autor: Kamil M » czw sty 03, 2013 1:06 am
Kolejna podwyżka biletów od Nowego Roku 2013 nie będzie nam gwarantowała utrzymania wszystkich dotychczasowych połączeń. Wszystko jest związane z decyzją warszawskich radnych Platformy Obywatelskiej, którzy podjęli decyzję o zabraniu, aż 190 000 000,00 zł Zarządowi Transportu Miejskiego. W związku z zaistniałą sytuacją są planowane spore cięcia, które dotkną pasażerów z gmin podwarszawskich jak i samej Warszawy.
Od Nowego Roku 2013 mamy do czynienia już z kolejną podwyżką cen biletów. Wzrost opłat za podróżowanie wynosi od 10% do 30%. Niestety znowu najbardziej stracą mieszkańcy podwarszawskich gmin, którzy podróżują do Warszawy. Wzrost opłat w przypadku 2 strefy wyniósł już 80,00 zł (116,00 zł w 2011 roku -> 196,00 zł w 2013 roku) przy bilecie 30 dniowym imiennym. To jednak nie jest koniec podwyżek, bo docelowo ma on kosztować, aż 220,00 zł w 2014 roku. Dla porównania w strefie 1 aktualnie zapłacimy 100,00 zł. a w 2014 roku będzie to kwota - 110,00 zł. Tak duże rozbieżności w cenach 1 i 2 strefy ZTM Warszawa tłumaczy większym kilometrażem przebytym przez pasażerów podwarszawskich gmin. Jednak to nie jest do końca prawda. Bardzo dobry przykład w tej mierze podała gazeta.pl/warszawa:
"(...)Bilet na przejazd 4,5 kilometra linią podmiejską z rynku w Starych Babicach do pętli na Górczewskiej w Warszawie kosztuje 7 zł. Kolejne 19 kilometrów na Sadybę autobusem 189 pokonamy za 4,4 zł. To oczywisty absurd(...)".
Warto do kolejnej wysokiej podwyżki cen biletów dla aglomeracji podwarszawskiej dodać sumy dotacji jakie gminy dopłacają do kasy ZTM-u Warszawa poza cenami biletów. W przypadku gminy Lesznowola i Piaseczno, najwięcej dopłaca ten drugi samorząd. W 2013 roku Piaseczno przekaże ZTM-owi Warszawa sumę - 7 261 190,00 zł. Jeżeli do tej kwoty dodamy dopłatę do "Wspólnego Biletu" - 1 200 000,00 zł to otrzymamy łącznie 8 461 190,00 zł. Z kolei Lesznowola zapłaci sumę - 2 150 000,00 zł. Jeżeli do tej kwoty dodamy dopłatę do "Wspólnego Biletu" - 600 000,00 zł to otrzymamy łącznie 2 750 000,00 zł. Tylko dotacje z tych dwóch podwarszawskich gmin dają sumę 11 211 190,00 zł, które są przekazywane ZTM-owi Warszawa za możliwość korzystania z linii strefowych (700), linii uzupełniających (L) i "Wspólnego Biletu" czy oferty podróżowania na bilecie ZTM-u Warszawa w Kolejach Mazowieckich bez dodatkowych opłat!. Mimo tak wysokiego finansowania wiele wskazuje na to, że samorządy podwarszawskie stracą możliwość korzystania ze "Wspólnego Biletu". Byłby to bardzo duży cios dla mieszkańców Nowej Iwicznej, Piaseczna i Zalesia Górnego, którzy na biletach okresowych ZTM-u Warszawa podróżują Kolejami Mazowieckimi do stolicy. Na pewno do końca marca 2013 roku "Wspólny Bilet" będzie obowiązywał. Co stanie się po 1 kwietnia 2013 roku?. ZTM Warszawa w tej sprawie nabrał wody w usta i nic nie można się od nich dowiedzieć!. Zdawkowo padają stwierdzenia, że negocjacje w tej sprawie trwają. Jednak oficjalne wypowiedzenie umowy na "Wspólny Bilet" potwierdziło tylko Starostwo Powiatowe w Wołominie!. Inne samorządy lokalne nie podały tej informacji, lub też zaprzeczyły. Tak było choćby w przypadku gminy Lesznowola, która w dniu 29 grudnia 2012 roku nie potwierdziła dostania wypowiedzenia od ZTM-u Warszawa w sprawie "Wspólnego Biletu". Jednak sytuacja mogła ulec diametralnej zmianie!. Wszystko przez to, że w dniu 2 stycznia 2013 roku wypowiedzenie odnośnie "Wspólnego Biletu" dostała gmina Piaseczno!.
Nie wszystkie gminy podwarszawskie utrzymały dotychczasowe umowy z ZTM-em Warszawa. Pruszków i Otwock wycofały się z finansowania dwóch linii w ramach ZTM-u Warszawa. W przypadku Pruszkowa zrezygnowano z utrzymywania linii uzupełniającej L-11, a Otwock zrezygnował z linii nocnej N-75. Wszystko przez bardzo wysokie koszty utrzymywania tych połączeń!. W Pruszkowie mimo rezygnacji z linii uzupełniającej L-11 podjęto decyzję o utworzeniu własnej linii 1, która jeździ dokładnie tą samą trasą. Włodarze Pruszkowa twierdzą, że na takim rozwiązaniu są wstanie średnio zaoszczędzić blisko 20% dotychczasowego finansowania linii L-11. Nie wykluczone, że tą drogą powinny pójść inne samorządy lokalne. Wszystko po to aby uświadomić ZTM-owi Warszawa, że nie są jednym monopolistom na rynku transportu zbiorowego!. Dzisiaj to ZTM Warszawa dyktuje podwarszawskim gminom zasady gry, które potrafi nawet zmieniać w trakcie ich trwania - "Wspólny Bilet". W związku z tym ten kontrahent dla samorządów lokalnych przestaje być przewidywalny!.
Jednak największy błąd w przypadku ZTM-u Warszawa popełniła Rada Miejska m. st Warszawy, która już w 2011 roku podjęła decyzję o podwyżce biletów w okresie 2011 - 2014. Przez jedną uchwałę dokonano bardzo dużej podwyżki cen biletów (30-100%) nie biorąc w ogóle pod uwagę faktu zmieniających się cen paliwa, podatków czy też inflacji. Mimo dużych spadków cen paliwa w ostatnim czasie (0,44 gr na 1 litrze PB95 względem września 2012 roku) i dość nie wielkiej inflacji, która w skali roku wyniosła tylko 4%. Otrzymaliśmy kolejne podwyżki rzędu 10 - 30%!. Dziwi fakt, że warszawscy radni nie uwzględnili tych danych przy kolejnej podwyżce!. Przy tak dobrych czynnikach wpływających na cenę biletu nie można już twierdzić, że wzrost opłat powoduje galopującą inflacja i cena baryłki ropy naftowej na światowych giełdach!.
Niestety wzrost opłat za bilety nie zagwarantuje nam dotychczasowych połączeń w ramach ZTM-u Warszawa. Najwięcej mogą stracić podwarszawskie gminy, które nie mają pewności utrzymania "Wspólnego Biletu" umożliwiającego podróżowanie na biletach okresowych w Kolejach Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Straci też sama Warszawa, bo mówi się o wielu cięciach w ramach samej stolicy. Przesądzona jest już likwidacja nocnych kursów warszawskiego metra. Dodatkowo szuka się cięć w liniach autobusowych i tramwajowych. Jak bumerang powracają znowu plany likwidacji przyśpieszonej linii 521 na rzecz linii zwykłej - 113.
W najbliższym czasie poznamy wszystkie odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Dzisiaj wiadomo jest jedno, że wszyscy pasażerowie mają już dosyć kolejnych podwyżek!. Zwłaszcza ci, którzy dzisiaj stali w wielometrowych kolejkach w Punktach Obsługi Pasażera (POP), tylko po to aby odebrać pieniądze za stare nie wykorzystane bilety w 2012 roku!.
Źródło: warszawska gazeta.pl, biuletyn informacji publicznej gminy Lesznowola, biuletyn informacji publicznej gminy Piaseczno, ZTM Warszawa, wiadomosci wpr24.
Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Ruch Palikota
portal WspolneRazem.pl