Koleją siekierkowską z Warszawy przez Piaseczno do Konstanci

W tej części forum umieszczajcie informacje dotyczące ogólnych spraw całego powiatu piaseczyńskiego. Jeżeli temat jest zbyt ogólny, aby opisać go na podforach poszczególnych gmin, to umieść go tutaj.

Moderator: GTW

Koleją siekierkowską z Warszawy przez Piaseczno do Konstanci

Postautor: Kacperek » ndz mar 11, 2018 10:13 am

Koleją siekierkowską z Warszawy przez Piaseczno do Konstancina-Jeziorny

Obrazek

Dziś w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury w Warszawie odbyło się spotkanie w sprawie utworzenia pasażerskiego połączenia kolejowego na linii Warszawa–Piaseczno–Konstancin-Jeziorna z wykorzystaniem istniejącej linii bocznicowej nr 937.

Starostę Wojciecha Ołdakowskiego reprezentował Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Sergiusz Muszyński, inicjator powrotu do koncepcji wykorzystania torów siekierkowskich w komunikacji publicznej. W spotkaniu uczestniczyli upoważnieni przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, spółek PGNiG Termika, PKP PLK oraz PKP SA, a także GDDKiA.

Obrazek

Na spotkaniu Jarosław Kiepura z PKP SA przedstawił wyniki przygotowanej przez warszawski ZTM symulacji ruchu pasażerskiego na tej linii, z założeniem że będzie to linia dwutorowa, z budową przystanku końcowego w Mirkowie. Zgodnie z przedstawioną projekcją, w 2030 roku przy dwóch parach pociągu na godzinę w szczycie porannym na przystanku Nowa Iwiczna ruch wynosiłby 2680 pasażerów. Oznacza to stwierdzenie istnienia realnego, dużego zapotrzebowania na utworzenie takiego połączenia.

Podczas spotkania potwierdzono, że liderem projektu byłoby PKP PLK, które zobowiązało się przeanalizować możliwości obecnej infrastruktury pod kątem ewentualnej rozbudowy. Możliwą do uzyskania prędkość pociągu pasażerskiego kursującego w przyszłości na tej linii określono na około 80 km/h. Przedstawiono oczekiwanie zaangażowania się naszych samorządów w prace studyjne.

Przypominamy, że w czerwcu 2017 roku z inicjatywy Wiceprzewodniczącego Rady Sergiusza Muszyńskiego, Starosta Piaseczyński Wojciech Ołdakowski wraz z włodarzami gmin Piaseczno, Konstancin-Jeziorna oraz Lesznowola wystąpił z pismem do Prezesa PKP PLK Ireneusza Merchla. W piśmie samorządowców zadeklarowano wolę współpracy przy realizacji tej inwestycji oraz poparcie starań Wiceprzewodniczącego Rady Sergiusza Muszyńskiego, który od 2016 roku uczestniczy w spotkaniach konsultacyjnych w tej sprawie. http://piasecznonews.pl/koleja-siekierk ... -jeziorny/

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY:

O torach siekierkowskich nie tylko przed wyborami http://piasecznonews.pl/o-torach-siekie ... -wyborami/

Linia siekierkowska: co wybory, pociąg wyrusza na tory! http://piasecznonews.pl/linia-siekierko ... a-na-tory/
Awatar użytkownika
Kacperek
 
Posty: 1734
Rejestracja: śr maja 13, 2009 5:48 am
Lokalizacja: Powiat Piaseczyński

Czy powstanie linia siekierkowska?

Postautor: Kacperek » śr mar 14, 2018 6:21 pm

Obrazek

Im bliżej do wyborów, tym częściej pojawia się temat linii siekierkowskiej. Chodzi o połączenie kolejowe Konstancina-Jeziorny i Józefosławia z Warszawą. Tylko wciąż brakuje konkretów.

Tory z Warszawy do Jeziorny powstały w 1935 r. jako bocznica do fabryki papieru w Mirkowie. Dzisiaj są częścią jednotorowej linii nr 937, tzw. linii siekierkowskiej, prowadzącej z Okęcia do Elektrociepłowni Siekierki. Od lat mówi się o uruchomieniu na niej przewozów pasażerskich, które dałyby Konstancinowi-Jeziornie oraz Józefosławowi połączenie kolejowe ze stolicą. Brzmi prosto, ale takie nie jest.

- Największym problemem tej linii jest przepustowość. Jest jeden tor, na którym obowiązuje prędkość drogowa 30 km/h. Można ją podwyższyć do 60 km/h po akceptacji diagnosty, ale ciężkie pociągi towarowe mogą mieć problem z uzyskaniem tej prędkości z powodu dużego wzniesienia od strony stacji Okęcie i Jeziorna w stronę wiaduktu nad ulicą Puławską – mówi nam Michał Bukowski, maszynista PKP InterCity, który obecnie przebywa na kontrakcie przy budowie Haramian High Speed Railway w Arabii Saudyjskiej, mieszkaniec Piaseczna, który zna dobrze linię siekierkowską. – Na szlaku Warszawa Okęcie – Jeziorna może przebywać tylko jeden pociąg! Chodzi o bezpieczeństwo, które na kolei jest najważniejsze. Ma to zapobiegać najechaniu na siebie pociągów, bo nie ma urządzeń sterowania ruchem kolejowym umożliwiających jednoczesną jazdę kilku pociągów na szlaku. Ciężki pociąg towarowy jedzie z Okęcia do Jeziorny około godzinę. Zdarza się, że po dojeździe jednego pociągu do Jeziorny, ze stacji na Okęciu rusza kolejny pociąg w tym samym kierunku.To zależy od ilości zamówionego węgla. Może być jeszcze tak, że w Jeziornie czeka na przybycie tych dwóch pociągów próżny skład (niezaładowany – przyp. red.), po nocnym rozładunku na Siekierkach i po ich przyjeździe rusza w kierunku stacji Okęcie. I mamy linię zajętą najmarniej 3 godziny.

Na liniach należących do PKP PLK składy towarowe muszą przepuszczać pociągi pasażerskie, jednak linia siekierkowska należy do PGNiG Termika, właściciela EC Siekierki. Na tej linii najważniejsze są pociągi towarowe, które dostarczają węgiel i biomasę do Siekierek, a wywożą popiół dla cementowni. 1,5 roku temu PGNIG informowało nas, że pozytywnie odnosi się do tej inicjatywy, ale zaznaczyła, że przewozy pasażerskie muszą spełnić wymóg wolnego dostępu pociągów z węglem i biomasą.

Konieczna jest więc gruntowna modernizacja, włączając w to budowę drugiego toru, modernizację obecnego (aby mogła zostać zwiększona prędkość), budowę urządzeń sterujących ruchem, być może też elektryfikację całej linii oraz na pewno przystanki osobowe w kilku miejscowościach, może także wywłaszczenia.

Na stronie powiatu piaseczyńskiego pojawiła się w zeszły czwartek informacja o spotkaniu w sprawie linii, na którym starostę reprezentował Sergiusz Muszyński, wiceprzewodniczący rady powiatu.

– Na spotkaniu Jarosław Kiepura z PKP SA przedstawił wyniki przygotowanej przez warszawski ZTM symulacji ruchu pasażerskiego na tej linii, z założeniem że będzie to linia dwutorowa, z budową przystanku końcowego w Mirkowie. Zgodnie z przedstawioną projekcją, w 2030 r., przy dwóch parach pociągu na godzinę, w szczycie porannym na przystanku Nowa Iwiczna ruch wynosiłby 2680 pasażerów. Oznacza to stwierdzenie istnienia realnego, dużego zapotrzebowania na utworzenie takiego połączenia. – czytamy w komunikacie powiatu.

– Nie można mówić o żadnej szczegółowej analizie. Pod koniec ubiegłego roku wykonaliśmy symulacje, z których wynikało, że przewozy pasażerskie na tej linii mogłyby się cieszyć zainteresowaniem. Jednak należy to traktować wyłącznie jako materiał roboczy, na potrzeby wewnętrzne. Pełną ocenę sytuacji mogłoby przynieść dopiero profesjonalne studium wykonalności – odpowiedział nam Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM.

Nikt jednak nie mówi o kosztach tej inwestycji, a te – z racji koniecznego zakresu prac – będą olbrzymie. Nie można zaś o nich mówić, bo nikt ich jeszcze nie zna.

– W ramach trwających prac planistycznych, związanych z nową perspektywą finansową 2021-2027, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zanalizują zasadność inwestycji na linii 937 z Konstancina-Jeziorny przez Piaseczno do Warszawy – mówi nam Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK SA. – Propozycję wykorzystania linii nr 937 na odcinku Warszawa Okęcie-Nowa Iwiczna w przyszłej perspektywie zgłosił Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. PLK zanalizują możliwości przepustowe linii kolejowych na Mazowszu i określą możliwe czasy przejazdów pociągów w relacji Konstancin/Piaseczno-Warszawa, z uwzględnieniem efektów realizowanych i planowanych w trwającej perspektywie finansowej prac modernizacyjnych. Ewentualne prowadzenie przewozów na linii będzie wymagało modernizacji trasy. Ostateczne decyzje co do listy projektów wdrażanych do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej będą podejmowane po uzyskaniu informacji o dostępnym finansowaniu.

Na razie więc wiadomo, że nic jeszcze nie wiadomo. http://www.przegladpiaseczynski.pl/aktu ... kierkowska
Awatar użytkownika
Kacperek
 
Posty: 1734
Rejestracja: śr maja 13, 2009 5:48 am
Lokalizacja: Powiat Piaseczyński


Wróć do Sprawy ogólne powiatu piaseczyńskiego

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości