Jedna z najpopularniejszych warszawskich witryn w internecie zmienia swoje oblicze. Strona Zarządu Transportu Miejskiego z rozkładem jazdy komunikacji miejskiej została przebudowana i unowocześniona po raz pierwszy od kilu lat. Nowością jest wygodny system planowania podróży po mieście. Jest też wyszukiwarka biletów, dla osób, które nie znają skomplikowanej taryfy.
- Chcieliśmy zdecydowanie podnieść funkcjonalność portalu. Mamy nadzieję, że dzięki temu ułatwimy życie pasażerom - tłumaczy w rozmowie z portalem tvnwarszawa.pl rzecznik ZTM, Igor Krajnow. Udogodnień rzeczywiście nie brakuje. Nowy serwis zapewni pasażerom łatwiejszy dostęp do informacji o warszawskiej komunikacji, m.in. o połączeniach, rozkładach i zmianach tras. Rozwojowi tych elementów serwisu poświęcono najwięcej uwagi.
£atwy dostęp do rozkładów
W nowym serwisie udostępniono zakładkę "rozkłady na dziś", która prowadzi do rozkładów jazdy "ważnych" w dniu korzystania z serwisu. - Na tę opcję na starym portalu ZTM narzekało dużo osób - przyznaje Krajnow. - Teraz nie ma już zbędnych zakładek, a korzystając z tej opcji internauta zawsze otrzyma aktualny rozkład - dodaje.
Co ważne, linki do rozkładów jazdy, z których najczęściej korzystamy, możemy teraz dodać do tzw. "ulubionych stron" w przeglądarce internetowej. – Tej opcji nie była wcześniej dostępna - przypomina rzecznik ZTM.
Nowa wyszukiwarka połączeń
Udostępniamy pasażerom również wyszukiwarkę optymalnych połączeń. - Możliwe to było dzięki zawarciu porozumienia z firmą City-nav z Poznania – twórcami serwisu "jakdojade.pl" - informuje Krajnow.
Trzeba przyznać, że planer jest bardzo funkcjonalny i zaskakuje wieloma przydatnymi funkcjami. Planer dostępny jest oczywiście z głównej strony serwisu ZTM. Umożliwia szukanie połączeń nie tylko po nazwach przystanków, ale też po adresach lub poprzez określanie punktów startu i końca podróży na mapie. Internauci mają również możliwość wyboru rodzaju podróży - "wygodna", "optymalna", "śpieszy mi się". Niestety, domyślny czas przesiadki to aż 10 minut.
Komunikaty i kanały informacyjne
W serwisie łatwiej jest też śledzić zmiany tras czy rozkładów. Aktualne informacje o stanie komunikacji są prezentowane już na pierwszej stronie serwisu, a dzięki wyszukiwarce bez trudu można "odfiltrować" informacje dotyczące tylko wybranej linii.
Dla osób, które nie zawsze mają czas na poszukiwanie informacji na stronach, wszystkie komunikaty są dostępne w kanałach informacyjnych RSS. Przesyłane są nimi nagłówki informacji opublikowanych w serwisie ZTM. Czytniki kanałów informacyjnych są wbudowane w przeglądarki internetowe, występują jako osobne programy lub bywają domyślnie zainstalowane w telefonach komórkowych.
Newsletter
Internauci, którzy nie potrzebują śledzić wszystkich zmian na bieżąco, ale chcą wiedzieć co się dzieje w komunikacji, mogą nadal subskrybować newsletter. - W rozsyłanym co dwa tygodnie biuletynie pasażerowie otrzymają zbiór informacji o aktualnych wydarzeniach w komunikacji, najważniejszych zmianach, a także zajawki informacji o komunikacyjnych planach – wyjaśnia rzecznik ZTM.
Wyszukiwarka biletów i ulg
- Osobom, którym trudniej odnaleźć się w taryfie biletowej i katalogu uprawnień do przejazdów ulgowych i bezpłatnych – szczególnie turystom i osobom rzadko korzystającym z komunikacji - pomoże wyszukiwarka biletów i ulg – wyjaśnia Krajnow. Odpowiadając na kolejne pytania dotyczące planowanej podróży, pasażer otrzyma informację, który bilet jest najbardziej opłacalny.
Więcej w obcych językach
Rozszerzony został także zakres informacji dostępnych w językach angielskim, niemieckim i rosyjskim. Dotąd w obcych językach dostępna była tylko część przepisów oraz taryfa biletowa. Teraz cudzoziemcy będą mogli skorzystać także m.in. z krótkiego przewodnika "krok po kroku" oraz informacji o liniach turystycznych. Pozostałe elementy też będą niebawem przetłumaczone.
"Czekamy na uwagi internautów"
Czy strona ma jakieś minusy? Nowy serwis jest bardzo świeży i mimo że był wcześniej testowany, może nie zawsze działać na 100 proc. Dotyczyć może to na przykład korzystania ze strony za pośrednictwem komórki. Niestety, z sieci zniknęła prosta, ale już nieco przestarzała strona napisana pod przeglądarki w starych modelach telefonów. Z kolei mobilna wersja nowego planera zużywa więcej danych i działa nieco wolniej.
– Czekamy na uwagi pasażerów. Na pewno będziemy je uwzględniać - zapewnia Krajnow.
Oficjalna strona ZTM:
www.ztm.waw.pl
Planer podróży:
www.warszawa.jakdojade.pl
Wersja mobilna: m.jakdojade.pl
źródło:
www.tvnwarszawa.pl/-1,1613117,0,,,wiadomosc.html