego, dla których tematyka wodno-ściekowa jest bardzo ważna. Co ciekawe inż. Widomski swoją pracę inżynierską poświęcił właśnie tematyce gospodarki wodnej i ściekowej gminy Lesznowola. Promotorem tej pracy był prof. dr hab. inż. Zbigniew Heidrich.

W dalszej części dyrektor LPK – Kazimierz Jabłoński rozpoczął przedstawianie obiektów spółki, a także dokonań LPK w mijających sześciu latach. Podkreślił, że nie byłoby dokonań spółki, gdyby nie było odpowiednich działań władz gminy Lesznowola i oczywiście przychylności w tym zakresie. Przedsiębiorstwo obsługuje prawie 10 tys. odbiorców na terenie gminy Lesznowola. W tym do 8 tys. dostarcza wodę i ścieki. Natomiast pozostali odbiorcy zaopatrywani są tylko w wodę, ponieważ jeszcze nie cały teren gminy Lesznowola został skanalizowany. Spółka eksploatuje osiem Stacji Uzdatniania Wody o łącznej wydajności – 8878 m³/d zaopatrywanych z dwudziestu studni. Także eksploatowane są trzy oczyszczalnie ścieków o łącznej wydajności – 3000 m³/d. Spółka obsługuje prawie 218 km sieci wodociągowej i 285 km sieci kanalizacyjnej.

Przedsiębiorstwo zajmuje się przede wszystkim uzdatnianiem i dostarczaniem wody, a także odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, ale również świadczy usługi w zakresie budowy przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych. W ubiegłym roku spółka dostarczyła mieszkańcom ponad 1,5 mln m³ wody. Co ciekawe możliwości dostarczenia wody przez LPK są duże wyższe i wynoszą ponad 3 mln m³ wody na rok. Obecnie Stacje Uzdatniania Wody wykorzystywane są w 48%. Spółka odebrała ścieki od swoich odbiorców w wysokości ponad 1 mln m³. Ponad 400 tys. m³ zostało odprowadzonych do Piaseczna, a ponad 15 tys. m³ do Warszawy.

Spółka w okresie 6 lat przeprowadziła remont sześciu Stacji Uzdatniania Wody w tym: cztery stacje przeszły remont kompleksowy, a dwie stacje częściowy. Wybudowano także dwie nowe Stacje Uzdatniania Wody w Łazach i Marysinie. Ze względu na szybką urbanizację gminy, LPK szykuję się do rozbudowy trzech swoich oczyszczalni ścieków. Najszybciej będzie wykonana rozbudowa oczyszczalni w Wólce Kosowskiej, bo już w czerwcu 2016 roku ma być oddana do użytku. Dzięki przebudowie oczyszczalnia ścieków zyska przepustowość do 2041 m³/d ścieków. Koszt rozbudowy tej oczyszczalni wyniósł 12 mln zł. Spółka chce także przystąpić do rozbudowy oczyszczalni ścieków w Zamieniu. Dzięki przebudowie oczyszczalni ma mieć przepustowość – 5800 m³/d. Także mają być podniesione moce przerobowe oczyszczalni ścieków w Łazach z przepustowości 900 m³/d do ok. 5200 m³/d. To będzie kolejna bardzo ważna inwestycja dla Lesznowolskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego.

W latach 2014-2015 spółka prowadziła inwestycje w sieci kanalizacyjne m.in w Jastrzębcu i Garbatce wybudowano ponad 5260 metrów bieżącej sieci kanalizacyjnej. Koszt netto tej inwestycji wyniósł ponad 2,5 mln zł. Priorytetową inwestycją dla spółki była budowa około 600 metrów kanalizacji ciśnieniowej w Mysiadle, która pozwoliła na odprowadzanie z części wschodniego Mysiadła ścieków do Warszawy. Spółce udało się podpisać korzystnie cenowo porozumienie z Warszawą, które pozwoliło odprowadzić część ścieków z gminy Lesznowola do stolicy.

W 2016 roku LPK ma dalsze bardzo ambitne plany rozwojowe. Spółka chce dokończyć remont Stacji Uzdatniania Wody w Mysiadle. Kolejnym ważnym punktem będzie dokończenie budowy sieci kanalizacji sanitarnej w Garbatce. Dotyczy to budowy przyłączy kanalizacyjnych. Planuje się także zakończenie prac projektowych dotyczących rozbudowy oczyszczalni ścieków w Łazach i Zamieniu. Będziemy aplikować o środki unijne w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 – zauważył dyrektor Jabłoński.

Problemy związane z gospodarką wodną i ściekową są bardzo ważne dla wielu gmin na Mazowszu. Stąd prof. dr hab. inż. Zbigniew Heidrich wyszedł z inicjatywą powołania specjalnego zespołu do rozwiązywania zagadnień z zakresu gospodarki wodnej i ściekowej przy marszałku województwa mazowieckiego. Inicjatywa spotkała się z zainteresowaniem władz województwa mazowieckiego. Myślę, że taki zespół powstanie. Wtedy do wszystkich gmin zostanie wysłana informacja jakie będą kierunki, cele i działania, które chce podjąć nowy zespół – dodał profesor Heidrich.

Przez ostatnie lata wśród priorytetów, które realizował samorząd gminy Lesznowola była gospodarka wodno-ściekowa. Rozwój obiektów technicznych, budowa sieci kanalizacyjnych, budowa Stacji Uzdatniania Wody czy też przebudowa oczyszczalni ścieków była determinowana niezwykłym rozwojem gminy Lesznowola na przestrzeni ostatnich lat. Ten proces jeszcze się nie zakończył i dalej trwa. Dlatego Lesznowolskie Przedsiębiorstwo Komunalne planuje dalsze inwestycję w gospodarkę wodną i ściekową. Działania inwestycyjne spółki doskonale wpisują się w potrzeby naszych mieszkańców – dodała wójt Maria Jolanta Batycka-Wąsik. To idealne podsumowanie działań spółki w ostatnich sześciu latach jej funkcjonowania w naszej gminie.

Obrazek

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Fundusz sołecki - konferencja w Starostwie

Postautor: Kamil M » czw cze 16, 2016 1:17 am

Fundusz sołecki jest związany z przemianami na wsi. W ostatnich latach miejscowości wiejskie zmieniły się nie do poznania! Mijające lata były nie tylko czasem rozwoju technologicznego, ale także wzrostem świadomości społecznej środowiska wiejskiego. Teraz przyszedł czas na wykorzystanie tego kapitału społecznego i dalszy rozwój środowiska wiejskiego poprzez fundusz sołecki. O tym jak budować nową polską wieś dyskutowali paneliści konferencji pt. „Dobry Sołtys, Dobry Rolnik”, która odbyła się w Piasecznie.

Na samym początku gości powitał Starosta Piaseczyński Wojciech Ołdakowski, który zauważył jak ważną rolę pełnią Sołtysi w swoim środowisku lokalnym – Dobrzy Sołtysi to są ci, którzy potrafią rozumieć potrzeby swoich mieszkańców, to są ci którzy dbają o swoje miejscowości. To od Państwa zaczyna się rozwój, to Państwo muszą być inicjatorami tego, co się ma w waszych miejscowościach dziać – zauważył Starosta. Wicestarosta Arkadiusz Strzyżewski zwrócił uwagę na wartość samego szkolenia dla Sołtysów – To, że Państwo przybyliście na spotkanie znaczy, że chcecie pogłębiać swoją wiedzą, to bardzo dobrze dla Państwa środowisk. Samo spotkanie w gronie innych Sołtysów to bardzo cenna rzecz – podkreślił Wicestarosta.

Fundusz sołecki jest związany z przemianami na wsi. Główne to: zmiany strukturalne w rolnictwie, migracja ludności, wyższy poziom wykształcenia czy też rozwój technologiczny. Są to szanse, które należy wykorzystać. Na tych nowych warunkach trzeba budować społeczny kapitał – podkreślał przedstawiciel Krajowego Stowarzyszenia Sołtysów. Fundusz sołecki działa już od 2009 r., w 68% gmin w Polsce, w ciągu ostatnich siedmiu lat wydano na inwestycje sołeckie – 373 000 000,00 zł. W Polsce najbardziej popularnym sposobem wydatkowania funduszu sołeckiego są tzw. projekty twarde, czyli chodnik, wiata, kosz na śmieci itd. To są bardzo ważne inwestycje, które wpływają na komfort życia mieszkańców poprzez zapewnienie bezpieczeństwa, czy też czystości w danej miejscowości.

Sołtysi powinni pamiętać, że fundusz sołecki, a w szczególności katalog inwestycji jaki jest kierowany do budżetu gminy powinien być jak najszerzej konsultowany. Najwyższą wartością funduszu sołeckiego jest demokracja żywa, bezpośrednia. Każdy mieszkaniec powinien zdawać sobie sprawę, że ma prawo decyzji i wpływania na konkretne inwestycje, które będą realizowane w jego miejscowości. W ten sposób można budować tożsamość wsi, bo mieszkańcy przyjdą na Zebranie Wiejskie zagłosować na wybrane projekty, a przy okazji poznają się. Jest to bardzo ważne dla rozwijających się gmin i miejscowości, gdzie odsetek nowych mieszkańców jest bardzo duży! Dobrym przykładem jest gmina Lesznowola. W tej gminie nie wielu nowych mieszkańców bierze czynny udział w Zebraniach Wiejskich i w życiu swojej miejscowości. Na Zebranie Wiejskie dotyczące inwestycji sołeckich potrafi przyjść od 5% do 10% uprawnionych do głosowania mieszkańców. Wiele w tej mierze zależy właśnie od Sołtysów, bo są miejscowości w powiecie piaseczyńskim, gdzie jest bardzo duża aktywność społeczna to choćby: Henryków-Urocze (gmina Piaseczno) czy Zalesie Górne (gmina Piaseczno).

Sołtysi powinni pamiętać, że fundusz sołecki jest dopiero początkiem, fundamentem inwestycji. Można także pozyskać środki zewnętrzne na realizację przedsięwzięcia od: gminy, Lokalnej Grupy Działania, ze środków Wojewódzkich Programów Odnowy Wsi. W takiej formule zrealizowano Rodzinny Park Rozrywki ALFA w sołectwie Pomarzany Fabrycze w gminie Kłodawa. Wartość całej inwestycji wyniosła – 124 400,00 zł, a z funduszu sołeckiego było tylko przeznaczone – 13 900,00 zł! Warto dodać, że ta dobra praktyka została doceniona przez sejmik województwa wielkopolskiego i Rodzinny Park Rozrywki ALFA został nagrodzony w konkursie „Wieś Wielkopolska – Wsią Europejską”.

Bardzo ważną częścią pozyskania środków na odnowę wsi stanowią funduszu Unii Europejskiej. O te mogą aplikować nie tylko jednostki samorządu terytorialnego, ale także stowarzyszenia, czy też fundacje. Na konferencji pt. „Dobry Sołtys, Dobry Rolnik” była obecna Lokalna Grupa Działania „Perły Mazowsza”, która zaprezentowała swoje przedsięwzięcia współorganizowane z czterema gminami: Tarczynem, Prażmowem, Górą Kalwarią i Konstancinem-Jeziorny. LGD zajmuje się organizacją naborów i realizacją projektów finansowanych w ramach programu „LEADER”, który funkcjonuje przy programie Rozwoju Obszarów Wiejskich – podkreślał w swojej wypowiedzi kierownik LGD Marcin Kiliański. Do 2023 r. LGD „Perły Mazowsza” będą dysponować budżetem w wysokości – 9 500 000,00 zł. W poprzedniej perspektywie finansowej LGD wydało na inwestycje łącznie – 6 000 000,00 zł. Dotychczas zrealizowano blisko około 60 projektów. Wachlarz przedsięwzięć był bardzo duży od przebudowy placu targowo-parkingowego w Tarczynie, do budowy placu zabaw w Gabryelinie, czy też projekt budowy stadionu sportowego w miejscowości Baniocha. Projekt stadionu był warty ponad 3 000 000,00 zł, ale finansowanie ze strony LGD „Perły Mazowsza” dla tego przedsięwzięcia wyniosło – 500 000,00 zł. Trzeba pamiętać, że dofinansowanie od Lokalnej Grupy Działania jest tylko elementem planowanej inwestycji. Oprócz inwestycji LGD „Perły Mazowsza”, co roku organizuje Kongres Lokalnej Przedsiębiorczości, bo także przedsiębiorcy mogą korzystać z dofinansowania. Kongres był zawsze idealnym miejscem do spotkań lokalnej społeczności i wymiany doświadczeń.

Fundusz sołecki nie jest narzędziem doskonałym i wymaga nadal zmiany w perspektywie kolejnych lat. Jednak, gdyby nie te środki finansowe, a także wsparcie płynące z Unii Europejskiej, to nasze lokalnej ojczyzny nie zmieniłyby się w tak szybkim i dynamicznym tempie! Dzięki lokalnym inwestycją mamy nowoczesne place zabaw, boiska do gry w piłkę nożną, czy też świetlice środowiskowe, które integrują lokalną społeczność. To jest olbrzymi kapitał, który będzie dalej procentował.

Obrazek
W spotkaniu licznie uczestniczyli Sołtysi z powiatu piaseczyńskiego.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

PoprzedniaNastępna

Wróć do Sprawy mieszkańców gminy Lesznowola

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości