System zagospodarowania śmieci w gm. Tarczyn

Pisz tutaj o wszystkim co działo się przez ostatnich parę tygodni w gminie Tarczyn, oraz o tym co wydarzyć się może.

Moderator: GTW

System zagospodarowania śmieci w gm. Tarczyn

Postautor: Redakcja » wt cze 25, 2013 7:28 pm

W nowym roku, a ściślej od 1 lipca, wprowadzony zostanie w całej Polsce, nowy system zagospodarowania odpadów komunalnych. Samorządy, w tym także nasza Gmina, zostały zobowiązane na mocy ustawy przyjętej przez Sejm do wprowadzenia tego systemu (ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Dz.U. z 2011, nr 152, poz.897). W ustawie zostały z góry określone nowe obowiązki nałożone na Gminę w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, ale także sposób w jaki samorząd ma wprowadzić i utrzymywać nowy system

Nowe zasady naliczania opłaty.


Dotychczas każdy właściciel nieruchomości był zobowiązany do zawarcia umowy na wywóz śmieci i ich przekazywanie firmie, która była odpowiedzialna za utylizację. Tym samym płacił za taką ilość śmieci jaką przekazał. Obecnie się to zmienia. Sposób naliczania został określony w ustawie, jako jeden z czterech do wyboru. O wyborze sposobu naliczania opłaty decydowali radni gminy.

Możliwości były następujące:
a) od gospodarstwa domowego
b) od powierzchni mieszkalnej
c) od ilości zużywanej wody na danej nieruchomości oraz
d) od każdego mieszkańca.

Z uwagi na to, że w naszej gminie nie każda nieruchomość jest objęta pomiarem zużywanej wody (nie wszyscy używają wodę z wodociągów, ale np. z własnych studni), to ta metoda musiała być na wstępie odrzucona. Także naliczanie stawki w zależności od wielkości powierzchni mieszkalnej budziło sprzeciw gdyż często się zdarza, że domy jednorodzinne o powierzchni ponad 150 m2, zamieszkują 2-3 osoby, a niekiedy w zabudowie wielorodzinnej, w jednym lokalu mieszkają dwie rodziny. Ponadto logicznym jest, że wytwórcą odpadów są mieszkańcy, a nie powierzchnie mieszkalne. W praktyce więc, pozostały do wyboru dwie możliwości: od gospodarstwa, albo od osoby. Niestety przyjęcie do naliczania opłaty każdej z nich ma wady, a właściwie zdecydowanie więcej wad, niż płacenie za ilość wytworzonych i przekazanych śmieci (czyli tego co było dotychczas). Zatem wybór ograniczał się do „mniejszego” zła.

Z analiz jakie przeprowadziliśmy wynikało, że tym mniej „niesprawiedliwym” dla mieszkańców rozwiązaniem jest przyjęcie jako podstawę do naliczania opłaty stawki miesięcznej od każdego mieszkańca.

Ile płaciliśmy do tej pory, a ile w nowym systemie.

żeby poznać lepiej zagadnienie, dowiedzieć się ile mieszkańcy naszej Gminy płacą dotychczas miesięcznie za przekazanie jakiej ilości odpadów komunalnych itp. przygotowaliśmy ankiety i poprosiliśmy o ich wypełnienie. Zostały one wypełnione przez ponad 10% mieszkańców i zebrane przez Państwa Sołtysów, za co bardzo dziękujemy. Ilość i metoda analiz pozwoliły odnieść uzyskane informacje do wszystkich mieszkańców naszej Gminy. Oto przedstawiamy najciekawsze. Tylko co trzeci mieszkaniec segreguje odpady. Przeciętnie co miesiąc każdy wytwarza 60 litrów śmieci komunalnych, ale występują duże różnicę pomiędzy mieszkańcami. Są tacy którzy przekazują 20 litrów co miesiąc i tacy, którzy generują miesięcznie 200 litrów i więcej, w przeliczeniu na 1 osobę. Ceny jakie mieszkańcy płacą za przekazywanie odpadów do utylizacji firmom praktycznie nie są zróżnicowane w zależności od tego, czy ktoś segreguje śmieci, czy nie. Najczęściej odpady przekazywane są raz w miesiącu (2/3 gospodarstw domowych). Okazało się, że przeliczenie tych samych opłat, za tę samą ilość odpadów, które podali Państwo w ankietach, ale wg. nowego sposobu jaki narzuciła ustawa przyjęta przez Sejm, dla 54% mieszkańców naszej Gminy zwiększy opłaty -gdy przejmiemy rozliczenia metodą stawki miesięcznej od każdego mieszkańca, albo 69% mieszkańców zapłaciłoby więcej, gdyby przyjąć rozliczenie wg. jednakowej miesięcznej stawki od każdego gospodarstwa domowego. Mniej zapłacą tylko Ci, którzy do tej pory wytwarzali najwięcej odpadów komunalnych. A najwięcej w nowym systemie zapłacą ci, których gospodarstwa domowe składają się z wielu osób. Podkreślić należy, że nie uwzględnione tu zostały żadne dodatkowe koszty, tylko to, co było w danych przedstawionych w ankietach!

A dodatkowe koszty niestety będą. To powoduję, że jeszcze większy odsetek mieszkańców będzie płacić więcej, niż do tej pory. Większość dodatkowych kosztów wygenerują nowe obowiązki nałożone na Gminę przez ustawę. Zaliczają się do nich m.in. utworzenie nowych punktów selektywnej zbiórki odpadów, wdrożenie, utrzymanie i administracja nowego systemu (komputery, specjalistyczne oprogramowanie, koszt pracy, księgowości itp.), ale także fakt, że ilość wywożonych odpadów komunalnych w nowym systemie będzie większa, bo system „się uszczelni”. Dlaczego? Bo skoro już i tak będziemy płacić więcej, a do tego bez względu na to ile będziemy przekazywać, to usuniemy wiele nieprzydatnych rzeczy, które od lat zalegają nam na strychach, piwnicach itd.


Koszty utylizacji odpadów komunalnych a wysokość opłaty.

Na koszty zagospodarowania odpadów komunalnych, a co za tym idzie, na wysokość opłaty naliczonej każdemu mieszkańcowi wpływ mają:
1. £ączna ilość wytworzonych na terenie Gminy odpadów komunalnych i przekazanych do utylizacji w ciągu roku
2. Stawki za odebranie i transport odpadów komunalnych od mieszkańców do instalacji regionalnej (np. składowisko, spalarna)
3. Stawki za utylizację odpadów komunalnych przez instalację regionalną
4. Stopień segregacji odpadów komunalnych
5. Koszty utrzymania systemu (punkty selektywnej zbiórki, zarządzanie i administracja itp.)


W przypadku naszej Gminy, prawie 60% kosztów z wymienionych wyżej stanowi utylizacja odpadów komunalnych. A ta z kolei zależy od stawek przyjmującej odpady instalacji, która została dla nas wskazana przez Sejmik Województwa Mazowieckiego. Do tej pory firmy wywoziły śmieci komunalne na różne składowiska, a konkurencja miała wpływ na niższe ceny. Przyjęte nowe rozwiązanie tworzy de facto monopol i większe koszty. Do tego dotychczas na terenie naszej Gminy, usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych świadczyło kilkanaście firm. Po zmianach będzie to najprawdopodobniej tylko jedna firma. Możliwe, że w perspektywie najbliższego roku, wpłynie to na krótkotrwałe obniżenie stawki za odbiór i transport (gdy firmy będą walczyły o przetrwanie, będą gotowe obniżyć stawki), ale w dłuższej perspektywie (jak liczba konkurencji drastycznie spadnie), ceny za te usługi wzrosną.

Stopień segregacji może obniżyć koszty i dlatego przyjmując stawki, radni podjęli uchwałą decyzję o znacznym obniżeniu stawki, gdy zobowiążemy się do segregowania odpadów i przekazywania ich selektywnie.

Wysokość stawki w Gminie Tarczyn

Należy tu zaznaczyć, że ustawa określa, że koszty ponoszone przez gminę i związane z zagospodarowaniem i utylizacją odpadów komunalnych mają być równe uzyskanym wpływom z opłat z tego tytułu, pobranym od mieszkańców. Nie ma tu mowy o zarabianiu przez gminę dodatkowych pieniędzy czy „zysku”. Jeżeli wpływy będą większe niż koszty, to gmina jest obowiązana uzyskane środki z opłat przełożyć na następny rok i odpowiednio obniżyć stawki. Jeżeli zaś suma opłat będzie niższa niż koszty, to wysokość stawki od mieszkańca musi być podniesiona, by je zrównoważyć.

Radni naszej Gminy, na sesji 27 grudnia 2012 uchwalili, że miesięczna stawka naliczana od każdego mieszkańca wynosi 8 zł, gdy zobowiąże się on do segregowania i oddawania selektywnie odpadów komunalnych oraz 12 zł, gdy mieszkaniec chce oddawać wszystkie odpady zmieszane razem.

Koszty roczne związane z zagospodarowaniem odpadów komunalnych od mieszkańców zostały oszacowane na 1,232 Mln zł. Koszty zagospodarowania odpadów komunalnych powstających na tzw. działkach niezamieszkałych (firmy, instytucje, działki rekreacyjne), które radni postanowili także włączyć do nowego systemu, oszacowano na 0,683 Mln zł


Wyliczenia dla naszej Gminy, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Ochrony środowiska sugerowały przyjęcie stawki w wysokości 10,27 -10,74 zł miesięcznie od mieszkańców, którzy się zobowiążą do segregacji. Poczynione przez nas szczegółowe analizy z uwzględnieniem danych dla naszej Gminy (m.in. z ankiet) przy ostrożnym szacowaniu, ale w oparciu o realne dane, skłoniły nas do proponowania stawki w wysokości 10 zł (dla segregujących) i 15zł (dla tych, którzy nie będą segregować). Dane szokują, bo opłaty będą istotnie wyższe, niż to co płaciliśmy do tej pory. Oczywiście każdy z nas chciałby płacić mniejsze opłaty, ale jeśli one nie wystarczą na pokrycie kosztów, a istnieje uzasadniona obawa, że tak się stanie, to nie oszukujmy się, te stawki trzeba będzie podnieść, bo do tego zobowiązuje nas ustawa.


Istnieje także niewielka szansa, że pod presją opinii publicznej ustawa zostanie jeszcze zmieniona –poprawki zgłosił Senat. Póki co jednak obowiązują nas przepisy i opisane powyżej zmiany.

Nowy system w praktyce, często zadawane pytania.

Czy zmiany dotyczą też sklepów, firm, działalności gospodarczej, czy tylko mieszkańców? Do kiedy należy złożyć deklarację?

Dla danej nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, a także dla tej, gdzie nie zamieszkują mieszkańcy, ale powstają odpady komunalne (firma, instytucja, działka rekreacyjna itp) należy wypełnić i złożyć do 15 marca 2013r. deklarację, której wzór został przyjęty przez Radę Gminy. Zostanie ona Państwu Doręczona lub przesłana.


Od kiedy będzie działał nowy system? Co z dotychczasową umową na odbiór odpadów komunalnych?

Nowy system będzie działał od 01 lipca 2013r. Do tego czasu nic się nie zmienia. Należy jednak pamiętać o wypowiedzeniu na czas umowy, którą każdy indywidualnie ma zawartą z firmą odbierającą odpady komunalne od Państwa. W jakim terminie? –każdy musi to indywidualnie sprawdzić. Jeżeli termin wypowiedzenia wynosi 1 miesiąc, to umowę należy wypowiedzieć najpóźniej do 31 maja 2013r.


Ile wyniesie opłata za przekazywanie odpadów komunalnych?

Jeżeli mieszkaniec zobowiąże się do segregowania odpadów, to będzie uprawniony do korzystania z niższej stawki -8zł/miesięcznie/osobę. Np. jeśli na danej nieruchomości mieszkają 4 osoby, to opłata wyniesie 32 zł i tyle co miesiąc należy wnieść opłaty na konto Gminy, za przekazanie do utylizacji odpadów komunalnych z tej nieruchomości.

W jaki sposób naliczana będzie opłata od firm?

W przypadku firmy czy instytucji opłata naliczana będzie w zależności od wielkości pojemnika/ilości przekazywanych odpadów. Pojemniki są różnej wielkości, a dla nich odpowiednie stawki. Wszystkie będą podane w deklaracji. Dla przykładu oddanie do utylizacji pojemnika o pojemności 1100 litrów objęte jest stawką 73 zł, gdy przekazujący segreguje odpady i oddaje je do utylizacji w sposób selektywny.

Czy będziemy zobowiązani segregować odpady komunalne? Jeśli tak, to na ile rodzajów?

To będzie wybór każdego indywidualny. Oczywiście niższa stawka za przekazywanie do utylizacji odpadów posegregowanych ma być dodatkową do tego zachętą. Na ile rodzajów? To zostanie wkrótce rozstrzygnięte. Będzie to nie mniej niż 2 rodzaje odpadów, czyli 2 pojemniki i raczej nie więcej niż 4 (oddzielnie szkło, papier, plastik, pozostałe).

A co z ze zużytymi bateriami, AGD, starymi meblami?

Dla wielkogabarytowych odpadów (meble, AGD), opony, baterie i in. zostaną utworzone na terenie Gminy specjalne tzw. punkty selektywnej zbiórki, gdzie będzie można przywieźć samodzielnie i przekazać do zutylizowania nieodpłatnie te konkretnie rodzaje odpadów.

Jak często będą odbierane odpady komunalne od mieszkańców?

Z odpowiednią, ustaloną także w regulaminie częstotliwością tak, by odpady nie zalegały, ale jednocześnie, żeby nie generować niepotrzebnych „pustych przebiegów” pojazdów odbierających odpady i kosztów z tym związanych. Szczegółowo określi to odpowiedni regulamin.


Czy w zamian za tę opłatę będą odbierane także nieczystości płynne?

Odbieranie i utylizacja nieczystości płynnych (opróżnianie szamba, zbiorników z przydomowych oczyszczalni ścieków) nie jest objęta tym systemem, a zatem jest to wykonywane jak dotychczas, bez zmian.

Czy opłata jest kwota netto czy brutto, inaczej ujmując –czy zawiera VAT?

Opłata jest „zobowiązaniem podatkowym”, kwotą końcową „do zapłaty”, nie zawiera VAT. Czyli np. za 4 osoby, wg. stawki po 8zł należy zapłacić 32 zł miesięcznie.


Mamy nadzieję, że przedstawione informacje przybliżyły Państwu nowy system zagospodarowania odpadów komunalnych. Chcemy zwrócić Państwa uwagę na fakt, że jego zorganizowanie, sposób rozliczenia oraz wszystkie kluczowe elementy wpływające na wysokość kosztów, a co za tym idzie –wysokość stawki (opłaty), zostały nam narzucone przez ustawę, pozostawiając jedynie obowiązek zorganizowania i wdrożenia.

Piotr Woźniak
Awatar użytkownika
Redakcja
Site Admin
 
Posty: 11350
Rejestracja: śr gru 22, 2010 2:28 pm
Lokalizacja: Powiat piaseczyński

System zagospodarowania śmieci w gm. Tarczyn

Postautor: Redakcja » wt cze 25, 2013 7:29 pm

Więcej informacji oraz deklaracja w sprawie ustalenia wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi: http://www.bip.tarczyn.pl/public/?id=118060
Awatar użytkownika
Redakcja
Site Admin
 
Posty: 11350
Rejestracja: śr gru 22, 2010 2:28 pm
Lokalizacja: Powiat piaseczyński

Spotkanie ws. nowego systemu dotyczącego gospodarki odpadami

Postautor: Redakcja » wt cze 25, 2013 7:31 pm

Obrazek
Awatar użytkownika
Redakcja
Site Admin
 
Posty: 11350
Rejestracja: śr gru 22, 2010 2:28 pm
Lokalizacja: Powiat piaseczyński

Nowy system odbioru odpadów komunalnych - informacja

Postautor: Redakcja » śr cze 26, 2013 11:21 pm

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Redakcja
Site Admin
 
Posty: 11350
Rejestracja: śr gru 22, 2010 2:28 pm
Lokalizacja: Powiat piaseczyński


Wróć do Tarczyn: wydarzenia, informacje

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

cron