Re: Prawa mieszkańców do informacji publicznej
: pn wrz 14, 2015 10:43 pm
Budżet każdej gminy jest fundamentem na którym budujemy naszą przyszłość, ale także teraźniejszość. Niestety ostatnia nowelizacja uchwały budżetowej obnażyła kruche podstawy na których budowany jest budżet gminy Lesznowola. W dużej części opiera się on na zyskach z tytułu dzierżaw, bądź też sprzedaży gruntów. Do tego dochodzą pożyczki i emisje obligacji komunalnych. Taka polityka może zaprowadzić donikąd, co pokazała XII sesja Rady Gminy Lesznowola…
Na XII sesji Rady Gminy Lesznowola dokonano nowelizacji uchwały budżetowej na rok 2015 jak i Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2015-2024. Wszystko było spowodowane zmniejszeniem dochodów z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych o kwotę 26 500 000 zł z jednoczesnym zwiększeniem odpłatnego prawa nabycia własności oraz prawa wieczystego użytkowania nieruchomości o kwotę 16 000 000 zł. Dokonano również mniejszych i większych zmian budżetowych. Jednak warto zatrzymać się właśnie przy stracie środków finansowych z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych. Tegoroczny budżet, który został podjęty jeszcze w grudniu 2014 r. w dużej mierze opiera się na dochodach pochodzących właśnie ze sprzedaży gruntów jak i ich dzierżawy, a także najmu. Kwota pochodząca z tego tytułu jest zawrotna w tegorocznym budżecie – 41 578 051 zł. Warto dodać, że te dochody są jednoroczne i w przyszłorocznym budżecie trudno jest się spodziewać takich dochodów. Dlatego bardzo ważną częścią w dochodach budżetowych są dochody stałe, które pochodzą z podatków jak i subwencji budżetu państwa.
W tegorocznym budżecie sztywne dochody pochodzące z podatków wynoszą – 78 378 813 zł. W tym bardzo ważną część stanowi podatek dochodowy (PIT) - 50 416 813 zł. Najważniejszą częścią subwencji płynących z budżetu państwa są subwencje oświatowe wynoszące – 30 395 353 zł. Dodatkowo gmina otrzymuje dotacje celowe – 3 798 351 zł. Dochodzą jeszcze kwoty płynące z odpadów komunalnych – 5 040 000 zł, a także zezwoleń za sprzedaż alkoholu – 410 000 zł. Te wszystkie składowe stanowią sztywne dochody budżetu gminy Lesznowola, które możemy liczyć na ponad 118 000 000 zł. Reszta dochodów to dochody czasowe jak kredyty, emisje obligacji komunalnych czy też sprzedaż i najem majątku gminy. W tegorocznym budżecie wpływu z tego tytułu są bardzo duże, ale nie wykluczone, że w przyszłorocznym budżecie nie będziemy już dysponować takimi środkami. Zdajemy sobie bardzo dobrze sprawę z zamieszania jakie powstało choćby z komunalizacją terenów KPGO Mysiadło. Wszystko przez decyzję jaką podjął minister administracji i cyfryzacji, który cofnął decyzję o komunalizacji tych terenów. Nadal nie mamy wiedzy czy decyzja ministra się uprawomocniła. Nie zmienia to w żaden sposób faktu, że budowanie budżetu zawsze powinno odbywać się na tych stałych fundamentach, którymi właśnie są sztywne dochody.
Dlatego po pierwsze należy podjąć wszystkie działania zmierzające do zwiększenia środków płynących z podatków (PIT). Bardzo dobrze zdajemy sobie sprawę, że na terenie gminy Lesznowola są mieszkańcy, którzy zameldowani są choćby w Giżycku czy Jędrzejowie. Te osoby mimo, że mieszkają w naszej gminie i korzystają z naszej gminnej infrastruktury, to nadal oprowadzają podatki w swoim miejscu zameldowania. Rozwiązaniem tej sytuacji jest wprowadzenie Karty Mieszkańca Gminy Lesznowola, która uprawni mieszkańców płacących podatki na rzecz gminy do szeregu zniżek. Tego typu karty już się sprawdziły w Polsce. Niestety w Lesznowoli zwlekamy z jej wprowadzeniem, co jest bardzo dużym błędem !.
Kolejny etapem poprawiania finansów publicznych jest zmniejszenie wydatków i obciążeń budżetowych. Tutaj mamy dwa rozwiązania. Po pierwsze zmniejszenie obciążeń finansowych wynikających z wynagrodzeń dla pracowników. Niestety w ostatnich latach możemy zaobserwować lawinowe wzrosty wynagrodzeń. Jeszcze w 2010 roku nakłady na wynagrodzenia w urzędzie gminy wyniosły – 5 870 623 zł, a już w 2015 te nakłady wzrosły do kwoty 8 812 429 zł (wliczone zostały składki społeczne). Dodatkowo dochodzą wynagrodzenia dla pracowników Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych w Lesznowoli, które w 2010 roku wyniosły 945 100 zł, a już w 2015 roku nakłady te były wyższe 1 019 125 zł. Dodatkowo w 2015 roku doszły wydatki na wynagrodzenia w referacie gospodarki odpadów komunalnych wynoszące 804 005 zł. W tej sprawie pozostaje pytanie: Czy nie wielka gmina ma ponosić tak wielkie wydatki na wynagrodzenia pracownicze ?.
Drugim etapem poprawiania finansów publicznych jest zmniejszenie przyznawania umorzeń podatkowych. W 2012 roku dokonano umorzeń podatkowych w kwocie – 403 057, 19 zł. Wiadomo, że część umorzeń podatkowych jest rzeczywiście potrzebna, bo w ten sposób pomaga się osobom mniej zamożnym. Jednak ciężko jest tłumaczyć umorzenia podatkowe wobec takich firm: Salus Sp. z o.o. – 23 950 zł, GD II Polska Sp. z o.o. – 17 939 zł, GD Poland Development Sp. z o.o. – 78 569 zł, GD Poland Investments Sp. z o.o. – 71 872,25 zł, EACC Investments Sp. z o.o. – 68 000 zł. Co ciekawe te same firmy otrzymują również umorzenia w 2014: Salus Sp. z o.o. – 5 567 zł, GD Poland Investments Sp. z o.o. – 26 532 zł. Dochodzą nowe przedsiębiorstwa, które dostał olbrzymie umorzenia w 2014 roku: Platinum Sp. z o.o. – 37 280 zł, a także firma JARPER. Tej firmie warto przyjrzeć się bliżej. Jak wiemy aktualnie toczy się rozprawa administracyjna w sprawie przyznania tej firmie prawa do budowy instalacji do mechaniczo-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych, a tymczasem gmina Lesznowola w 2014 roku przyznała duże umorzenia temu przedsiębiorstwu jak i rodzinie Perzynów, ale po kolei: W 2014 roku firmie JARPER umorzono, aż 29 603 zł, Jarosławowi Perzynie prezesowi firmy JARPER umorzono 4 133 zł i temu samemu Jarosławowi Perzynie, a także Renacie Perzynie umorzono kolejne 25 146 zł !. Sytuacja jest kuriozalna, bo przecież rozprawa administracyjna w sprawie budowy nowej instalacji do mechaniczo-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych rozpoczęła się w listopadzie 2013 roku !. Ciekawą jaką decyzję w sprawie rozprawy administracyjnej podejmie gmina Lesznowola ?. Wiemy już jakie podjęto decyzję w sprawie umorzeń podatkowych dla tego przedsiębiorstwa !. W 2014 roku dokonano umorzeń podatkowych w kwocie 255 074,90 zł. Oczywiście mniej, niż w analogicznym roku 2012, jednak nadal kwota tych umorzeń jest zbyt wysoka!. Przedsiębiorstwa działające na terenie gminy Lesznowola nie powinny mieć żadnych umorzeń. Te powinne być tylko dostępne dla osób ubogich i będących w trudnej sytuacji finansowej.
W dłuższej perspektywie czasu nie da się budować budżetu gminy Lesznowola na czasowych dochodach pochodzących z dzierżawy i najmu majątku gminnego, a także zaciąganych zobowiązań finansowych. Nowych źródeł dochodów należy szukać w podatkach i w ograniczeniu aparatu administracyjnego. Tutaj nie tylko mówi o cięciach finansowych, ale także o dostosowaniu kadry, do realnych potrzeb gminy. Gmina nie jest urzędem pracy, tylko wspólnotą samorządową, która ma realizować własne zadania. W ostatnim półroczu przekonaliśmy się, że dalej zatrudniani są nowi urzędnicy, ku naszemu wielkiemu zdziwieniu są to nawet radni pochodzący z komitetu wójt Marii Jolanty Batyckiej-Wąsik jak radny Mirosław Wilusz czy też radny Marcin Kania. Dodatkowo tworzy się nowe jednostki podległe gminie Lesznowola jak Centrum Sportu, które generują kolejne wydatki dla budżetu gminy. Czy wreszcie dojdzie do przebudzenia i reorganizacji budżetu ?. Szczerze wątpię, a sytuacja finansowa jest coraz gorsza, bo gmina zaciąga kolejne zobowiązania finansowe…Na XII sesji Rady Gminy Lesznowola jednogłośnie przegłosowano emisję kolejnych obligacji komunalnych na kwotę 12 000 000 zł, które mają być spłacone do końca grudnia 2015 roku. Quo Vadis Lesznowolo ?, Quo Vadis…
Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Dziennikarz lokalnej gazety "Ale Numer"
Krajowe Porozumienie Mieszkańców
Na XII sesji Rady Gminy Lesznowola dokonano nowelizacji uchwały budżetowej na rok 2015 jak i Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2015-2024. Wszystko było spowodowane zmniejszeniem dochodów z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych o kwotę 26 500 000 zł z jednoczesnym zwiększeniem odpłatnego prawa nabycia własności oraz prawa wieczystego użytkowania nieruchomości o kwotę 16 000 000 zł. Dokonano również mniejszych i większych zmian budżetowych. Jednak warto zatrzymać się właśnie przy stracie środków finansowych z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych. Tegoroczny budżet, który został podjęty jeszcze w grudniu 2014 r. w dużej mierze opiera się na dochodach pochodzących właśnie ze sprzedaży gruntów jak i ich dzierżawy, a także najmu. Kwota pochodząca z tego tytułu jest zawrotna w tegorocznym budżecie – 41 578 051 zł. Warto dodać, że te dochody są jednoroczne i w przyszłorocznym budżecie trudno jest się spodziewać takich dochodów. Dlatego bardzo ważną częścią w dochodach budżetowych są dochody stałe, które pochodzą z podatków jak i subwencji budżetu państwa.
W tegorocznym budżecie sztywne dochody pochodzące z podatków wynoszą – 78 378 813 zł. W tym bardzo ważną część stanowi podatek dochodowy (PIT) - 50 416 813 zł. Najważniejszą częścią subwencji płynących z budżetu państwa są subwencje oświatowe wynoszące – 30 395 353 zł. Dodatkowo gmina otrzymuje dotacje celowe – 3 798 351 zł. Dochodzą jeszcze kwoty płynące z odpadów komunalnych – 5 040 000 zł, a także zezwoleń za sprzedaż alkoholu – 410 000 zł. Te wszystkie składowe stanowią sztywne dochody budżetu gminy Lesznowola, które możemy liczyć na ponad 118 000 000 zł. Reszta dochodów to dochody czasowe jak kredyty, emisje obligacji komunalnych czy też sprzedaż i najem majątku gminy. W tegorocznym budżecie wpływu z tego tytułu są bardzo duże, ale nie wykluczone, że w przyszłorocznym budżecie nie będziemy już dysponować takimi środkami. Zdajemy sobie bardzo dobrze sprawę z zamieszania jakie powstało choćby z komunalizacją terenów KPGO Mysiadło. Wszystko przez decyzję jaką podjął minister administracji i cyfryzacji, który cofnął decyzję o komunalizacji tych terenów. Nadal nie mamy wiedzy czy decyzja ministra się uprawomocniła. Nie zmienia to w żaden sposób faktu, że budowanie budżetu zawsze powinno odbywać się na tych stałych fundamentach, którymi właśnie są sztywne dochody.
Dlatego po pierwsze należy podjąć wszystkie działania zmierzające do zwiększenia środków płynących z podatków (PIT). Bardzo dobrze zdajemy sobie sprawę, że na terenie gminy Lesznowola są mieszkańcy, którzy zameldowani są choćby w Giżycku czy Jędrzejowie. Te osoby mimo, że mieszkają w naszej gminie i korzystają z naszej gminnej infrastruktury, to nadal oprowadzają podatki w swoim miejscu zameldowania. Rozwiązaniem tej sytuacji jest wprowadzenie Karty Mieszkańca Gminy Lesznowola, która uprawni mieszkańców płacących podatki na rzecz gminy do szeregu zniżek. Tego typu karty już się sprawdziły w Polsce. Niestety w Lesznowoli zwlekamy z jej wprowadzeniem, co jest bardzo dużym błędem !.
Kolejny etapem poprawiania finansów publicznych jest zmniejszenie wydatków i obciążeń budżetowych. Tutaj mamy dwa rozwiązania. Po pierwsze zmniejszenie obciążeń finansowych wynikających z wynagrodzeń dla pracowników. Niestety w ostatnich latach możemy zaobserwować lawinowe wzrosty wynagrodzeń. Jeszcze w 2010 roku nakłady na wynagrodzenia w urzędzie gminy wyniosły – 5 870 623 zł, a już w 2015 te nakłady wzrosły do kwoty 8 812 429 zł (wliczone zostały składki społeczne). Dodatkowo dochodzą wynagrodzenia dla pracowników Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych w Lesznowoli, które w 2010 roku wyniosły 945 100 zł, a już w 2015 roku nakłady te były wyższe 1 019 125 zł. Dodatkowo w 2015 roku doszły wydatki na wynagrodzenia w referacie gospodarki odpadów komunalnych wynoszące 804 005 zł. W tej sprawie pozostaje pytanie: Czy nie wielka gmina ma ponosić tak wielkie wydatki na wynagrodzenia pracownicze ?.
Drugim etapem poprawiania finansów publicznych jest zmniejszenie przyznawania umorzeń podatkowych. W 2012 roku dokonano umorzeń podatkowych w kwocie – 403 057, 19 zł. Wiadomo, że część umorzeń podatkowych jest rzeczywiście potrzebna, bo w ten sposób pomaga się osobom mniej zamożnym. Jednak ciężko jest tłumaczyć umorzenia podatkowe wobec takich firm: Salus Sp. z o.o. – 23 950 zł, GD II Polska Sp. z o.o. – 17 939 zł, GD Poland Development Sp. z o.o. – 78 569 zł, GD Poland Investments Sp. z o.o. – 71 872,25 zł, EACC Investments Sp. z o.o. – 68 000 zł. Co ciekawe te same firmy otrzymują również umorzenia w 2014: Salus Sp. z o.o. – 5 567 zł, GD Poland Investments Sp. z o.o. – 26 532 zł. Dochodzą nowe przedsiębiorstwa, które dostał olbrzymie umorzenia w 2014 roku: Platinum Sp. z o.o. – 37 280 zł, a także firma JARPER. Tej firmie warto przyjrzeć się bliżej. Jak wiemy aktualnie toczy się rozprawa administracyjna w sprawie przyznania tej firmie prawa do budowy instalacji do mechaniczo-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych, a tymczasem gmina Lesznowola w 2014 roku przyznała duże umorzenia temu przedsiębiorstwu jak i rodzinie Perzynów, ale po kolei: W 2014 roku firmie JARPER umorzono, aż 29 603 zł, Jarosławowi Perzynie prezesowi firmy JARPER umorzono 4 133 zł i temu samemu Jarosławowi Perzynie, a także Renacie Perzynie umorzono kolejne 25 146 zł !. Sytuacja jest kuriozalna, bo przecież rozprawa administracyjna w sprawie budowy nowej instalacji do mechaniczo-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych rozpoczęła się w listopadzie 2013 roku !. Ciekawą jaką decyzję w sprawie rozprawy administracyjnej podejmie gmina Lesznowola ?. Wiemy już jakie podjęto decyzję w sprawie umorzeń podatkowych dla tego przedsiębiorstwa !. W 2014 roku dokonano umorzeń podatkowych w kwocie 255 074,90 zł. Oczywiście mniej, niż w analogicznym roku 2012, jednak nadal kwota tych umorzeń jest zbyt wysoka!. Przedsiębiorstwa działające na terenie gminy Lesznowola nie powinny mieć żadnych umorzeń. Te powinne być tylko dostępne dla osób ubogich i będących w trudnej sytuacji finansowej.
W dłuższej perspektywie czasu nie da się budować budżetu gminy Lesznowola na czasowych dochodach pochodzących z dzierżawy i najmu majątku gminnego, a także zaciąganych zobowiązań finansowych. Nowych źródeł dochodów należy szukać w podatkach i w ograniczeniu aparatu administracyjnego. Tutaj nie tylko mówi o cięciach finansowych, ale także o dostosowaniu kadry, do realnych potrzeb gminy. Gmina nie jest urzędem pracy, tylko wspólnotą samorządową, która ma realizować własne zadania. W ostatnim półroczu przekonaliśmy się, że dalej zatrudniani są nowi urzędnicy, ku naszemu wielkiemu zdziwieniu są to nawet radni pochodzący z komitetu wójt Marii Jolanty Batyckiej-Wąsik jak radny Mirosław Wilusz czy też radny Marcin Kania. Dodatkowo tworzy się nowe jednostki podległe gminie Lesznowola jak Centrum Sportu, które generują kolejne wydatki dla budżetu gminy. Czy wreszcie dojdzie do przebudzenia i reorganizacji budżetu ?. Szczerze wątpię, a sytuacja finansowa jest coraz gorsza, bo gmina zaciąga kolejne zobowiązania finansowe…Na XII sesji Rady Gminy Lesznowola jednogłośnie przegłosowano emisję kolejnych obligacji komunalnych na kwotę 12 000 000 zł, które mają być spłacone do końca grudnia 2015 roku. Quo Vadis Lesznowolo ?, Quo Vadis…
Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Dziennikarz lokalnej gazety "Ale Numer"
Krajowe Porozumienie Mieszkańców