Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Pisz tutaj o nurtujących problemach mieszkańców gminy Lesznowola, ich pomysłach oraz propozycjach rozwiązania.

Moderator: GTW

Prawa mieszkańców do informacji publicznej

Postautor: Marcin KANIA » pn sty 21, 2013 11:59 pm

Kamil M pisze:Różnica jest dość znacząca. W przypadku liczenia całościowego wyodrębnionego funduszu sołeckiego mówimy o różnicy - 533 060,00 zł !.


Z uwagi na niewykorzystanie wszystkich środków przez sołectwa oraz z uwagi na szczególne spowolnienie gospodarcze w kraju, a także w gminie wyodrębnienie funduszu nie wchodzi w grę.

Kamil M pisze:Czekam na konsultacje społeczne odnośnie opłaty za gospodarowanie odpadów komunalnych.


Nic takiego nie będzie miało miejsca. Nie pisałem o tym. Pisałem natomiast o akcji informacyjnej - po zmianach senackich, etc.

Kamil M pisze:Co do strony internetowej zdania nie zmienię.


Ci którzy chcą - szukają sposobów, Ci którzy nie chcą - szukają powodów.

Pozdrawiam
Marcin Kania
Dążę do wyznaczonego celu...

Radny Gminy Lesznowola Powiat Piaseczyński Mysiadło

Obrazek
Awatar użytkownika
Marcin KANIA
 
Posty: 1687
Rejestracja: pt mar 02, 2007 5:30 pm
Lokalizacja: Mysiadło/Gmina Lesznowola

Postautor: Kamil M » wt sty 22, 2013 9:35 pm

Swoją drogą to ciekawych czasów dożyliśmy, że gmina Prażmów, która ma budżet w okolica 27 milionów złoty. Ma wyodrębniony fundusz sołecki na wyższą kwotę niż 10- krotnie bogatsza gmina Lesznowola. Bardzo dobrze, że Marcinie napisałeś powyższej zdanie. To pokazuje, że wyodrębnionego funduszu sołeckiego nie ma, bo nie ma środków finansowych. A czemu ich nie ma?, bo realizujemy budowę Centrum Edukacji i Sportu za bagatela 130 milionów złoty.

Jestem ciekawy odpowiedzi gminy na moje pismo odnośnie przepełnionego autobusu linii lokalnej L-3 o godz. 7:05 z Jastrzębca do PKP Piaseczno z podjazdem do Os. Walendia. W autobusie jest 16 siedzisk, a jechało 27 osób (na całym kursie 31 osób). Prosty wniosek 11 osób stało między rzędami siedzeń i może nic by w tym dziwnego nie było. Gdyby to głównie nie były małe dzieci zmierzające do Zespołu Szkół w £azach. Przedstawiłem koncepcję poprawy sytuacji. Ciekawe czy na takie rzeczy znajdą się środki finansowe?.

Akcja informacyjna odnośnie nowej metody gospodarowania odpadami komunalnymi to zdecydowanie za mało. Brak szerokich konsultacji w sołectwach z ludźmi znającymi problem jest bardzo dużym błędem. To będzie oznaczać katastrofę, bo wiele osób nie rozumie wybranej metody za pobieranie opłaty. Dodatkowo nie mają żadnej wiedzy nawet jaka metoda została wybrana.

Co do strony gminy zdania nie zmienię. Możesz Marcin pisać piękne cytaty, a fakty pozostają faktami !.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Ruch Palikota
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Postautor: Marcin KANIA » śr lut 13, 2013 2:56 pm

Nowy layout strony internetowej Gminy Lesznowola! Zobacz! Zajrzyj na http://www.lesznowola.pl/

Ewentualne uwagi/propozycje proszę kierować na radny.kania@interia.eu

Pozdrawiam
Marcin Kania
Dążę do wyznaczonego celu...

Radny Gminy Lesznowola Powiat Piaseczyński Mysiadło

Obrazek
Awatar użytkownika
Marcin KANIA
 
Posty: 1687
Rejestracja: pt mar 02, 2007 5:30 pm
Lokalizacja: Mysiadło/Gmina Lesznowola

Postautor: Kamil M » śr lut 13, 2013 8:46 pm

Wygląda nie źle. Tylko będą liczyć się treści, bo wiele osób zauważa, że w aktualności za wiele jest informacji o sukcesach, a za mało o realnych problemach mieszkańców. Także mam nadzieję, że na nowej stronie będą poddawane daty dotyczące sesji rady gminy, a także komisji.

Czas pokaże na razie mam ogromny problem z porannym kursem linii L-3 i walczę na wszystkich frontach o pozytywną zmianę w tym względzie. Oczywiście chodzi o dodatkowy autobus. Także na razie na tym koncentruję swoją uwagę.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Ruch Palikota
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Postautor: Kamil M » śr lut 20, 2013 7:43 pm

Kiedy w gminie Piaseczno trwa ogromny spór o obniżenie dotacji na przedszkola niepubliczne, to w gminie Lesznowola bez echa przeszły podwyżki czesnego dla rodziców korzystających z niepublicznych żłobków i klubów dziecięcych.

Zgodnie ze zmianą uchwałą Nr 131/X/2011 na XXII sesji Rady Gminy Lesznowola z dnia 29 listopada 2011 roku podjęto decyzję o obniżeniu dotacji na niepubliczne żłobki i kluby dziecięce na rok 2013. Dotacje gminne spadły o równe 100% i wynoszą w bieżącym roku:

1. żłobki z kwoty 400,00 zł miesięcznie do kwoty 200,00 zł miesięcznie

2. kluby dziecięce z kwoty 200,00 zł miesięcznie do kwoty 100,00 zł miesięcznie

Jednak nie można zapomnieć, że dotowanie niepublicznych żłobków i klubów dziecięcych jest dobrą wolą gminy. Ustawodawca nie nakazuje jednostką samorządu terytorialnego współfinansowania niepublicznych żłobków i klubów dziecięcych. Reguluje powyższą kwestię ustawa o opiece na dziećmi do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 r. w art. 60 pkt 1 i 2:

Art. 60. 1. Podmioty, o których mowa w art. 8 ust. 1, prowadzące żłobek lub klub dziecięcy mogą otrzymać na każde dziecko objęte opieką w żłobku lub klubie dziecięcym dotację celową z budżetu gminy.

2. Wysokość i zasady ustalania dotacji celowej, o której mowa w ust. 1, określa rada gminy w drodze uchwały.


Pomimo tego warto podkreślić, że na terenie gminy Lesznowola nie ma gminnego żłobka. W związku z tym wyższe dotowanie z budżetu gminy wydaje się jak najbardziej zasadne. Czesne w niepublicznych żłobkach w gminie Lesznowola są dość wysokie:

1. niepubliczny żłobek „Chochlik” w £azach, cena za opiekę od 7 do 17 wynosi 700,00 zł.

2. niepubliczny żłobek „Malinowy Domek” w Nowej Iwicznej, cena za opiekę wynosi 1 050,00 zł w przypadku dzieci od 4 do 12 miesięcy, w przypadku dzieci od 13 miesiąca do 36 kosztuje 1 150,00 zł.

3. niepubliczny żłobek „Cypiskowo” w Lesznowoli, cena za opiekę do 8 godzin kosztuje 900,00 zł.

Jak widać oferta żłobkowa dla dzieci jest mocno zróżnicowana na terenie gminy Lesznowola. Jednak proponowane ceny za opiekę nad dziećmi nie są najniższe!. W związku z tym cofnięcie dotacji gminnych w kwocie 200,00 zł jest bardzo dotkliwe dla rodziców, zwłaszcza w czasie kryzysu ekonomicznego. Jednak nie trudno odkryć w tym szukania oszczędności budżetowych. Według raportu oświaty opublikowanym w 2012 roku w gminie Lesznowola do trzech niepublicznych żłobków uczęszcza 39 dzieci:

1. niepubliczny żłobek „Chochlik” w £azach uczęszcza 11 dzieci

2. niepubliczny żłobek „Malinowy Domek” w Nowej Iwicznej uczęszcza 11 dzieci

3. niepubliczny żłobek „Cypiskowo” w Lesznowoli uczęszcza 17 dzieci

Jeżeli policzymy oszczędności gminne to na obcięciu dotacji o 200,00 zł na jednym dziecku uzyskujemy zysk w kwocie 2 400,00 zł rocznie. Podliczając wszystkie uczęszczające dzieci do niepublicznych żłobków w gminie Lesznowola, których było 39 w roku 2012. Wprowadzone zmniejszenie dotacji dało oszczędności dla Urzędu Gminy Lesznowola w kwocie 93 600,00 zł rocznie. Dotychczas finansowanie na niepubliczne żłobki w gminie Lesznowola wyniosło 187 200,00 zł. Trzeba przyznać, że ta suma była bardzo wysoka jak na możliwości finansowe gminy. Jednak takie zmiany trzeba konsultować z mieszkańcami i publikować na stronie gminnej Lesznowoli. Brak informacji powoduje bardzo duże zaskoczenie dla rodziców dzieci uczęszczających do niepublicznych żłobków w gminie Lesznowola.

Obrazek
Reklama niepublicznego żłobka „Chochlik” w £azach

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Ruch Palikota
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Postautor: Kamil M » pt lut 22, 2013 5:59 pm

Ostatni rok budżetowy był bardzo nerwowy. Rada Gminy Lesznowola praktycznie na każdej sesji wprowadzała zmiany w uchwale budżetowej na rok 2012 i w Wieloletnie Prognozie Finansowej na lata 2012-2022. Wszystko przez to, że poprzedni budżet był zbudowany na kruchej podstawie, czyli zysków ze sprzedaży działek inwestycyjnych, które są w posiadaniu gminy Lesznowola. Założono, że ze sprzedaży gruntów uda się uzyskać 52 000 000,00 zł. W trakcie roku wprowadzono zmiany zmniejszające tą kwotę do sumy 22 250 000,00 zł. Jednak gminie Lesznowola udało się tylko sprzedać nieruchomości za sumę 1 393 800,00 zł, co stanowiło 2,68% założonych zysków ze sprzedaży gruntów. W związku z tym zeszłoroczny budżet nie został wykonany, a gmina ostatecznie osiągnęła zadłużenie w kwocie – 85 811 002,38 zł na koniec 2012 roku!. Dług gminy Lesznowola zatem przekroczył bezpieczną granicę 60% zadłużenia jednostki samorządu terytorialnego. Według Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie dług gminy osiągnął 78,74% zadłużenia wobec wykonanych dochodów za rok 2012, które były w kwocie 108 983 337,34 zł. Jedyną nadzieją dla gminy pozostaje sprzedaż nieruchomości po KPGO Mysiadło.

Warto wspomnieć co stało się skutkiem tak wielkich problemów finansowych?. Od razu na myśl przychodzi nam budowa Centrum Edukacji i Sportu w Mysiadle. Sama inwestycja ma pochłonąć około 71 000 000,00 zł. Pierwszy etap, który ma być ukończony we wrześniu 2013 roku będzie kosztował 33 000 000,00 zł. Już pierwszy etap budowy Centrum Edukacji i Sportu w Mysiadle pokazał, że finansowanie tej inwestycji z budżetu gminy Lesznowola jest bardzo ciężkie. Ta inwestycja bardzo mocno nadwyrężyła budżet gminy w roku 2012. Gmina Lesznowola liczyła na pozyskanie środków na budowę CEiS Mysiadło z dotacji Unii Europejskiej w kwocie 10 000 000,00 zł. Jednak nie udało się pozyskać tej kwoty i gmina musiała zaciągnąć kredyt na finansowanie dalszej budowy nowej szkoły. Dodatkowo poprzez emisję obligacji komunalnych zostały zaciągnięte zobowiązania w kwocie 12 000 000,00 zł. To w sumie dało kwotę 22 000 000,00 zł, które zostały zaciągnięte krótkoterminowo. Co warte podkreślenia zadłużenie gminy w roku budżetowym 2012 rosło lawinowo!. W I kwartale gmina zaciągnęła wspomniany kredyt na kwotę 10 000 000,00 zł, a 12 000 000,00 zł poprzez obligacje komunalne w III kwartale 2012 roku. Warto dodać, że zadłużenie gminy Lesznowola w III kwartale 2013 łącznie wyniosło 78 811 022,38 zł. W tym 22 000 000,00 zł stanowiły krótkoterminowe zobowiązania, a resztę kwoty stanowiły zobowiązania długoterminowe w kwocie 56 811 022,38 zł. Ostatecznie rok 2012 został zamknięty z zadłużeniem sięgającym 85 811 002,38 zł przy wykonaniu dochodów majątkowych w kwocie
108 983 337,34 zł, co przełożyło się na zadłużenie sięgające 78,74%. Co jest nie zgodne z art. 170 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z 2005 roku:

„£ączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60% wykonanych dochodów ogółem tej jednostki w tym roku budżetowym”.

W związku z tym Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie podjęła negatywną decyzję odnośnie kwoty zadłużenie gminy Lesznowola w uchwale Nr Wa.58.2013. RIO nie tylko odnosiła się do bardzo wysokiego zadłużenia z roku budżetowego 2012 (78,74%), ale także błędnego przyjęcia założeń finansowych dotyczących roku budżetu na rok 2013. Po raz kolejny wskazano, że gmina Lesznowola liczy na zysk ze sprzedaży działki po dawnym KPGO Mysiadło. W zeszłoroczne przetargi okazały się fiaskiem. Gmina nie była w stanie sprzedaż w/w nieruchomości i pozyskać 55 000 000,00 zł dochodu do budżetu. Przez to pod sam koniec roku musiał dojść do bardzo dużych cięć inwestycyjnych. Mimo tego nie udało się uniknąć nie wykonania budżetu, co wpłynęło na powiększenie się zadłużenia gminy Lesznowola o kolejne 16 000 000,00 zł. Niestety mimo perturbacji zeszłorocznych nie wyciągnięto żadnych wniosków na przyszłość. Także w budżecie na rok 2013 istotną pozycję po stronie dochodów majątkowych stanowi sprzedaż działki po KPGO Mysiadło. Jednak tym razem zmniejszono wycenę na kwotę 44 000 000,00 zł. Mimo tego RIO negatywnie odniosło się do tej kwestii przypominając problemy ze sprzedażą tej nieruchomości w roku 2012. Mimo tego gmina obstaje przy swoim:

„W planie budżetu na rok 2013 założono sprzedaż nieruchomości w kwocie 44.000.000 zł a w roku 2014 12.000.000 zł. Gmina Lesznowola decyzją Wojewody Mazowieckiego otrzymała grunty Skarbu Państwa o pow. 83,5 ha po byłym KPGO Mysiadło przy ul. Puławskiej graniczącej z Warszawą. Zbycie tych gruntów jest realne ze względu na obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego gminy z funkcją usługową i mieszkaniową. Terenami przejętymi od Skarbu Państwa zainteresowana jest duża liczba przedsiębiorców zgłaszających potrzebę wynajmu terenu lub obiektów. Wpływy z tego tytułu szacuje się w latach następnych od 2 do 4 mln rocznie.”


Tak naprawdę 8 marca 2013 roku dowiemy się: czy te grunty zostaną sprzedane jakiemuś inwestorowi?. Kolejne złe rozstrzygnięcie spowoduje bardzo duże perturbację dla gminy Lesznowola. Brak środków ze sprzedaży gruntów po KPGO Mysiadle spowoduje bardzo duże cięcia inwestycyjne. Pomijam już w ogóle fakt, że warszawska Regionalna Izba Obrachunkowa wszczęło postępowanie nadzorcze dotyczące w sprawie uznania za nieważną uchwały Nr 305/XXIV/2012 Rady Gminy Lesznowola z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie Uchwały Budżetowej na rok 2013. Wszczyna postępowanie nadzorcze w sprawie uznania za nieważną uchwały Nr 305/XXIV/2012 Rady Gminy Lesznowola z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie Uchwały Budżetowej na rok 2013 z powodu istotnego naruszenia prawa tj. art. 211 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.) oraz w związku z Uchwałą Nr 3.44.2013 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 29 stycznia 2013 r. orzekającej o nieważności Uchwały Nr 304/XXIV/2012 Rady Gminy Lesznowola z dnia 28 grudnia 2012 r. zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lesznowola na lata 2012 – 2022 z powodu istotnego naruszenia prawa tj. art. 226 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz art. 170 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) w związku z art. 85 pkt 3 ustawy z dnia 7 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

W skrócie Regionalna Izba Obrachunkowa obawia się, że skonstruowany budżet na rok 2013 może spowodować ponowne przekroczenie dozwolonego zadłużenia sięgającego 60% wobec wykonanych dochodów jednostki samorządu lokalnego. Dodatkowo RIO wskazuje jak wyżej pisałem o kruchości kolejnego już budżetu. Duża część zysków jest oparta na sprzedaży działki po KPGO Mysiadło. W związku z tym Regionalna Izba Obrachunkowa wezwała gminę Lesznowola do usunięcia wszystkich nieprawidłowości do dnia 28 lutego 2013 roku!. Jeżeli nie dojdzie do wskazanych zmian to w dniu 5 marca 2013 roku RIO podejmie rozstrzygnięcie nadzorcze w trybie art. 12 ust. 2-3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych tj. orzeknie o nieważności badanej uchwały i ustali budżet Gminy na rok 2013.

Sytuacja finansowa gminy Lesznowola jest bardzo zła. Niestety ciągłe zadłużenie jednostki samorządowej spowodował olbrzymi deficyt wynoszący – 85 811 002,38 zł (78,74% wobec wykonanych dochodów w kwocie 108 983 337,34 zł). Co jest nie zgodne z art. 170 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z 2005 roku, który dopuszcza możliwość maksymalnego zadłużania się do 60%. Jedynym wyjściem z sytuacji dla gminy Lesznowola jest sprzedaż działki po KPGO Mysiadło. Rozstrzygnięcie pierwszego tegorocznego przetargu na grunty wzdłuż ulicy Puławskiej zakończy się w dniu 8 marca 2013 roku. Wtedy dowiemy się na co pozyskane środki finansowe zostaną przeznaczone. W tej trudnej sytuacji finansów publicznych powinno zostać skierowane na spłatę bardzo wysokiego zadłużenia!. Jednak nie można wykluczyć, że środki zostaną wykorzystane na gminne inwestycje. Na zbliżającej się sesji rady gminy w dniu 26 lutego 2013 roku zostaną przeprowadzone bardzo duże cięcia dotyczące właśnie inwestycji. Z budżetu zostaną wykreślone następujące pozycje: budowa ulicy Tarniny i Przebiśniegów w Nowej Iwicznej koszt inwestycji 100 000,00 zł, przebudowa ulicy Wojska Polskiego od ulicy żwirowej do granicy gminy Lesznowola we Władysławowie i Wilczej Górze 800 000,00 zł dotacji dla powiatu piaseczyńskiego, budowa hali sportowej przy szkole w Mrokowie koszt inwestycji 130 000,00 zł. Jak widać kolejne cięcia zostaną wprowadzone do budżetu na rok 2013. Wszystko przez to aby urealnić dochody i wydatki do czego zobowiązała gminę Lesznowola Regionalna Izba Obrachunkowa.

Źródło: Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie, biuletyn informacji publicznej gminy Lesznowola.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Ruch Palikota
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Postautor: Kamil M » czw lut 28, 2013 4:05 pm

Dawno nie było tak ważnej sesji Rady Gminy Lesznowola. Oczywiście świetnie zdajemy sobie sprawę, że bodźcem do zmian było bardzo wysokie zadłużenie Gminy Lesznowola sięgające 85 811 002,38 zł, a także brak sprzedaży gruntów po dawnym KPGO Mysiadło. Dodatkowo Regionalna Izba Obrachunkowa z Warszawy zakwestionowała uchwałę budżetową na rok 2013 i Wieloletnią Prognozę Finansową na lata 2012-2022. W związku z tym wszystkim XXV sesji Rady Gminy Lesznowola miało dojść do urealnienia budżetu na rok 2013 poprzez cięcia wydatków na inwestycyjne, a także zmniejszenie dochodów gminy z tytułu sprzedaży działek po KPGO Mysiadło.

Na samym początku sesji głos zabrała wójt Maria Jolanta Batycka-Wąsik, która odniosła się do problemów budżetowych Gminy Lesznowola. Pani wójt podniosła kwestię braku sprzedaży gruntów po KPGO Mysiadło w dniu 18 grudnia 2012 roku. Brak sprzedaży działek znajdujących się wzdłuż ulicy Puławskiej w kwocie 57 000 000,00 zł spowodował bardzo dużą wyrwę w budżecie na rok 2012. Przez to gmina przekroczyła dozwolony próg zadłużenia sięgający 60% wobec wykonanych dochodów w roku bieżącym. Pani wójt odnosząc się do bardzo wysokiego zadłużenia i niezgodności z art. 170 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z 2005 roku powiedziała, że zadłużenie sięgające 60% (78,74% w przypadku Lesznowoli) jest chwilowe i proszę się tym za bardzo nie przejmować. Ewentualna sprzedaż gruntów po dawnym KPGO Mysiadło ma pójść na pokrycie część zadłużenia Gminy Lesznowola. Warto podkreślić, że oczekiwana suma za sprzedaż działek wzdłuż ulicy Puławskiej w Mysiadle została zmniejszona z 57 000 000,00 zł i aktualnie wynosi 44 000 000,00 zł. Pani wójt także w swojej wypowiedzi odniosła się do sytuacji z budżetem na rok 2013 i Wieloletnią Prognozą Finansową na lata 2012-2022. Wszystko przez to, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie zakwestionowała te dwie uchwały. RIO stoi na stanowisku, że Gmina Lesznowola powinna najpierw sprzedać grunty, a potem je zapisać w budżecie na rok 2013 po stronie dochodów. Jednak Gmina Lesznowola zrobiła zupełnie na odwrót. W związku z tym Regionalna Izba Obrachunkowa pomna sytuacji z 2012 roku, czyli braku sprzedaży zapisanych w uchwale budżetowej działek i bardzo dużych z tym związanych problemów finansowych. Wezwała Gminę Lesznowola do usunięcia z uchwały budżetowej na rok 2013, dochodów ze sprzedaży działek po dawnym KPGO w Mysiadle. Co w konsekwencji spowodowało zmniejszenie wydatków majątkowych o kwotę 30 000 000,00 zł, a to wpłynęło na cięcia inwestycyjne w bieżącym roku budżetowym. Po ewentualnej sprzedaży gruntów, środki finansowe zostaną przywrócone na zrealizowanie zaplanowanych inwestycji, a także na dalszą budowę Centrum Edukacji i Sportu w Mysiadle. W związku z tym wiele sołectw Gminy Lesznowola pozostanie w kolejnym roku budżetowym bez potrzebnych inwestycji. Z budżetu zostaną wykreślone następujące pozycje: budowa ulicy Tarniny i Przebiśniegów w Nowej Iwicznej koszt inwestycji 100 000,00 zł, przebudowa ulicy Wojska Polskiego od ulicy żwirowej do granicy gminy Lesznowola we Władysławowie i Wilczej Górze 800 000,00 zł dotacji dla powiatu piaseczyńskiego, budowa hali sportowej przy szkole w Mrokowie koszt inwestycji 130 000,00 zł. Największą niewiadomą pozostaje wycofanie finansowania dla przebudowy ulicy Wojska Polskiego w Wilczej Górze i we Władysławowie. W budżecie powiatu piaseczyńskiego na ten cel zostało przeznaczone 2 832 159,00 zł. Wycofanie dofinansowania dla tej inwestycji ze strony Gminy Lesznowola może spowodować, że powiat piaseczyński, który także ma trudności finansowe cofnie własne środki na tą inwestycję. W związku z tym mieszkańcy Wilczej Góry i Władysławowa zostaną kolejny rok z rzędu ze zniszczoną doszczętnie ulicą Wojska Polskiego!. Warto dodać, że cięcia zostały także poczynione w administracji publicznej, Gminnym Ośrodku Kultury, Zespole Obsługi Placówek Oświatowych, bibliotece gminnej czy szkołach.

Na XXV sesji Rady Gminy Lesznowola zmniejszono dochody gminy o 30 100 000,00 zł. W związku z tym dochody Gminy Lesznowola w 2013 roku wyniosą 132 741 391,00 zł, wobec planowanych uchwała w roku 2012 – 158 567 924,00 zł. Co jest zgodne z zaleceniami Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie. Jeśli chodzi o wydatki Gminy Lesznowola to one także uległy znaczącej zmianie względem poprzedniej uchwały budżetowej. W 2012 roku planowano wydatki w kwocie 151 251 025,00 zł. Po zmianach wprowadzonych na XXV sesji Rady Gminy Lesznowola zmniejszono je o 19 000 000,00 zł – 132 741 391,00 zł.

Przy okazji zmian budżetowych ponownie głos zabrała Pani wójt Maria Jolanta Batycka-Wąsik, która podniosła kolejny problem dotyczący tym razem subwencji oświatowych. Okazało się, że skarb państwa zmniejszył dotacje celowe dla jednostek samorządu lokalnego. W związku z tym Gmina Lesznowola otrzyma o 826 244,00 zł mniej na oświatę. Już dzisiaj subwencje oświatowe ze skarbu państwa są za małe do realnych potrzeb Gminy Lesznowola. Wydatki przewidziane na oświatę w 2013 roku wynoszą 30 948 023,00 zł. Przy czym Gmina Lesznowola z własnych środków przeznacza blisko 30% tej sumy w kwocie 7 337 862,00 zł. Jeżeli dodamy do tego brakujące 826 244,00 zł to otrzymamy potężną kwotę 8 164 106,00 zł. Dlatego nie mogą dziwić ciecia dotyczące dotacji dla niepublicznych żłobków, które zostały przeprowadzone jeszcze w ubiegłym roku. Zmniejszono kwotę dotacji z 400,00 zł miesięcznie na jedno dziecko na 200,00 zł. Oszczędności z tego tytułu wyniosły blisko 178 000,00 zł rocznie. Jednak przy okazji cięć warto podnieść jest inną kwestię. Jest to zła polityka informacyjna Urzędu Gminy Lesznowola. Radni podczas gorącej dyskusji dotyczących cięć dotacji dla niepublicznych żłobków podkreślali, że dyrektorzy placówek nie zrozumieli celu jaki przyświecał radzie kiedy były wprowadzone subwencje dla dzieci. Radzie Gminy chodziło o to, aby dotacje w początkowej kwocie 400,00 zł były przeznaczane na dzieci zamieszkałe na terenie gminy Lesznowola. Jednak dyrektorzy traktowali wszystkie dzieci dokładnie tak samo, nie ważne czy były z Gminy Nadarzyn czy też Lesznowola!. Jednak podczas gorącej dyskusji okazało się, że dyrektorzy nie mieli w ogóle wiedzy na ten temat!. Dlatego traktowali wszystkie dzieci dokładnie tak samo. Tak samo rodzice dzieci uczęszczających do niepublicznych żłobków nie mieli wiedzy o dotacjach ze strony Gminy Lesznowola. Tą kwestię podniósł £ukasz £obodziński ojciec trójki dzieci z Mysiadła: „Mam trójkę dzieci. Gmina dopłaca 400,00 zł to poprosiłbym właściciela żłobka o obniżenie dotacji dla mojego dziecka. Brakuje informacji dla rodziców odnośnie dotacji gminy Lesznowola. Rodzice dadzą sobie radę, tylko muszą mieć informację od gminy”. Gminni radni podczas dyskusji podnieśli kwestię wycofania nawet obniżonej dotacji 200,00 zł miesięcznie na każde dziecko. Jeśli dyrektorzy niepublicznych żłobków na terenie Gminy Lesznowola nie obniżą cennika dla mieszkańców!. Warto przypomnieć, że Gmina Lesznowola nie musi dotować niepublicznych żłobków i klubów dziecięcych. Reguluję powyższą kwestię ustawa o opiece na dziećmi do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 roku w art. 60 pkt 1-2:

Art. 60. 1. Podmioty, o których mowa w art. 8 ust. 1, prowadzące żłobek lub klub dziecięcy mogą otrzymać na każde dziecko objęte opieką w żłobku lub klubie dziecięcym dotację celową z budżetu gminy.

2. Wysokość i zasady ustalania dotacji celowej, o której mowa w ust. 1, określa rada gminy w drodze uchwały.

Także jeżeli byłaby wola wycofania subwencji dla niepublicznych żłobków ze strony Gminy Lesznowola, to jest ona możliwa do przeprowadzenia. Jednak cofnięcie dotacji świadczyłoby o tym, że Gmina Lesznowola ograniczyłaby pomoc socjalną dla rodzin. Co zawsze źle wpływa nie tylko na finanse domowych budżetów, ale także na dzietność i przyrost obywateli w danej gminie.

Niestety także ofiarę cięć finansowych padł fundusz sołecki. Rok 2014 będzie już trzecim z kolei kiedy nie ma wyodrębnionego funduszu sołeckiego w Gminie Lesznowola!. Gdyby fundusz został wyodrębniony to sołectwa otrzymałyby środki w wysokości ponad 800 000,00 zł. Jednak przez problemy budżetowe gminy podjęto decyzję o nie wyodrębnieniu tak wysokich środków na sołectwa Gminy Lesznowola. Zamiast tego trzeci rok z rzędu będzie przeznaczone środki w wysokości 10,00 zł na jednego mieszkańca danego sołectwa, co powinno dać łączną kwotę 219 000,00 zł.

Niestety XXV sesji Rady Gminy Lesznowola przebiegła pod dyktando bardzo dużych cięć finansowanych. Wiele wskazuje na to, że wszystkie naruszenia wskazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Warszawie zostały usunięte!. Jednak potwierdzenie tej informacji poznam dopiero 5 marca 2013 roku, kiedy to zbierze się kolegium sędziów i pochyli się nad wprowadzonymi zmianami budżetowymi na rok 2013 i dotyczącymi Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2012-2022. Kolejną ważną datą będzie 4 i 8 marca 2013 roku. 4 marca uzyskamy informację czy są zainteresowani kupnem działek po KPGO Mysiadło, a 8 Marca czy znajdzie się chętny na kupno tych nieruchomości?. Miejmy nadzieję, że tak się stanie, bo w przeciwnym razie w tegorocznym roku budżetowym Gmina Lesznowola będzie wstanie realizować tylko podstawowy koszyk zadań. Dodatkowo nie nastraja optymistycznie wizja rok 2014. Wszystko przez bardzo duże restrykcje wprowadzone przez ministra finansów Jacka Rostowskiego dotyczące wydatków jednostek samorządu lokalnego. Gminom nie będzie można więcej wydać na bieżące wydatki od osiągniętych bieżących dochodów. To będzie bardzo duży problem dla samorządów lokalnych. Zwłaszcza, że skarb państwa tnie co roku dotację na subwencje oświatowe czy pomoc społeczną. W związku z tym co roku samorządu lokalne muszą z własnych środków finansowych dopłacać coraz więcej na zapewnienie odpowiedniego poziom oświaty, czy też pomocy społecznej. Dodatkowo będzie zapewne problem z wykorzystaniem wszystkich środków unijnych w perspektywie budżetowej 2014-2020 roku. Już lata 2007-2013 pokazały, że samorządy lokalne zadłużały się ponad miarę, aby uzyskać środki finansowe na potrzebne inwestycje z Unii Europejskiej. Dlatego decyzja ministra finansów może spowodować duże trudności z wykorzystaniem środków z nowej perspektywy budżetowej!.

Obrazek
Zdjęcie prezentuje Urząd Gminy Lesznowola

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Ruch Palikota
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Postautor: Kamil M » pt mar 08, 2013 11:27 am

śledząc wydatki budżetowe gminy Lesznowola na lata 2011-2013. Warto przyjrzeć się bliżej wydatkom na administrację publiczną. Co roku wydatki na wynagrodzenia w sektorze administracyjnym rosną i to lawinowo!. Trudno ciągle tłumaczyć wzrost wynagrodzeń o blisko 30% rosnącymi zadaniami ze strony rządu. Najlepszym dowodem na tą tezę będzie interpelacja jaką skierowałem do Urzędu Gminy Lesznowola w dniu 8 marca 2013 roku.

Rzeczone pismo:


Rosnące wydatki na wynagrodzenia w sektorze administracji publicznej

Zwracam się do Państwa z zapytaniem czemu w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosły lawinowo wydatki na wynagrodzenia w lesznowolskiej administracji publicznej?. W porównaniu do roku 2011 mamy do czynienia ze wzrostem wypłat dla pracowników, aż o 2 661 024,00 zł, co stanowi blisko 30% podwyżkę!.

Trudno zrozumieć czemu w czasie kryzysu finansów publicznych w gminie Lesznowola lawinowo rosną wynagrodzenia na sektor administracyjny. Zakończony rok budżetowy był bardzo ciężki dla gminy Lesznowola. Wszystko przez kryzys gospodarczy, który powoduje nie możność sprzedaży działek inwestycyjnych. Aktualnie mamy do czynienia z bardzo dużą dziurą finansową sięgającą, aż 85 811 002,38 zł, co wobec wykonanych dochodów w roku 2012 w kwocie 108 983 337,34 zł stanowi 78,74% zadłużenia. Niestety problemy finansowe gminy Lesznowola mają przełożenia na liczne cięcia finansowe, które dotykają wszystkich mieszkańców. Na ostatniej XXV sesji Rady Gminy Lesznowola podjęto decyzję o obcięciu dotacji na niepubliczne żłobki (178 000,00 zł rocznie), obcięto ważne dla mieszkańców inwestycje jak przebudowa ulicy Wojska Polskiego w Wilczej Górze i we Władysławowie, budowa hali w Mrokowie, budowa ulicy Tarniny i Przebiśniegów w Nowej Iwicznej. Tylko te trzy pozycje to zmniejszenie wydatków inwestycyjnych o 1 030 000,00 zł. Z braku środków finansowych nie został dodatkowo wyodrębniony funduszu sołecki na rok 2014. Tylko z tego tytułu poczyniono oszczędności w kwocie 581 000,00 zł. W myśl ustawy o funduszu sołeckim gmina musiałaby przeznaczyć 800 000,00 zł, a tak przeznaczy tylko po 10,00 zł na jednego mieszkańca. Co powinno dać łącznie kwotę 219 000,00 zł. Dodatkowo na XXV sesji dowiedzieliśmy się, że skarb państwa obciął znowu subwencje oświatowe dla gminy Lesznowola o kolejne 826 244,00 zł. Te środki finansowe trzeba będzie znaleźć jeśli gmina chce zapewnić odpowiednio poziom nauczania najmłodszych mieszkańców. Oczywiście to tylko część problemów, bo środków finansowych brakuje na wiele zadań (transport publiczny, kosze na śmieci itd). Mimo tego wydatki na lesznowolską administrację publiczną rosną znacząco!. Oczywiście można to tłumaczyć coraz to większymi obowiązkami nakładanymi przez władze centralną na samorządy lokalne. Jednak nie wszystkie decyzję administracyjne da się bronić tą tezą!. Bardzo dobrym przykładem w tej mierze jest Zespół Obsługi Placówek Oświatowych z Lesznowoli (ZOPO). Na początku lutego zostało zamieszczone ogłoszenie o możliwości zatrudnienia na dwóch stanowiskach:

* stanowisko ds. sekretariatu

* stanowisko ds. obiektów sportowych


Pierwsze stanowisko jest jak najbardziej zasadne, bo w każdym dobrze prosperującym przedsiębiorstwie potrzebna jest dobra obsługa sekretariatu. Osoba pracująca na tym stanowisku musi być pomocna w obsłudze interesantów, prowadzeniu dokumentacji czy w sprawnym posługiwaniem się komputerem. Jednak trudno zrozumieć czym podyktowane było stworzenie drugiego stanowiska pracy w ZOPO dotyczące obsługi obiektów sportowych?!. Dotychczas sprawami zarządzania placami zabaw, halami sportowymi czy boiskami szkolnymi zajmował się Pan Rafał Skorek, który pełni funkcję głównego specjalisty ds. sportu i rekreacji w ZOPO. Tymczasem z dniem 1 marca 2013 roku zostało utworzone dodatkowe stanowisko ds. obiektów sportowych, które de facto dubluje dotychczasowe kompetencje Pana Skorka!. Trudno zrozumieć tą decyzję, bo od dnia 1 marca 2013 roku nie uległ zmianie stan posiadania obiektów sportowych przez gminę Lesznowola!. W związku z tym tworzenie dublujących się stanowisk przy bardzo dużym zadłużeniu gminy jest niezrozumiałe!. środki na urzędniczą pensję można by spożytkować na ważne i potrzebne sprawy zgłaszane przez mieszkańców gminy Lesznowola. średnio licząc pensja urzędnicza to 2 000,00 zł miesięcznie, co w skali roku daje kwotę 24 000,00 zł. Te środki finansowe byłyby w stanie załatwić wszystkie problemy podróżnych na linii lokalnej L-3. Niestety wiele wskazuje na to, że nie zostaną!.



Na podstawie art. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 roku proszę o udostępnienie mi informacji dotyczącej następujących spraw związanych z wynagradzaniem w sektorze administracyjnym, a także sensowności tworzenia nowego stanowiska ds. obiektów sportowych w ZOPO Lesznowola:




1. Czemu tylko w przeciągu dwóch lat wzrost wynagrodzeń w sektorze administracji publicznej gminy Lesznowola wyniósł 30%?.

2. Czym podyktowane było stworzenie nowego stanowiska ds. obiektów sportowych w ZOPO Lesznowola?. Skoro dotychczas sprawami obiektów sportowych zajmował się Pan Rafał Skorek?.

3. Czemu w biuletynie informacji publicznej gminy Lesznowola nie ma informacji o zgłoszonych kandydatach na nowe stanowisko w ZOPO Lesznowola?.

4. Czy konkurs na nowe stanowisko pracy w ZOPO Lesznowola został rozstrzygnięty?. Jeśli tak, to kto wygrał konkurs?. Czy ten kandydat ma odpowiednie kwalifikacje zawodowe do zarządzania obiektami sportowymi na terenie gminy Lesznowola?.

5. Jaka jest miesięczna pensja pracownika ds. obiektów sportowych w ZOPO Lesznowola?


Czekam od Państwa na konkretną odpowiedź dotyczącą wyżej wymienionych kwestii.



Z wyrazami szacunku

Kamil Myszyński



Do wiadomości:

Wójt Gminy Lesznowola Pani Maria Jolanta Batycka-Wąsik

Dyrektora Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych Pana Jacka Bulaka


Obrazek
Obrazek

Czy nowe stanowisko ds. obiektów sportowych w Zespole Obsługi Placówek Oświatowych w Lesznowoli było potrzebne?. Skoro zagadnieniami związanymi z tą tematyką zajmował się główny specjalista ds. obiektów sportowych w ZOPO Lesznowola Pan Skorek?.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Ruch Palikota
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Postautor: Kamil M » pn mar 18, 2013 3:42 pm

W lutym 2013 roku Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w Lesznowoli wydał dwa ogłoszenia dotyczące naboru na wolne stanowiska w tej jednostce organizacyjnej gminy Lesznowola. Termin rozpoczęcia pracy na w/w stanowiskach miał się rozpocząć z dniem 1 marca 2013 roku. Jednak wiemy tylko, że został rozstrzygnięty konkurs w sprawie stanowiska ds. obsługi sekretariatu. W przypadku tego drugiego stanowiska zarówno ZOPO Lesznowola jak i Urząd Gminy Lesznowola milczy!. Co ciekawe nie została ogłoszona kolejna informacja dotyczącą ponownego naboru. To może świadczyć, że ktoś został zatrudniony na tym stanowisku. W związku z tym niezrozumiała jest sytuacja czemu jednostka organizacyjna jak i gmina Lesznowola nie opublikowały nazwiska zwycięskiego kandydata!.

W związku z dużymi nie jasnościami w tej sprawie proszę wszystkich kandydatów do składania zapytań w tej sprawie, a także odwołań. Prezentuje wzór takiego odwołania i zapytania w sprawie tego stanowiska w Zespole Obsługi Placówek Oświatowych:

Na podstawie art. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 roku proszę o udostępnienie mi informacji dotyczącej wyboru kandydata na stanowisko ds. obiektów sportowych w Zespole Obsługi Placówek Oświatowych w Lesznowoli!.

W ogłoszeniu dotyczącym tego stanowiska została zawarta data 1 marca 2013 roku, która oznaczała podjęcie pracy przez zwycięskiego kandydata w wyłonionego w konkursie. Od końca rekrutacji, która została zakończona w dniu 18 lutego 2013 roku nie ma żadnej informacji o zwycięskim kandydacie. Nie tylko na stronach Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych, ale także w biuletynie informacji publicznej gminy Lesznowola. Brak informacji mógłby oznaczać, ze nie został wyłoniony żaden kandydat (być może nikt nie spełniał oczekiwań i odpowiednich kwalifikacji zawodowych). Mimo tego nie została ogłoszona kolejna informacja o naborze na stanowisko ds. obiektów sportowych w ZOPO Lesznowola. Zupełnie inaczej prezentuje się sytuacja ze stanowiskiem ds. obsługi sekretariatu w ZOPO Lesznowola. W biuletynie informacji publicznej gminy Lesznowola jest dokładna liczba kandydatów zgłoszona w ramach otwartego konkursu. Do tego została wyłoniona kandydatka, która wygrała konkurs i pracuje już w Zespole Obsługi Placówek Oświatowych na stanowisku ds. obsługi sekretariatu z dniem 1 marca 2013 roku. W związku z tym dezinformacja jaka jest prowadzona w przypadku drugiego stanowiska jest dziwna i trudna do zrozumienia dla każdego racjonalnego mieszkańca gminy Lesznowola!.

Proszę Państwa o wyjaśnienia w tej sprawie. Mimo złożenia mojej oferty pracy na to stanowisko nie mam żadnej informacji dotyczącej wyłonienia kandydata. Brak informacji ze strony Państwa ogranicza mi możliwość złożenia odwołania od Państwa decyzji dotyczącej wyłonionego w konkursie nowego pracownika jednostki organizacyjnej jaką jest Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w Lesznowoli. Oczekuję rzetelnej odpowiedzi w przedmiotowej sprawie!.


Taki list w tej sprawie jest jak najbardziej zasady i pozwoli wszystkim ubiegającym się o to stanowisko o wyjaśnienia ze strony Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych w Lesznowoli!. Liczę na waszą aktywność w tej sprawie, bo na razie moje interpelacja dotyczącą rozrostu administracji publicznej i tworzenia dublujących się stanowisk leży odłogiem.

Obrazek

Kto wygrał stanowisko ds. obiektów sportowych w Zespole Obsługi Placówek Oświatowych Lesznowola?. Wiele znaków zapytania pozostaje w tej sprawie?!

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Ruch Palikota
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Postautor: Kamil M » śr mar 20, 2013 8:35 pm

W dniu 20 marca 2013 roku otrzymałem odpowiedź od Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych dotyczącą stanowiska ds. administrowania obiektami sportowymi. Nie komentuje, a prezentuje pismo:

"Szanowny Panie,

W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 08.03.2013r. uprzejmie informuję, że:

1) w ciągu ostatnich lat, tj. w latach 2011-2012-2013 środki finansowe przeznaczone na wynagrodzenia w Zespole Obsługi Placówek Oświatowych w Lesznowoli nie wzrosły i pozostają na niezmiennym, tym samym poziomie,

2) Stworzenie nowego stanowiska ds. administrowania obiektami sportowymi podyktowane jest koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonowania obiektów sportowo-rekreacyjnych, w tym przede wszystkim 21 ogólnodostępnych placów zabaw. Zgodnie z zaleceniami Sanepid-u, Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz w oparciu o wymogi Normy Pn-EN 1176:2009 istnieje konieczność stałego, codziennego nadzorowania stanu technicznego w/w obiektów. Nadzór ten dotyczy również innych obiektów - hali sportowej w £azach i Lesznowoli, stadionu w Lesznowoli i Nowej Iwicznej, boiska "Orlik" w £azach oraz trawiastych boisk w Nowej Woli, Władysławowie, Stefanowie i Starej Iwicznej. Tak intensywny, wcześniej nie wymagany nadzór nad w/w obiektami uniemożliwia wykonywanie w sposób właściwy obowiązków przez zajmującego się dotychczas tymi sprawami pracownika.

3) Lista kandydatów w konkursie na wolne stanowisko pracy jest informacją publiczną, co nie oznacza, że zamieszcza się ją w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP). W BIP-ie zamieszcza się imię i nazwisko osoby, która wygrała ten konkurs wraz z uzasadnieniem wyboru.

4) Konkurs na stanowisko ds. administrowania obiektami sportowymi nie został jeszcze rozstrzygnięty - do chwili obecnej nie zostały otwarte oferty złożone przez kandydatów.

5) Miesięczne wynagrodzenie przyszłego pracownika ds. administrowania obiektami sportowymi wynosić będzie 2 000 zł brutto".

Jeśli chodzi o to pismo to jest ono bardzo zręcznie napisane. Trudno podważyć argument dotyczący codziennego sprawdzania stanu technicznego placów zabaw czy boisk piłkarskich. Jednak tak naprawdę certyfikat, który został przedstawiony w piśmie - Pn-EN 1176:2009 jak wskazuje sama data obowiązuje od 2009 roku. Także nic w tej mierze nie zmieniło się od roku 2013!. Posiadanie takiego certyfikatu to niezbędna konieczność na placach zabaw!. Bardziej ciekawą sprawą są środki finansowe przeznaczone na wynagrodzenie w Zespole Obsługi Placówek Oświatowych. Otóż brakuje danych dotyczących wynagrodzeń na tą jednostkę administracyjną w latach 2011-2012 w biuletynie informacji publicznej gminy Lesznowola. Jednak są dostępne dane dotyczące roku 2010. Wówczas gmina Lesznowola na wynagrodzenie przeznaczyła 776 800,00 zł. Brak danych na lata 2011-2012 powoduje sporą lukę. Jednak są dokładne dane dotyczące budżetu na rok 2013 i wydatkowania na Zespół Obsługi Placówek Oświatowych. Na rok 2013 przeznaczono 963 003,00 zł (rozdział 80114, paragraf 4010 budżetu gminy Lesznowola), tutaj widoczny jest wzrost wydatków wynoszący 186 203,00 zł. Także jak widać wzrost wynagrodzeń także nie ominął tej jednostki organizacji gminy Lesznowola. Za trudno aby tak się nie stało skoro wzrost wynagrodzeń w sektorze administracji publicznej gminy Lesznowola w przeciągu tylko dwóch lat wyniósł 2 661 024,00 zł.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Ruch Palikota
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Postautor: Kamil M » wt mar 26, 2013 11:18 pm

Na XXVI sesji Rady Gminy Lesznowola określono nowe obwody szkól podstawowych i gimnazjalnych w gminie Lesznowola. Wszystko przez start Centrum Edukacji i Sportu w Mysiadle z dniem 1 września 2013 roku.

Z dniem 1 września 2013 roku zostaje oddany do użytku gminy Lesznowola I etap Centrum Edukacji i Sportu w Mysiadle. Młodzież szkolną i rodziców czeka wiele zmian, zwłaszcza tych z sołectwa Mysiadło, Zgorzała i Zamienie. W swojej wypowiedzi Pani wójt Maria Jolanta Batycka-Wąsiki zaznaczyła, że projekt budowy Centrum Edukacji i Sportu jest bardzo ważnym i historycznym wydarzeniem dla gminy Lesznowola. Podkreślony został fakt, że wiele samorządów lokalnych w Polsce likwiduje szkoły, a gmina Lesznowola otwiera nową placówkę w Mysiadle. W Centrum Edukacji i Sportu uczniowie będą mieli do dyspozycji szkołę podstawową, a także gimnazjum. W roku szkolnym 2013/2014 szkoła podstawowa będzie działała w pełnym stopniu organizacyjnym. Jednak zupełnie inaczej będzie wyglądała sytuacja z gimnazjum, które zacznie edukować najpierw klasę I z początkiem roku szkolnego 2013/2014. Dopiero w latach 2014/2015 w szkole będzie już uczyła się klasa I i II, a docelowo w roku szkolnym 2015/2016 gimnazjum osiągnie pełny stopień organizacyjny. Młodzież, która aktualnie uczęszcza do I i II klasy (rok szkolny 2012/2013) w gimnazjum w Nowej Iwicznej będzie tam dalej kontynuowała naukę.

Przez otwarcie Centrum Edukacji i Sportu w Mysiadle siedzibę zmieni szkoła podstawowa z tego sołectwa. Aktualnie dzieci uczęszczają do tej placówki oświatowej zlokalizowanej przy ulicy Osiedlowej 4. Od dnia 1 września 2013 roku dzieci będą już chodzi do szkoły zlokalizowanej na terenie Centrum Edukacji i Sportu przy ulicy Kwiatowej 28. Zmienia się także obwód szkolny dla dwóch sołectw: Zgorzała i Zamienie. Aktualnie dzieci i młodzież z wyżej wymienionych wsi uczy się w szkole podstawowej i gimnazjum w Lesznowoli. Jednak z dniem 1 września 2013 roku obwód szkolnych dla Zgorzały i Zamienia ulega zmianie. Te dwa sołectwa będą podlegać pod Centrum Edukacji i Sportu w Mysiadle. Jednak jeśli rodzice zdecydują się na pozostawienie swoich dzieci, które uczą się już w Zespole Szkół w Lesznowoli, to gmina Lesznowola zapewni gimbusa dla tej młodzieży. W założeniach gminy nowe roczniki mają już uczyć się w Centrum Edukacji i Sportu w Mysiadle.

Zmiany obwodów szkolnych nie ominęły także sołectwa Magdalenka. Dotychczas części dzieci uczyła się w Zespole Szkół w Lesznowoli i Zespole Szkół w £azach. Od nowego roku szkolnego 2013/2014 wszystkie dzieci z Magdalenki będą podlegać pod Zespół Szkół Publicznych im. Jana Pawła II w £azach. Trzeba przyznać, że ta zmiana jest dosyć ryzykowna. Już dzisiaj jest bardzo duże obłożenie tej szkoły przez najmłodszych. Dzieci uczą się już w systemie dwuzmianowym. Dodatkowa młodzież z części sołectwa Magdalenka może jeszcze bardziej pogorszyć sytuację z ustalaniem planów lekcyjnych dla uczniów.

Nie wszystkim radnym zaproponowane zmiany określające obwody szkół podstawowych i gimnazjalnych spodobały się!. Wszystko oczywiście przez brak konsultacji społecznych z mieszkańcami, a także zbyt późne przekazanie projektów uchwał radnym. Te kwestie poruszyła radna Justyna Gawęda, która w swojej wypowiedzi podkreśliła, że rodzice będą mieli bardzo duże pretensje do swoich radnych o brak konsultacji i możliwości rozmowy o obwodach szkolnych. Do tej kwestii odniosła się także wójt gminy Lesznowola Pani Maria Jolanta Batycka-Wąsik, która zauważyła, że obwody szkolne zostały zaproponowane w sposób optymalny. Były one konsultowane z dyrektorami szkół i kuratorium oświaty. Zdaniem Pani wójt nikt z rodziców nie znalazłyby lepszego rozwiązania dotyczącego nowych okręgów oświatowych.

W sprawie określenia nowych okręgów szkolnych na pewno zabrakło konsultacji z rodzicami. Nie jest to pierwszy tego typu problem. Miejmy nadzieję, że dojdzie w końcu do sytuacji kiedy gmina Lesznowola będzie pytała swoich mieszkańców o bardzo ważne i pilne sprawy dla społeczności lokalnej. Co do samych okręgów to na pewno dobrze, że w końcu wystartuje Centrum Edukacji i Sportu w Mysiadle, bo daje to nadzieję na poprawę sytuacji dzieci i młodzieży z Mysiadła. Martwi mnie jednak sytuacja z nowymi dziećmi w Zespole Szkół w £azach, bo już dzisiaj jest system dwuzmianowy i już występują problem z układaniem planów lekcyjnych dla dzieci.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Ruch Palikota
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Postautor: Kamil M » wt kwie 23, 2013 11:49 pm

Poprzednie przetargi na sprzedaż gruntów należący do gminy Lesznowola zakończyły się fiaskiem!. Niestety miało to bardzo realny wpływ na dziurę budżetową w roku 2012 i przeniosło się na rok 2013. Przez brak sprzedaży gruntów po KPGO Mysiadło gmina pod koniec roku musiała robić bardzo duże cięcia aby dopiąć budżet za rok 2012. Jak dobrze wiemy ta sztuka nie udało się i budżet nie został wykonany. Przez te programy i brak rozstrzygnięcia drugiego przetargu trzeba było także wprowadzić cięcia finansowe w budżecie na rok 2013. Z budżetu zostały wymazane wszystkie zaplanowane inwestycje. Ewentualna sprzedaż gruntów wpłynie na zakopanie wielkiej dziury budżetowej, która sięga aż 85 811 002,38 zł, co wobec wykonanych dochodów w roku 2012 w kwocie 108 983 337,34 zł stanowi 78,74% zadłużenia. Czy trzeci przetarg poprawi trudna sytuację gminy Lesznowola?.

Poprzednie przetargi odbyły się 18 grudnia 2012 roku i 8 marca 2013 roku. Jak już wspominałem na wstępie wszystkie zakończyły się fiaskiem!. Przez to Rada Gminy Lesznowola musiała dokonać bardzo dużych cięć, aby uratować budżet za rok 2012 i na rok 2013. Z resztą do zmian budżetowych wezwała gminę Lesznowola nawet Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawa, która zagroziła sankcjami w przypadku braku urealnienia budżetu na rok 2013. Chodziło o wycięcia z planowanych dochodów jednostki samorządu terytorialnego zysków ze sprzedaż działek inwestycyjnych znajdujących się w Mysiadle. Wszystkie zalecenia płynące z warszawskiego RIO zostały pozytywnie wdrożone podczas lutowej sesji Rady Gminy Lesznowola. Jednak te wszystkie zabiegi wpłynęły na cięcia inwestycyjne, które miały być realizowane w tym roku kalendarzowym. Jedyną szansą na zmianę tego stanu rzeczy i powrotu do realizacji choćby przebudowy ul. Wojska Polskiego we Władysławowie i Wilczej Górze jest sprzedaż działek inwestycyjnych w Magdalence, Mysiadle i Zamieniu. Będzie to już trzeci przetarg i trzeba przyznać, że ceny gruntów zaproponowane przez Urząd Gminy Lesznowola są atrakcyjne. Za całość terenów po dawnym KPGO Mysiadło gmina chce tylko 30 108 200,00 zł. W poprzednich przetargach oczekiwania były o wiele wyższe. W pierwszym oczekiwano zysków z tytułu sprzedaży działek wynoszącego 57 000 000,00 zł. W drugim ta suma była już niższa i wynosiła 44 000 000,00zł. W trzecim mówimy już o kwocie 33 551 190,00 zł (oczywiście te kwoty obejmują cenę wywoławczą, bez podatku VAT 23%, z VATem cena wyniesie 41 267 963,00 zł). Jak widzimy gmina Lesznowola zmniejszyła swoje oczekiwania dotyczące sprzedaży własnych gruntów. Trzeba przyznać, że jest to urealnienie możliwych zysków. Bardzo dobrze zdajemy sobie sprawę, że w Polsce mamy do czynienia z bardzo dużym kryzysem gospodarczym. Przez to wielu inwestorów wycofuje się z kolejnych inwestycji. Jedną z głównych przyczyn tego stanu rzeczy jest zmniejszenie się popytu na nowe mieszkania. Drugim są kredyty, które przyznawane są głównie dużym firmą deweloperskim na naszym rynku. Mniejsze mają trudności z otrzymaniem kredytu. Te wszystkie czynniki wpłynęły na brak sprzedaży gruntów przez gminę Lesznowola. Warto wspomnieć, że w roku 2012 udało się sprzedać tylko działki za kwotę 1 393 800,00 zł, co stanowiło 2,86% zakładanej sumy w budżecie gminy Lesznowola!.

Miejmy nadzieję, że trzeci przetarg okaże się sukcesem i gmina Lesznowola sprzeda własne grunty inwestorom. Dla budżetu gminy to podwójny zysk, bo najpierw zyski popłyną ze sprzedaży gruntów, a w dalszej perspektywie z podatków płaconych przez przedsiębiorców i mieszkańców. Jak dobrze pamiętam to mówimy tutaj o kwocie sięgającej 4 000 000,00 zł. Także jest wyjście z trudnej sytuacji budżetowej.

Zaproponowane przez gminę Lesznowola kwoty sprzedaży działek inwestycyjnych w Magdalence, Mysiadle i Zamieniu:

- nr 7/8 o pow. 1.0000 ha i nr 7/9 o pow. 1.1268 ha – tereny usług handlu detalicznego, kultury i rekreacji, administracji i biur, rzemiosła, składów i usług komunikacyjnych – obręb KPGO Mysiadło (WA1I /00020924/ 9)
- Cena wywoławcza dz. nr 7/8 – 5 500 000 PLN (słownie: pięć milionów pięćset tysięcy złotych. Wadium – 800 000 PLN (słownie: osiemset tysięcy złotych))
- Cena wywoławcza dz. nr 7/9 – 6 197 400 PLN (słownie: sześć milionów sto dziewięćdziesiąt siedem tysięcy czterysta złotych).Wadium – 900 000 PLN (słownie: dziewięćset tysięcy złotych)

- nr 7/11 o pow. 1.0296 ha, nr 7/12 o pow. 0.5872 ha, nr 7/13 o pow. 0.5415 ha,
nr 7/16 o pow. 0.5813 ha, nr 7/17 o pow. 0.6182 ha, nr 7/18 o pow. 1.2449 ha – tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i oświaty – obręb KPGO Mysiadło
(WA1I /00020924/9)
- Cena wywoławcza dz. nr 7/11 – 4 118 400 PLN (słownie: cztery miliony sto osiemnaście tysięcy czterysta złotych).Wadium – 600 000 PLN (słownie: sześćset tysięcy złotych))
- Cena wywoławcza dz. nr 7/12 – 2 348 800 PLN (słownie: dwa miliony trzysta czterdzieści osiem tysięcy osiemset złotych).Wadium – 350 000 PLN (słownie: trzysta pięćdziesiąt tysięcy złotych))
- Cena wywoławcza dz. nr 7/13 – 2 166 000 PLN (słownie: dwa miliony sto sześćdziesiąt sześć tysięcy złotych).Wadium – 300 000 PLN (słownie: trzysta tysięcy złotych))
- Cena wywoławcza dz. nr 7/16 – 2 325 200 PLN (słownie: dwa miliony trzysta dwadzieścia pięć tysięcy dwieście złotych).Wadium – 350 000 PLN (słownie: trzysta pięćdziesiąt tysięcy złotych))
- Cena wywoławcza dz. nr 7/17 – 2 472 800 PLN (słownie: dwa miliony czterysta siedemdziesiąt dwa tysiące osiemset złotych).Wadium – 350 000 PLN (słownie: trzysta pięćdziesiąt tysięcy złotych))
- Cena wywoławcza dz. nr 7/18 – 4 979 600 PLN (słownie: cztery miliony dziewięćset siedemdziesiąt dziewięć tysięcy sześćset złotych).Wadium – 700 000 PLN (słownie: siedemset tysięcy złotych).
Terminy poprzednich przetargów- 18.12.2012r, 08.03.2013r.
- nr 2181 o pow. 0.2000 ha i nr 2182 o pow. 0.2043 ha- obręb Magdalenka (WA5M/00288668/4)- tereny zabudowy mieszkaniowej ekstensywnej na działkach leśnych. Podstawowym przeznaczeniem jest zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna ekstensywna w formie domów wolnostojących, w tym zabudowa o charakterze letniskowym.
Cena wywoławcza dz. nr 2181 – 508 832 PLN (słownie: pięćset osiem tysięcy osiemset trzydzieści dwa złote). Wadium w wysokości – 100 000 PLN (słownie: sto tysięcy złotych).
Cena wywoławcza dz. nr 2182 – 519 772 PLN (słownie: pięćset dziewiętnaście tysięcy siedemset siedemdziesiąt dwa złote). Wadium w wysokości – 100 000 PLN (słownie: sto tysięcy złotych).
Terminy poprzednich przetargów- 18.12.2012r, 08.03.2013r.

- nr 37/1 o pow. 1.2679 ha – obręb Zakłady Zamienie (WA5M/00334181/4), tereny usług i rekreacji, kultury, oświaty, zdrowia i turystyki. Dopuszcza się usługi administracji i gastronomii.
Cena wywoławcza dz. nr 37/1 – 2 414 386 PLN (słownie: dwa miliony czterysta czternaście tysięcy trzysta osiemdziesiąt sześć złotych).
Wadium w wysokości – 350 000 PLN (słownie: trzysta tysięcy złotych).

Źródło: www.lesznowola.pl

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Postautor: Kamil M » czw maja 09, 2013 6:10 pm

Utworzyłem na facebooku nowe forum tematyczne- Polityka Lesznowola. Chciałbym aby było to miejsce wymiany naszych poglądów samorządowych dotyczących naszej gminy. Chciałbym aby w tym miejscu były poruszane ważne kwestie dla mieszkańców i nas samych. Uważam, że takich dyskusji u nas brakuje. Informacja jest skąpa. Dlatego trzeba działać jak najszerzej i w jak największej grupie, aby polepszyć tą sytuację.

Serdecznie zapraszam:
https://www.facebook.com/groups/451414674950103/

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Postautor: Kamil M » śr cze 05, 2013 8:59 pm

Drodzy czytelnicy i mieszkańcy gminy Lesznowola polecam najnowszy numer "Przeglądu Piaseczyńskiego" na stronie 4 jest mój obszerny artykuł na temat sytuacji w gminie Lesznowola. Głównie poruszam kwestię gruntów po dawnym KPGO Mysiadło, finansów publicznych i straconej nadziei na przyszłość.

http://przegladpiaseczynski.pl/images/PDFY/8_wydanie_2013.pdf

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Postautor: Kamil M » pt wrz 13, 2013 11:08 pm

Dzisiaj dotarły do mnie od mieszkańców sygnały, że Lesznowolskie Przedsiębiorstwo Komunalne wystawia dopiero faktury powyżej 200,00 zł. Rzeczywiście taka sytuacja spotkała moją rodzinę. W sierpniu chciałem opłacić fakturę za lipiec, która wynosiła ponad 140,00 zł. Niestety faktury nie otrzymałem. Natomiast następna wyniosła już ponad 374,00 zł i ta rzeczywiście do mnie spłynęła. Sytuacja wyjątkowo dziwna, bo jeżeli jest to prawda to może dochodzić do łamania praw odbiorców do wnoszenia opłaty za jeden miesiąc. O wyjaśnienia w tej sprawie pisemnie poprosiłem Urząd Gminy Lesznowola jak i Lesznowolskiego Przedsiębiorstwo Komunalne. Pisma zostały skierowane drogą e-mailową ze względu na późną porę.

Pismo do Urzędu Gminy Lesznowola i Lesznowolskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego:



Zwracamy się do Państwa z uprzejma prośbą o wyjaśnienie problemów z wystawianiem faktur za zużycie wody. Niestety okazuje się, że Lesznowolskie Przedsiębiorstwo Komunalne zaprzestało wystawiania faktur do kwoty 200,00 zł. Co niestety wpływa na to, że właściwie nie będziemy mogli co miesiąc wnosić opłaty za zużytą wodę i ścieki.

Decyzja Państwa o wystawianiu faktur powyżej 200,00 zł spowoduje, że będziemy musieli płacić za wodę raz na dwa miesiące. Choć znajdą się gospodarstwa domowe, które zapłacą co trzy miesiące. Nie rozumiem w tej sprawie Państwa decyzji. Jeszcze w czerwcu nie było problemu z regularnym dostarczaniem faktur na mniejszą kwotę, niż 200,00 zł. Przecież wystartowała również e-faktura, która jest wysyłana na e-maila bez potrzeby nadawania listów z rachunkami poprzez Pocztę Polską !. Dlatego taka decyzja może po prostu dziwić, bo trudno to wytłumaczyć kosztami związanymi z wysyłaniem listów.

Niestety sam się przekonałem o tym, że Państwo nie wystawiać faktur na kwotę mniejszą niż 200,00 zł. Pod koniec lipca br. przesłałem do LPK stan licznika głównego. Zużyte zostało 13m³ wody. W związku z tym po podliczeniu podatku rachunek powinien wynieść ponad 140,00 zł. Mimo podania stan liczniku poprzez stronę www.lpk-lesznowola.pl nie otrzymałem rachunku ani w formie elektronicznej, ani w formie listownej !. Przyznam szczerze, że byłem zdziwiony tą sytuacją. Dopiero zgłaszając następny stan licznika za lipiec i sierpień otrzymałem fakturę VAT do zapłaty na kwotę 374,60 zł. Tutaj zużycie wody było na poziomie 34m³. Kolejne potwierdzenie tej sytuacji otrzymałem od naszej sąsiadki z ul. Spokojnej w £azach, która od inkasenta dowiedziała się, że LPK teraz wystawia faktury od 200,00 zł !.

Proszę o wyjaśnienie tej kwestii, bo Państwo nie możecie narzucać odbiorcom, aby płacili rachunki raz na dwa miesiące. Do tego uzależniając to od kwoty rachunku !. Mam tutaj do czynienia z bardzo kuriozalną sytuacją.

W związku z powyższym proszę o odpowiedź na zadanie pytania:

Od kiedy Lesznowolskie Przedsiębiorstwo Komunalne wystawia faktury od 200,00 zł?

Na jakiej podstawie prawnej można wystawiać faktury od określonej kwoty?

Czy nie są w tej sprawie łamane prawa odbiorców do płatności?

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Stowarzyszenie Dom Wszystkich Polska
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

PoprzedniaNastępna

Wróć do Sprawy mieszkańców gminy Lesznowola

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości

cron