Dwie warszawskie organizacje walczące ze smogiem zbierają podpisy w sprawie budowy buspasa na Puławskiej. Aktywiści z Warszawskiego Alarmu Smogowego i z Warszawy bez smogu apelują o wytyczenie buspasa na ulicy Puławskiej i stworzenie planu rozwoju sieci buspasów. Przygotowali petycję adresowaną do władz stolicy.
Buspasem szybciej po Puławskiej
Smog w Warszawie to problem całoroczny, który nie kończy się wraz z końcem okresu grzewczego. - Jeśli chodzi o źródła zanieczyszczeń powietrza wytworzone na terenie Warszawy, przez większość roku zmagamy się przede wszystkim z problemem samochodów. Codziennie przez granice Warszawy przejeżdża milion samochodów. To liczba dotąd niespotykana. Nie możemy dalej dusić się spalinami, chcemy żyć w mieście z czystym powietrzem – mówi Piotr Siergiej z inicjatywy Warszawa Bez Smogu.
Aktywiści apelują również o utworzenie sieci buspasów w Warszawie. – Uważamy, że miasto powinno dokonać rewizji dotychczasowej polityki odnośnie komunikacji kołowej i realnie uprzywilejować transport publiczny, tak, aby zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej. Jedną z form takiej zachęty jest stworzenie sieci buspasów, dzięki którym autobusy nie będą blokowane przez indywidualne auta. Oczekujemy, że miasto zacznie od ulicy Puławskiej, która regularnie stoi w korku – dodaje Konrad Marczyński ze stowarzyszenia Warszawski Alarm Smogowy.
Tani buspas po zwężeniu Puławskiej
Aktywiści przekonują, że buspas na ulicy Puławskiej można wyznaczyć już teraz, bez dodatkowych prac budowlanych, przeznaczając na niego jeden z trzech pasów ruchu. W ten sposób skróciłby się czas dojazdu komunikacją publiczną i powstałaby zachęta do jazdy autobusami osób, które obecnie poruszają się własnym autem.
Ratusz już kilka lat temu przychylał się do budowy busapsa, ale według zamówionej koncepcji powinien on powstać na dodatkowo wybudowanym zewnętrznym pasie bez zmniejszania obecnej przepustowości jezdni. To z kolei oznaczało konieczność przebudowę 80 latarń, które do lat 90. podtrzymywały także sieć zasilającą trolejbusy. Na taką przebudowę potrzeba nawet kilkadziesiąt milionów złotych, wytyczenie buspasa na jednym z istniejących pasów byłoby znacznie tańsze.
Oprócz Puławskiej aktywiści proponują też buspas w Al. Jerozolimskich od ul. Sokołowskiego „Grzymały” do ul. Łopuszańskiej.
Treść petycji wraz z uzasadnieniem i propozycjami innych lokalizacji buspasów można znaleźć pod adresem:
http://zmienmy.to/petycja/petycja-w-spr ... ulawskiej/