Mazowsze nie ma kasy na janosikowe

Jeżeli masz niepoukładane myśli, które nie pasują do głównych kategorii forum, to miejsce odpowiednie dla Ciebie. Zamieszczamy tu rozbiegane myśli szalonej głowy. W związku z tym, że to wolna strefa, to ta część forum jest pod ścisłym nadzorem moderatorów.

Moderator: GTW

Do Sejmowych komisji trafił projekt zmian z Mazowsza

Postautor: Majkel » śr paź 09, 2013 9:37 am

Do sejmowych komisji trafił już projekt zmian w przepisach o „janosikowym”. Jest to propozycja wypracowana przez zespół roboczy wyłoniony po spotkaniu mazowieckich samorządowców płacących „janosikowe”.

Przedstawiciele samorządów oraz inicjator akcji „Stop janosikowe” złożyli wniosek o powołanie wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Finansów Publicznych.

Jeśli pilnie rozpoczną prace nad przedstawionymi propozycjami zmian, mogłyby być one uwzględnione w projekcie budżetu państwa na przyszły rok.

– Ten projekt stworzony jest na bazie projektu zmian, jakie wypracowała w zeszłym roku specjalna podkomisja sejmowa, ale są w nim również pewne zmiany, które idą w kierunku dalszego złagodzenia wpłat – podsumował skarbnik Marek Miesztalski. Jego zdaniem od woli politycznej zależy, czy propozycje zostaną przez komisje przyjęte jeszcze w listopadzie tego roku.

Proponowane zmiany dotyczą w przypadku gmin, powiatów i województw przede wszystkim korekt wskaźników, od których ostatecznie zależy wysokość „janosikowego”. Jeszcze w pracach podkomisji ustalono dla powiatów i województw progi ostrożnościowe – w wypracowanym właśnie projekcie dla powiatów jest to 40 proc., dla województw proponuje się 25 proc.

Znaczące są dodatkowe zapisy, które zapewniałyby ciągłość finansowania zadań wykonywanych przez samorządy. W projekcie zmian zaproponowano bowiem, aby w 2014 r. żaden z samorządów nie wpłacił na rzecz „janosikowego” więcej niż 400 mln zł. Natomiast pozostałą kwotę (jeśli wyliczone „janosikowe” byłoby wyższe) samorządy musiałyby spłacić do końca czerwca 2024 r.

25 września br. na zaproszenie marszałka Adama Struzika w Warszawie spotkali się samorządowcy z mazowieckich gmin i powiatów płacących „janosikowe”. Wówczas ustalono, że konieczne jest przekazanie gotowych propozycji rozwiązań stronie rządowej, która coraz otwarciej sygnalizuje chęć zmian w przepisach o subwencji wyrównawczej.

Ostateczne propozycje zmian miał wypracować zespół roboczy, w którego skład weszli: Marek Miesztalski skarbnik województwa, Rafał Szczepański inicjator akcji „Stop janosikowe”, Jan Grabiec starosta legionowski i skarbnik m.st. Warszawy Mirosław Czekaj.

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego http://www.samorzad.pap.pl/depesze/wiad ... z-Mazowsza
Awatar użytkownika
Majkel
 
Posty: 1378
Rejestracja: pt wrz 30, 2011 8:52 pm
Lokalizacja: okolice

JANOSIKOWE W TRYBUNALNE, A REGIONALNA IZBA OBRACHUNKOWA POTW

Postautor: Redakcja » pn paź 14, 2013 8:49 pm

JANOSIKOWE W TRYBUNALNE, A REGIONALNA IZBA OBRACHUNKOWA POTWIERDZA TEZY ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO

Jak podaje dzisiejsza „Gazeta Prawna” w styczniu Trybunał Konstytucyjny ma wydać wyrok w sprawie „janosikowego” niszczącego finanse Mazowsza. Tymczasem Regionalna Izba Obrachunkowa (RIO) przeanalizowała wykonanie budżetu województwa mazowieckiego za pierwsze półrocze 2013 roku. Potwierdziły się obawy, o których od początku roku głośno mówią władze województwa – realizacja budżetu w oparciu o tak niestabilne w dobie kryzysu wpływy jak podatki z tytułu CIT, jest praktycznie niemożliwa. Problemu by nie było gdyby Mazowsze nie musiało płacić „janosikowego”. Dochodów podatkowych w zupełności wystarcza bowiem na realizację wszystkich działań i prowadzone inwestycje. Brakuje ich właśnie na „janosikowe”. Tymczasem Minister Finansów podał właśnie kwoty „janosikowego” na przyszły rok. Mazowsze ma oddać kolejnych 646,5 mln zł.

RIO potwierdza, że w pierwszym półroczu drastycznie spadły dochody podatkowe samorządu województwa, o czym od początku roku alarmują władze województwa. Mniejsze wpływy do budżetu dotyczą zarówno PIT (podatek od osób fizycznych), jak i CIT ( od firm). W przypadku PITu podatnicy wpłacali zaledwie 41,72 proc. planowanej kwoty, a w przypadku CIT – 37,54 proc. zaplanowanej w budżecie sumy.

Spadek wpływów podatkowych to skutek kryzysu, którego skutki najsilniej uderzają w budżet Mazowsza. Tylko w tym województwie aż 85 proc. dochodów własnych to środki z CIT – podatku płaconego przez przedsiębiorców. Sytuacja pozostałych województw jest stabilniejsza ponieważ „stabilizatorem” w czasie kryzysu są pewne wpłaty z Mazowsza w postaci „janosikowego”. Konstruując budżet na kolejny rok władze Mazowsza opierają się o wskaźniki przygotowane przez Ministra Finansów, a ujęte w projekcie ustawy budżetowej. W grudniu zeszłego roku projekt budżetu województwa na 2013 r. został pozytywnie zaopiniowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

Dlatego RIO w swojej analizie wskazuje na niższe niż pierwotnie zaplanowano dochody: „(…) Budżet województwa na 2013 rok, po uwzględnieniu zmian dokonanych w pierwszym półroczu br. przewidywał plan dochodów w wysokości 2.925.772.264,00 zł. Stopień wykonania planowanych dochodów budżetu województwa jest znacznie niższy niż wynikałoby to z upływu czasu tj. zrealizowano 1.001.997.809,05 zł. Co stanowi 34,25 % planu.”

Jak zauważa RIO za zmniejszeniem wpływów podatkowych, mamy do czynienia również ze zmniejszeniem wydatków: „Stopień wykonania planowanych wydatków jest niski tj. wydatkowano 1.039.098.515,53 zł, co stanowi 35, 07 % planu.”

RIO odniosło się także do kosztów ponoszonych przez województwo z tytułu zadań zleconych przez administrację rządową. Również o tym problemie władze województwa informowały stronę rządową, apelując o dostosowanie dotacji do rzeczywistych nakładów. Od 2006 r. samorządom województw systematycznie przekazywane są do wykonania różnego typu zadania zlecone z administracji rządowej. Zgodnie z prawem środki na ich realizację powinny pochodzić od wojewodów. Niestety, przekazywane fundusze jedynie w kilkunastu procentach pokrywają rzeczywiste nakłady samorządu. Tylko w tym roku urząd marszałkowski musiałby na ten cel przeznaczyć z własnego budżetu ok. 7,9 mln zł. Dotacja państwowa przekazana na realizację zadań wynosi bowiem 1,8 mln zł, a rzeczywiste koszty 9,7 mln zł. RIO argumentuje: „.(…) samorząd województwa poniósł ze środków własnych wydatki w kwocie 4.263.025,09 zł na realizacje zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.” RIO zaznacza, że województwo nie dostało dotacji na cele wskazane w badanej uchwale.

Podsumowując, RIO negatywnie zaopiniowało wykonanie budżetu w pierwszym półroczu bieżącego roku. Problemem jest załamanie dochodów podatkowych. Jest to dobitny sygnał dla strony rządowej, że zmuszanie Mazowsza do płacenia „janosikowego”, w sytuacji kiedy region nie ma dochodów podatkowych, jest niezwykle groźne i prowadzi do destabilizacji finansów największego województwa w kraju. Tylko w tym roku Mazowsze musi oddać do budżetu państwa 661 mln zł – opłaty ustalonej na podstawie dochodów sprzed dwóch lat. Dzięki drakońskim oszczędnościom udało się wygospodarować pieniądze na 8 rat.

Dalsze oszczędności mogą być nie do udźwignięcia przez podległe samorządowi instytucje. Władze województwa wystąpiły do Ministerstwa Finansów o zaniechanie wpłaty ostatnich czterech rat opłaty.

Tymczasem Ministerstwo Finansów podało właśnie kwoty subwencji i wpłat na 2014 rok dla województw. Mazowsze ma oddać innym regionom kolejnych 646,5 mln zł. W przyszłym roku „janosikowe” zapłaci też Dolnośląskie – 268 mln zł. Z powrotem w ramach subwencji regionalnej otrzyma jednak 176 mln zł i 37 mln zł w ramach wyrównawczej, co oznacza, że odda ostatecznie 55 mln zł.


Marta Milewska
Rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Mazowieckiego
Awatar użytkownika
Redakcja
Site Admin
 
Posty: 11350
Rejestracja: śr gru 22, 2010 2:28 pm
Lokalizacja: Powiat piaseczyński

MAZOWSZE PRZEKAZA£O 930 TYS Z£ NA PAŹDZIERNIKOWA RATę

Postautor: Redakcja » śr paź 16, 2013 9:50 pm

MAZOWSZE PRZEKAZA£O 930 TYS Z£ NA PAŹDZIERNIKOWA RATę „JANOSIKOWEGO”

Kryzys nie daje za wygraną. Wpływy podatkowe ciągle rekordowo niskie. Do 15 października na konta urzędu marszałkowskiego w ramach podatku CIT, płaconego przez mazowieckie firmy, wpłynęło zaledwie 16 mln zł. Po przekazaniu dotacji dla instytucji kultury, szkół i jednostek podległych, Zarząd Województwa podjął decyzję o przekazaniu pozostałej kwoty, czyli 930 tys. zł na rzecz październikowej raty „janosikowego”. Kolejne wpłaty dla pozostałych województw będą dokonywane sukcesywnie, jak tylko na koncie Mazowsza pojawią się jakiekolwiek wolne środki.

Podatnicy ciągle odczuwają skutki kryzysu. W pierwszej połowie roku znacznie spadły wpływy podatkowe od przedsiębiorców, a budżet województwa mazowieckiego oparty jest w 85 proc. właśnie na dochodach z tego podatku. W czerwcu w ramach CIT do budżetu województwa wpłynęło zaledwie 11,9 mln zł (w 2006 r. – aż 107 mln zł!), w lipcu – 61 mln zł (w 2006 r. – 129 mln zł!), w sierpniu do kasy województwa wpłynęło 76 mln zł (w 2006 r. – 133 mln zł), we wrześniu – 85 mln zł, a do 15 października – 16 mln zł.
Wpływy z CIT są w tym roku o 30 proc. niższe niż planowane, a o 20 proc. niższe niż w roku ubiegłym. „Janosikowe” niezmiennie wynosi 661 mln zł. Oznacza to, że w tym roku co druga złotówka, która trafia do budżetu od mazowieckich przedsiębiorców, jest przekazywana innym województwom.
Niezależnie od braku dochodów – rata „janosikowego” w wysokości 55 mln zł musi być zapłacona do 15. każdego miesiąca. Aby móc zapłacić czerwcową, lipcową i sierpniową transzę „janosikowego”, zarząd zmuszony był do rozszerzenia planu oszczędnościowego. W ten sposób udało się wygospodarować 110 mln zł. Dodatkowo zaciągnięto kredyt w rachunku bieżącym na 200 mln zł. I to właśnie z tego kredytu płacone były ostatnie raty „janosikowego”.
Z powodu braku wpływów podatkowych władze województwa nie miały możliwości przekazania pełnej kwoty na wrześniową ratę „janosikowego”. Wolnych środków było zaledwie 1,6 mln zł. Z podobna sytuacją mamy do czynienia w październiku. Do połowy miesiąca w ramach CIT na konta urzędu wpłynęło zaledwie 16 mln zł. Po uregulowaniu bieżących zobowiązań, Zarząd Województwa podjął decyzję o przekazaniu na rzecz kolejnej raty 930 tys. zł.

Mimo drastycznego spadku dochodów Mazowsze w pełni wywiązuje się ze swoich zdań i obowiązków. Nie ma jednak możliwości przekazywać pełnych kwot rat na rzecz „janosikowego”, które jest podstawowym problemem w obecnej sytuacji.

KONIECZNA JEST JAK NAJSZYBSZA ZMIANA JANOSIKOWEGO!

Już dziś wiadomo, że w 2014 r. „janosikowe” wyniesie 649 mln zł. Jeśli dochody z tytułu CIT utrzymają się na tegorocznym poziomie, już dziś wiadomo, że w przyszłorocznym budżecie zabraknie 300 mln zł. Niezbędne jest jak najszybsze podjęcie prac nad zmianami w ustawie przez ministerstwo finansów i parlament.

Do sejmowych komisji trafił już projekt zmian w przepisach o „janosikowym”. Jest to propozycja wypracowana w ostatnich tygodniach przez zespół roboczy wyłoniony po spotkaniu mazowieckich samorządowców płacących „janosikowe”. Przedstawiciele samorządów oraz inicjator akcji „Stop janosikowe” złożyli wniosek o powołanie wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Finansów Publicznych. Jeśli pilnie rozpoczną prace nad przedstawionymi propozycjami zmian, mogłyby być one uwzględnione w projekcie budżetu państwa na przyszły rok.


Proponowane zmiany dotyczą w przypadku gmin, powiatów i województw przede wszystkim korekt wskaźników, od których ostatecznie zależy wysokość „janosikowego”. W wypracowanym właśnie projekcie zaproponowano m.in. aby próg ostrożnościowy dla województw nie przekraczał 25 proc. Ponadto aby zapewnić płynność finansowania zadań wykonywanych przez samorządy na przyszły rok zasugerowano, aby w 2014 r. żaden z samorządów nie wpłacił na rzecz „janosikowego” więcej niż 400 mln zł. Natomiast pozostałą kwotę (jeśli wyliczone „janosikowe” byłoby wyższe) samorządy musiałyby spłacić do końca czerwca 2024 r.

Władze regionu liczą, że Trybunał Konstytucyjny już w najbliższym czasie zajmie się sprawą „janosikowego”. Wniosek w tej sprawie województwo złożyło ponad trzy lata temu.

Niewątpliwie pomocna okazać się może wydana właśnie przez Regionalną Izbę Obrachunkową opinia dotycząca wykonania budżetu województwa mazowieckiego, w której RIO jednoznacznie wskazuje, że realizacja budżetu w oparciu o tak niestabilne w dobie kryzysu wpływy z tytułu CIT, jest praktycznie niemożliwa. Problemu nie byłoby, gdyby nie płacone przez Mazowsze „janosikowe”, które wyliczane jest na podstawie dochodów sprzed dwóch lat.

Marszałek województwa mazowieckiego przekaże opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej do Ministerstwa Finansów, parlamentarzystów i wojewody. Opinia RIO jednoznacznie potwierdza zagrożenia, o których alarmują od początku roku władze województwa. Marszałek wystąpi także z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego o włączenie opinii RIO jako dowodu w sprawie niekonstytucyjności przepisów o „janosikowym”.


Marta Milewska
Rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Mazowieckiego
Awatar użytkownika
Redakcja
Site Admin
 
Posty: 11350
Rejestracja: śr gru 22, 2010 2:28 pm
Lokalizacja: Powiat piaseczyński

SEJM PONOWNIE ZAJMIE SIę JANOSIKOWYM

Postautor: Redakcja » czw paź 24, 2013 6:36 pm

SEJM PONOWNIE ZAJMIE SIę „JANOSIKOWYM”

Wczoraj podczas plenarnych obrad Sejmu posłowie zdecydowali o powrocie do prac nad „janosikowym”. Komisje: Samorządu Terytorialnego oraz Finansów Publicznych wrócą do projektu, który wypracowały rok temu. Uwzględnią również najnowsze sugestie samorządów i inicjatywy obywatelskiej „Stop Janosikowe”. Jeśli komisje wypracują nowy kompromisowy projekt, jest szansa, by jego finansowa strona została uwzględniona w budżecie na przyszły rok.

O powrót do prac nad projektem wnioskował wczoraj poseł z Mazowsza Piotr Zgorzelski. – Jako posłowie mamy obowiązek reagować na źle skonstruowane prawo i zmieniać je. Przykład Mazowsza pokazuje, jak źle obmyślone przepisy mogą zniszczyć samorząd – przekonywał poseł Zgorzelski. – Przyszły rok obciąży nadmiernie kolejne samorządy. Nie możemy się temu biernie przyglądać. Niech te przepisy zaczną faktycznie działać tak, żeby pieniądze otrzymywały biedne samorządy, ale jednocześnie, by wpłaty na subwencję nie rujnowały tych, którzy wypracowują więcej.

Samorząd województwa mówił od lat o problemach, jakie mogą przysporzyć źle skonstruowane przepisy dotyczące „janosikowego”. Przygotowany został też projekt zmian, nad którym w ubiegłym roku pracowały już komisje sejmowe. Niestety, wypracowany kompromis nie trafił na obrady plenarne. W tym roku kryzys obnażył błędy w mechanizmie „janosikowego”. O potrzebie zmian przepisów mówił również premier Donald Tusk. W związku z tym marszałek województwa zwołał spotkanie samorządców mazowieckich gmin i powiatów płacących na tę subwencję. W efekcie wyłoniony został specjalny zespół składający się z samorządowców i inicjatora akcji obywatelskiej „Stop Janosikowe”, który do wypracowanego wcześniej w Sejmie projektu zmian wprowadził kolejne sugestie.

Proponowane zmiany dotyczą w przypadku gmin, powiatów i województw przede wszystkim korekt wskaźników, od których ostatecznie zależy wysokość „janosikowego”. Jeszcze w pracach podkomisji ustalono dla powiatów i województw progi ostrożnościowe – w wypracowanym właśnie projekcie dla powiatów jest to 40 proc., dla województw proponuje się 25 proc.

Rozwiązana jest również kwestia tzw. resztówek „janosikowego”, czyli pieniędzy na poziomie gmin, które zostają po redystrybucji i trafiają do budżetu państwa, zamiast zasilać samorządy.

Znaczące są dodatkowe zapisy, które zapewniałyby ciągłość finansowania zadań wykonywanych przez samorządy. W projekcie zmian zaproponowano bowiem, aby w 2014 r. żaden z samorządów nie wpłacił na rzecz „janosikowego” więcej niż 400 mln zł. Natomiast pozostałą kwotę (jeśli wyliczone „janosikowe” byłoby wyższe) samorządy musiałyby spłacić do końca czerwca 2024 r.

Wczorajsza decyzja posłów pozwoli członkom Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Finansów Publicznych powrócić pilnie do prac nad „janosikowym” – tak, aby zmiany zostały uwzględnione podczas tworzenia przyszłorocznego budżetu państwa.

Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Awatar użytkownika
Redakcja
Site Admin
 
Posty: 11350
Rejestracja: śr gru 22, 2010 2:28 pm
Lokalizacja: Powiat piaseczyński

DRUGIE PODEJśCIE DO ZMIANY JANOSIKOWEGO

Postautor: Redakcja » śr lis 06, 2013 6:20 pm

DRUGIE PODEJśCIE DO ZMIANY JANOSIKOWEGO

Udało się doprowadzić do wznowienia prac nad „janosikowym”. Dziś połączone komisje Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Finansów Publicznych, którym przewodniczył Poseł Piotr Zgorzelski, podjęły decyzję o skierowaniu do podkomisji obywatelskiego i komisyjnego projektu zmian w ustawie o janosikowym. Czy tym razem uda się doprowadzić do zmiany przepisów wprowadzonych w 2003 roku? Wszystko w rękach posłów.

- Chciałbym tu wyraźnie podkreślić, że naszą intencją nie jest likwidacja „janosikowego”, ale naprawa źle skonstruowanego algorytmu. Zależy nam na tym, aby Mazowsze mogło się normalnie rozwijać, a inne województwa nie ucierpiały na zmianach. Największym problemem jest fakt, że wysokość „janosikowego” jaką Mazowsze rokrocznie płaci na rzecz innych województw naliczana jest w oparciu o dochody sprzed dwóch lat. Nikogo nie interesuje, że aby zapłacić „janosikowe”, województwo postrzegane jako najbogatsze, musi się zadłużać. Przepisy nie uwzględniły bowiem, że może nadejść czas kryzysu, że podatnicy będą płacić znacznie niższe podatki. Dla przykładu, w czerwcu na konto województwa wpłynęło niecałe 12 mln zł z tytułu podatku CIT, podczas gdy comiesięczna rata „janosikowego” wynosi 55 mln zł. Mam wielką nadzieję, że tym razem uda się wypracować w sejmie mądre i kompleksowe rozwiązanie. Złe przepisy należy naprawiać – komentuje marszałek Adam Struzik.

Sytuacja w której znalazło się Mazowsze skłoniła parlamentarzystów do ponownego zajęcia się problemem wadliwie skonstruowanego algorytm, według którego naliczane jest „janosikowe”. Zgodnie z nim, samorząd, niezależnie czy ma wpływy podatkowe, czy ich nie ma, i tak musi płacić „janosikowe”. Dlaczego? Ponieważ jego wysokość ustalana jest na podstawie dochodów sprzed dwóch lat i nie jest uzalezniona od bieżących wpływów. Ustawodawca nie wskazuje, skąd samorząd, do którego nie wpływają podatki, ma wziąć pieniądze na comiesięczną ratę „janosikowego”.

Absurd i dysfunkcyjność przepisów obnażył kryzys.

Marta Milewska
Rzeczniczka Prasowa
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Awatar użytkownika
Redakcja
Site Admin
 
Posty: 11350
Rejestracja: śr gru 22, 2010 2:28 pm
Lokalizacja: Powiat piaseczyński

W SEJMIE DRUGIE PODEJśCIE DO ZMIANY JANOSIKOWEGO

Postautor: Redakcja » pt lis 08, 2013 8:01 pm

W SEJMIE DRUGIE PODEJśCIE DO ZMIANY JANOSIKOWEGO
TYMCZASEM MAZOWSZE MUSI WYSTĄPIć O POżYCZKę


Choć w sejmie ruszyły prace nad zmianą przepisów o „janosikowym”, wadliwy algorytm może zostać poprawiony dopiero w przyszłym roku. Aby mimo spadku dochodów podatkowych, wywiązać się z obowiązku zapłaty ostatnich rat „janosikowego”, władze regionu występują o pożyczkę z budżetu państwa. Formalnym wymogiem jest opracowanie programu ostrożnościowego. Dziś został on przekazany służbom wojewody. Mazowsze jest zmuszone do dalszych cięć. Oprócz dotychczasowego zmniejszenia aż o jedną czwartą wydatków bieżących i majątkowych, w kolejnych latach realizowane będą tylko inwestycje dofinansowywane ze środków unijnych. Wprowadzenie programu w życie w latach 2014-2019 przyniesie łącznie 2,33 mld zł oszczędności.

– W obecnej sytuacji prawnej pożyczka z budżetu państwa jest jedynym rozwiązaniem. To dość dziwna sytuacja. Wszyscy choć trochę znający się na ekonomii są zgodni co do tego, że przepisy o „janosikowym” zniszczyły finanse Mazowsza, a samo naliczanie wysokości wpłaty na podstawie dochodów sprzed dwóch lat, w momencie, kiedy na konta urzędu wpływają śmiesznie niskie podatki, jest smutnym przykładem bubla legislacyjnego. Jednak prace w sejmie dopiero co ruszyły, a minister finansów nie chce umorzyć Mazowszu ostatnich czterech rat. Z pomocą przyszli posłowie, którzy zawnioskowali o zwiększenie puli rządowych środków na pomoc finansową dla samorządów. Oczywiście, jesteśmy wdzięczni za otwarcie tej furtki, choć chyba wszyscy zdają sobie sprawę tego, że potrzeba tu kompleksowych i ustawowych zmian. Koszty tej pożyczki również spadną na barki Mazowsza. Otrzymamy 220 mln zł, a oddać będziemy musieli o 100 mln zł więcej – podsumowuje skarbnik województwa Marek Miesztalski. – Pożyczka to przekładanie pieniędzy podatników z jednej kieszeni do drugiej. Pożyczamy z budżetu państwa po to, aby jeszcze tego samego dnia wpłacić te pieniądze do budżetu państwa. Niestety, nie mamy wyjścia. Przepisy są kuriozalne, ale ciągle obowiązują – komentuje sytuację skarbnik.

Dziś, 8 listopada władze województwa przekazały służbom wojewody program ostrożnościowy, który jest niezbędnym, formalnym wymogiem w procesie występowania do budżetu państwa o pożyczkę.

– Prawdziwy program ostrożnościowy powstaje teraz w sejmie. Naprawiana jest ustawa, która wpędziła w kłopoty dziesiątki samorządów, w tym i Mazowsze – dodaje skarbnik Mazowsza.

Program ostrożnościowy zawiera analizę sytuacji finansowej województwa, przedstawia dotychczasowe działania podejmowane w celu ograniczenia wydatków oraz wskazuje kolejne możliwe do wprowadzenia oszczędności.
Wyniki analiz wyraźnie pokazują, że istotą problemu jest spadek dochodów z tytułu CIT i wysokie „janosikowe”. Przedstawione zostały także dotychczasowe oszczędności. W latach 2009-2013 samorząd województwa systematycznie wprowadzał ograniczenia wydatków bieżących i majątkowych. W sumie zostały one zmniejszone aż o jedną czwartą. Kolejne, planowane oszczędności dotyczą całej działalności samorządu województwa. Szacuje się, że wprowadzenie przedstawionych w planie ograniczeń wydatków w latach 2014-2019 przyniesie łączny efekt finansowy na poziomie 2,33 mld zł. I tak np. ograniczenie wzrostu wydatków bieżących przyniesie łącznie ok. 537 mln zł oszczędności, natomiast ograniczenie wydatków majątkowych ok. 924 mln zł. Kolejne cięcia dotkną dotacji dla organizacji pozarządowych, środków na ochronę zabytków, remontów dróg wojewódzkich, wydatków na realizację zadań statutowych jednostek budżetowych, dotacji dla instytucji kultury oraz dla wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy, a także zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.

PROGRAM OSTROżNOśCIOWY

Już w latach 2009-2013 samorząd województwa systematycznie wprowadzał ograniczenia wydatków bieżących i majątkowych. W sumie zostały one zmniejszone aż o jedną czwartą! Wprowadzenie programu w życie w latach 2014-2019 przyniesie łącznie 2,33 mld zł kolejnych oszczędności.

W 2009 r. zmniejszono plan wydatków ogółem o 5 procent – wstrzymano decyzje płacowe skutkujące wzrostem wynagrodzeń, przeprowadzono restrukturyzację placówek oświatowych, zmniejszono plan wydatków przeznaczonych na pomoc finansową dla gmin z Mazowsza i na dotacje dla organizacji pozarządowych; w 2010 r. budżet został zmniejszony o ok. 18 procent w stosunku do 2009 roku – zmniejszono wydatki na bieżące funkcjonowanie jednostek budżetowych o 15 procent, zmniejszono plan wydatków bieżących o ponad 5 procent, zrezygnowano z udzielania pomocy finansowej dla jednostek samorządu terytorialnego na wydatki bieżące oraz o 70 procent ograniczono dotowanie organizacji pozarządowych; w 2011 r. wydatki bieżące i wynagrodzenia w uchwale budżetowej na 2011 r. zostały zaplanowane na poziomie 2010 r. (pomimo planowanego na 2011 rok wzrostu inflacji o 2,3 procent oraz wzrostu stawki podatku VAT); w 2012 r. zmniejszono plan wydatków o 539 mln zł, czyli o ok. 20 procent, w tym plan wydatków bieżących o 15 procent, a wydatków majątkowych o 38 procent; w uchwale budżetowej na 2013 r. wydatki zostały zmniejszone o kolejne 5 procent w stosunku do roku 2012. Ponadto, od 2011 r. w województwie mazowieckim nie są realizowane zadania z zakresu ochrony obiektów zabytkowych.
Niestety, skutki zmniejszania potencjału dochodowego województwa przełożyły się najdotkliwiej na poziom realizowanych inwestycji. Wydatki majątkowe województwa mazowieckiego w 2012 r. były zaledwie na poziomie 41,38 proc. wydatków poniesionych w 2009 r. – w czasach, gdy po raz pierwszy zarząd Mazowsza zaczął sygnalizować problemy wynikające ze źle skonstruowanych zapisów o „janosikowym”.

Program ostrożnościowy zakłada kolejne oszczędności zaplanowane na lata 2013-2019. Wskazane w planie źródła oszczędności dotyczą całej działalności samorządu województwa mazowieckiego. Szacuje się, że wprowadzenie przedstawionych ograniczeń wydatków ze środków własnych województwa mazowieckiego w latach 2014-2019 przyniesie łączny efekt finansowy na poziomie 2,33 mld zł.

W przypadku wydatków bieżących w latach 2014-2019 zamrożony byłby wzrost: wydatków na realizację zadań statutowych oświatowych jednostek budżetowych oraz pozostałych jednostek budżetowych, dotacji dla instytucji kultury i wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy, wydatków związanych z funkcjonowaniem sejmiku województwa mazowieckiego, dotacji dla organizacji pozarządowych, wydatków na ochronę zabytków, wydatków na remonty dróg wojewódzkich oraz na promocję województwa. Ponadto w latach 2014-2019 samorząd województwa mazowieckiego nie będzie przeznaczał środków własnych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

Ze wstępnych kalkulacji wynika, że ograniczenie wzrostu wydatków bieżących przyniesie łącznie ok. 537 mln zł oszczędności.

Jeśli chodzi o wydatki majątkowe, kontynuowane będą jedynie przedsięwzięcia wieloletnie, na realizację których nakłady są zaplanowane w aktualnej Wieloletniej Prognozie Finansowej Województwa Mazowieckiego na lata 2013-2036. Rozpoczęcie nowych wieloletnich przedsięwzięć inwestycyjnych możliwe będzie jedynie pod warunkiem pozyskania finansowania ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, Norweskiego Mechanizmu Finansowego i EOG, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy oraz innych programów. Ponadto w każdym roku planowana będzie rezerwa celowa z przeznaczeniem na współfinansowanie projektów własnych wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych realizowanych przy udziale środków pochodzących z Unii Europejskiej, Norweskiego Mechanizmu Finansowego i EOG, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy oraz innych programów. W latach 2014-2019 w pełni realizowane będą jedynie zadania inwestycyjne finansowane opłatami celowymi, w tym np.: z opłat związanych z wyłączeniem z produkcji gruntów rolnych czy opłat za wydanie zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi. W tym czasie samorząd nie będzie dokonywał również zakupów inwestycyjnych. Natomiast, w każdym roku planowana będzie rezerwa celowa w wysokości 5 mln zł z przeznaczeniem na dofinansowanie zadań i zakupów inwestycyjnych przez podmioty lecznicze w trybie awaryjnym.

Szacuje się, że ograniczenie wydatków majątkowych w latach 2014-2019 przyniesie efekt finansowy w wysokości ok. 924 mln zł.

Podsumowując, przy wprowadzeniu powyższych działań ostrożnościowych łączne przewidywane efekty finansowe wyniosłyby ok. 2,33 mld zł – od 197 mln zł w 2014 r. do ok. 471 mln zł w 2017 r.

informacja: w-sejmie-drugie-podejscie-do-zmiany-janosikowego-tymczasem-mazowsze-musi-wystapic-o-pozyczke.pdf

Marta Milewska
Rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Mazowieckiego
Awatar użytkownika
Redakcja
Site Admin
 
Posty: 11350
Rejestracja: śr gru 22, 2010 2:28 pm
Lokalizacja: Powiat piaseczyński

Postautor: wasabi » pn lis 11, 2013 4:02 pm

a czy kogoś obchodzi dlaczego ja nie mam pieniędzy na podatek?
Przecież większość firm handlowych ma siedzibę w Warszawie więc to tu trafia VAT, za co mają żyć województwa biedne. To chyba zasadne pytanie w dniu niepodległości
wasabi
 
Posty: 2
Rejestracja: pn lis 11, 2013 3:44 pm

Postautor: Mr.P » pn lis 11, 2013 7:17 pm

VAT- CIT co za roznica

moj sasiad ma to niech da
Awatar użytkownika
Mr.P
 
Posty: 143
Rejestracja: pn sie 10, 2009 11:42 am
Lokalizacja: Jazgarzew

POS£OWIE WZNOWILI PRACE NAD ZMIANAMI W JANOSIKOWYM

Postautor: Redakcja » śr lis 20, 2013 9:35 pm

POS£OWIE WZNOWILI PRACE NAD ZMIANAMI W JANOSIKOWYM

Dziś w Sejmie ponownie rozpoczęła prace podkomisja nadzwyczajna zajmującej się zmianami przepisów o „janosikowym”. Oznacza to powrót do wypracowanego w ubiegłym roku projektu zmian, który ma być zaktualizowany. Podczas posiedzenia podkomisji samorząd województwa reprezentowali marszałek województwa Adam Struzik i skarbnik Marek Miesztalski.

Uczestnicy spotkania zgodzili się co do tego, że trzeba bazować na projekcie wypracowanym w ubiegłym roku, uwzględniając wytyczne Trybunału Konstytucyjnego i biorąc pod uwagę tegoroczne realia. Na kolejne posiedzenie Ministerstwo Finansów ma przygotować najnowsze symulacje zmian.

– Podkomisja wznowiła obrady. W tej sytuacji mamy nadzieję, że dojdzie do rozstrzygnięć prawnych – najpierw w podkomisji, później w połączonych komisjach i w Sejmie – które w końcu uregulują kwestie wskazane przez Trybunał Konstytucyjny w jego orzeczeniu – skomentował marszałek Adam Struzik. – Mam nadzieję, że to spowoduje ucywilizowanie tego podatku „janosikowego”.



Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski
Województwa Mazowieckiego
Awatar użytkownika
Redakcja
Site Admin
 
Posty: 11350
Rejestracja: śr gru 22, 2010 2:28 pm
Lokalizacja: Powiat piaseczyński

Sejm daje szansę Mazowszu na przetrwanie

Postautor: Redakcja » pt lis 22, 2013 8:51 pm

Dziś w Sejmie została przyjęta poprawka do ustawy o dochodach jednostek samorządowych, w której określono, że „janosikowe” płacone przez Mazowsze w 2014 r. nie może być wyższe niż 400 mln zł. Resztę wyliczonej już kwoty (czyli 246,5 mln zł) województwo spłaci w kolejnych latach. To swego rodzaju pomost na czas prac nad zmianą przepisów dotyczących „janosikowego”, które ponownie podjęły sejmowe komisje. – Dzisiejsze głosowanie pokazuje, że coraz więcej osób dostrzega, jak niszczące są dotychczasowe przepisy o subwencji regionalnej. Nie jest to rozwiązanie całej absurdalnej sytuacji, ale widać, że to krok w kierunku szybkich zmian w „janosikowym” – skomentował głosowanie posłów marszałek województwa Adam Struzik.

Mazowsze w tym roku odczuło drastyczny spadek dochodów z podatków CIT. Wpływy do budżetu województwa były o wiele niższe niż zakładały pierwotne, ministerialne wskaźniki. To sprawiło, że Mazowsze mimo wprowadzenia iż od trzech lat drastycznych wprowadzenia licznych oszczędności nie miało pieniędzy na bieżące płacenie „janosikowego” (subwencji, która jest liczona na podstawie dochodów sprzed dwóch lat). Mimo lekkiego ożywienia gospodarczego przyszły rok nie zapowiada istotnego wzrostu wpływów z podatku. Mazowsze znów nie miałoby pełnej kwoty „janosikowego”, a przecież przede wszystkim musi mieć pieniądze na realizację zadań własnych.

– Bardzo serdecznie dziękuję premierowi Tuskowi i wicepremierowi Piechocińskiemu, przewodniczącemu sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej panu Zgorzelskiemu, jak również posłom koalicji PO-PSL i innym posłom, którzy zdecydowali się poprzeć tę poprawkę, za roztropną decyzję – powiedział marszałek Adam Struzik.

Podczas dzisiejszego plenarnego posiedzenia posłowie głosowali nad poprawką do ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zmiany zakładają, że w przyszłym roku Mazowsze nie wpłaci na rzecz „janosikowego” więcej niż 400 mln zł. Natomiast pozostałą kwotę (czyli ok. 240 mln zł) musi spłacić do końca czerwca 2017 r. (w równych ratach co roku). Zapisy te dają szansę Mazowszu na ciągłość finansowania zadań własnych w przyszłym roku.

– Zgłosiliśmy jako klub tę poprawkę, bo nie można dalej udawać, że źle skonstruowane prawo nie niszczy województwa. Nadal będziemy pracować nad zmianą przepisów o „janosikowym” – dodał poseł PSL Piotr Zgorzelski.

Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski
Województwa Mazowieckiego

Linki do wyników głosowania: http://orka.sejm.gov.pl/Glos7.nsf/nazwa ... _54_39.pdf
Awatar użytkownika
Redakcja
Site Admin
 
Posty: 11350
Rejestracja: śr gru 22, 2010 2:28 pm
Lokalizacja: Powiat piaseczyński

JANOSIKOWE NAJWIęKSZĄ POZYCJĄ W BUDżECIE MAZOWSZA NA 2014 R.

Postautor: Redakcja » pn lis 25, 2013 9:11 pm

JANOSIKOWE NAJWIęKSZĄ POZYCJĄ W BUDżECIE MAZOWSZA NA 2014 R., UDA£O SIę UNIKNĄć CIęć W PO£ĄCZENIACH KOLEI MAZOWIECKICH

Ciąg dalszy batalii o dostosowanie wysokości „janosikowego” do rzeczywistych dochodów województwa. Obecnie Mazowsze musi płacić wysoką daninę na rzecz pozostałych 15 województw, choć dochody podatkowe drastycznie spadły i po prostu nie ma na to pieniędzy. Przed weekendem posłowie zdecydowali o tym, by w 2014 r. Mazowsze oddało innym regionom 400, a nie 646,5 mln zł. Pozostałe 246,5 mln zł ma przekazać do 2017 r. W ten sposób przynajmniej nie musiałoby się dalej zadłużać, tylko po to, aby zapłacić „janosikowe”. Niestety, bubel prawny w postaci algorytmu wyliczającego „janosikowe” na podstawie dochodów sprzed dwóch lat doprowadził do nieodwracalnych szkód. żaden inny region nie musiał tak drastycznie ograniczyć wydatków i niemal do zera zmniejszyć inwestycji czy dotacji. Nie musiał, bo dostawał pewne pieniądze z Mazowsza. Największą pozycją w przyszłorocznym budżecie Mazowsza jest ciągle „janosikowe”.

Do tej pory (w latach 2004-13) Mazowsze oddało innym województwom 6,2 mld zł. W tym czasie najwięcej pieniędzy od podatników z Mazowsza dostały województwa podkarpackie – ponad 754 mln zł, lubelskie – 665,4 mln zł, warmińsko-mazurskie – ponad 526 mln zł, kujawsko-pomorskie – ponad 523 mln zł, a dolnośląskie – 421,7 mln zł.

– Przez ostatnich 10 lat oddaliśmy do pozostałych 15 województw 6,2 mld zł z podatków wypracowanych przez Mazowszan. Te pieniądze pomagały innym województwom się rozwijać, inwestować i funkcjonować. Pomogły im również niemal bezboleśnie przejść przez kryzys. Niestety, my takiego komfortu nie mieliśmy – podsumowuje marszałek Adam Struzik. – Budżet, w którym aż 85 proc. to niestabilne wpływy z CIT-u, boleśnie odczuł załamanie koniunktury. Piątkowa decyzja sejmu to nie jakieś ekstra pieniądze dla Mazowsza, tylko zgoda na to, aby nam trochę mniej zabrać w przyszłym roku. To odroczenie. Bo ostatecznie i tak będziemy musieli to oddać. Nikt nam niczego nie umarza. A zatem kolejne lata – nawet jeśli poprawi się sytuacja mazowieckich przedsiębiorców i zaczną wpływać większe kwoty z podatków – oznacza dla nas spłacanie zaległych rat „janosikowego” – tłumaczy marszałek. – Do wszystkich paradoksów „janosikowego” dochodzi kolejny. Gdy jako jedyny region oddajemy na rzecz innych województw 6,2 mld zł, mówi się o solidaryzmie społecznym. Gdy z powodu spadku dochodów podatkowych, po decyzji posłów dostajemy szansę zapłacenia części daniny później, niektóre regiony krzyczą, że coś im odbieramy. My nie odbieramy. My dajemy i to od 10 lat. Czy mamy nadal finansować inne województwa, choć nie mamy wpływów podatkowych. Mamy dalej, tak jak w tym roku, ciąć wydatki, inwestycje, dotacje dla organizacji pozarządowych. A wszystko tylko po to, aby zapewnić komfort pozostałym regionom. Komfort, którego ceną jest zapaść Mazowsza? Do tego doprowadziła ustawa z 2003 r. A konsekwencją tego stanu rzeczy jest też nasz przyszłoroczny budżet.

Podczas dzisiejszych obrad sejmiku odbyło się pierwsze czytanie budżetu województwa na rok 2014. Przedstawione zostały także dotychczasowe oszczędności oraz założenia programu ostrożnościowego, który był formalnym wymogiem, aby region mógł ubiegać się o pożyczkę z budżetu państwa na spłacenie czterech rat „janosikowego”. Program został już zaopiniowany przez wojewodę mazowieckiego – przedsięwzięcia przewidywane w programie uzyskały jego pozytywną opinię.

Pełna informacja w załączniku, prezentacja i dźwięki będą lada moment na stronie:

http://www.mazovia.pl/dla-mediow/inform ... ckich.html

Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Awatar użytkownika
Redakcja
Site Admin
 
Posty: 11350
Rejestracja: śr gru 22, 2010 2:28 pm
Lokalizacja: Powiat piaseczyński

Razem przeciwko janosikowemu

Postautor: Redakcja » pt gru 06, 2013 1:11 pm

Obrazek

W środę, 4 grudnia w Grodzisku Mazowieckim odbył się Konwent Starostów, Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów Województwa Mazowieckiego. Dyskusja dotyczyła największych problemów samorządów województwa - przede wszystkim ,,janosikowego”, perspektywy finansowania unijnego w kolejnych latach i podziału środków Narodowego Funduszu Zdrowia (...)

źródło: gazeta Kurier Południowy http://kurierpoludniowy.pl/archiwalne/p ... zno510.pdf
Awatar użytkownika
Redakcja
Site Admin
 
Posty: 11350
Rejestracja: śr gru 22, 2010 2:28 pm
Lokalizacja: Powiat piaseczyński

Mazowsze dostanie pożyczkę na spłatę janosikowego? Senat za

Postautor: Majkel » pt gru 13, 2013 8:04 am

Senat opowiedział się w czwartek za poprawką do noweli ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zakłada ona, że w 2014 r. Mazowsze otrzyma z budżetu państwa pożyczkę na spłatę części janosikowego.

Zgodnie z przyjętą jednogłośnie przez Senat poprawką, zgłoszoną przez grupę senatorów: Kazimierza Kleinę, Aleksandra Pocieja, Stanisława Jurcewicza (PO) i Marka Borowskiego (niezależny) i zaaprobowaną w środę przez senackie komisje budżetu oraz samorządu terytorialnego, jeśli w 2014 r. województwo będzie musiało uiścić w ramach janosikowego więcej niż 400 mln zł, to może ubiegać się o pożyczkę z budżetu państwa na kwotę powyżej tej wartości. Chodzi tu o Mazowsze, które w przyszłym roku będzie musiało wyasygnować 640 mln zł janosikowego.

Janosikowe to systemem subwencji, który polega na przekazywaniu przez bogatsze samorządy części swoich dochodów na rzecz biedniejszych. Spośród województw jedynym płatnikiem netto janosikowego jest Mazowsze.

Plan racjonalizacji wydatków

Jak mówił w środę przewodniczący komisji budżetu senator PO Kazimierz Kleina, warunkiem uzyskania pożyczki będzie zaprezentowanie programu ostrożnościowego, w którym województwo przedstawi plan racjonalizacji swoich wydatków. -Ta pożyczka będzie oprocentowana, ale jednocześnie rozłożona na bardzo wiele lat - dodał Kleina.

Wcześniejszy zapis w noweli uchwalonej przez Sejm, wprowadzony za sprawą poprawki zgłoszonej przez posłów PSL, przewidywał, że Mazowsze będzie mogło uiścić w latach 2015-2017 część kwoty janosikowego, powyżej 400 mln zł, czyli 240 mln zł. Zapisowi takiemu sprzeciwiały się jednak pozostałe województwa, gdyż odbyłoby się to ich kosztem. Poprawka wprowadzona przez Senat zmienia ten wcześniejszy zapis noweli.

Celem nowelizacji, którą przygotował rząd, jest uregulowanie kwestii dotyczącej podziału środków rezerwy subwencji ogólnej. W uzasadnieniu do przepisów wskazano, że przyjęte rozwiązania będą podstawą do przekazania jednostkom samorządu terytorialnego dodatkowych środków z budżetu państwa. Ustawa określa, dla jakich samorządów będzie przeznaczona rezerwa subwencji ogólnej. Zgodnie z nowymi przepisami będą mogły z niej skorzystać jednostki, w których dochody są niższe od średnich dochodów gmin, powiatów i województw.

Na dodatkowe pieniądze będą mogły liczyć też samorządy realizujące zadania własne z zakresu pomocy społecznej (np. na poprawę funkcjonowania domów pomocy społecznej) oraz jednostek, które zostały dotknięte stratami w infrastrukturze w wyniku zdarzeń losowych.

Uprawnione do uzyskania środków z rezerwy subwencji ogólnej będą też gminy, które w roku budżetowym dokonały wpłat do budżetu państwa.

Rezerwę subwencji ogólnej będzie dzielił minister finansów w porozumieniu z reprezentacją jednostek samorządu terytorialnego. Podstawą do wyliczenia rezerwy będą dane o wielkości subwencji ustalonej na rok budżetowy. Zgodnie z nowelą do podziału przyjmowane będą dochody i wydatki za rok bazowy wskazane w sprawozdaniach samorządów, z uwzględnieniem korekt złożonych do 30 czerwca roku budżetowego do właściwych regionalnych izb obrachunkowych.

Teraz nowelą zajmie się Sejm. http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje, ... 08432.html
Awatar użytkownika
Majkel
 
Posty: 1378
Rejestracja: pt wrz 30, 2011 8:52 pm
Lokalizacja: okolice

BUDżET NA 2014 R. PRZYJęTY NAJWIęKSZĄ POZYCJĄ JANOSIKOWE

Postautor: Redakcja » pn gru 16, 2013 8:16 pm

BUDżET NA 2014 R. PRZYJęTY – NAJWIęKSZĄ POZYCJĄ JANOSIKOWE

Mazowsze przyjęło budżet na przyszły rok – skrojony na miarę „janosikowego”, które w przyszłym roku wyniesie 646 mln zł. To właśnie ono jest w nim największą pozycją. Pozytywną informacją jest fakt, że udało się uniknąć zmniejszenia liczby połączeń Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej. – Budżet opracowano tak, aby region mógł zapłacić „janosikowe” innym województwom. Niestety, dla nas oznacza to drakońskie cięcia – podsumowuje skarbnik Marek Miesztalski. żaden inny region nie musiał tak drastycznie ograniczyć wydatków i niemal do zera zmniejszyć inwestycji czy dotacji. Nie musiał, bo dostaje pewne pieniądze z Mazowsza.

Przyszłoroczny budżet oznacza oszczędności. Nie jest to jednak nowość. Od trzech lat Mazowsze wprowadza drastyczne ograniczenia wydatków bieżących i majątkowych. W sumie w latach 2009-2013 zostały one zmniejszone aż o jedną czwartą. Roczne koszty funkcjonowania urzędu marszałkowskiego to w tym roku zaledwie 4 proc., a w przyszłym niecałe 3 proc. budżetu województwa. Analizując dane ze sprawozdań finansowych województw za rok 2012, a w nim kosztów administracji w przeliczeniu na jednego mieszkańca, okazuje się, że Mazowsze znajduje się w końcówce rankingu. Podczas, gdy w województwie lubuskim koszty te wynoszą 57,76 zł na jednego mieszkańca, w województwie mazowieckim jest to 33,61 zł. Należy przy tym pamiętać, że na Mazowszu na 1 urzędnika przypada największa liczba potencjalnych interesantów. Jest to aż blisko 5 tys. potencjalnych klientów, podczas gdy w województwie podlaskim (będącym na 5. miejscu w rankingu kosztów administracyjnych) niecałe 2 tys.

Dochody województwa w 2014 r. szacowane są na 2,6 mld zł, a wydatki na 2,9 mld zł. Największą pozycję w przyszłorocznym budżecie będzie janosikowe. Pochłonie ono co drugą złotówkę przekazaną do budżetu województwa przez podatników z Mazowsza. Biorąc pod uwagę założenia dochodów podatkowych – wysokość „janosikowego” będzie stanowić ich 47 proc.

Obrazek

– Niestety, można odnieść wrażenie, że naszym podstawowym celem jest płacenie „janosikowego” – komentuje przyszłoroczny budżet skarbnik województwa Marek Miesztalski. – Pozostały w nim w większości inwestycje współfinansowane ze środków unijnych. Nie będziemy już także w stanie wykładać za skarb państwa środków na finansowanie zadań zleconych z administracji rządowej – dodaje. Będą one realizowane tylko w takim zakresie, na jaki pozwolą dotacje przekazane od wojewody.

Z punktu widzenia mieszkańców Mazowsza jednym z ważniejszych wydatków jest 280,25 mln zł na przewozy kolejowe (to o 12,8 mln zł więcej niż obecnie). Kwota całej dotacji jest dużo wyższa niż kwota ewentualnej, przyszłorocznej pożyczki z budżetu państwa na „janosikowe” (246 mln zł). Jak widać, podstawowe zadania Mazowsza wymagają dużych nakładów finansowych, bo dotyczą ogromnej liczby mieszkańców i rozległego powierzchniowo województwa. O 800 tys. zł wzrosną wydatki na bieżące utrzymanie dróg wojewódzkich (zaplanowano 67,6 mln zł). Niestety, jednocześnie spadną o 41 mln zł środki na inwestycje drogowe. O podobną kwotę zmniejszone zostaną wydatki na inwestycje w ochronę zdrowia.

Według założeń, dotacje dla mazowieckich instytucji kultury mają być utrzymane na poziomie z 2013 r. Również wydatki na zadania oświatowe w 2014 r. planuje się w wysokości takiej, jak w tym roku – choć subwencja oświatowa od państwa jest o ok. 6 mln zł mniejsza.

Wśród planowanych inwestycji własnych pojawiły się m.in. modernizacja i rozbudowa pawilonu B w Mazowieckim Centrum Leczenia Chorób Płuc i Gruźlicy w Otwocku, modernizacja obiektu oddziału IV „Zameczek" w Zagórzu, rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 635 wraz z rozbiórką istniejącego oraz budową nowoprojektowanego mostu przez rzekę Czarna, budowa zbiornika retencyjnego w dolinie rzeki Raszynka (droga wojewódzka nr 719).

Przyszły rok przyniesie niestety ograniczenia w dotacji dla organizacji pozarządowych – współpraca z NGO będzie odbywać się w zakresie środków z opłat uzyskiwanych za wydawanie zezwoleń na hurtowy obrót napojami alkoholowymi oraz środków z dotacji państwowych.

Zadania zlecone z zakresu administracji rządowej będą realizowane tylko na poziomie otrzymanej z budżetu państwa dotacji.

Przepisy o „janosikowym” wprowadziły Mazowsze w najtrudniejszą od lat sytuację finansową. Region musi oddawać pieniądze innym województwom, choć ich fizycznie nie ma. Posłowie i Senatorowie RP dostrzegli problem i ostatecznie umożliwili samorządowi województwa mazowieckiego ubieganie się w przyszłym roku o pożyczkę z budżetu państwa na zapłacenie „janosikowego”. Niestety, pożyczka udzielona będzie na obowiązujących zasadach, co oznacza że Mazowsze będzie musiało oddać ponad 100 mln zł odsetek. Jest to zatem doraźna pomoc.

W Sejmie cały czas toczą się wznowione prace nad zmianą przepisów o „janosikowym”. Powołana do tego specjalna podkomisja pracuje nad zmianą wadliwego algorytmu. W posiedzeniach podkomisji zawsze biorą udział marszałek Adam Struzik i skarbnik Marek Miesztalski, prezentując sytuację Mazowsza. Choć posłowie wrócili do wypracowanego rok temu projektu, muszą go uzupełnić o aktualne realia. Ponieważ prace cały czas trwają, nowe przepisy będą mogły obowiązywać dopiero w 2015 r. Dlatego do tego czasu Mazowsze zmuszone jest ograniczać się do podstawowej działalności i dokonywać kolejnych oszczędności.

Do tej pory (w latach 2004-13) Mazowsze oddało innym województwom 6,4 mld zł. W tym czasie najwięcej pieniędzy od podatników z Mazowsza dostały województwa podkarpackie – ponad 754 mln zł, lubelskie – 665,4 mln zł, warmińsko-mazurskie – ponad 526 mln zł, kujawsko-pomorskie – ponad 523 mln zł, a dolnośląskie – 421,7 mln zł.


Marta Milewska
Rzeczniczka Prasowa
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Awatar użytkownika
Redakcja
Site Admin
 
Posty: 11350
Rejestracja: śr gru 22, 2010 2:28 pm
Lokalizacja: Powiat piaseczyński

omisja Sejmowa wznawia prace nad janosikowym

Postautor: Redakcja » śr lut 05, 2014 9:56 pm

Obrazek

W czwartek odbędzie się w Sejmie pierwsze w tym roku posiedzenie podkomisji nadzwyczajnej. Zajmie się ona dalszymi zmianami w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. To kolejna próba rozwiązania problemu wadliwie skonstruowanego prawa.

Przepisy o „janosikowym” wprowadziły Mazowsze w najtrudniejszą od lat sytuację finansową. Region musi oddawać pieniądze innym województwom, choć ich fizycznie nie ma, bo przedsiębiorcy płacą niższe podatki. Zmienić to może wprowadzenie nowej wersji „janosikowego”. Posłowie kolejny rok analizują możliwości poprawienia złych przepisów. Być może wskazówki znajdą się w orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego, który sprawą zajmie się 4 marca.

Wprowadzony w 2003 r. podatek „janosikowy” to przykład wadliwie skonstruowanego algorytmu. Samorząd, niezależnie od tego, czy ma wpływy podatkowe, czy ich nie ma – musi płacić. Wysokość „janosikowego” jest bowiem ustalana na podstawie dochodów sprzed dwóch lat i nie jest uzależniona od bieżących wpływów. W efekcie Mazowsze zmuszone jest ciąć nie tylko wydatki, ale i inwestycje, podczas gdy inne regiony mogą spokojnie inwestować. Mają na to środki z Mazowsza. Do tej pory Mazowsze oddało pozostałym 15 województwom 6,3 mld zł. Dla przykładu tegoroczny budżet regionu wynosi 2,6 mld zł.

– W przypadku województw potrzebnych jest kilka zmian w przepisach dotyczących „janosikowego” – mówi marszałek Adam Struzik. – Najważniejsze jednak jest ustalenie progu ostrożnościowego na poziomie 25 proc. W tej chwili oddajemy 50 proc. swoich dochodów, a zgodnie z obecną ustawą możliwe jest zabieranie wszystkiego, co nasi przedsiębiorcy wypracowali. Ta jedna zmiana dałaby innym regionom stały dopływ pieniędzy, a Mazowszu pozwoliłaby znów się rozwijać.

Marta Milewska
Rzeczniczka Prasowa
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Awatar użytkownika
Redakcja
Site Admin
 
Posty: 11350
Rejestracja: śr gru 22, 2010 2:28 pm
Lokalizacja: Powiat piaseczyński

PoprzedniaNastępna

Wróć do Wolna strefa forum powiatu piaseczyńskiego

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości

cron