20 zł za wątek, 5 tys. wpisów w każdym wątku, 2 zł za wpis - taką umowę w 2015 r. sztab wyborczy Andrzeja Dudy podpisał ze spółką tworzącą fałszywe konta w internecie - wynika z ustaleń "Gazety Wyborczej" i Radia ZET.Sztabowiec Andrzeja Dudy z 2015 r. Paweł Szefernaker (dziś poseł PiS) zapewnia, że zespół kandydata PiS nie płacił za czarny PR w internecie. Jednak socjolożka (i była szefowa biura posła PO) Anna Mierzyńska nie ma złudzeń: umowa z Elchupacabra to zlecenie na boty.
Dokument, do którego dotarła "Wyborcza" i Radio ZET, oznaczony jako Zlecenie nr 2, przewiduje jednak, że w okresie kampanii wyborczej wykonawca firma Elchupacabra stworzy miesięcznie 1 tys. "wątków tematycznych", za każdy z nich otrzyma 20 zł, oraz zapewni im aktywność na poziomie 5 tys. "wpisów automatycznych" w miesiącu. Cena za jeden wpis to 2 zł. W czasie obowiązywania umowy Duda zyskał w sondażach 15 punktów proc. w stosunku do swojego kontrkandydata Bronisława Komorowskiego.
Komentując umowę z Elchupacabra Szefernaker zwraca uwagę, że, sztab Andrzeja Dudy współpracował z wieloma firmami. "Na początku kampanii kandydat był mało znaną osobą, więc podejmowaliśmy działania pozytywne dotyczące zbudowania wizerunku. Dziś trudno mi określić, z jakich powodów. Trzy i pół roku po zawarciu tej umowy nie odpowiem dokładnie na pytanie, co kryje się pod konkretnym sformułowaniem w jednym z wielu zleceń" - czytamy w dzisiejszej "Wyborczej" i na stronie Radia ZET.
Jak całą sprawę komentują specjaliści? - Co trzecia reakcja na Facebooku pod postami najbardziej znanych polskich polityków to reakcja z konta fejkowego lub przejętego od właściciela. To, co się dzieje na polskim politycznym Facebooku, jest klasyczną dezinformacją - stwierdza Anna Mierzyńska, socjolożka zajmująca się analizowaniem funkcjonowania polityki w sieci.
Kancelaria Prezydenta nie odpowiedziała na pytania Radia ZET, czy prezydent wiedział o tego typu umowach i praktykach.
Źródło: "Gazeta Wyborcza", Radio ZET
https://wiadomosci.onet.pl/kraj/andrzej ... ow/682pbls