Moderator: GTW
Redakcja pisze:
2 września 2013 roku rusza nowa linia komunikacyjna do Złotokłosu - L12
http://www.powiat-piaseczynski.info/inf ... ,5723.html
Michał Rosa
Radny Rady Miejskiej w Piasecznie
Sz. P. Zdzisław Lis
Burmistrz Miasta i Gminy Piaseczno
Szanowny Panie Burmistrzu!
WNIOSEK
W dniu 24 grudnia 2013 r. zmienił się rozkład jazdy autobusu 727 oraz 1 stycznia 2014 r. linii dojazdowych L2, L5, L12 i L13. Przykrością chciałbym Pana poinformować, że wskazane powyżej zmiany w sposób bardzo negatywny wpłynęły na jakość świadczonych usług przewozowych. Od 24 grudnia zeszłego roku ilość zgłaszanych przez mieszkańców zastrzeżeń i problemów z dojazdem na pociągi jest niestety bardzo duża. Wobec tych informacji zebrałem wszystkie komentarze oraz przeanalizowałem nowe rozkłady jazdy autobusów biorąc pod uwagę ich odjazd z przystanku Gołków Letnisko. Poniżej przedstawiam Panu Burmistrzowi moje wnioski.
1. Podstawowym problemem jest możliwość, a raczej jej brak, dojazdu na pociągi Kolei Mazowieckich, którymi znaczna część mieszkańców dojeżdża do Warszawy. Pociągi w godzinach, w których dojeżdża się do pracy, uczelni, szkół ruszają z stacji PKP Piaseczno o 6:12, 6:37, 6:56, 7:22, 7:37, 7:59, 8:23, 8:37, 9:02. Przed zmianą rozkładów jazdy autobusy były w znacznej części skorelowane z odjeżdżającymi pociągami. Obecnie znakomita większość dojeżdża w okolice dworca PKP albo 2 minuty przed odjazdem pociągu, co wymusza bieg do pociągu albo przyjeżdża już po odjeździe pociągu. Trzeba w tym miejscu zauważyć, że autobusy, które przyjeżdżają tuż przed pociągiem, choć odrobinę spóźnią się to nikt nie zdąży na pociąg. Dla porównania wskazuję, że linia 727 odjeżdża z przystanku Gołków Letnisko o 6:00, 6:27, 6:54, 7:13, 7:57, 8:35, 9:05. Autobus potrzebuje przynajmniej 10 min na dojazd z przystanku Gołków Letnisko do PKP Piaseczno. Proszę zwrócić uwagę, że pasażer będzie musiał biec (i to bardzo szybko) lub w ogóle nie zdąży. W tym miejscu należy wskazać, że w poprzednim rozkładzie np. 727 odjeżdżał o 8:23. W takim układzie bardzo wygodnie można było dojechać na pociąg o 8:37. Pod rządami nowego rozkładu należy czekać na pociąg ok. 40 minut lub po prostu nie zdąży się na niego.
Wielokrotnie informowano mnie w Urzędzie, że linie dojazdowe L mają uzupełniać rozkład jazdy linii 727. Niestety po analizie rozkładów i zebranych komentarzy należy uznać, że z całą pewnością tak nie jest. Linie „L” również nie są skorelowane z odjazdami pociągów, dramatycznie spóźniają się i są po prostu za małe, aby przyjąć odpowiednią ilość pasażerów. Dla przykładu posłużę się linią L5. Wskazana linia w zasadzie zawsze jest spóźniona. Jak Pana informowałem wcześniej osobiście to sprawdziłem. Na trzy próby za każdym razem spóźnienie wynosiło co najmniej 5 minut i więcej. Autobus linii L5 np. o 8:21 powinien dowieźć pasażerów na pociąg o 8:37, czego nie robi wobec swoich notorycznych spóźnień.
W tym miejscu chciałbym zaznaczyć, że nie dokonałem analizy odjazdów autobusów przystanku PKP Piaseczno w stronę zachodu gminy, czyli godzin szczytu wracających z pracy
Podsumowując. Autobus linii 727 i linii L po zmianie rozkładów nie jest skorelowany z rozkładem pociągów. Wygląda na to, że w ogóle nie wzięto tego pod uwagę. Należy niezwłocznie to zmienić.
2. Mieszkańcy zgłaszali, że w godzinach szczytu jeżdżą za małe autobusy. Poczyniłem obserwacje i faktycznie tak jest. Co więcej. Zdarza się, że w godzinach szczytu jeździ mały autobus a w godzinach o małym zainteresowaniu pasażerów wielkości autokaru! Wydaje się oczywistym, że od godziny 6 do 9 oraz od 16 do 19 powinny na trasie być autobusy wielkości autokaru.
Podsumowując. W godzinach 6 do 9 oraz od 16 do 19 na trasie muszą być autobusy wielkości autokaru.
3. Zgodnie z obecnym rozkładem linia 727 oraz L5 po godzinie 6, 7, 11 i 15 pokrywają się. W mojej ocenie, skoro „L” mają uzupełniać linię 727 to taki stan rzeczy jest niezrozumiały i szkodliwy dla pasażera zgłasza, że L5 jeździ najczęściej. Taka ilość pokrywających się autobusów nie może wynikać tylko z zależności innych, wcześniejszych odjazdów. Traktuję to, jako niedopatrzenie.
Podsumowując. Autobusy nie mogą w takiej ilości w miejscu, gdzie komunikacja jest ograniczona, odjeżdżać o podobnej porze.
4. Należy zwrócić uwagę, że rozkład weekendo-wy jest bardzo ograniczony i zdecydowanie nie odpowiada potrzebom mieszkańców. Zwłaszcza, że jeszcze do czerwca 2012 r. w weekend-y linia 727 odjeżdza z przystanku Gołków Letnisko 2 minuty i 32 minuty po każdej pełnej godzinie. Teraz 727 nie ma w ogóle po godzinie 8, 12 i 16. Linii L jest mało. W takim układzie zachodnia część gminy ma bardzo ograniczoną możliwość korzystania z komunikacji miejskiej.
Podsumowując. W mojej ocenie należy zwiększyć częstotliwość jazdy autobusów a zwłaszcza linii 727.
5. Niestety w ostatnich latach obserwuje się marginalizowanie i stopniowe zmniejszanie częstotliwości jazdy linii 727. W ocenie mieszkańców linie L żadnym stopniu nie zastępują linii 727. Pasażer woli wsiąść do jednego autobus i dojechać bezpośrednio do Warszawy w nie przesiadać się z „L” na przystanku PKP Piaseczno np. do linii 709. Zgadzam się z tymi argumentami w całej rozciągłości.
Chciałbym jeszcze wskazać, że autobus linii 727 o godzinie 0:03 (dni powszednie) i godzinie 22:56 i 23:56 (weekendy) dojeżdżają tylko do przystanku Kusocińskiego. Jest to zdecydowany błąd. Linie L już nie jeżdżą a pasażer jest zmuszony wysiadać w nocy i przesiadać się do linii 709. Uważam, że krótki autobus, który nie będzie dużym kosztem dla gminy, jadący o tej porze, powinien dowozić pasażerów co najmniej do przystanku Al. Lotników w Warszawie. Będzie to wygodniejsze i bezpieczniejsze dla mieszkańców.
Podsumowując. Należy zwiększyć częstotliwość jazdy autobusu 727 a ostatnie z nich powinny dojeżdżać co najmniej do przystanku Al. Lotników w Warszawie.
6. Tabor obsługujący linie „L” powinny być w całości lub w znakomitej części niskopodłogowy. Zachodnia część gminy zamieszkiwana jest bez dużą ilość młodych rodzin z dziećmi. Nie mają oni możliwości przewozu wózków. Nie wspomnę już o osobach niepełnosprawnych.
Podsumowując. Linie „L” powinny być w całości lub w znakomitej części niskopodłogowe.
Wobec powyższych faktów i opinii zwracam się z ogromną prośbą do Pana Burmistrza, aby przeanalizować rozkłady jazdy i wystąpił do Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie z wnioskiem o analizę i zmianę rozkładów zgodnie z moimi wnioskami. Przy tak ogromnych wpłatach dokonywanych przez naszą gminę do ZTM-u należy oczekiwać lepszego układu komunikacji dla zachodniej części Gminy Piaseczno.
Interpelacja
Bardzo proszę o udzielenie informacji, czy prawdą jest, że od marca 2014 r. linie L będzie obsługiwała firma Sekar-Trans? Jeśli tak to jaki tabor będzie obsługiwał naszą gminę? Chciałbym Panu Burmistrzowi przekazać, że wskazana firma świadcząc swoje usługi na rzecz Gminy Lesznowola w znakomitej większości używała Mercedesów Sprinterów. Taki busy w Gminie Piaseczno są absolutnie nie do zaakceptowania.
Z wyrazami szacunku
Michał Rosa
Do wiadomości:
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie Wiesław Witek
Wróć do Sprawy mieszkańców gminy Piaseczno
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości