Koniec Muzeum Kolejnictwa? PKP odbiera działkę i budynki. Muzeum Kolejnictwa może zniknąć z mapy Warszawy. PKP wypowiedziało właśnie umowę dzięki, której muzeum funkcjonuje przy ulicy Towarowej. Czy zabytkowy tabor trafi na złom? Polskie Koleje Państwowe 30 lipca 2009 roku poinformowały w piśmie skierowanym do muzeum o wymówieniu umowy użyczającej budynki przy ulicy Towarowej. PKP domaga się opuszczenia siedziby do 31 sierpnia 2009 roku.
Wyprowadzka? To niewykonalne!
- Nie ma mowy o przeprowadzce 31 sierpnia – mówi w rozmowie z portalem tvnwarszawa.pl Magdalena Cwetsch-Wyszomirska z Muzeum Kolejnictwa. - W umowie, którą zawarliśmy w 1996 roku, jest paragraf o tym, że może ona zostać rozwiązana w ramach obustronnej zgody, a my się nie zgadzamy. PKP powołuje się jednak na zapis w kodeksie cywilnym, mówiący, że można rozwiązać umowę jeśli właściciel zmienił plany wobec terenu – dodaje. Muzeum nie zostało poinformowane o przyczynach tej decyzji. W oficjalnym piśmie do PKP odwołuje się od wymówienia. Chociaż nie kwestionuje prawa PKP do tego terenu stwierdza, że wyprowadzka w tak krótkim czasie jest niewykonalna.
Postawili ich pod ścianą
- Tabor jest zabytkowy, stoi na zapadniętych torach, a przede wszystkim nie wszystko jeździ. Wyprowadzić tego się nie da, trzeba by to przenosić i przewozić. Koszty byłyby ogromne. Zostaliśmy postawieni pod ścianą - nie kryje żalu Cwetsch-Wyszomirska. PKP w zamian za teren przy Towarowej proponuje bocznicę przy ulicy Grodzieńskiej. Muzeum jednak taka lokalizacja nie satysfakcjonuje. Podkreślają, że to tylko zaniedbany tor, przy którym nie ma jakiegokolwiek zaplecza administracyjnego niezbędnego muzeum. Do tego dochodzą problemy własnościowe. Teren przy Grodzieńskiej miał zostać przekazany samorządowi w ramach spłaty zadłużenia PKP wobec skarbu państwa. Do koniecznego porozumienia jednak nie doszło. Teren nadal należy do PKP. Muzeum nie zamierza się na niego wyprowadzać się póki sprawa nie zostanie załatwiona.
Unikalne eksponaty
W Muzeum Kolejnictwa można podziwiać lokomotywy, wagony osobowe towarowe, maszyny i urządzenia kolejowe, sztandary oraz mundury. Wśród wielu jednostek taborowych szczególną uwagę zwraca komplet wszystkich typów parowozów zbudowanych w Polsce w latach 1921-1956, a także jedyny zachowany w Europie pociąg pancerny, który powstał w Niemczech w 1942 roku. W zbiorach muzeum jest także samochód marki "Warszawa" przystosowany do jazdy po torze kolejowym. Muzealny zbiór taboru wąskotorowego zaliczany jest do największych na świecie. Muzeum posiada także liczącą ponad 200 eksponatów, kolekcję modeli taboru i urządzeń kolejowych.
źródło: www.tvnwarszawa.pl/-1,1613557,0,,,wiadomosc.html