Wreszcie odblokowana została budowa obwodnicy Góry Kalwarii. Są szanse, że znikną koszmarne korki, które powstają u zbiegu drogi Warszawa - Sandomierz z ruchliwą "pięćdziesiątką".
Góra Kalwaria słynie z ogromnych zatorów, które niemal przez cały tydzień paraliżują to podwarszawskie miasto. Długie sznury aut stoją przed rondem, na którym droga nr 79 z Warszawy do Kozienic i Sandomierza zbiega się z ruchliwą drogą nr 50. Tą ostatnią setki tirów omijają stolicę w drodze na Wschód - na Białoruś i do Rosji. Mieszkańcy Góry Kalwarii kilkukrotnie organizowali blokady skrzyżowania obu tras, domagając się przyspieszenia inwestycji, bo bez obwodnicy nie będzie można sprawnie ominąć tego miasta.
Wybór wykonawcy dziewięciokilometrowej trasy wokół Góry Kalwarii ciągnął się jednak rekordowo długo - od grudnia 2013 r. W zeszłym roku Centralne Biuro Antykorupcyjne podejrzewało nawet, że w czasie przetargu doszło do zmowy cenowej między startującymi firmami. Sprawę skierowano do prokuratury, ale ta kilka tygodni temu umorzyła śledztwo. Według prokuratorów nie ma dowodów, które by dostatecznie uzasadniały podejrzenie popełnienia takiego przestępstwa.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wciąż jednak nie chciała podpisać umowy z wybranym wykonawcą, bo nie rozstrzygnięto innego sporu - w sprawie przetargu na nadzór inwestycji. Hiszpańska Getinsa oprotestowała wybór firmy Egis. Pod koniec zeszłego tygodnia sąd w końcu uciął ten spór. Skarga Hiszpanów została odrzucona.
Dzięki temu wreszcie można podpisać umowę z wykonawcą obwodnicy Góry Kalwarii. - Kontrakt z firmą Intercor zostanie podpisany w kwietniu - zapowiada Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. Inwestycja będzie kosztować 313 mln zł.
Obwodnica ominie Górę Kalwarię od zachodu i od południa. Będzie miała po dwa pasy w każdym kierunku. Na dziewięciokilometrowym odcinku przewidziano trzy węzły drogowe - Kąty (na trasie nr 79 z Warszawy), Marianki (na skrzyżowaniu z drogą nr 50) i Stadion (na skrzyżowaniu z drogą 79, na południe od Góry Kalwarii). W ramach inwestycji przewidziano także remont istniejących dróg nr. 79 i 50, które przecinają miasto.
Kontrakt ma formułę "projektuj i buduj". Oznacza to, że blisko rok zajmie przygotowanie szczegółowej dokumentacji. Budowa obwodnicy zacznie się zatem wiosną przyszłego roku. Inwestycja powinna być gotowa na przełomie 2019 i 2020 r.
GDDKiA planowała dawniej także poszerzenie drogi z Warszawy do Góry Kalwarii. Chodzi o przedłużenie ul. Puławskiej. Między Piasecznem a Górą Kalwarią droga nr 79 miała zyskać drugą jezdnię.
Na razie nie ma jednak pieniędzy na tę inwestycję.
http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1, ... owana.html