Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Pisz tutaj o nurtujących problemach mieszkańców gminy Lesznowola, ich pomysłach oraz propozycjach rozwiązania.

Moderator: GTW

Re: Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Postautor: Kamil M » pn sty 12, 2015 9:01 pm

Nasza publikacja z dnia 16 grudnia 2014 r. odnośnie zmian jakie mają być wprowadzone z dniem 1 lutego 2015 r. spowodowała wydrukowanie nowej ulotki informacyjnej dla mieszkańców Lesznowoli. Cieszy fakt zmian jakie zrobiono względem pierwszej ulotki, ale pozostaje pytanie : Kto poniesie konsekwencje związane z nadrukiem nowej ulotki ?. Nowe ulotki to dalsze koszty finansowe i to zapewne płynące z naszych podatków…Mniejsza o większość czas na prezentację nowej ulotki, a w kontrze zaprezentuje stare zapisy.

Nowa ulotka dotycząca zmian w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie gminy Lesznowola z dniem 1 lutego 2015 r. pt. „Jak przygotować odpady komunalne do odbioru :

„Odpady komunalne należy przygotowywać do odbioru we właściwie przygotowanych pojemnikach (pojemniki kolorowe lub opisane) i odpowiednich workach (worki kolorowe o pojemności od 60 do 120 litrów oraz wadze do 30 kg zgodnie z przepisami BHP).

Pojemniki powinny być w następujących kolorach: czarnym na odpady zmieszane, czerwonym na opakowania papierowe, plastikowe, metalowe, wielomateriałowe i zużytą odzież oraz w zielonym na opakowania szklane. Jeśli pojemniki są innych kolorach należy je oznaczyć poprzez naklejenie informacji o zawartości. Odpowiednie naklejki można otrzymać w Urzędzie Gminy Lesznowola: Lesznowola ul. GRN 60 lub Łazy ul. Przyszłości 8. Przy zakupach nowych pojemników prosimy zapytać sprzedawcę, czy pojemnik spełnia wymagania PN lub posiada deklarację zgodności wystawioną przez producenta. Pojemniki muszą być dostosowane do grzebienowych mechanizmów załadowczych. Powinny być wykonane z odpowiedniego tworzywa, aby nie pękały przy zmianach temperatur oraz podczas załadunku. Firmy od których odbieramy odpady komunalne prosimy o oznaczenie pojemnika nazwą przedsiębiorstwa. Właściciela pojemnika odpowiada za jego stan sanitarny i techniczny.

Worki powinny być o pojemności od 60 do 120 litrów oraz o wadze do 30 kg zgodnie z przepisami BHP oraz w następujących kolorach : czarnym na odpady mieszane, czerwonym na opakowania papierowe, plastikowe, metalowe, wielomateriałowe i zużytą odzież oraz w zielonym na opakowania szklane.Kolorowe worki dostępne są w sklepach na terenie gminy.

Mieszkańcy sami wyposażają swoje nieruchomości w pojemniki i worki.

Nieprawidłowe przygotowanie odpadów komunalnych może powodować problemy z ich odbiorem”.

W tym nowym opisie widać dużą zmianę względem poprzedniej ulotki. Zniknęły dziwaczne zapisy i formy typu : normy PN-EN 840-1:2013-05 i być wykonane z tworzywa PE-HD (polietylen o dużej gęstości). Ulotka stała się jakby bardziej przyjazna i przejrzysta. Co nie zmienia faktu, że są nadal tutaj dziwne zapisy. Dziwi mnie pojemność worka na śmieci. Przecież ja jako właściciel nieruchomości mogę zakupić worek na odpady o wielkości 35 l. Taki z resztą mam teraz dokładnie w przypadku opakowań szklanych. Pije umiarkowanie w ciągu całego miesiąca i worek o pojemności 35 l jest dla mnie wystarczający. Dodam, że kolorystyka jest zachowana, bo worek jest koloru zielonego. W myśl nowych przepisów, które zaczną obowiązywać od 1 lutego 2015 r. taki worek jest nie dopuszczalny, bo pojemność ma być od 60 do 120 l. Ciekawa jest również kwestia pojemników, bo co z tego, że mój pojemnik jest dostosowany do mocowań ciężarówki. Jak ilość worków dotyczących odpadów zbieranych w sposób selektywnych u mnie wynosi średnio od 2 do 3 worków. Tyle po prostu nie mieści się do pojemnika na śmieci. Dokładnie dzisiaj miałem taką sytuację. Wystawiłem trzy worki czerwone z odpadami papierowymi, plastikowymi itd. Niestety bardzo długa przerwa w odbiorze odpadów posegregowanych w zabudowie jednorodzinnej spowodowało, że miałem tyle odpadów. Tyle worków wielkości 120 l nie mieści się do pojemnika na śmieci. Stąd w pojemniku znajdował się, jeden worek, drugi leżał w poprzek, a trzeci był na górze. Także pisanie o tym, że pojemniki na śmieci ma spełniać normy pozwalające na podniesienie odpadów i włożenie ich bezpośrednio do ciężarówki mija się z rzeczywistością.

Cieszę się, że ulotka została zmieniona. Jednak nie wiele to zmienia odnośnie obowiązków jakie będą spoczywać na właścicielach nieruchomości z dniem 1 lutego 2015 r. Nie wielu mieszkańców nadal wie o tych zmianach, co niestety wpłynie na wiele problemów związanych z prawidłowym oznakowaniem pojemników czy też worków na śmieci. Szkoda, że gmina w tej sprawie nie przeprowadziła żadnych konsultacji społecznych z mieszkańcami. Mamy przecież Rady Sołeckie i to nasi Sołtysi, Radni, a także referat gospodarki odpadami komunalnymi winien nas poinformować o wszystkich zmianach w systemie i gospodarce śmieciowej. Niestety tego nie zrobiono, a zegar tyka i do nowych przepisów według noworocznego kalendarza zostało 19 dni…

Stara ulotka dotycząca zmian w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie gminy Lesznowola z dniem 1 lutego 2015 r. pt. „Jak przygotować odpady komunalne do odbioru :

”- Odpady komunalne należy przygotowywać do odbioru we właściwie oznakowanych pojemnikach i odpowiednich workach. Worki powinny być w odpowiednich kolorach i o odpowiedniej pojemności od 60 do 120 litrów oraz wadze do 30 kg zgodnie z przepisami BHP.
- Mieszkańcy sami wyposażają się w pojemniki i worki.
- Worki w innych kolorach będą odbierane do 31 stycznia 2015 r. pod warunkiem ich prawidłowego oznakowania (proszę przeczytać następną stronę jakie kolory pojemników i jak segregować).
- Po 31 stycznia 2015 r. odpady komunalne będą odbierane we właściwych workach pod względem koloru, wagi do 30 kg i pojemności od 60 do 120 litrów (proszę przeczytać następną stronę jakie kolory pojemników i jak segregować).
- Kolorowe worki dostępne są w sklepach na terenie gminy (lista sklepów na następnej stronie).
- Pojemniki winne spełniać wymagania normy PN-EN 840-1:2013-05 i być wykonane z tworzywa PE-HD (polietylen o dużej gęstości); muszą być wyposażone w szczelną klapę zamykającą, układ jezdny z minimum dwoma kołami o średnicy 200mm, dostosowane do grzebieniowego systemu załadowczego uchwyty pojemników muszą być dostosowane do automatycznego załadunku oraz posiadać atest higieniczny PZH (Państwowego Zakładu Higieny), znak jakości, znak zgodności z powołaną normą oraz CE; za uszkodzenia pojemników nie spełniających wyżej wymienionych norm odpowiada właściciel.
- Pojemniki muszą być odpowiednio oznaczone, poprzez odpowiedni kolor pojemnika lub naklejkę na pojemniku, dodatkowo w przypadku firm – nazwę firmy (proszę przeczytać następną stronę jakie kolory pojemników i jak segregować).
- Do obowiązków mieszkańca i firmy od której odbierane są odpady należy utrzymanie pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym i technicznym.
- Nieprawidłowe przygotowanie odpadów będzie powodować problemy z ich odbiorem gdy jest niewłaściwa segregacja, nieodpowiednie kolory worków, nieoznakowane pojemniki.
- Worki powinny być na tyle wytrzymałe, aby nie uległy uszkodzeniu w czasie załadunku do śmieciarki.

Jak segregować odpady :

Pojemnik lub worek na szkło (od 60 do 120 litrów) – koloru zielonego – wrzucamy opakowania szklane, butelki, słoiki pozbawione metalowych lub plastikowych nakrętek i kapsli.

Pojemnik lub worek na szkło (od 60 do 120 litrów) – koloru czerwonego – papier, plastik, metal, wielomateriałowe i zużytą odzież. Wrzucamy : papier, karton, tekturę, opakowania wielomateriałowe (np. opakowania po mleku, soku), wszystkie tworzywa sztuczne butelki po napojach typu PET, puste butelki plastikowe po kosmetykach, środkach czystości, plastikowe opakowania po żywności (np. po jogurtach, kefirach, serkach), folia i torebki z tworzyw sztucznych, złom żelazny, złom metali kolorowych (np. puszki po napojach i konserwach), zużytą odzież.

Pojemnik lub worek na szkło (od 60 do 120 litrów) – koloru czarnego – Wrzucamy : resztki pożywienia, odpadki kuchenne, porcelanę, talerze, styropian z opakowań, gumę, wystudzony popiół węglowy, artykuły higieniczne (np. pampersy, waciki, patyczki higieniczne, watę), potłuczone szyby, zabrudzony tłusty papier i inne opakowania olejami spożywczymi.

Pojemnik lub worek na szkło (od 60 do 120 litrów) – koloru brązowego – W trosce o prawidłowy ich odbiór opady zielone zawsze powinny być wystawione przed nieruchomością. Wrzucamy : ulegające biodegradacji odpady powstające w wyniku uprawiania i pielęgnacji terenów zieleni odpady pochodzenia roślinnego z ogrodów, zieleńców, targowisk czy cmentarzy. W szczególności są to trawa, chwasty, liście, zwiędłe kwiaty oraz drobne gałązki drzew i krzewów”.

Obrazek
Pojemniki przygotowane do nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie gminy Lesznowola. Niestety naklejki nie są najlepsze, bo klei dobrze je trzyma, ale oznakowanie jest widoczne.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Krajowe Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Postautor: Kamil M » pn lut 02, 2015 8:44 pm

Nowa Rada Gminy Lesznowola wreszcie zdała sobie sprawę z konieczności nowelizacji statutu gminy Lesznowola. Warto przypomnieć, że ten najważniejszy akt prawa miejscowego nie był zmieniany od 2003 roku. Od tego czasu wiele zmieniło się w prawodawstwie polskim jak i w samym kraju. Wielu mieszkańców zdało sobie sprawę z możliwości obywatelskich jakimi dysponuje. Dlatego w wielu miejscach w Polsce zaczęły powstawać lokalne organizacje tzw. ruchy obywatelskie, które chciały mieć coraz większy wpływ na swoje władze lokalne. Stąd zaczęły domagać się nowelizacji najważniejszych aktów prawnych czy też sposobu przeprowadzania konsultacji społecznych. W naszej rodzimej Lesznowoli tuż po wyborach samorządowych powstał Obywatelski Think Thank, który za cel postawił sobie zmianę trybu przeprowadzania konsultacji społecznych dotyczących różnego rodzaju projektów oraz szerszego dyskutowania nad nimi. Pierwszą kwestią jaką zajął się Obywatelski Think Thank Lesznowola był projekt statutu gminy Lesznowola. W tym celu stworzono obywatelski projekt statutu gminy, który nadal jest w fazie projektowania. W między czasie odbywały się konsultacje społeczne w których uczestniczyli radni gminy Lesznowola, a także inni działacze lokalni. Po wyborach sprawa statutu stała się na wielu forach tematem numer jeden!. To też pokazuje jak bardzo duży wpływ mają obywatele w swojej małych ojczyznach na władze lokalne, ale także różnego rodzaju środowiska lokalne. Sprawa również stała się priorytetowa dla gminy Lesznowola. Już po wyborach lokalnych odbyły się dwa spotkania Komisji Statutowej, która pracuje nad nowelizacją statutu gminy Lesznowola. W dniu 2 lutego 2015 roku odbyło się już drugie spotkanie komisji na której byli obecni radni wchodzący w jej skład, ale także strona społeczna skupiona wokół obywatelskiego projektu statutu gminy.

Już na samym początku Komisji Statutowej jej przewodniczący radny Łukasz Grochala podkreślał, że chce, aby nowy statutu gminy Lesznowola był zgodny z duchem czasu. Rzeczywiście wsłuchując się dalej w dyskusję prowadzoną na obradach można było odnieść wrażenie, że propozycje jakie padły zmieniają nasz najważniejszy akt prawny w kierunku obywatelskim. Także widać tutaj próbę zachowania obecnych trendów panujących w Polsce. Dla naszej społeczności lokalnej najważniejsze będą kwestie konsultacji społecznych. W tym celu na pewno trzeba będzie podjąć odrębną uchwałę, która dokładnie podejmie tą tematykę. Najważniejsze kwestią będą zasady i tryb przeprowadzania takich konsultacji. Radna Janina Tomera zauważyła, że jest to bardzo ważna sprawa, nowa. Rzeczywiście w wielu gminach i miastach w Polsce podejmuje się uchwały dotyczące trybu przeprowadzania konsultacji społecznych ze środowiskiem lokalnym. Dzięki tym regulacją jest zdecydowanie łatwiej poruszyć ważne tematy dotyczące naszej społeczności lokalnej. W naszym powiecie piaseczyńskim na taki ruch zdecydowała się gmina Konstancin-Jeziorna.

Po stronie nowych zapisów w statucie gminy ma pojawić się miejsce dla Młodzieżowej Rady Gminy. Pieczę w myśl propozycji jakie padły na komisji statutowej miałaby sprawować właśnie rzeczona komisja. Młodzież otrzymała by szansę na realizację ich działań lokalnych przy pomoc Rady Gminy Lesznowola. Nie wykluczone, że z grona radnych były delegowany jeden jej przedstawiciel, który były w stałej komunikacji z Młodzieżową Radą Gminy Lesznowola.

Wiele emocji wywołały zapisy dotyczące zwoływania sesji Rady Gminy Lesznowola i trybu powiadamiania radnych. Nadal jest propozycja pozostawienia zapisów dotyczących 3-dniowego wyprzedzenia posiedzenia Rady Gminy Lesznowola. Zupełnie innego zdania była radna Anna Niezabitowska, która jak sama podkreślała od dawna postuluje co najmniej 5-dniowy termin poprzedzający sesję Rady Gminy Lesznowola. Bardzo duże zmiany, co do trybu powiadamiania szykują się dla mieszkańców. Aktualnie mamy takie zapisy dotyczące powiadamiania mieszkańców gminy Lesznowola o sesjach naszej rady : § 14 pkt. 4 statutu gminy Lesznowola - Termin, miejsce oraz proponowany porządek obrad Przewodniczący Rady podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w Gminie. Najczęściej kończyło się to tym, że gmina informację o sesjach publikowała w biuletynie informacji publicznej gminy Lesznowola i na tablicach sołeckich na terenie gminy. Teraz te zapisy mają zostać wreszcie rozszerzone. Na komisji statutowej zaproponowano dopisanie dokładnych sposobów powiadamiania mieszkańców. Miałby pozostać aktualny zapis pkt.4, ale poszerzony o nawias w którym dookreślono by wszystkie możliwości komunikacji i tak : na stronie www gminy Lesznowola, na tablicach sołeckich, w biuletynie informacji publicznej gminy Lesznowola i poprzez system sms jaki funkcjonuje na terenie naszej gminy. Dodatkowo padła propozycja, aby była możliwość powiadamiania mieszkańców na głównej stronie gminy o terminie prac merytorycznych komisji gminy Lesznowola. Byłby to bardzo duży postęp względem obecnego trybu powiadamiania mieszkańców. Aktualnie nie wszyscy sołtysi wywieszają informację na tablicach o sesjach i tak nie wiele osób ostatecznie pojawia się na posiedzeniach Rady Gminy Lesznowola. Nowy tryb jakby został wprowadzono może zachęcić obywateli do większej aktywności, ale warto jeszcze rozważyć w tym miejscu czas powiadamiania. Pozostawienie zapisy dotyczących 3 dni nie zachęci wielu mieszkańców na przyjście na sesję Rady Gminy Lesznowola. Powód jest prozaiczny praca zawodowa.

Dość spore zmiany szykowane są dla samych radnych. Dobrze pamiętamy z poprzedniej kadencji gminy Lesznowola, że jedna radna nie była obecna przez blisko 1,5 roku na żadnej sesji Rady Gminy czy też nie uczestniczyła w pracach komisji. Dlatego postanowiono wprowadzić kary dla radnych, którzy nie będą w stanie w ciągu 7 dni po odbyciu się komisji czy też sesji usprawiedliwić swojej nieobecności. Takim radnym powinno potrącać się 10% od ich diety. Takie zapisy są jak najbardziej słuszne. Nie wszyscy radni rzetelnie pracują na rzecz naszego samorządu. Przykładów takich mamy, aż nadto choćby z poprzedniej kadencji naszej gminy.

Bardzo ciekawym punktem postulowanym w nowym statucie gminy Lesznowola będzie możliwość uchwałodawcza dla mieszkańców gminy Lesznowola posiadających stałe prawa wyborcze. Niestety po stronie propozycji padła procentowa suma mieszkańców jaka posiadała by prawa uchwałodawcze i możliwość składania projektów uchwał. Postulowane 5% wszystkich mieszkańców posiadające stałe prawa wyborcze jest zbyt wysoka. Zakładając, że w Lesznowoli mamy blisko 20 tysięcy mieszkańców, to moc uchwałodawczą posiadałby dopiero projekt uchwały podpisany przez 1000 mieszkańców. Takie postawienie sprawy to właściwie wprowadzenie martwego przepisu w życie. Zwracała na to uwagę radna Katarzyna Przemyska, która zapytała : Czy zależy nam na tym, aby mieszkańcy mieli prawo uchwałodawcze ?. Z kolei radna Anna Niezabitowska postulowała, aby takie prawo miało 5% mieszkańców każdego sołectwa. Ten projekt wydaje się bardzo ciekawy, bo mamy bardzo zróżnicowane sołectwa i nawet w nich nie musi być zgodności wszystkich mieszkańców. W przypadku sołectwa Łazy I, gdzie mieszkańców jest 1680, to procentowo 5% ogółu tej miejscowości wyniosłoby 84 osoby. Wcale nie jest to mało i właśnie wydaje się, że optymalną ilością dotyczącą możliwości uchwałodawczych powinno być 100 mieszkańców. Oczywiście wydaje się to mało, ale trzeba pamiętać, że projekt uchwały obywatelskiej i tak musi trafić na merytoryczne komisje gminy Lesznowola, a dalej na sesję Rady Gminy Lesznowola. Nadal to radni będą mieli głos decydujący w sprawie podejmowania uchwał i nic w tej mierze nie może być zmienione, bo tak stanowi ustawa o samorządzie gminnym. Dlatego obawy części radnych obecnych na komisji statutowej były bezpodstawne.

Na posiedzeniu komisji statutowej zaproponowano również, aby właśnie rzeczona komisja została dopisana do statutu gminy Lesznowola jako stała. Obecnie komisja działa na zlecenie Rady Gminy. W myśl propozycji nowego statutu gminy Lesznowola stały komisjami byłyby : Komisja Rewizyjna, Komisja Statutowa, Komisja Polityki Gospodarczej, Komisja Polityki Społecznej, Komisja Polityki Przestrzennej Rolnej i Urbanistyki. Do zadań komisji statutowej należałoby : współpraca z Młodzieżową Rady Gminy Lesznowola, organizowanie zmian statutu gminy Lesznowola, statutu jednostek pomocniczych poza Gminnym Ośrodkiem Kultury, czuwanie nad przestrzeganiem statutu gminy, uaktualnianie statutu sołectw, bieżące monitorowanie prawa mającego wpływ na powyższe kwestie.

Radni od dawna postulowani, że powinni mieć do swojej dyspozycji miejsca do pełnienia dyżurów radnych dla mieszkańców. Takie zapisy również powinny znaleźć się w nowym statucie gminy Lesznowola. Przecież wiadomo, że łatwiej jest się spotkać z mieszkańcami na terenie miejscowości gdzie ma się mandat radnego, niż np. w budynku głównym gminy Lesznowola.

Dla mieszkańców również ważne zmiany szykują się w kwestii dostępności dokumentów rady i poszczególnych komisji. Mieszkańcy w myśl nowego statutu gminy mogliby sporządzać odpisy, notatki, kserokopię (zdjęcia) dokumentów. Jest to znaczny postęp, bo sam przekonałem się na własnej skórze jak źle działają obecne regulacje prawne. Dobrze wiemy, że projekt budżetu gminy Lesznowola na rok 2015 był dostępny tylko do wglądu w biurze rady. Sam siedziałem na korytarzu czytając i wertując budżet gminy. Miejmy nadzieję, że takie praktyki odejdą w zapomnienie.

Nie wykluczone, że również zostanie wprowadzona możliwość zapisu audiowizualnego sesji Rady Gminy Lesznowola. Jednak ta kwestia wymaga oczywiście dopracowania, bo nie wiadomo czy miałby to być zapis na żywo czy też w formie dostępnych klipów na stronie gminy Lesznowola. Archiwizacja nagrań byłaby dostępna przez okres całej kadencji samorządu.

Wiele zmian zaproponowanych podczas prac komisji statutowej przy projekcie zmian statutu gminy Lesznowola wychodzi na przeciw postulatom społecznym. Widać wiele pracy jaką wykonali radni jak i tzw. ruchy obywatelskie. Tuż po wyborach temat statutu gminy Lesznowola nie schodził z wielu platform poświęconych naszej gminie. Nawet powstały prześmieszne tekst pt. "Latający Cyrk Konsultacyjny". Po dzisiejszej komisji statutowej widać, że te konsultacje nie były żadnym cyrkiem. Obywatelski ruch jaki zapoczątkowali Jacek Barcikowski i Wojciech Sawicki dzisiaj znalazł swoje odzwierciedlenie w konkretnych propozycjach nad którymi pracowali członkowie komisji statutowej. Mam ogromną nadzieję, że wiele tych zmian znajdzie swoje miejsce w nowym statucie gminy Lesznowola. Potwierdzeniem tej dobrej woli była obecność wielu radnych podczas konsultacji społecznych jakie organizował Obywatelski Think Thank Lesznowola. Dzisiaj widać, że czas konsultacyjny nie był stracony. Choć zapewne powstaną dwa projekty ten gminny i ten obywatelski. Jednak widzę pewne zbieżności tych projektów, co tylko mnie osobiście cieszy.

Dla mnie najważniejsze kwestie do poprawy to czas zawiadamiania o sesjach powinien być co najmniej 7-dniowy. Dodatkowo chciałby zmiany dotyczących ilości mieszkańców mających moc uchwałodawczą. Tutaj postulowałby zapisy dotyczące grupy 100 lub 200 mieszkańców. Chciałbym na samym końcu podziękować przewodniczącemu komisji statutowej za prowadzenie obrad i wysłuchanie przedstawicieli tzw. ruchów obywatelski obecnych podczas prac komisji statutowej. Miejmy nadzieję, że o dalszych terminach prac komisji statutowej będzie informowani już w sposób zwyczajowy przyjęty w gminie, bo tym razem takiej informacji zabrakło.

Obrazek
Prace nad zmianami w statucie gminy Lesznowola są coraz bardziej zaawansowane. Zobaczymy kiedy poznamy ostateczny projekt nowego statutu gminy Lesznowola.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Krajowe Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Postautor: Kamil M » pn lut 09, 2015 12:19 pm

Mieszkańcy Kolonii Warszawskiej nie chcą rozbudowy firmy JARPER o instalację do biologicznego przekształcania odpadów. Dlatego powołali Stowarzyszenie PRO EKO Kolonia Warszawska, które ma właśnie pomóc w walce przeciwko budowie kompostownika na terenie zakładu firmy JARPERA. Dodatkowo stowarzyszenie ma integrować lokalne społeczeństwo.

Spotkanie mieszkańców odbyło się w Mrokowie i było już kolejnym z rzędu. Na samym początku przedstawiono dokładnie sytuację w jakiej znaleźli się mieszkańcy Kolonii Warszawskiej. Trzeba przyznać, że nie jest ona najlepsza. Zdaniem zebranych gmina Lesznowola stale się rozwija, ale na terenie ich miejscowości tego nie widać. Dlatego powołano stowarzyszenie, które także będzie przyglądać się działaniom gminy Lesznowola. Mieszkańcom zależy na tym, aby Kolonia Warszawska stała się miejscowością willową i sielską. Taką w, której chce się żyć w spokoju bez zbędnego zgiełku. Niestety obecne uwarunkowania i właściwie wciskanie zabudowy uciążliwej typu : hale magazynowe czy też rozbudowa firmy JARPER powoduje, że mieszkańcy zaczęli protestować, bo poczuli się pomijani w procesie tworzenia miejscowego prawa. Sami zauważali na spotkaniu, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest stale nowelizowany, głównie w kierunku podmiotów gospodarczych. Mieszkańcy zdają sobie sprawę, że gmina Lesznowola chce zarabiać i zwiększać swój majątek. Jednak uważają, że w tym procesie należy pamiętać o mieszkańcach, którzy tutaj są od lat.

Jednym z ważniejszych punktów działalności stowarzyszenia PRO EKO Kolonia Warszawska będzie działanie na rzecz ekologii i środowiska lokalnego. Aktualnie mieszkańcy skupieni wokół stowarzyszenia zaczęli protestować przeciwko rozbudowie firmy JARPER o instalację do biologicznego przekształcania odpadów czyli tzw. kompostownik. W tej sprawie mieszkańcy Kolonii Warszawskiej wystosowali już cztery pisma do różnych instytucji takich jak : Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Warszawie, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie czy też do Wójta Gminy Lesznowola. Mieszkańcy nie wykluczają również kolejnych działań przeciwko uciążliwej instalacji w ich najbliższej okolicy. Warto dodać, że zabudowa jednorodzinna w miejscowości Kolonia Warszawska znajduje się tuż przy firmie JARPER. Stąd rozbudowa przedsiębiorstwa o kompostownik wpłynie na pogorszenie się warunków mieszkaniowych. Już teraz mieszkańcy Kolonii Warszawskiej i pobliskiego Stefanowa narzekają na brzydkie zapachy wydobywające się z sortowni śmieci zlokalizowanej na terenie JARPERA. Jeżeli powstanie do tego kompostownik z wykorzystaniem przestarzałej technologii to odór wydobywający się z terenu JARPERA będzie jeszcze bardziej uciążliwy. Mieszkańcy skupieni wokół stowarzyszenia wskazywali na spotkaniu, że właśnie nikt nie wziął pod uwagę czynników społecznych i bliskości zabudowy jednorodzinnej do firmy JARPER. Oprócz nie przyjemnego zapachu mieszkańców martwi sytuacja z gazami jakie będą się uwalniać podczas procesu napowietrzania głównie z amoniakiem.

Jeśli chodzi o technologię jaką chce zastosować firma JARPERA w przypadku kompostowania odpadów biologicznych to jest ona dość przestarzała. Polega ona na kompostowaniu na naturalnie napowietrzonym podłożu. Masa odpadów organicznych jest transportowana na plac technologiczny, na naturalnie napowietrzone podłoże wykonane z płyt betonowych o wymiarach 3 x 1,5 m. Na płytach formowane są pryzmy o wysokości 3-3,5 m. Każda z płyt jest wyposażona w otwory, dzięki którym następuje napowietrzenie znajdującej się na niej pryzmy z odpadami biologicznymi. Co ważne przy takim składowaniu nie ma konieczności przewracania biomasy. Duże znaczenie dla zastosowania tej technologii ma przykrycie pryzmy 150 mm warstwą dojrzałego kompostu działającego jako bufor i biofiltr. Zastosowanie tej technologii budzi bardzo duże obawy mieszkańców Kolonii Warszawskiej właśnie związanej z przykrym zapachem. Na spotkaniu w Mrokowie zwracano uwagę, że są już nowocześniejszej technologie dotyczące kompostowania odpadów. Bardzo dobrym przykładem w tej mierze jest technologia jaką zastosowano w Domaszkowicach. Tam dzięki środkom z Unii Europejskiej zbudowano kompostownię tunelową dostosowaną do wymogów mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych. Instalacja powstała w zamkniętych silosach wyposażonych w system napowietrzania i nawadniania z biofiltrem powietrza. Dzięki zastosowaniu takiej technologii żaden przykry zapach nie wydostanie się poza instalację zlokalizowaną na terenie tego zakładu. W Kolonii Warszawskiej już takiej pewności nie ma!

Warto zaznaczyć, że my jako właściciele nieruchomości również mamy wpływ na ilość wytwarzanych odpadów biologicznych. Każdy z nas powinien zaopatrzyć się w przy domowy kompostownik, w którym będziemy składować nasze bioodpady takie jak : odpady owocowe (bez cytrusów), warzywa, suche kwiaty, liście, fusy po herbacie i kawie, skoszona trawa oraz opady kuchenne. Dzięki temu mamy wpływ na ograniczenie dostarczania bioodpadów do regionalnych instalacji przetwarzania. Dodatkowo zyskujemy, bo dzięki naszemu przy domowemu kompostownikowi jesteśmy w stanie przygotować dla siebie bardzo dobry nawóz do nawożenia naszych ogrodowych roślin.

Trzymam kciuki za mieszkańców Kolonii Warszawskiej. Jest to kolejna miejscowość w naszej gminie, która bierze sprawy w swoje ręce. Mieszkańcy na spotkaniu powiedzieli jasno, że stowarzyszenie ma również integrować lokalną społeczność. Nie wykluczają organizowania lokalnych konkursów fotograficznych czy też wspólnych wypadów integracyjnych na rowerach. Jednak najważniejszą kwestią dla mieszkańców pozostaje rozbudowa firmy JARPER o instalację do biologicznego przetwarzania odpadów i w najbliższym czasie na tym będą koncentrować swoją uwagę.

Obrazek
Własny kompostownik jest szansą na zmniejszenie ilości bioodpadów kierowanych do regionalnych instalacji przetwarzania odpadów.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Krajowe Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Postautor: Kamil M » śr lut 11, 2015 7:21 pm

Długo oczekiwana nowelizacja ustawy o czystości i porządku w gminach weszła w życie w dniu 1 lutego 2015 roku. Wprowadzono wiele zmian dotyczących systemu odbierania i gospodarowania odpadami komunalnymi. Najważniejsze to wprowadzenie maksymalnej opłaty dotyczącej odbioru odpadów komunalnych, zwolnienia z opłat dla rodzin w oparciu o kryterium dochodowe wynikające z ustawy o pomocy społecznej, wprowadzenie informowania właścicieli nieruchomości o podniesieniu stawek opłaty za odbiór odpadów komunalnych, bez konieczność wnoszenia przez nich nowych deklaracji do urzędu gminy. Jednak to nie wszystkie zmiany do jakich doszło w znowelizowanej ustawie o czystości i porządku w gminach.

Nowelizacja ustawy o czystości i porządku w gminach była od dawna wyczekiwana przez samorządy lokalne. To właśnie przedstawiciele tych samorządów brali aktywnie udział w nowelizacji tejże ustawy. Zmiany jakie wprowadza nowelizacja ustawy wynikają z doświadczeń jakie zostały nabyte wskutek funkcjonowania nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Najważniejsze dotyczącą wprowadzenia maksymalnej opłaty za odbiór odpadów komunalnych. W przypadku metody naliczania opłaty wynikającej z ilości zużytej wody jaką mamy wprowadzoną w gminie Lesznowola. Maksymalna stawka wyniesie – 0,7% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę publikowanego przez Główny Urząd Statystyczny w ostatnim roczniku Statystycznym Rzeczypospolitej Polskiej. W oparciu o dane z 2012 r. przytoczone przez Główny Urząd Statystyczny maksymalna stawka opłaty wyniosła 8,95 zł. Jeśli chodzi o rok 2013 przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny na 1 osobę wzrósł o 0,7% i wyniósł 1299 zł. Tym samym maksymalna stawka opłaty byłaby wyższa o 0,14 gr i wyniosła 9,09 zł. W oparciu o dane z 2013 r. przytoczone przez ministerstwo środowiska średnia stawka opłaty od osoby za odbiór śmieci zbieranych w sposób selektywny wyniosłaby 5,65 zł (za 1m3 wody) i 7,73 zł za nieselektywny (za 1m3 wody). Brakuje jeszcze danych statystycznych dotyczących 2014 roku. W naszej gminie stawki opłaty wynoszą zdecydowanie mniej. Za śmieci zbierane w sposób selektywny płacimy 3,20 za 1 m3 zużytej wody. W przypadku śmieci nie zbieranych w sposób selektywny płacimy 5,80 zł za 1m3 zużytej wody. Te stawki zostały wprowadzone w dniu 1 listopada 2013 r. Wcześnie wnosiliśmy wyższe opłaty za odbiór odpadów komunalnych z naszych nieruchomości. W przypadku śmieci zbieranych w sposób selektywny opłata wynosiła 4,20 zł, a za śmieci nie zbierane w sposób selektywny 6,30 zł za 1m3 zużytej wody. Przez tak wysokie stawki my jako lesznowolscy podatnicy dokonaliśmy nadpłaty wynoszącej 579 391,25 zł.

Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadza obowiązek prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Każda nieruchomość w Polsce jest zobowiązania do segregowania odpadów. Mieszkańcy nie stosujący się do tych zapisów ustawy będą karani wyższymi stawkami opłaty, które będą mogły być dwukrotnie wyższe od tych dotyczących selektywnej zbiórki. W przypadku naszej gminy jest wprowadzona znaczna różnica między stawkami opłaty wynikającej ze sposobu segregowania opadów, bądź jego braku.

Nowe przepisy wreszcie ujęły domy letniskowe i nieruchomości wykorzystywane w celach rekreacyjno – wypoczynkowych tylko w części danego roku. W tym przypadku rada gminy będzie musiała uchwalić zryczałtowana stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domu letniskowego lub nieruchomości wykorzystywanej w celu rekreacyjno – wypoczynkowym.

Nowe przepisy doprecyzowują kwestię dotyczące sposobu wykorzystania nadpłaty w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego. Gminy całość nadpłaty muszą wykorzystać na cele związane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Środki finansowe mogą być przeznaczone na edukację ekologiczną mieszkańców w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi, na usuwanie odpadów komunalnych z terenów nieprzeznaczonych do tego, na wyposażanie w zgodzie z regulaminem utrzymania czystości i porządku w gminach, nieruchomości przeznaczonych do celów publicznych w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, ich opróżniania oraz utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym. Gmina Lesznowola z nadwyżki opłaty za drugie półroczne 2013 i za rok 2014 planuje budowę Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów komunalnych na terenie naszej gminy. W tegorocznym budżecie przeznaczono na ten cel blisko 1 200 000,00 zł.

W znowelizowanej ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadzono bardzo dobre zapisy dotyczące zwolnień z opłaty śmieciowej w oparciu o kryterium dochodowe wynikające z ustawy o pomocy społecznej. Zgodnie z tymi przepisami dochód pozwalający na zwolnienia podatkowe nie może przekroczyć 316,00 zł na jednego członka rodziny oraz 461,00 zł dla osoby samotniej mieszkającej na gospodarstwie. Widać tutaj dużą pomoc dla osób o mniejszym kryterium dochodowym.

Nowela ustawy wprowadza obligatoryjne posiadanie przez gminy Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych tzw. PSZOK. Na terenie naszej gminy nadal nie ma PSZOKu. Stąd została podjęta decyzja przez Radę Gminy Lesznowola o wpisanie do realizacji tej inwestycji w budżecie na rok 2015. Aktualnie mieszkańcy Lesznowoli korzystają z PSZOKu zlokalizowanego w Piasecznie na ul. Technicznej 12. Wcześniej w naszej gminie był ogólnodostępny punkt zbiórki odpadów na terenie firmy JARPER w Kolonii Warszawskiej. Jednak po przegranym przetargu przez to przedsiębiorstwo zlikwidowało ten ogólnodostępny punkt dla mieszkańców gminy Lesznowola.

Ważne zmiany wprowadzono dla jednostek samorządu terytorialnego. Po nowelizacji ustawy gminy mają obligatoryjny obowiązek rozdzielania przetargów dotyczących odbiorów odpadów komunalnych od przetargów dotyczących ich zagospodarowania. W umowie dotyczącej odbioru odpadów komunalnych wójt gminy będzie zobowiązany wskazać instalację do przetwarzania odpadów komunalnych, do których przedsiębiorca przekaże odpady komunalne zabrane od mieszkańców. W związku z tym gmina będzie musiała przeprowadzić dwa postępowania przetargowe. Po pierwsze wyłonić wykonawcę odbierającego odpady komunalne od mieszkańców. Aktualnie na terenie naszej gminy tym zajmuje się firma SITA Piaseczno. Po drugie w procedurze przetargowej gmina musi wyłonić instalację do przetwarzania odpadów komunalnych. Wyjątkiem w tej kwestii jest posiadania własnej instalacji. Na terenie Regionu Warszawskiego pod który podlega gmina Lesznowola jest 9 Regionalnych Instalacji do Przetwarzania Odpadów Komunalnych. Najnowocześniejszymi zakładami dysponuje: Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m. st Warszawie, BYŚ Wojciech Byśkiniewicz w Warszawie, PPHU Lekaro Jolanta Zagórska w Woli Duckiej, Remondis w Warszawie, PU Hetman w Warszawie. Każde z tych przedsiębiorstw dysponuje instalacje do termicznego lub mechaniczno – biologicznego przetwarzania odpadów zmieszanych. Reszta przedsiębiorstw ujętych w planie dla województwa mazowieckiego dysponuje gorszymi technologiami. Warto zauważyć, że w mazowieckim planie nadal jest ujęte wysypisko „Radiowo” w miejscowości Klaudyn gmina Stare Babice, które czeka powoli na wygaszenie.

Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach była potrzebna i od dawna oczekiwana przez samorządy lokalne. Nowe przepisy, które weszły z dniem 1 lutego 2015 r. doprecyzowują te wcześniejsze z dnia 1 lipca 2013 r. Przy tworzeniu nowych regulacji prawnych korzystano z doświadczeń jakich nauczono się podczas obowiązywania ustawy o czystości i porządku w gminach. Praktyka wielu samorządów narzuciła konieczne zmiany. Teraz przed gminami wiele pracy dotyczącej nowelizacji obowiązujących uchwał na ich terenie. Jako pierwsza powinna być przyjęta ta dotycząca stawki opłaty za śmieci. Według ministerstwa środowiska obecne uchwały dotyczące stawek opłaty za odbiór odpadów komunalnych utraciły swoją moc z dniem 1 lutego 2015 r., kiedy to weszły w życie nowe przepisy ustawy o czystości i utrzymaniu porządku w gminach. Nie tylko tymi regulacjami zajmują się samorządy lokalne w Polsce. W Bydgoszczy prowadzone są bardzo duże konsultacje społeczne odnośnie nowelizacji uchwał dotyczących regulaminu utrzymania czystości i uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie obierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Tymczasem w Lesznowoli cisza jak makiem zasiał o nowelizacji ustawy o czystości i porządku w gminach. Dodam, że wiele gmin udostępniło krótkie informacje na ten temat. Wystarczy wspomnieć w tej mierze choćby Węgrów.

Obrazek
W gminie Lesznowola był już Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych zlokalizowany w Kolonii Warszawskiej. Jednak po przegranej firmy JARPER, na której był zlokalizowany PSZOK, ten punkt zniknął. Nowelizacja przepisów ustawy o czystości i porządku w gminach wymusza na gminach tworzenie PSZOKów na własnym terenie. W związku z tym gmina Lesznowola ma zamiera taki punkt wybudować w 2015 roku.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Krajowe Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Postautor: Kamil M » ndz lut 15, 2015 11:03 pm

Mieszkańcy Lesznowoli mówią STOP podwyżkom diet dla radnych. Dieta rzędu 1800 zł nie jest już dietą, a jest regularną Pensją !. WSTYD !

Dodam, że każde zerwanie plakatów będzie powodować ich powieszenie na nowo. Nie wszystkie są mojego autorstwa, bo kilka osób wiesza także swoje na terenie gminy. Moje oczywiście wiszą w legalnych ogólnodostępnych miejscach.


Obrazek
Plakaty zawisły w Magdalence i Lesznowoli. Mieszkańcy przekazują jasny sygnał, że mają dosyć diet rzędu regularnych pensji !.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Postautor: Kamil M » pn lut 16, 2015 12:53 pm

Pojawił się projekt uchwały dotyczący podwyżek dla radnych oraz przewodniczących rady gmin i komisji. Zaprezentuje wam uzasadnienie do tego projektu uchwały, który będzie głosowany na sesji Rady Gminy Lesznowola w dniu 17 lutego 2015 r. o godz. 9:00:

Za pracę Radnego przysługuje miesięczna dieta, która jest zwrotem kosztów poniesionych z tytułu sprawowania mandatu w ciągu miesiąca. Bywają sytuacje, gdy ma miejsce nieobecność Radnego podczas Sesji Rady Gminy czy Komisji Rady Gminy, której jest członkiem. Nieobecność ta może być spowodowana np. względami zdrowotnymi Radnego, wezwaniem przez instytucje administracji państwowej czy sady.
Nieobecność uznaje się za usprawiedliwioną odpowiednio:
- Przewodniczący Rady Gminy – podczas sesji Rady Gminy,
- Przewodniczący Komisji – podczas posiedzeń Komisji.
W przypadku usprawiedliwionej nieobecności nie dokonuje się potrącenia miesięcznej diety.

Maksymalna miesięczna dieta Radnego od 1 stycznia 2015r. zgodnie z ustawą budżetową, która określa kwotę bazową dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe wynosi 1.987,27zł. i wynika z następującego wyliczenia:

75% maksymalnej diety stanowiącej półtorakrotność kwoty bazowej,
Wzór: 75% z ( 1.766,46zł. x 150%) = 1.987,27zł.

Proponuje się wysokość diet odpowiednio:
1. Przewodniczącemu Rady Gminy, Wiceprzewodniczącemu Rady Gminy, Przewodniczącemu Komisji Rady Gminy i Zastępcom Przewodniczących Komisji Rady Gminy przysługuje miesięczna dieta w wysokości maksymalnej diety stanowiącej półtorakrotność kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe w wysokości 75% co stanowi 1987,27zł.
2. Radnemu za udział w posiedzeniach Komisji i Sesjach Rady Gminy przysługuje dieta miesięczna w wysokości 1800,00zł.
Nadmienia się, że diety Radnych ( z wyjątkiem funkcyjnych) wypłacane były na nie zmienionym poziomie od września 2007roku. Podwyżka diet uwzględnia stopień inflacji z okresy ostatnich 7 lat.

Intrygująca jest kwestia samego początku uzasadnienia tej uchwały. Skoro w rozumieniu prawa i tego projektu dieta jest ekwiwalentem za poniesione przez radnego koszty związane choćby z podróżą czy też działalnością na rzecz swoich wyborców. To czemu w Lesznowoli koszty działalności naszych radnych są tak bardzo wysokie, że wymagają kolejne podwyżki o 300 zł i apanaży sięgających 1800 zł w przypadku zwykłych radnych i tych funkcyjnych 1987,27 zł. Zwłaszcza intrygująca jest ta druga kwota, bo podwyżka spowoduje, że wypłaty diet dla przewodniczących rady gminy czy komisji osiągną swój maksymalny ustawowy pułap. Uważałem dotąd, że działanie na rzecz społeczności lokalnej wymaga chęci, ale te chęci są motywowane potrzebą zmian. Tymczasem okazuje się, że nie wszyscy tak samo myślą, a swojej motywacji szukają gdzie indziej !

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński​
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Postautor: Kamil M » wt lut 17, 2015 10:28 pm

Na V sesji Rady Gminy Lesznowola podjęto decyzję o przyspieszeniu otworzenia filii szkoły podstawowej w Mysiadle z siedzibą w Zgorzale. Zgodnie z planem gminy dzieci z terenu sołectwa Zamienie i Zgorzała będą od 1 września 2015 r. uczęszczać do nowej szkoły i przedszkola. Także mieszkańcy sołectwa Zgorzała zyskają nowe miejsce do spotkań. W budynku szkoły będzie miejsce na świetlicę środowiskową.

Przy uchwalaniu budżetu na rok 2015 inwestycja dotycząca adaptacji budynku świetlicy środowiskowej na szkołę podstawową i przedszkole była przewidziana do realizacji w systemie dwuletnim. Nowy budynek w Zgorzale miał być oddany do użytku w 2016 r. Dokładnie takie same plany były przewidziane wobec przekształcenia świetlicy środowiskowej w Łazach. Jednak w tym przypadku inwestycja nadal będzie kontynuowana w systemie dwuletnim.

Całość inwestycji dotycząca dokończenia istniejącego już budynku ma wynieść 3 950 000,00 zł. Z tych środków będzie zrealizowana adaptacja budynku na szkołę podstawową, przedszkole i świetlicę środowiskową dla mieszkańców. Na terenie szkoły mają być dwa wjazdy, a dodatkowo będą wykonane ciągi piesze i jezdne, aby ułatwić dojście i dojazd do nowego budynku. Nie zabraknie również miejsc postojowych dla rodziców i kadry nauczycielskiej.

Filia, która powstanie z dniem 1 września 2015 r. będzie w strukturze organizacyjnej szkoły podstawowej funkcjonującej w Centrum Edukacji i Sportu w Mysiadle. W szkole zostaną zorganizowane oddziały zerówki oraz pierwszej klasy dla dzieci z miejscowości Zamienie i Zgorzała. Dzieci uczące się w klasach 2-6 nadal będą uczęszczać do szkoły podstawowej w Centrum Edukacji i Sportu w Mysiadle.

Zmiany organizacyjne i adaptacyjne w nowym budynku w Zgorzale są spowodowane zmianami wprowadzanymi sukcesywnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Od 1 września 2015 roku obowiązek szkolny obejmie dzieci 7-letnie urodzone w okresie lipiec-grudzień 2008 r. oraz wszystkie dzieci 6-letnie z rocznika 2009. Trzeba pamiętać, że nowa filia szkoły podstawowej w Zgorzale ma na celu zmniejszenie ilości dzieci uczęszczających do zatłoczonego Centrum Edukacji i Sportu w Mysiadle. Nie zmienia to jednak faktu, że potrzebna jest szybka realizacja II etapu Centrum Edukacji i Sportu w Mysiadle. Bez tego z roku na rok szkolny dzieci i młodzieży może być coraz więcej na terenie Mysiadła, Zamienia i Zgorzały.

Obrazek
W tym budynku od dnia 1 września 2015 r. będzie funkcjonować filii szkoły podstawowej w Mysiadle. Nie zabraknie również przedszkola i świetlicy środowiskowej dla mieszkańców Zgorzały.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Krajowe Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Postautor: Kamil M » wt lut 17, 2015 10:30 pm

Na V sesji Rady Gminy Lesznowola zostały podniesione diety dla radnych. Po podwyżce radnemu za udział w pracach komisji i w sesji rady gminy należy się dieta w wysokości 1800 zł. Więcej środków finansowych dostanie przewodniczący rady gminy, wiceprzewodniczący rady gminy oraz przewodniczący komisji rady gminy i jego zastępcy. Za pełnienie tych funkcji będzie należała się dieta sięgająca 1987,27 zł. Podwyżkę argumentowano brakiem wzrostu uposażeń dla radnych od 2007 roku oraz wzrostem w tym czasie inflacji.

Wzrost wydatków związanych z publicznymi finansami zawsze budzi wiele emocji, zwłaszcza po stronie społecznej. Nie inaczej było w Lesznowoli. Zainteresowanie V sesją Rady Gminy Lesznowola wśród mieszkańców było bardzo duże i spowodowane właśnie podwyżką wysokich diet. Dotychczas nasi lesznowolscy radni otrzymali dość sowite diety sięgające 1500 zł w przypadku zwykłych radnych. Natomiast ci, którzy pełnili funkcję przewodniczącego rady gminy, wiceprzewodniczącego rady gminy oraz przewodniczących komisji rady gminy wraz z zastępcami dostawali 1748,80 zł. Mimo tego tak wysokie kwoty dla naszych radnych okazały się jednak nie wystarczające!

Nie zabrakło oczywiście tłumaczeń dotyczących zaproponowanej podwyżki. Jako koronną podawano, że od 2007 roku diety radnych nie były podnoszone. Do tego dodano, że w ciągu siedmiu lat znacząco wzrosła inflacja – 22,7% i to powinno znaleźć swoje odzwierciedlenie w wyższych dietach dla radnych. W tym miejscu warto przypomnieć czym jest dieta ?. Dieta jest nie jako ekwiwalentem za poświęcony czas, jest też zwrotem kosztów poniesionych przez radnego w ciągu miesiąca. Mówimy tutaj o kosztach dojazdu, telefonu, druku dokumentów lub też wynajmu pomieszczeń na spotkania z wyborcami. Część naszych radnych od dawna argumentowała, że ponosi również koszty związane z utrzymaniem i prowadzeniem witryn internetowych dla mieszkańców. Jednak ten argument może szybko zbić, bo można prowadzić także darmowego bloga i nie ponosić żadnych kosztów z tym związanych. Przywołując te wszystkie przykłady tym bardziej trudno jest zrozumieć podwyżkę diet dla naszych radnych, bo za 1500 zł można spokojnie zaspokoić wszystkie koszty działalności radnego związanego z wykonywaniem jego mandatu.

W naszym powiecie piaseczyńskim diety są bardzo różne. Mnie osobiście bardzo zainteresował sposób naliczania diet w gminie Tarczyn. W tej gminie stawki diet są naliczane procentowo od maksymalnej diety przysługującej radnemu. Warto przypomnieć, że maksymalna wysokość diet przysługujących radnemu w ciągu miesiąca jest uzależniona od ilości mieszkańców danej gminy. W przypadku Lesznowoli, która ma powyżej 20 tyś mieszkańców maksymalna dieta przysługująca radnemu wynosi – 1987,27 zł. Jeśli chodzi o Tarczyn to liczba ludności jest poniżej 15 tyś mieszkańców w związku z tym maksymalna dieta przysługująca radnemu wyniesie – 1324,85 zł. Maksymalną dietę w Tarczynie ma tylko przewodniczący rady gminy, który właśnie otrzymuje najwyższą możliwą stawkę diety – 1324,85 zł (100%). Jednak jego już zastępca ma tylko 60% maksymalnego uposażenia – 794,91 zł. Jeśli chodzi o przewodniczących komisji to mogą liczyć tylko na 55% maksymalnej diety – 728,67 zł. Z kolei radni biorący udział w komisjach i w sesjach mogą tylko liczyć na 45% maksymalnej diety. Tym samym ich dieta wynosi tylko 596,18 zł. Gdybyśmy ten tarczyński algorytm przenieśli na grunt gminy Lesznowola to zyskalibyśmy następujące wartości :

Przewodniczący Rady Gminy (100 %) maksymalnej diety – 1987,27 zł

Wiceprzewodniczący Rady Gminy (60%) maksymalnej diety – 1192,36 zł

Przewodniczący Komisji Rady Gminy i jego zastępcy (55%) maksymalnej diety – 1 092,99 zł

Radni biorący udział w komisjach i sesjach Rady Gminy (45%) maksymalnej diety – 894,27 zł

System wynagradzania jaki zastosowano w Tarczynie wydaje się bardzo „fair play” wobec wszystkich radnych. Gdybyśmy podobne rozwiązania przenieśli na grunt lesznowolski to również ten sposób byłby bardzo dobry. Po przegłosowaniu w Lesznowoli wyższych diet przewodniczący rady gminy, wiceprzewodniczący rady gminy, przewodniczący komisji rady gminy i ich zastępcy otrzymują 100% maksymalnej diety. Natomiast radni, którzy biorą udział w komisjach i w sesjach, aż blisko 91% maksymalnej diety! Widać tutaj bardzo dużą różnicę między systemem wynagradzania radnych w Lesznowoli i w Tarczynie z dużą korzyścią dla Tarczyna.

Podjęcie uchwały dotyczącej podwyższenia diet na początku nowej kadencji na pewno zostanie źle odebrane przez mieszkańców Lesznowoli. W końcu nasi radni w grudniu dopiero odebrali nominację na swoje funkcję. Nigdzie w żadnym dużym zakładzie pracy nowi pracownicy nie otrzymują już na swoim starcie podwyżki swojego uposażenia. Zwykle muszą popracować efektywnie przez rok lub dwa, aby zyskać dodatkowe środki finansowe za swoją pracę. Jednak w Lesznowoli uznano, że trzeba podnieść diety na samym początku nowej kadencji. Widocznie zauważono, że mieszkańcy Lesznowoli zapomną o podwyżce diet w toku trwania całej kadencji samorządu. Czy tak się stanie ?. Tego właściwie nie wiem nikt…Jedno wiemy na pewno uchwała została przegłosowała jednogłośnie, nikt nie wstrzymał się od głosu i nikt nie był jej przeciwny.

Obrazek
Na V sesji Rady Gminy Lesznowola podniesiono diety radnym.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Krajowe Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Sprostowanie

Postautor: Marcin KANIA » śr lut 18, 2015 2:16 pm

Ponownie proszę o dołożenie staranności w pisaniu artykułów.

Napisał Pan: "Natomiast ci, którzy pełnili funkcję przewodniczącego rady gminy, wiceprzewodniczącego rady gminy oraz przewodniczących komisji rady gminy wraz z zastępcami dostawali 1748,80 zł."

Kwotę 1.748,80 zł. przysługiwała TYLKO Przewodniczącemu Rady Gminy, Wiceprzewodniczącemu Rady Gminy i Przewodniczącym Komisji Rady Gminy.

Dieta jest zwrotem kosztów poniesionych z tytułu sprawowania mandatu w ciągu miesiąca.

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony pn lut 23, 2015 8:50 am przez Marcin KANIA, łącznie zmieniany 1 raz
Marcin Kania
Dążę do wyznaczonego celu...

Radny Gminy Lesznowola Powiat Piaseczyński Mysiadło

Obrazek
Awatar użytkownika
Marcin KANIA
 
Posty: 1687
Rejestracja: pt mar 02, 2007 5:30 pm
Lokalizacja: Mysiadło/Gmina Lesznowola

Re: Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Postautor: Kamil M » śr lut 18, 2015 5:06 pm

Chciałem zauważyć, że poziom informacji publicznej w tej gminie jest bardzo niski. Stąd biorą się małe pomyłki. Proponuję Panie radny, aby Pan poinformował swoich wyborców o diecie jaką Pan dostanie po podwyżce. Zaiste ile kosztów ponoszą nasi radni, że dostaną 1800 zł diety. Z tego miejsca mówię, że lesznowolska opozycja będzie za obniżeniem w znaczący sposób diet. Sytuacja w której radny za maksymalnie dwie komisje i jedną sesję bierze dietę w wysokości 1800 zł, a radni funkcyjni jest więcej jest kuriozalne. Mieszkańcy muszą wreszcie otworzyć oczy na to co się dzieje w gminie. Wczoraj odbyłem kilkanaście rozmów w tej sprawie i wszyscy są wkurzeni na to co się wydarzyło na V sesji Rady Gminy. Może Pan dalej wytykać mi drobne błędy, ja jestem człowiekiem i mam prawo je robić. Mało tego błędy robią, ci którzy realnie działają na rzecz tej gminy i to za darmo, albo finansują działania społeczne z własnej kieszeni.

Z wyrazami nieustającego szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Sprostowanie cd.

Postautor: Marcin KANIA » śr lut 18, 2015 5:14 pm

Kamil M pisze:Chciałem zauważyć, że poziom informacji publicznej w tej gminie jest bardzo niski. Stąd biorą się małe pomyłki. Proponuję Panie radny, aby Pan poinformował swoich wyborców o diecie jaką Pan dostanie po podwyżce. Zaiste ile kosztów ponoszą nasi radni, że dostaną 1800 zł diety. Z tego miejsca mówię, że lesznowolska opozycja będzie za obniżeniem w znaczący sposób diet. Sytuacja w której radny za maksymalnie dwie komisje i jedną sesję bierze dietę w wysokości 1800 zł, a radni funkcyjni jest więcej jest kuriozalne. Mieszkańcy muszą wreszcie otworzyć oczy na to co się dzieje w gminie. Wczoraj odbyłem kilkanaście rozmów w tej sprawie i wszyscy są wkurzeni na to co się wydarzyło na V sesji Rady Gminy. Może Pan dalej wytykać mi drobne błędy, ja jestem człowiekiem i mam prawo je robić. Mało tego błędy robią, ci którzy realnie działają na rzecz tej gminy i to za darmo, albo finansują działania społeczne z własnej kieszeni.
Z wyrazami nieustającego szacunku
Kamil Myszyński


Ponownie proszę więc o dołożenie staraności w pisaniu artykułów.

Pozdrawiam
Marcin Kania
Dążę do wyznaczonego celu...

Radny Gminy Lesznowola Powiat Piaseczyński Mysiadło

Obrazek
Awatar użytkownika
Marcin KANIA
 
Posty: 1687
Rejestracja: pt mar 02, 2007 5:30 pm
Lokalizacja: Mysiadło/Gmina Lesznowola

Re: Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Postautor: Kamil M » śr lut 18, 2015 9:49 pm

Panie radny Kania, a proszę o odpowiedź tutaj dla mieszkańców :

1. Ile diety dostanie Pan po podwyżkach jakie zostały przegłosowane na V sesji Rady Gminy Lesznowola ?

Nie zamierzam z Panem dyskutować. Podobnie jak z Panem Wiluszem. Dziwię się, że Panowie w tej gminie próbują uchodzić za ę, ą, a na własnych stronach nawet nie potraficie opublikować, że doszło do podwyżek diet. Życzę Panom samych sukcesów samorządowych. Ja po prostu nie mam czasu na polemikę, bo pracuję, udzielam się charytatywnie i społecznie, spotykam się z przyjaciółmi, z mieszkańcami, zajmuje się domem. Generalnie brakuje mi na wszystko czasu. Ostatnio śpię po cztery godziny. Mieszkańcy sami ocenią działalność Rady Gminy Lesznowola. Przypadkiem odbyłem kilka rozmów, więc wiem co mówię. A teraz drodzy Państwo do meritum, bo dzieje się wiele w tej kadencji.


Drodzy mieszkańcy gminy Lesznowola !

Wójt Gminy Lesznowola wypowiedziała umowę na dalsze funkcjonowanie filii wydziałów Architektury i Komunikacji Starostwa Powiatowego w Piasecznie w Urzędzie Gminy Lesznowola. Wypowiedzenie zostało wysłane do Starostwa Powiatowego w dniu 28 listopada 2014 r. W związku z tym filie wydziałów Architektury i Komunikacji w budynku Urzędu Gminy Lesznowola będą funkcjonowały tylko do końca maja 2015 roku. Jeżeli sytuacja nie ulegnie zmianie to od czerwca będziemy zmuszeni korzystać z wydziałów Starostwa Powiatowego zlokalizowanych w Piasecznie. Niestety to spowoduje bardzo duże utrudnienia dla mieszkańców gminy Lesznowola…


Dlatego drodzy Państwo my na to nie możemy pozwolić ! Urząd Gminy tłumaczy swoją decyzję między innymi płaceniem całości kwoty dotyczącej funkcjonowania wydziałów. W zeszłym roku koszty utrzymania filii wydziałów Architektury i Komunikacji kosztowały gminę Lesznowola – 204 tyś zł. Wójt Maria Jolanta Batycka-Wąsik na V sesji Rady Gminy Lesznowola mówiła, że funkcjonowanie tych filii nie leży bezpośrednio po stronie obowiązków gminy Lesznowola, bo jest to zadanie własne powiatu piaseczyńskiego. Jednak warto przypomnieć, że filia wydziału komunikacji działa w budynku Urzędu Gminy Lesznowola od 2000 roku. Także od 15 lat mamy ten wydział do dyspozycji u nas w gminie. Jednak zdaniem wójtowej z biegiem czasu pogorszyła się obsługa petentów w tym wydziale. Wszystko przez bardzo duży wzrost ilości mieszkańców w gminie Lesznowola. W 2000 roku na terenie gminy było około 11 tyś mieszkańców, a w 2015 jest już drugie tyle. Przez złe funkcjonowanie wydziału komunikacji na gminę Lesznowola sypały się pretensje od mieszkańców. Jednak warto zauważyć, że likwidacja filii wydziału komunikacji będzie bardzo dużym problemem dla mieszkańców. W Piasecznie wydział komunikacji działa inaczej, niż w Lesznowoli. Tam nie da się od ręki załatwić sprawy, tak jak jest obecnie w Lesznowoli. Petenci, którzy chcą załatwić sprawę w wydziale komunikacji Starostwa Powiatowego w Piasecznie muszą wcześniej się umówić na wizytę. Także nie będzie już możliwości pobrania numerka i ustawienia się w kolejce. Dlatego tak trudno jest zrozumieć decyzję włodarzy naszej gminy dotycząca wymówienia umowy na dalsze funkcjonowanie filii wydziałów architektury i komunikacji.

W związku z tym wszystkim postanowiliśmy podjąć działania dotyczące utrzymania dalszego funkcjonowania filii wydziałów Architektury i Komunikacji w Urzędzie Gminy Lesznowola. Przecież to my płacimy na rzecz naszej gminy podatki i to z nich powinny być utrzymywane wydziały, które ułatwiają nam załatwienie naszych spraw. Oczywiście funkcjonowanie wydziału Architektury i Komunikacji nie leży po stronie gminy, ale wiele gmin w Polsce decyduje się na takie rozwiązania, aby maksymalnie pomóc własnym mieszkańcom. Z resztą warto przypomnieć w tym miejscu program wyborczy Pani wójt. Bardzo ciekawy jest punkt 10 tegoż programu :

„10. Wysoki standard usług świadczonych przez Urząd Gminy”.

Jednak po wyborach samorządowych podjęto decyzję o likwidacji filii wydziałów Architektury i Komunikacji Starostwa Powiatowego w Piasecznie działających na terenie Urzędu Gminy Lesznowola. Tym samym obietnice wyborcze rozminęły się z rzeczywistością jaką zostali mieszkańcy po wyborach samorządowych.

My jako mieszkańcy Lesznowoli musimy podjąć działania zmierzające do pozostania wydziałów. W związku z tym w dniu 17 lutego 2015 roku rozpoczęła się zbiórka podpisów pod apelem o pozostawienie filii wydziałów w Urzędzie Gminy Lesznowola. Podpisy będą zbieranie w większości miejscowości naszej gminy. Mamy pomoc ze strony Mysiadła, Nowej Iwicznej, Wilczej Góry, Magdalenki, Łaz, Wólki Kosowskiej czy Kolonii Warszawskiej. Każdy kto będzie chciał pomóc przy zbiórce czy też podpisaniu petycji jest proszony o bezpośredni kontakt ze mną : k.myszynski@tlen.pl . Więcej informacji dostaną ode mnie Państwo na e-mailu. Proszę wszystkich o pomoc w przedmiotowej sprawie ! Razem możemy więcej !

Obrazek
Czy z końcem maja 2015 roku przestaną funkcjonować filie wydziałów Architektury i Komunikacji Starostwa Powiatowego w Piasecznie w Urzędzie Gminy Lesznowola ?.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Krajowe Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Sprostowanie cdn.

Postautor: Marcin KANIA » śr lut 18, 2015 9:54 pm

Dziękuję za zainteresowanie się Wydziałami Architektury i Komunikacji Starostwa Powiatowego. Twoja reakcja jest jednak mocno spóźniona, ponieważ w tej sprawie został złożony pierwszy wniosek w grudniu 2014. Nim zabierzesz się za jakąkolwiek sprawę to sprawdź wcześniej czy dana sprawa nie jest w toku.

Proponuję byś zajął się sprawami mieszkańców w Twoim otoczeniu. W tej chwili zachowujesz się, co najmniej niepoważnie.

Pozdrawiam
Marcin Kania
Dążę do wyznaczonego celu...

Radny Gminy Lesznowola Powiat Piaseczyński Mysiadło

Obrazek
Awatar użytkownika
Marcin KANIA
 
Posty: 1687
Rejestracja: pt mar 02, 2007 5:30 pm
Lokalizacja: Mysiadło/Gmina Lesznowola

Re: Sprostowanie cdn.

Postautor: Kamil M » śr lut 18, 2015 11:31 pm

Marcin KANIA pisze:Dziękuję za zainteresowanie się Wydziałami Architektury i Komunikacji Starostwa Powiatowego. Twoja reakcja jest jednak mocno spóźniona, ponieważ w tej sprawie został złożony pierwszy wniosek w grudniu 2014. Nim zabierzesz się za jakąkolwiek sprawę to sprawdź wcześniej czy dana sprawa nie jest w toku.

Proponuję byś zajął się sprawami mieszkańców w Twoim otoczeniu. W tej chwili zachowujesz się, co najmniej niepoważnie.

Pozdrawiam


Oczywiście wszyscy mieszkańcy zachowują się nie poważnie, a jedynie nasi radni robią słuszne rzeczy podnosząc sobie diety do maksymalnych poziomów przewidzianych przez ustawodawcę. Panie Kania cudownie, że Pan złożył wniosek w grudniu 2014 r. Ja osobiście podjąłem tą sprawę na V sesji Rady Gminy Lesznowola odnośnie wypowiedzenia filii wydziałów Starostwa w naszej gminie. W odpowiedzi usłyszałem wiele argumentów dotyczących likwidacji. Nie było w wypowiedzi Pani wójt i Pani sekretarz żadnej informacji, że Pana pismo dało jakiś efekt. Wypowiedź naszego zarządu gminy właśnie spowodowała, że tym bardziej podjęliśmy zbiórki. Czym się różni nasza akcja od Pana?. Pan napisał pismo jako Pan, a my działamy szerzej. Staramy się zainteresować wszystkich mieszkańców gminy tym problemem. Dlatego rozpoczęliśmy zbiórkę podpisów pod petycją dotyczącą pozostania wydziałów. Czemu Pan nie podjął takie decyzji właśnie w grudniu 2014 r. ?. Czemu ciągle Pan sobie uzurpuje prawo do działania na wielu polach, starając się obrazić inne osoby podejmujące dany temat. Sprawa wydziałów jest moją sprawą, bo jestem pełnoprawnym mieszkańcem tej gminy i miejscowości Łazy !.

W myśl obowiązującego prawa każdy w Polsce obywatel jest równy. W tej mierze polecam Panu art. 32 pkt. 1 Konstytucji RP - Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Co ciekawe w przypadku Pana wpisu przydałby się Panu art. 32 pkt. 2 Konstytucji RP - Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny. Mam wrażenie i to od dłuższego czasu, że Pana wpisy mogą naruszać właśnie art. 32 pkt.2 Konstytucji RP, bo Pan od dawna próbuje dyskryminować działania podejmowane przez innych. Bardzo dobry przykład widzimy właśnie odnośnie filii wydziałów. Mam ciągle wrażenie, że Pana wpisy są także w kierunku mojej osoby. Ciągle Pan postuluje staranność przy pisaniu artykułów. Wie Pan staranność jest bardzo duża i świadczy choćby o tym popularność tego tematu, a także innych for ogólnodostępnych na wielu nośnikach internetu. Grupa na fb Polityka Lesznowola po wyborach samorządowych ma 80 nowych użytkowników. Coś się zmienia Panie Kania w tej gminie. Mi w mojej pracy, tylko o to chodzi. Dlatego dalej będziemy zbierać podpisy pod naszą inicjatywą odnośnie pozostania filii wydziałów Architektury i Komunikacji w Gminie Lesznowola.

Życzę Panu sukcesów wielu sukcesów samorządowych. Jest Pan teraz przedstawicielem KWW M.J Batyckiej-Wąsik, także łatwiej powinno być Panu realizować bardzo ważne postulaty dla swoich mieszkańców.

Z wyrazami nieustającego szacunku dla Pana osoby
Kamil Marian Myszyński
Krajowe Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

RE: Sprostowanie cdn.

Postautor: Marcin KANIA » czw lut 19, 2015 8:33 am

Ponownie proszę więc o dołożenie staraności w pisaniu artykułów.

Jednocześnie wyrażam swoje zaniepokojenie i oburzenie Pana (i nie tylko Pana) działaniami.
Pana działania (i nie tylko Pana) nie tylko zagrażają, ale wręcz szkodzą interesom Gminy Lesznowola.
Proszę o zaniechanie dotychczasowych praktyk (w tym wysyłania obraźliwych sms-ów do radnych).

Pozdrawiam
Marcin Kania
Dążę do wyznaczonego celu...

Radny Gminy Lesznowola Powiat Piaseczyński Mysiadło

Obrazek
Awatar użytkownika
Marcin KANIA
 
Posty: 1687
Rejestracja: pt mar 02, 2007 5:30 pm
Lokalizacja: Mysiadło/Gmina Lesznowola

PoprzedniaNastępna

Wróć do Sprawy mieszkańców gminy Lesznowola

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości

cron