Dwukierunkowa Chyliczkowska! Czy trzeba się jej bać? Zdaniem Ksawerego Guta z zarządu powiatu, kiedy samochody zaczną jeździć Chyliczkowską w obu kierunkach i zakończy się przebudowa jej skrzyżowania z obwodnicą, ruch w tej części miasta usprawni się.
Przypomnijmy: od przeszło roku przeciwko rewolucji na obecnie jednokierunkowej Chyliczkowskiej protestują mieszkańcy osiedla przy ul. Młynarskiej. W petycji podpisanej przez setki osób twierdzą, że zdecydowanie pogorszy im się codzienny wyjazd w kierunku Warszawy. Na początku kwietnia do obawiających się zmian mieszkańców dołączyła gmina i wystosowała do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad stanowczy protest krytycznie odnoszący się do przebudowy skrzyżowania z obwodnicą, która umożliwi wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na Chyliczkowskiej. GDDKiA odpowiada, że jest za późno na takie kroki.
– Na obecnym etapie nie ma możliwości wprowadzania zmian z uwagi na pozyskane stosowane decyzje umożliwiające realizację prac – tłumaczy Małgorzata Tarnowska, rzecznik prasowy warszawskiego oddziału GDDKiA. Pani rzecznik podkreśla, że projekt trwającej przebudowy skrzyżowania został pozytywnie zaopiniowany przez Starostwo Powiatowe w Piasecznie (zarządcę ul. Chyliczkowskiej), a w marcu podpisano umowę z wykonawcą w systemie „projektuj i buduj”. Termin zakończenia prac upływa 31 sierpnia tego roku.
Na „zielonym” wyjedzie więcej aut
Władze powiatu przekonują, że o wprowadzeniu ruchu dwukierunkowego na Chyliczkowskiej było wiadomo przynajmniej od 2 lat, kiedy starostwo oraz gmina rozpoczęły rozmowy z GDDKiA o przebudowie skrzyżowania.
– Przedstawiłem wówczas projekt obejmujący ruch dwukierunkowy i władze gminy nie zgłaszały sprzeciwu. Nie po to włożyliśmy w to tyle pracy, aby w połowie inwestycji się wycofywać – zaznacza Ksawery Gut z zarządu powiatu. Gut nie zgadza się z zarzutami, że inwestycja i cała rewolucja nie została odpowiednio przygotowana i poprzedzona odpowiednimi analizami. – Pomiary ruchu przeprowadziliśmy na Chyliczkowskiej i sąsiednich ulicach trzykrotnie, ostatnie ze szczególnym uwzględnieniem ul. Młynarskiej – podkreśla członek zarządu powiatu. – Z naszych danych wynika, że z ul. Królewskie Lipy w Chyliczkowską w godzinach szczytu wyjeżdża zaledwie 98 aut, to ledwo jedna dziewiąta wszystkich samochodów, które w tym czasie przejeżdżają Chyliczkowską. Te dane wskazują, że Chyliczkowskiej nie można uznawać za drogę osiedlową i mieszkańcy jednego osiedla nie mogą decydować o nowej organizacji ruchu na zbiorczej ulicy – argumentuje.
Ksawery Gut przekonuje również, że przebudowa skrzyżowania z obwodnicą zdecydowanie upłynni ruch. Ma to nastąpić za sprawą wprowadzenia bezkolizyjnych cykli sygnalizacji świetlnej. Dzięki temu z Chyliczkowskiej w kierunku Warszawy będzie mogło na jednym „zielonym” wyjechać więcej samochodów (wedle wyliczeń inżynierów teraz na godzinę jest to 275 aut, po zmianach 426). Sytuacja poprawi się też na lewoskręcie od strony Konstancina. Do tego na skrzyżowaniu zostaną zamontowane tzw. pętle indukcyjne, które będą dostosowywały długość cyklu świateł do liczby samochodów na skrzyżowaniu. Płynność zapewni też więcej pasów na skrzyżowaniu, co sprawi, że skręcający nie będą blokowali jadących prosto.
Kierowcy nie będą kluczyli
– Domyślam się, że skoro setki mieszkańców wyjeżdżają rano Chyliczkowską, to po południu będą chcieli ta samą drogą wrócić. A to sprawi, że zupełnie inaczej rozłoży się także ruch na skrzyżowaniu z ul. Okulickiego – tłumaczy Ksawery Gut.
Z protestującymi przeciwko dwukierunkowej Chyliczkowskiej nie zgadza się także Robert Widz, przewodniczący Komisji Polityki Gospodarczej piaseczyńskiej rady miejskiej.
– Sceptycy zadają pytanie, kto wymyślił, żeby ul. Chyliczkowska stała się ulicą dwukierunkową, a ja zadaję pytanie: kto wymyślił, aby ulica powiatowa, jedyna „prosta” droga, która łączy wschodnią i zachodnią część Piaseczna stała się na małym fragmencie ulicą jednokierunkową? Kto się zastanowił nad konsekwencjami tego rozwiązania, z którym od lat się borykają się kierowcy? – pyta.
Zdaniem Widza zmiana organizacji ruchu na Chyliczkowskiej sprawi, że na ul. Puławskiej w mieście, Żeromskiego, Sierakowskiego będzie mniej samochodów, a kierowcy nadjeżdżający od strony Józefosławia czy Chylic, zamiast jeździć dookoła po lokalnych ulicach Piaseczna, pojadą prosto do parku, starostwa czy na parking przy ul. Zgody.
http://piasecznonews.pl/dwukierunkowa-c ... e-jej-bac/