zapowiedzi przedwyborcze:)
http://mws.org.pl/artykul,transport-dla-piaseczna,9258Transport dla Piaseczna.
Dla ponad 70-tys mieszkańców Piaseczna i okolic codzienna komunikacja ze Stolicą zajmuje ponad godzinę, nawet jeśli korzystają z połączeń kolejowych.
Na ulicy Puławskiej, w godz. 14-19 w dni robocze, natężenie ruchu samochodowego przekracza 2 tys. pojazdów na godzinę. Sumaryczne dane dotyczące liczby osób zmierzających do Warszawy kształtują się na poziomie 4800 osób/h w godz. szczytu porannego*. To tyle, ile korzysta rano z metra na Ursynowie.
Celem strategicznym dla Burmistrza Piaseczna powinno być udrożnienie komunikacji z Warszawą. Wraz z ekspertami m. in. Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej oraz dysponując istniejącymi analizami, zamierzam stawić czoła temu wyzwaniu.
Chcę doprowadzić do skrócenia czasu dojazdu do Warszawy komunikacją publiczną dla tysięcy mieszkańców: Piaseczna, Julianowa, Józefosławia, Jazgarzewa, Głoskowa, Chyliczek oraz innych pobliskich miejscowości. Dodatkowym efektem będzie ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu miejskiego na środowisko przez zastąpienie części autobusów bardziej wydajnym i nie dymiącym transportem - tramwajem.
Niektórzy pamiętają szybkie połączenie trolejbusowe, które przestało być opłacalne i zostało zlikwidowane w latach 90-tych na rzecz linii autobusowych. Być może rachunek ekonomiczny ówczesnych budżetów gmin wystarczająco tłumaczył takie działania, jednak wkrótce mija 20 lat od tamtych decyzji. Czas i technologie nie stoją w miejscu, zmienia się poziom świadomości ekologicznej i nadeszła pora, by zmierzyć się z tym problemem, który do tej pory narastał, a nie znalazł rozwiązania.
Istnieje szereg analiz dotyczących rozwoju sieci komunikacji miejskiej dla Piaseczna i okolic, w tym opracowana w 2006 r. „Analiza funkcjonalno-ruchowa trasy tramwajowej do Piaseczna oraz jej analiza techniczna” **. Po uaktualnieniu o dane demograficzne i uwzględnieniu kluczowych lokalizacji, jak np. Cmentarz Południowy, otrzymamy materiał do wykorzystania w planowaniu komunikacji.
Z uwagi na położenie przyszłej trasy tramwajowej i usytuowanie jej przystanku w rejonie dworca kolejowego w Piasecznie, będzie ona odgrywać znaczącą rolę, jako węzeł komunikacyjny łączący Gminę Piaseczno ze Stolicą. Niestety, trasa tramwajowa do Piaseczna nigdy nie została uwzględniona w planach zapisanych w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy i w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego m.st. Warszawy na lata 2007-2013 i dalsze. Do listy problemów doliczyć należy nakłady związane z przebudową ulicy Puławskiej na odcinku niemal 5 km i powierzchni ok. 18 000 m kw., konieczność przebudowy ponad 30 skrzyżowań, wykonania tunelu w nasypie łącznicy kolejowej w okolicy dawnej fabryki Polkolor, czy choćby rozwiązanie kolizyjności z trasą kolejki wąskotorowej.
Rozwiązanie tych i zapewne szeregu innych kwestii stanowić powinno strategiczny kierunek alokacji zasobów gminy, które, jak wierzę, przyczynią się do zwiększenia dostępności terenów i obiektów mieszkaniowych, biurowych, usługowych, co przyczyni się do rozwoju gospodarczego Piaseczna i okolic.
Biorąc pod uwagę szereg wymagań jak np. długość trasy, zakładaną częstotliwość kursowania tramwajów, wielkość przewozów pasażerskich i koszt zakupu taboru należy przyjąć, że łączne, minimalne koszty budowy trasy tramwajowej do Piaseczna będą na poziomie 375 mln zł + VAT.
Oczywiście, nie jest to zadanie tylko dla naszej gminy. Członkostwo Polski w Unii Europejskiej dało samorządowcom instrumenty, które należy umiejętnie wykorzystywać. W zwalczaniu komunikacyjnych bolączek Gminy Piaseczno może pomóc nowe narzędzie pn. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). Dzięki niemu samorządy dużych miast i pobliskich gmin, funkcjonalnie z nimi powiązanych, mogą realizować wspólne przedsięwzięcia, łączące działania finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego. Możliwa będzie między innymi budowa ścieżek rowerowych oraz parkingi P+R
Barbara Rudzińska-Mękal - kandydatka na Burmistrza Piaseczna
* (zgodne z modelem WBR 2005, prognoza na lata 2015 i 2025)
** (opracowane przez Transeko, źródło SISKOM)