Pierwszy kwartał nowego systemu gospodarowania odpadami zmierza ku końcowi. Jakie problemy oraz trudności wiążą się z jego wprowadzeniem i funkcjonowaniem podsumowuje Wójt gminy Prażmów Grzegorz Pruszczyk.
Panie Wójcie, jak funkcjonuje nowy system gospodarowania odpadami w Gminie Prażmów po pierwszym kwartale?
Cały czas trwa stabilizacja nowego systemu gospodarowania odpadami, zarówno w zakresie odbioru śmieci, obsługi mieszkańców, współpracy z firmą ALMAX, jak i ewidencji informatycznej danych. Wszystkie te procesy wymagają ciągłej aktualizacji.
Jak wywiązuje się firma obsługująca teren gminy Prażmów?
Z całego systemu gospodarowania odpadami największe trudności sprawia jakość usług świadczonych przez firmę Almax. Najczęstszym problemem jest nie wystarczająca ilość worków zostawiana przy odbieraniu odpadów segregowanych oraz pomijanie posesji. Czasem jest to związane z brakiem odpowiedniego oznakowania budynków, jednak każde niewywiązanie się ze zobowiązań rozpatrujemy i gdy jest to uzasadnione nakładamy kary umowne. Noty obciążające wystawiliśmy już na kilkanaście tysięcy złotych.
Dyscyplinowanie firmy wywozowej przynosi skutek i obserwujemy poprawę w jakości świadczonych usług. Największą liczbę zgłoszeń z prośbą o interwencję otrzymaliśmy od mieszkańców w pierwszych tygodniach współpracy i w dniach odbioru odpadów wielkogabarytowych. Choć trzeba przyznać, że w tym drugim przypadku ilość starych tapczanów, meblościanek, foteli, zużytego sprzętu AGD i RTV, które zostały wystawione przed posesje, przypominała wielką gminną wyprowadzkę. Mieszkańcy w ciągu jednego dnia wystawili bardzo dużą ilość zużytego sprzętu, często przetrzymywanego w gospodarstwach przez długie lata.
Jak w nowym systemie odnaleźli się mieszkańcy?
Trzeba przyznać, że najmocniejszym elementem całego systemu są mieszkańcy. Szybko odnaleźli się w całej tej zmianie. Generalnie poprawnie segregują odpady i prawie wszyscy wywiązują się z opłat. Za pierwszy kwartał należność uregulowało 98% gospodarstw domowych.
Czy są jakieś wnioski na przyszłość wyciągnięte po tym pierwszym okresie?
Tak. Decyzja o zorganizowaniu przetargu na pół roku, była trafna. Dzięki doświadczeniom już zdobytym planujemy korekty systemu. Chcemy zwiększyć częstotliwość odbioru odpadów segregowanych z wariantu co miesiąc na odbiór co dwa tygodnie, co być może zachęci mieszkańców do segregacji. Powyższe zmiany zostaną uwzględnione przy kolejnym przetargu.
Nie ze wszystkimi zmianami chcemy czekać do nowego roku. Pewne korekty wprowadzimy już od kolejnego kwartału, tj. od października br. Postanowiliśmy zwiększyć ilość rejonów na które podzielona jest gmina, z dotychczasowych 5 do 10. Duże miejscowości takie jak £oś, Ustanów i Gabryelin będą traktowane jako osobne strefy tak, by w okresie jesienno-zimowym gdy dzień jest krótszy, a warunki atmosferyczne gorsze, móc sprawnie obsłużyć wszystkie gospodarstwa. Wiąże się to z modyfikacją harmonogramu odbierania odpadów, ale jednocześnie stwarza możliwości poprawy jakości usług.
Czy warto było wprowadzać tak dużą zmianę w gospodarce odpadami?
Mimo pojawiających się problemów uważam, że zmiany poszły w dobrym kierunku. Odpady są wywożone do zakładu utylizacji, a nie trafiają do lasów. Nowy system, pod kątem efektu ekologicznego, oceniam jako obiecujący. Mieszkańcy oddają duże ilości śmieci, ale dzięki temu jest ich mniej „w kominach”. Kwestią otwartą cały czas pozostaje „dotarcie się” wszystkich elementów systemu. Dziękuję bardzo mieszkańcom za współpracę i wyrozumiałość.
http://prazmow.pl/informacje-z-pierwsze ... i-kwartalu