: pt wrz 27, 2013 4:47 pm
Pod szumną nazwą „Projekt Obywatelski” kryją się zmiany statutowe i uchwałodawcze dające mieszkańcom większą możliwość decydowania o własnych lokalnych sprawach.
„Projekt Obywatelski” czyli zmiany statutowe i uchwałodawcze
Zwracamy się do Państwa z uprzejma prośbą o poprawę komunikacji z mieszkańcami gminy Lesznowola. W tym względzie pomocne będą zmiany w statucie gminy Lesznowola jak i odrębna uchwała regulująca proces konsultacji społecznych na terenie naszej gminy.
1. Po pierwsze zmiany w Statucie Gminy Lesznowola polegającej na szybszej i lepszej informacji dla mieszkańców o posiedzeniach Rady Gminy Lesznowola i merytorycznych komisji. Zmiany miałby dotyczyć art. 14 pkt. 1 i 4, a także art. 37 pkt. 2. Oto zaproponowane zmiany przez nas:
art. 14 ust. 1 w aktualnym brzmieniu:
Przewodniczący Rady zawiadamia pisemnie radnych o zwołaniu sesji na co najmniej 3 dni przed terminem posiedzenia.
art. 14 ust. 1 w nowym brzmieniu:
Przewodniczący Rady zawiadamia pisemnie radnych o zwołaniu sesji na co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia.
art. 14 ust. 4 w aktualnym brzmieniu:
Termin, miejsce oraz proponowany porządek obrad Przewodniczący Rady podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w Gminie.
art. 14 ust. 4 w nowym brzmieniu:
Termin, miejsce oraz proponowany porządek obrad Przewodniczący Rady podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej Urzędu Gminy Lesznowola www.lesznowola.pl, w biuletynie informacji publicznej gminy Lesznowola, poprzez system powiadamiania sms i na tablicach ogłoszeniowych.
art. 37 ust. 2 w aktualnym brzmieniu:
Przewodniczący Komisji z zastrzeżeniem § 11 ust. 3 zwołuje posiedzenia Komisji, zawiadamiając pisemnie członków Komisji co najmniej na 3 dni przed terminem planowanego posiedzenia.
art. 37 ust. 2 w nowym brzmieniu:
Przewodniczący Komisji z zastrzeżeniem § 11 ust. 3 zwołuje posiedzenia Komisji, zawiadamiając pisemnie członków Komisji co najmniej na 7 dni przed terminem planowanego posiedzenia. Zawiadomienie jest również publikowane w biuletynie informacji publicznej gminy Lesznowola.
2. Po drugie potrzebne jest wprowadzenie odrębnej uchwały dotyczącej konsultacji społecznych na terenie gminy Lesznowola. Dzisiaj brakuje rozmów na poziomie mieszkańcy – gmina. Wiele osób przez to pozostaje ze swoimi wątpliwościami i problemami. Takie spotkania powinni inicjować radni gminy. Jednak nie wszyscy są zwolennikami takich debat. Zawsze można powiedzieć, że przewodniczący rady gminy lub wójt może zainicjować debatę społeczną w danej tematyce. Możemy także za takie forum uznać konsultacje w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jednak to wszystko za mało. Nowoczesne społeczeństwa Europy Zachodniej budują swoją świadomość lokalną poprzez demokrację bezpośrednią. Obywatele dzisiaj chcą decydować o ważnych dla nich kwestiach jak strategia rozwoju gminy, wieloletni plan inwestycji, organizacja komunikacji gminnej, programy ochrony środowiska i plany gospodarki odpadami komunalnymi, program współpracy z organizacjami pozarządowymi, projekty aktów prawna miejscowego: miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, uchwały o zmianach podatkowych, strategia rozwoju problemów społecznych gminy czy danego sołectwa, wprowadzenie funduszu sołeckiego lub innych regulacji wspierających rozwój danej wsi. Te wszystkie zadania mogłyby być ujęte w nowej uchwale o konsultacjach społecznych na terenie gminy Lesznowola.
Aktualna uchwała w gminie Lesznowola zostawia wiele w kompetencjach wójt gminy. Coraz więcej samorządów w Polsce decyduje się na zmianę tego trend i oddania część decyzji po stronie mieszkańców. W Konstancinie-Jeziornej zdecydowano na wprowadzenie większych uprawnień dotyczących konsultacji społecznych po stronie mieszkańców. Wszystko przez to, że ważne decyzje podejmowane przez Miasto i Gminę Konstancin-Jeziorna nie były konsultowane z mieszkańcami. Tym samym powodowały sporo emocji po obywatelskiej stronie. W związku z tym zdecydowano o wprowadzeniu prawdziwej uchwały, który pozwala 50 mieszkańcom gminy na podjęcie konsultacji społecznych w interesującej ich tematyce. Takie samo prawo mają organizację pozarządowe, radni gminny w liczbie 5 członków tego gremium, rada osiedla w sprawach dotyczących wyłącznie danego osiedla, rada sołecka w sprawach dotyczących danego sołectwa czy Młodzieżowa Rada Gminy.
Oczywiście zawsze możemy powiedzieć, że problemów społecznych w naszej gminie jest mało. Jednak wystarczy tylko spojrzeć na rok 2013, aby zobaczyć, że w styczniu pojawiły się problemy komunikacyjne na linii lokalnej L-1 i L-3. Dzięki wspólnej inicjatywie z mieszkańcami został przedłożony projekt potrzebnej zmiany i udało się dodatkowo wprowadzić kurs linii L-1 na ulicę £ączności w £azach. Jednak w tej sprawie nie było konsultacji społecznych, tylko odbywała się wymiana dokumentów na linii mieszkańcy – Zarząd Transportu Miejskiego – Urząd Gminy Lesznowola. Kolejnym problemem był wybór metody pobierania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W tej sprawie zabrakło konsultacji i kompleksowego wyjaśnienia nowych regulacji mieszkańcom. Posiłkowanie się dokumentami opublikowanymi na tablicach ogłoszeniowych czy w internecie to za mało. Rzeczowa i mądra dyskusja pozwoliłaby mieszkańcom lepiej zrozumieć nowym system gospodarowania odpadami komunalnymi. Jednak tego zabrakło, co jest oczywistym dowodem na potrzebę wprowadzenia nowych uwarunkowań legislacyjnych. Kolejnym przykładem jest wyznaczenie nowego obwodu szkolnego dla Zespołu Szkół w £azach (cała Magdalenka i £azy). Nikt z mieszkańcami nie konsultował tych zmian. Podobnie było z nie wyraźnieniem zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego na rok 2014. Mieszkańcy przedłożyli do Urzędu Gminy Lesznowola projekt obywatelski z 112 podpisami. Nawet nie było w tym temacie odpowiedzi. To wszystko pokazuje jak bardzo jest potrzebna zmiana konsultacji społecznych w gminie Lesznowola. Czas na merytoryczną dyskusję z mieszkańcami o ich problemach!.
Pod wnioskiem podpisało się 40 mieszkańców gminy Lesznowola. Może liczba nie jest strasznie wysoka, ale decyzją Rady Miejskiej w Konstancinie Jeziornej już 50 mieszkańców ma prawo podjąć konsultacje społeczne w ważnej dla nich tematyce. Już wielokrotnie udowodniłem, że pod wnioskami o zmianę godzin pracy Poczty Polskiej, wprowadzenie dodatkowego autobusu dla dzieci, wyodrębnieniu funduszu sołeckiego, zastopowaniu podwyżki ścieków czy zmian dotyczących harmonogramu odbioru śmieci jest w stanie podpisać się kilkadziesiąt osób zainteresowanych sprawami lokalnymi. To pokazuje jak powyższe regulacje są potrzebne do wprowadzenia w Lesznowoli. Czy się uda to zrobić w obecnej kadencji?. Tego nie wiem, ale zawsze warto próbować, bo bez tego nie zmieni się nie tylko naszej gminy, ale także Polski.
Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Stowarzyszenie Dom Wszystkich Polska
„Projekt Obywatelski” czyli zmiany statutowe i uchwałodawcze
Zwracamy się do Państwa z uprzejma prośbą o poprawę komunikacji z mieszkańcami gminy Lesznowola. W tym względzie pomocne będą zmiany w statucie gminy Lesznowola jak i odrębna uchwała regulująca proces konsultacji społecznych na terenie naszej gminy.
1. Po pierwsze zmiany w Statucie Gminy Lesznowola polegającej na szybszej i lepszej informacji dla mieszkańców o posiedzeniach Rady Gminy Lesznowola i merytorycznych komisji. Zmiany miałby dotyczyć art. 14 pkt. 1 i 4, a także art. 37 pkt. 2. Oto zaproponowane zmiany przez nas:
art. 14 ust. 1 w aktualnym brzmieniu:
Przewodniczący Rady zawiadamia pisemnie radnych o zwołaniu sesji na co najmniej 3 dni przed terminem posiedzenia.
art. 14 ust. 1 w nowym brzmieniu:
Przewodniczący Rady zawiadamia pisemnie radnych o zwołaniu sesji na co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia.
art. 14 ust. 4 w aktualnym brzmieniu:
Termin, miejsce oraz proponowany porządek obrad Przewodniczący Rady podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w Gminie.
art. 14 ust. 4 w nowym brzmieniu:
Termin, miejsce oraz proponowany porządek obrad Przewodniczący Rady podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej Urzędu Gminy Lesznowola www.lesznowola.pl, w biuletynie informacji publicznej gminy Lesznowola, poprzez system powiadamiania sms i na tablicach ogłoszeniowych.
art. 37 ust. 2 w aktualnym brzmieniu:
Przewodniczący Komisji z zastrzeżeniem § 11 ust. 3 zwołuje posiedzenia Komisji, zawiadamiając pisemnie członków Komisji co najmniej na 3 dni przed terminem planowanego posiedzenia.
art. 37 ust. 2 w nowym brzmieniu:
Przewodniczący Komisji z zastrzeżeniem § 11 ust. 3 zwołuje posiedzenia Komisji, zawiadamiając pisemnie członków Komisji co najmniej na 7 dni przed terminem planowanego posiedzenia. Zawiadomienie jest również publikowane w biuletynie informacji publicznej gminy Lesznowola.
2. Po drugie potrzebne jest wprowadzenie odrębnej uchwały dotyczącej konsultacji społecznych na terenie gminy Lesznowola. Dzisiaj brakuje rozmów na poziomie mieszkańcy – gmina. Wiele osób przez to pozostaje ze swoimi wątpliwościami i problemami. Takie spotkania powinni inicjować radni gminy. Jednak nie wszyscy są zwolennikami takich debat. Zawsze można powiedzieć, że przewodniczący rady gminy lub wójt może zainicjować debatę społeczną w danej tematyce. Możemy także za takie forum uznać konsultacje w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jednak to wszystko za mało. Nowoczesne społeczeństwa Europy Zachodniej budują swoją świadomość lokalną poprzez demokrację bezpośrednią. Obywatele dzisiaj chcą decydować o ważnych dla nich kwestiach jak strategia rozwoju gminy, wieloletni plan inwestycji, organizacja komunikacji gminnej, programy ochrony środowiska i plany gospodarki odpadami komunalnymi, program współpracy z organizacjami pozarządowymi, projekty aktów prawna miejscowego: miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, uchwały o zmianach podatkowych, strategia rozwoju problemów społecznych gminy czy danego sołectwa, wprowadzenie funduszu sołeckiego lub innych regulacji wspierających rozwój danej wsi. Te wszystkie zadania mogłyby być ujęte w nowej uchwale o konsultacjach społecznych na terenie gminy Lesznowola.
Aktualna uchwała w gminie Lesznowola zostawia wiele w kompetencjach wójt gminy. Coraz więcej samorządów w Polsce decyduje się na zmianę tego trend i oddania część decyzji po stronie mieszkańców. W Konstancinie-Jeziornej zdecydowano na wprowadzenie większych uprawnień dotyczących konsultacji społecznych po stronie mieszkańców. Wszystko przez to, że ważne decyzje podejmowane przez Miasto i Gminę Konstancin-Jeziorna nie były konsultowane z mieszkańcami. Tym samym powodowały sporo emocji po obywatelskiej stronie. W związku z tym zdecydowano o wprowadzeniu prawdziwej uchwały, który pozwala 50 mieszkańcom gminy na podjęcie konsultacji społecznych w interesującej ich tematyce. Takie samo prawo mają organizację pozarządowe, radni gminny w liczbie 5 członków tego gremium, rada osiedla w sprawach dotyczących wyłącznie danego osiedla, rada sołecka w sprawach dotyczących danego sołectwa czy Młodzieżowa Rada Gminy.
Oczywiście zawsze możemy powiedzieć, że problemów społecznych w naszej gminie jest mało. Jednak wystarczy tylko spojrzeć na rok 2013, aby zobaczyć, że w styczniu pojawiły się problemy komunikacyjne na linii lokalnej L-1 i L-3. Dzięki wspólnej inicjatywie z mieszkańcami został przedłożony projekt potrzebnej zmiany i udało się dodatkowo wprowadzić kurs linii L-1 na ulicę £ączności w £azach. Jednak w tej sprawie nie było konsultacji społecznych, tylko odbywała się wymiana dokumentów na linii mieszkańcy – Zarząd Transportu Miejskiego – Urząd Gminy Lesznowola. Kolejnym problemem był wybór metody pobierania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W tej sprawie zabrakło konsultacji i kompleksowego wyjaśnienia nowych regulacji mieszkańcom. Posiłkowanie się dokumentami opublikowanymi na tablicach ogłoszeniowych czy w internecie to za mało. Rzeczowa i mądra dyskusja pozwoliłaby mieszkańcom lepiej zrozumieć nowym system gospodarowania odpadami komunalnymi. Jednak tego zabrakło, co jest oczywistym dowodem na potrzebę wprowadzenia nowych uwarunkowań legislacyjnych. Kolejnym przykładem jest wyznaczenie nowego obwodu szkolnego dla Zespołu Szkół w £azach (cała Magdalenka i £azy). Nikt z mieszkańcami nie konsultował tych zmian. Podobnie było z nie wyraźnieniem zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego na rok 2014. Mieszkańcy przedłożyli do Urzędu Gminy Lesznowola projekt obywatelski z 112 podpisami. Nawet nie było w tym temacie odpowiedzi. To wszystko pokazuje jak bardzo jest potrzebna zmiana konsultacji społecznych w gminie Lesznowola. Czas na merytoryczną dyskusję z mieszkańcami o ich problemach!.
Pod wnioskiem podpisało się 40 mieszkańców gminy Lesznowola. Może liczba nie jest strasznie wysoka, ale decyzją Rady Miejskiej w Konstancinie Jeziornej już 50 mieszkańców ma prawo podjąć konsultacje społeczne w ważnej dla nich tematyce. Już wielokrotnie udowodniłem, że pod wnioskami o zmianę godzin pracy Poczty Polskiej, wprowadzenie dodatkowego autobusu dla dzieci, wyodrębnieniu funduszu sołeckiego, zastopowaniu podwyżki ścieków czy zmian dotyczących harmonogramu odbioru śmieci jest w stanie podpisać się kilkadziesiąt osób zainteresowanych sprawami lokalnymi. To pokazuje jak powyższe regulacje są potrzebne do wprowadzenia w Lesznowoli. Czy się uda to zrobić w obecnej kadencji?. Tego nie wiem, ale zawsze warto próbować, bo bez tego nie zmieni się nie tylko naszej gminy, ale także Polski.
Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Stowarzyszenie Dom Wszystkich Polska