Dworzec Gdański przejmie rolę Dworca Centralnego w Warszawie

Pisz tutaj o wszystkim co działo się przez ostatnich parę tygodni w Warszawie, oraz o tym co wydarzyć się może. Warto wiedzieć, co dzieje się w pobliskiej Warszawie. Kulturalna Stolica! Rozrywka w Warszawie. Sprawy mieszkańców Warszawy.

Moderator: GTW

Dworzec Gdański przejmie rolę Dworca Centralnego w Warszawie

Postautor: Jankes » śr mar 05, 2008 10:40 am

Przynajmniej do końca 2011 r. roku szykuje się ogromne zamieszanie na torach kolejowych w Warszawie. Na początek na Dworcu Gdańskim. Szefowie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe do końca marca chcą zdobyć decyzję środowiskową, a w czerwcu wybrać wykonawcę. Jeśli im się to uda, już miesiąc później zobaczymy na Gdańskim wielki plac budowy. Do końca 2009 r. powstaną tam m.in. cztery nowe, wyższe perony z zejściami do przejścia podziemnego w kierunku do stacji metra i w drugą stronę do ul. gen. Zajączka na żoliborzu. W planach PKP jest też nowy budynek Dworca Gdańskiego, ale nie wiadomo, kto i kiedy go postawi.

Do 2009 r. kolejarze muszą przebudować tory od Targówka przez Dworzec Gdański i dalej m.in. skrajem Jelonek i przez Gołąbki do Piastowa. Na tej trasie mają powstać dodatkowe przystanki dla Szybkiej Kolei Miejskiej przy Forcie Wola na wysokości Połczyńskiej, centrum handlowym Wola Park przy Górczewskiej i pod wiaduktem ul. Powązkowskiej. Na życzenie Zarządu Transportu Miejskiego kolej zrezygnowała jednak z budowy przystanku przy centrum handlowym Arkadia. Miejscy urzędnicy uznali, że w tym miejscu wystarczą tramwaje.

Przejście podziemne pod torami przy Dworcu Gdańskim ma być budowane przez Metro Warszawskie. Jego nowa rzeczniczka Violetta Olszewska nie potrafiła wczoraj zagwarantować, że drążenie przejścia zacznie się w lipcu, czyli równocześnie z pracami, które chce zacząć kolej. Zapewniała jednak, że Metro współpracuje z PKP i chce, by obie inwestycje skończyły się w tym samym terminie.

Na tak przebudowanym Dworcu Gdańskim już na początku 2010 r. zaczną się zatrzymywać dziesiątki pociągów dalekobieżnych wycofanych z Dworca Centralnego. Wtedy kolejarze chcą zacząć kolejną gigantyczną inwestycję wartą aż miliard złotych. Chodzi o przebudowę linii średnicowej między Dworcem Zachodnim i Wschodnim, która potrwa do końca 2011 r. Trzeba tu m.in. wyremontować dalekobieżną część tunelu, zmodernizować wiadukty i most na Wiśle, a także przebudować tory i zwrotnice w rejonie dworców. Te prace mają być zgrane z budową przez prywatnych inwestorów nowych dworców Wschodniego i Zachodniego. Wtedy wyremontowany ma być także Dworzec Centralny, ale tylko na poziomie peronów i przejść podziemnych. Pociągi dalekobieżne - przede wszystkim te, które tylko przejeżdżają tranzytem przez Warszawę - będą go omijać przez Dworzec Gdański przynajmniej przez rok. W tym czasie część z nich zapewne skończy trasę na Dworcu Zachodnim bądź Wschodnim.

Nie wiadomo jednak, czy PKP znajdą miliard złotych na prace wzdłuż linii średnicowej. - Jeśli pieniędzy będzie mniej, musimy ograniczyć zakres prac - mówi Jerzy Janeczek, zastępcza szefa regionalnego oddziału spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Dodaje, że planowane remonty nie mogą się opóźnić. Najważniejsze linie muszą być zmodernizowane przed czerwcem 2012 r., czyli na mistrzostwa Europy w piłce nożnej.

Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34862,4990187.html
Awatar użytkownika
Jankes
 
Posty: 1647
Rejestracja: czw mar 22, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Wróć do Warszawa: wydarzenia, informacje i rozrywka

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości