Zmniejszenie wydatków na komunikację miejską w tegorocznym budżecie miasta zmusza Zarząd Transportu Miejskiego do wprowadzenia zmian w układzie linii autobusowych. Zostały one jednak zaplanowane w taki sposób, by pasażerowie odczuli je jak najmniej. Mamy pełną świadomość w ZTM-ie, że zmiany w komunikacji miejskiej, nawet te niewymuszone sytuacją ekonomiczną, wśród części pasażerów budzą sprzeciw. Wiemy, że niezbyt ciepło mogą zostać przyjęte proponowane zmiany, które będą wiązały się z pewnymi ograniczeniami w układzie komunikacyjnym. A tak, niestety, w tym przypadku będzie.
Należy jednak podkreślić dwie kluczowe kwestie. Po pierwsze – te zmiany są konieczne! Zmniejszenie dochodów miasta wywołane ogólnoświatową recesją spowodowało znaczne ograniczenie wydatków budżetowych na funkcjonowanie transportu miejskiego. To sprawia, że niemożliwe jest utrzymanie oferty komunikacyjnej na dotychczasowym poziomie. Po drugie – jakość transportu publicznego w metropolii jest jednym z wyznaczników jakości i poziomu życia jej mieszkańców. Dlatego ZTM zrobi wszystko, by zmiany w jak najmniejszym stopniu wpłynęły na funkcjonowanie Warszawy i były jak najmniej odczuwalne dla pasażerów. Podejmiemy działania, by zminimalizować niedogodności i utrudnienia związane z wprowadzanymi zmianami.
Właśnie minimalizacja utrudnień dla pasażerów była głównym celem, jaki ZTM chciał osiągnąć, planując wprowadzenie konkretnych zmian. By go osiągnąć przyjęte zostały twarde założenia. Nie były w ogóle brane pod uwagę jakiekolwiek ograniczenia w relacjach tzw. „kluczowych”, czyli takich, w których porusza się największa liczba pasażerów. Zamiast tego podjęto decyzję o ograniczeniu oferty na liniach dublujących komunikację szynową. Warto przypomnieć, że takie działanie przewiduje również obowiązująca w Warszawie „Strategia transportowa”. Według tego dokumentu, dominującą rolę w systemie transportowym miasta ma pełnić transport szynowy (metro, kolej, tramwaje), który jest nie tylko najbardziej wydajny, ale także ekologiczny. Autobusy mają go jedynie uzupełniać. Autobusy powinny być podstawowym środkiem transportu jedynie tam, gdzie nie ma dostępu do komunikacji szynowej. Ograniczana będzie także oferta na tych liniach, które cieszą się najmniejszym zainteresowaniem pasażerów.
Wprowadzane zmiany będą polegały na zmniejszaniu częstotliwości kursowania niektórych linii lub ograniczeniu godzin i dni kursowania innych. Część linii będzie miała zmienione trasy, a kilka – niestety – całkowicie zniknie z komunikacyjnej mapy. Warto wyjaśnić w tym miejscu, że układ linii komunikacyjnych w Warszawie stanowi „system naczyń połączonych” – niemal każda jego modyfikacja pociąga za sobą konieczność dalszych zmian. Stąd np. likwidacja jednej konkretnej linii wymusza wprowadzenie dodatkowo zmian, które pozwoliłyby na zastąpienie jej w układzie. W takiej sytuacji korygowane są np. trasy linii autobusowych kursujących na danych odcinkach trasy likwidowanej linii. To wszystko po to, by pasażerowie, nawet jeśli będą się musieli przesiadać, nie stracili możliwości korzystania z połączeń na „swojej” trasie.
SZCZEGÓ£Y ZMIAN
http://www.ztm.waw.pl/aktualnosci.php?i=930&c=100&l=1