Minister transportu: nie będzie przesuwania ekspresowej trasy koło lotniska na Okęciu. Dzięki temu są szanse, że spora część południowej obwodnicy Warszawy powstanie przed Euro 2012
O zakończeniu sporu między drogowcami i władzami portu lotniczego poinformował wczoraj Zbigniew Kotlarek, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W marcu pisaliśmy, że trzeba było wstrzymać projektowanie obwodnicy na przedłużeniu autostrady A2, która w 2010 r. ma dotrzeć do zachodnich rogatek miasta. Najpierw będzie wytyczona do lotniska i Puławskiej.
Ministerstwo Transportu zahamowało przygotowania do budowy trasy obrzeżami Ursusa i Włoch, bo przypomniało sobie o planowanym dawniej nowym pasie startowym na Okęciu. Miałby on zwiększyć przepustowość lotniska. Dzięki niemu samoloty przestałyby lądować nad Ursynowem, bo zlikwidowano by inny pas na Okęciu. Nowa droga startowa kolidowałaby jednak z projektowaną trasą ekspresową.
Przez kilka miesięcy w ministerstwie zastanawiano się więc, czy nie da się przesunąć drogi bardziej na południe. Wreszcie minister Jerzy Polaczek przeciął dyskusję: obwodnica powstanie w starym korytarzu. To jednak oznacza, że szanse na budowę nowego pasa na Okęciu znacznie się zmniejszyły. Choć urzędnicy definitywnie nie wykluczają tej inwestycji. - Być może w przyszłości będzie można zagłębić trasę w tunelu, a na powierzchni zbudować pas startowy - proponuje Zbigniew Kotlarek.
Wojciech Dąbrowski, szef mazowieckiego oddziału dyrekcji dróg, polecił, by szybko dokończyć projekt południowej ekspresówki. Zamierza też przyspieszyć wykupy gruntów. Na razie ma do dyspozycji tylko kilkanaście procent działek na odcinku od autostrady do lotniska. Na wczorajszym spotkaniu w ratuszu pomoc obiecał też wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz. Ma znaleźć zastępcze mieszkania dla lokatorów dwóch budynków komunalnych z osiedla Załuski na Okęciu.
Wojciech Dąbrowski liczy, że wszystkie działki uda się przejąć na początku przyszłego roku. To dość optymistyczny termin, bo mogą być kłopoty z wykupem ziemi w samych Załuskach. Wiele osób nie zgadza się z wyceną, a inni nie chcą w ogóle sprzedać swoich nieruchomości.
Budowa trasy najpierw ma się zacząć od połączenia z autostradą na granicy Ursusa i Piastowa do Al. Jerozolimskich. Równocześnie będzie powstawać odnoga ekspresówki od ul. Marynarskiej wzdłuż torów linii radomskiej do planowanego węzła "Lotnisko" i w bok do ul. Puławskiej. Cały odcinek od Ursusa do Puławskiej powinien być gotowy na przełomie 2010 i 2011 r. Przedłużenie arterii w tunelu na Ursynowie i dalej przez dzielnicę Wawer do trasy lubelskiej może zostać ukończone najwcześniej w 2012 lub 2013 r.
Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
Obwodnica południowa: http://bi.gazeta.pl/im/9/4265/m4265049.jpg