Komunikacja w Gminie Lesznowola

Pisz tutaj o nurtujących problemach mieszkańców gminy Lesznowola, ich pomysłach oraz propozycjach rozwiązania.

Moderator: GTW

Postautor: Kamil M » czw kwie 10, 2014 7:21 pm

Skierowałem kolejne pismo w sprawie sytuacji na linii lokalnej L-3. Tym razem sytuacja okazała się bardzo dramatyczna. Dlatego pismo nie tylko trafiło do Urzędu Gminy Lesznowola i firmy Sekar-Trans, ale także do Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie i Komendy Powiatowej Policji w Piasecznie. Szczerze wam powiem, że ja już nie wiem co w tej sprawie robić. Jest bardzo źle i niebezpiecznie !.

W dniu 10 kwietnia 2014 r. autobusem linii lokalnej L-3 jechało około 34 pasażerów. Warto przypomnieć Państwu, że w busie marki Mercedes Sprinter może podróżować tylko 18 pasażerów siedzących. Do tego warto dodać, że na przystanku „Lesznowola” musiałem zrezygnować z dalszej podróży, bo w busie nie było już dla mnie miejsca. Wszystko oczywiście było związane z kursem linii L-3 odjeżdżającym z PKP Piaseczno o godz. 15:10. Chciałem wszystkim serdecznie podziękować za to, że mimo przedstawiania problemów pasażerów na liniach lokalnych „L” na terenie Gminy Lesznowola od 15 miesięcy (17 stycznia 2013 r.), nadal są problemy na linii L-3. Według zapewnień Pana Daniela Złamala w dniu 10 stycznia 2014 r. doszło do spotkania w sprawie poprawy bezpieczeństwa pasażerów na linii lokalnej L-3. Od tego czasu minęły już trzy miesiące i nadal są olbrzymie problemy. Przy tak wielu pasażerach w busie nie trudno jest o tragedię. Mercedes Sprinter nie jest przewidziany do przewożenia pasażerów stojących w wąskim przejściu między siedzeniami. Mimo tego dochodzi do takiej sytuacji na kursach najbardziej przepełnionych. Firma Sekar-Trans po pojawieniu się telewizji TVN Turbo wprowadzono dodatkowy kurs o godz. 08:05 z Jastrzębca do PKP Piaseczno i o godz. 15:10 z PKP Piaseczno do Jastrzębca. Problem jednak jest w tym, że rano w dniu 4 kwietnia 2014 r. był dodatkowy bus marki Mercedes Sprinter, ale w drodze powrotnej o godz. 15:10 był już tylko jeden. W związku z tym mieliśmy do czynienia z tak wielkimi problemami i ponadnormatywne ilością pasażerów na linii lokalnej L-3.

Dodatkowo chciałem zauważyć, że firma Sekar-Trans złamała w dniu 10 kwietnia 2014 r. Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia dotyczącą obsługi linii lokalnych na terenie Gminy Lesznowola. Na linii lokalnej L-1 jeździł autobus marki Mercedes Sprinter, a nie Mercedes Vario. Warto przypomnieć, że Mercedes Sprinter może przewozić 18 osób na miejscach siedzących, a według SIWZ, linię L-1 ma obsługiwać pojazd mogący przewieźć 20 osób na miejscach siedzących i 40 na stojących.

W związku z tą sytuacją proszę Państwa o podjęcie natychmiastowych zmian na linii lokalnej L-3. Nie może dochodzić do ciągłego łamania prawa. Zgodnie z przepisem art. 63 ust. 1 ustawy o ruchu drogowym przewóz osób może odbywać się tylko pojazdem do tego przeznaczonym lub przystosowanym. Liczba przewożonych osób nie może przekraczać liczby miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym. Za przewóz większej liczby osób odpowiedzialność będzie więc spoczywała na przewoźniku. Naruszenie zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest wykroczeniem z art. 86 i 97 Kodeksu wykroczeń karanych karą grzywny (do 5.000 zł). Kierowca pojazdu może natomiast stracić prawo jazdy.

Dodatkowo podzieliłem się własną refleksją związaną z sytuacją na linii L-3:
Naprawdę zapraszam Państwa na przejażdżkę autobusem linii L-3 o godz. 08:05 z Jastrzębca do PKP Piaseczno i o godz. 15:10 z PKP Piaseczno do Jastrzębca. Może wtedy zobaczycie jak wygląda sytuacja podróżnych, bo mam wrażenie, że nas (pasażerów) po prostu nie rozumiecie. Proszę także o zaproszenie na debatę czy też konsultację społeczne z Zarządem Transportu Miejskiego. Tej sprawie poświęciłem masę czasu i poświęcę jeszcze więcej. Do czasu, aż sytuacja na liniach lokalnych "L" na terenie Gminy Lesznowola nie ulegnie poprawie. Tutaj chodzi o bezpieczeństwo podróżujących. Państwo tego nie rozumiecie, bo nie byliście na pogrzebie ofiar katastrofy w ruchu lądowym jaka miała miejsce w Nowym Mieście nad Pilicą. Niestety miałem tą wątpliwą przyjemność. Jedna z matek straciła trójkę dzieci. Takie wydarzenia pozostają na długo w naszej pamięci i uczą nas należytego szacunku do sytuacji w ruchu drogowym. Dlatego proszę Państwa o podjęcie zdecydowanych i konkretnych kroków mających na celu na poprawę sytuacji na liniach "L". Czekanie na kolejną linia przetargową jest dla mnie niezrozumiałe !.

W dniu 11 kwietnia otrzymałem następującą wiadomość od ZTM-u Warszawa :

Szanowny Panie,

Pragnąłbym poinformować, że Pana wystąpienie zostało przekazane do Pionu Przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w celu rozpatrzenia zgodnie z kompetencjami.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Stowarzyszenie Niezależne Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Postautor: Kamil M » pn kwie 14, 2014 4:27 pm

W dniu 14 kwietnia 2014 r. otrzymałem odpowiedź od firmy Sekar-Trans w sprawie sytuacji na linii lokalnej L-3. Dobrze pamiętamy, że w dniu 10 kwietnia 2014 r. autobusem linii L-3 podróżowało około 34 pasażerów. Sytuacja znowu miała miejsce na kursie linii L-3 z przystanku PKP Piaseczno do Jastrzębca. Wiele wskazuje na to, że wreszcie dojdzie do zmiany rozkładu i dodatkowego kursu na linii L-3, ale więcej o tym przeczytacie w piśmie nadesłanym przez firmę Sekar-Trans.

Rzeczone pismo:

„Witam Panie Kamilu

Oczywiście dostrzegamy problem i cały czas trwają prace związane z poprawą jakości świadczonych usług na L3.Po Świętach podpisujemy umowę z ZTM, będzie obowiązywać nowy rozkład jazdy oraz dodatkowy bus na kursach najbardziej przeciążonych.Zanim to nastąpi udostępniliśmy Państwu dodatkowego busa we własnym zakresie, to jedyne co mogliśmy zrobić dla Państwa na tę chwilę.Nam również zależy na bezpieczeństwie przewożonych przez nas ludzi!”.

Po mojej odpowiedzi na temat sytuacji na linii lokalnej L-3 przyszedł kolejny e-mail w tej sprawie:

„Witam

Wydaje nam się że sytuacja już się poprawiła.Umowa ma być podpisana dnia 22 kwietnia”.


Mam olbrzymią nadzieję, że jesteśmy bardzo blisko pozytywnych zmian na linii lokalnej L-3. Oby wszystkie terminy zostały dotrzymane i sytuacja uległa znaczącej poprawie. Już zaciskam mocno kciuki.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Stowarzyszenie Niezależne Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Postautor: Kamil M » pt kwie 25, 2014 10:21 pm

W dniu 22 kwietnia 2014 r. wprowadzono zmiany w rozkładzie jazdy linii lokalnej L-3. Pojawiły się nie tylko nowe kursy na całości trasy Jastrzębiec – PKP Piaseczno, ale także wariantowe na krótszej trasie Kaczeńców – PKP Piaseczno. Dzięki tym zmianom sytuacja pasażerów na linii lokalnej L-3 uległa 100% poprawie.

Największe zmiany dotyczą wprowadzenia nowych kursów na całości linii L-3. Z Jastrzębca do PKP Piaseczno pojawiają się dwa nowe połączenia o godz. 13:05 i 18:05. Także na trasie z PKP Piaseczno do Jastrzębca wprowadzono dwa nowe kursy. Tutaj pasażerowie mają do dyspozycji nowe połączenia o godz. 14:10 i 17:10. Uległa też zmianie godzina odjazdu autobusu o godz. 13. Dotychczas bus linii L-3 wyjeżdżał o godz. 13:30 z PKP Piaseczno do Jastrzębca. Po zmianach wprowadzonych w dniu 22 kwietnia 2014 r. ten kurs odjeżdża już o godz. 13:10. Jak widać wszystkie wprowadzone zmiany dotyczące dodatkowych kursów z Jastrzębca do PKP Piaseczno i z PKP Piaseczno do Jastrzębca w znaczący sposób uzupełniły ofertę dla podróżnych.

Oprócz wyżej wskazanych zmian wprowadzono kursy wariantowe na trasie Kaczeńców – PKP Piaseczno i PKP Piaseczno – Kaczeńców. Dzięki tym zabiegom udało się zastopować bardzo duże potoki pasażerskie na kursach porannych i popołudniowych. Dodatkowe kursy dublujące najbardziej zatłoczone busy na linii lokalnej L-3 w porannym szczycie z przystanku Kaczeńców do PKP Piaseczno odbywają się o godz. 07:16 i 08:11. Co ciekawe busy na krótszej trasie Kaczeńców – PKP Piaseczno startują kilka minut wcześniej przed tymi realizującym całą trasę Jastrzębiec – PKP Piaseczno. Jest to bardzo ważna zmiana, bo kiedy firma Sekar – Trans wprowadziła wariantowe kursy, to busy realizujące krótszą trasę startował za tymi jadącymi z Jastrzębca. Przez to pasażerowie na dalszych przystankach w Magdalence, Lesznowoli czy Starej Iwicznej byli zaskoczeni, bo pierwszy bus jadący z Jastrzębca nie stawał na dalszych przystankach jak miał już komplet pasażerów na pokładzie. Dopiero drugi bus realizujący krótszą trasę zabierał pasażerów oczekujących na przystankach w Magdalence, Lesznowoli czy Starej Iwicznej. To powodowało bardzo duże zdenerwowanie oczekujących na przystankach. Także jak widać poczynione w tym względzie zmiany są bardzo dobre i nie będą już denerwować pasażerów na linii lokalnej L-3. Na koniec warto jeszcze dodać nowe kursy wariantowe z PKP Piaseczno do Kaczeńców. Na tej trasie pojawią się trzy nowe połączenia w porannym szczycie o godz. 06:50, 07:45 i 08:45.

Cieszę się, że po 16 miesiącach walki o zmiany na linii lokalnej L-3, wreszcie je wprowadzono. W tym czasie udało się nam uzyskać wariantowy kurs linii lokalnej L-1 do Os. Walendia. Dzięki temu młodzież ze wsi Łazy ma dogodny dojazd do Zespołu Szkół w Łazach i Liceum Ogólnokształcącego w Piasecznie. Na busach linii lokalnej L-3 pojawiły się dodatkowe tablice informacyjne dla pasażerów. Dzięki temu podróżni z ul. Łączności w Łazach zyskali wiedzę gdzie dany kurs linii lokalnej L-3 zmierza. Także udało się rozdzielić kursowanie linii lokalnej L-3 z linią okresową 807. Na sam koniec przyszły zmiany z dnia 22 kwietnia 2014 r. wprowadzające dodatkowe kursy na linii lokalnej L-3.

Chciałbym podziękować Zarządowi Transportu Miejskiego w Warszawie, Urzędowi Gminy Lesznowola i firmie Sekar-Trans za wprowadzone zmiany na linii lokalnej L-3. Dodatkowo składam bardzo duże gratulację dla Michała Zawiszy, który aktywnie brał udział w sprawie złej sytuacji na linii lokalnej L-3. Wszyscy razem udowodniliśmy, że warto współpracować i szukać porozumienia dla dobra mieszkańców. Szkoda tylko, że trwało to, aż 16 miesięcy. Jednak kończy to dla mnie najważniejszą sprawę jaką zajmowałem się od kilku lat w swojej pracy społecznej i charytatywnej.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Stowarzyszenie Niezależne Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Komunikacja w Gminie Lesznowola

Postautor: Kamil M » wt lip 22, 2014 6:09 pm

Na początku lipca zmieniono rozkład jazdy linii lokalnej L-3. Jedyną informację o tych zmianach podał przewoźnik realizujący połączenia na tej linii czyli firma SEKAR-TRANS. Szkopuł w tym, że przewoźnik nie poinformował na jak długo zostaną wprowadzone zmiany rozkłady linii L-3. W związku z tym wystosowałem pismo do Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie w tej sprawie.

Oto odpowiedź Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie :

" W odpowiedzi na Pana wystąpienie Zarząd Transportu Miejskiego uprzejmie informuje, że przekazaliśmy materiały do przewoźnika informujące o zmianie rozkładu jazdy linii L-3, które były wywieszone w autobusach przedmiotowej linii w dniach 4-8 lipca br. Informujemy ponadto, że omawiany rozkład jazdy ze zmniejszona liczbą kursów jest rozkładem wakacyjnym i od 01.09 br. planujemy przywrócenie rozkładu jazdy sprzed dnia 30.06 br."

Cieszę się, że zmiany w rozkładzie linii lokalnej L-3 przewidziane są tylko na okres wakacyjny. Mamy jeszcze bardzo dobrze w pamięci problemy jakie mieliśmy z nadmierną ilością pasażerów na tej linii. Rekord w busie marki Mercedes Sprinter na linii lokalnej L-3 wyniósł 35 pasażerów. Dlatego tak bardzo jestem wyczulony na jakiekolwiek zmiany na tej linii lokalnej. Jednak znowu nie można przejść obojętnie wobec braku informacji publicznej ze strony Urząd Gminy Lesznowola w sprawie zmiany rozkładu jazdy. Po raz kolejny Gmina Lesznowola nie potrafiła wywiązać się ze swoich kompetencji i poinformować pasażerów (mieszkańców) o zmianach i okresie na jakie zostaną wprowadzone. Rzeczywiście jedyną informację publiczną o zmianach w rozkładzie jazdy wywiesiła firma SEKAR-TRANS. Za co temu przedsiębiorstwu należą się podziękowania, bo jako jedyne stanęło na wysokości zadania. Natomiast Gminie Lesznowola należy się żółta kartka. Nie wiem kiedy w końcu nasi urzędnicy uznają, że strona internetowa gminy jest właśnie od informacji dotyczących spraw bieżących, konsultacji społecznych czy też zmian w rozkładach jazdy.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Stowarzyszenie Niezależne Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Komunikacja w Gminie Lesznowola

Postautor: Kamil M » czw paź 09, 2014 10:30 pm

W dniu 30 września 2014 r. została rozpisana nowa linia przetargowa dla linii uzupełniającej L-1, L-3 i L-4 w Gminie Lesznowola. Nowy kontrakt ma obowiązywać od dnia 1 grudnia 2014 r. do dnia 30 listopada 2016 r. Szykują się dość duże zmiany nie tylko dotyczące wielkości autobusów obsługujących linie lokalne, ale także rozkładu jazdy.

Bardzo dobrze wiemy, że poprzedni przetarg z 2012 r. na linie lokalne „L” w naszej gminie wywołał bardzo duże perturbacja dla pasażerów. Po pierwsze w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia wpisano za małą pojemność w autobusach. Przez to dochodziło do sytuacji, że na linii L-1 i L-3 podróżowało zbyt wiele pasażerów. Gmina Lesznowola tłumaczyła się, że nie miała dobrych danych dotyczących potoków pasażerskich jakie występują na tych dwóch liniach. Z biegiem czasu, kiedy powstały już odpowiednie dokumenty zaczęto powolne zmiany mające na względzie bezpieczeństwo podróżujących. Dlatego wprowadzono dodatkowy autobus linii L-1, który miał pomóc dzieciom w bezpiecznym dojeździe do Zespołu Szkół w Łazach. Jednak ku mojemu wielkiemu zdziwieniu ten kurs spadł z rozkładu jazdy przy nowej linii przetargowej. Dlatego już skierowałem pismo w tej sprawie do Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie :

„Miałem przyjemność przyjrzeć się przetargowi na linie lokalne „L” w Gminie Lesznowola. Niestety nowa linia przetargowa nie spełnia naszych oczekiwań jako pasażerów linii L-1. Aktualnie w rozkładzie jazdy mamy jeden wariantowy kurs linii L-1, który o godz. 06:54 wyjeżdża spod Urzędu Gminy Lesznowola i jedzie dalej trasą linii L-1. Jednak na wysokości ul. Łączności w Łazach zbacza z regularniej trasy tej linii i jedzie w kierunku Os. Walendia i wraca tą samą trasą do ul. Ks. Słojewskiego w Łazach. Dzięki takiemu przebiegowi trasy dzieci uczące się w Zespole Szkół w Łazach mają dogodny dojazd na zajęcia szkolne. Niestety zapisy ustawy o systemie oświaty nie pozwalają na tym odcinku aby kursował po dzieci Gimbus. Stąd właśnie padła propozycja specjalnego przebiegu linii L-1, aby dzieci mogły bezpiecznie dojechać do szkoły. W nowej linii przetargowej w załączniku 1 nie ma już w/w kursu w rozkładzie jazdy. Bardzo prosiłbym o uwzględnienie tej sprawy. Jest ona wyjątkowo ważna dla naszej społeczności lokalnej. Wspomniany kurs linii L-1 cieszył się dużą popularnością wśród dzieci zwłaszcza w okresie jesienno – zimowym. Zwykle od 6 do 10 dzieci jeździ regularnie tym specjalnym kursem do Zespołu Szkół w Łazach. Dlatego prosimy o uwzględnienie naszego wniosku w nowym przetargu na linie uzupełniające „L” na terenie Gminy Lesznowola. Jeżeli będzie Państwa odmowa to zaczniemy zbiórkę podpisów o przywrócenie porannego kursu linii L-1 do Os. Walendia”.

Z biegiem czasu wreszcie także uporządkowano sytuację na linii lokalnej L-3. Na tej linii dochodziło już do sytuacji, że busami marki Mercedes Sprinter podróżowało nawet 35 pasażerów. Dlatego od 22 kwietnia 2014 r. wprowadzono dodatkowe kursy wariantowe, aby rozładować sytuację na linii L-3. Trzeba przyznać, że dopiero ten zabieg spowodował poprawę sytuacji na w/w linii.

Nowy przetarg na linie lokalnej „L” w Gminie Lesznowola daje podstawy do małego zadowolenia. Wreszcie Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie zauważył, że zapisy z 2012 r. dotyczące ilości pasażerów na liniach L-1 i L-3 są zdecydowanie za małe względem bieżących potoków pasażerskich występujących na tych liniach. Dlatego dokonano zmian w Specyfikacji Istotnych Warunkach Zamówienia, które zwiększyły pojemność autobusów. W 2012 r. na linii L-1 wymagane było co najmniej 40 pasażerów w tym 20 na miejscach siedzących. W nowym przetargu, który został rozpisany pod koniec września zapisano już co najmniej 50 pasażerów w tym minimum 15 na miejscach siedzących. Podobne zapisy także dotyczą linii L-3. Tutaj także znacznie zwiększono ilości przewozowe, bo przetarg z 2012 obligował wykonawce do zapewnienia autobusu z pojemnością wynoszącą 30 pasażerów w tym 15 pasażerów na miejscach siedzących. Także tutaj widać zdecydowaną zmianę na lepsze. Co ciekawe jeden z wykonawców zwrócił się do Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie z zapytaniem odnośnie zmniejszenia ilości miejsc z 50 na 45. Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie nie wyraził na to zgody.

Jeżeli chodzi o bilety to nic nie ulega zmianie względem obowiązującego przetargu. Nadal będą honorowane bilety Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie :

- dobowe

- weekendowe

- weekendowy grupowy

- 30 – dniowy

- 90 – dniowy

- bilety imienne dla dziecka

- seniora

Oprócz wyżej wspomnianych taryf zatwierdzonych przez Radę m. st Warszawy będą obowiązywać bilety, które zostały zatwierdzone przez Radę Gminy Lesznowola :

- bilet jednorazowy normalny w cenie nie wyższej, niż 2,00 zł

- bilet jednorazowy ulgowy w cenie nie wyższej, niż 1,00 zł

- bilet miesięczny normalny w cenie nie wyższej, niż 60,00 zł

- bilet miesięczny ulgowy w cenie nie wyższej, niż 30,00 zł

Duże zmiany szykują się w rozkładzie jazdy na linii L-3. Po pierwsze znikają kursy wariantowe realizowane na tej linii od 22 kwietnia 2014 r. Wpływ na tą sytuację może mieć fakt zapisania w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia większej ilości miejsc dla pasażerów na tej linii. Po drugie pojawiają się nowe kursy jadące z Jastrzębca do PKP Piaseczno i z PKP Piaseczno do Jastrzębca. Największą zmianą jest likwidacja kursu wyjeżdżającego z Jastrzębca o godz. 18:05 na rzecz kursu, który będzie realizowany o godz. 20:05. Dzięki temu mieszkańcy Lesznowoli zyskali o wiele lepszy powrót z Piaseczna, bo w nowym rozkładzie jazdy uwzględniono kurs o godz. 21:10. Warto przypomnieć, że ostatni autobus linii L jadący w kierunku Lesznowoli z Piaseczna jest aktualnie o godz. 20:10 i jest to kurs linii L-1. Później jest tylko do dyspozycji linia okresowa 807, która wyrusza z przystanku Kusocińskiego o godz. 22:04. Stąd jak widać zaproponowane zmiany są naprawdę dobre dla mieszkańców Lesznowoli.

Warto zauważyć, że bardzo duże zmiany szykują się na linii L-4. Tutaj wreszcie Urząd Gminy Lesznowola wysłuchał licznych apeli o zwiększenie ilości kursów na tej linii. Aktualnie autobusy linii L-4 kursują wyłącznie rano lub wieczorem. Brakuje popołudniowych kursów dla mieszkańców Nowej Woli, Nowej Iwicznej i Mysiadła, którzy nie mając własnego środka transportu chcą załatwić sprawę w urzędzie gminy. Od 1 grudnia 2014 r. wreszcie otrzymają popołudniowe kursy o godz. 10:05 i 12:05 spod urzędu gminy do Mysiadła. Z kolei spod urzędu gminy do Mysiadła odjadą o godz. 10:25 i 12:25.

Miejmy nadzieję, że nowy przetarg poprawi sytuację na liniach lokalnych L-1, L-3 i L-4. Niestety martwi mnie nie uwzględnienie w rozkładzie jazdy wariantowej kursu na linii L-1, który służył dzieciom w dogodnym i bezpiecznym dojeździe do Zespołu Szkół w Łazach. Mam nadzieję, że moje pismo w tej sprawie przyniesie odpowiedni skutek i pozytywną zmianę.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Stowarzyszenie Niezależne Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Komunikacja w Gminie Lesznowola

Postautor: Kamil M » pt paź 10, 2014 7:58 am

W związku z nowym przetargiem podejmuje dalszą interwencję s prawie porannego kursu linii uzupełniającej L-1 do Os. Walendia. W nowym rozkładzie jazdy zaproponowanym w linii przetargowej znika poranny kurs linii L-1, który podwoził dzieci do Zespołu Szkół w Łazach.

Rzeczone pismo w tej sprawie:

Witam serdecznie,

"Niestety w nowej linii przetargowej na linie lokalne "L" w Gminie Lesznowola nie uwzględniono specjalnego kursu linii uzupełniającej L-1, który dojeżdżał do Os. Walendia. Po drodze ten kurs zabierał dzieci i młodzież do Zespołu Szkół w Łazach. Codziennie tym autobusem jeździ od 6 do 10 dzieci do Zespołu Szkół w Łazach. Dlatego nie rozumiem czemu Państwo nie uwzględniliście tego wariantowego kursu w nowym rozkładzie jazdy, który będzie obowiązywał od 1 grudnia 2014 r. Warto zauważyć, że Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie specjalnie dla mieszkańców miasteczka Wilanów uruchomił linię 379, który właśnie podwozi dzieci do szkoły. Z kolei w Lesznowoli, która sama praktycznie w całości płaci za utrzymanie linii uzupełniających "L" likwiduje się dobre rozwiązania, które służą mieszkańcom Łaz. Dzięki temu wariantowemu połączeniu rodzice nie bali się puszczać dzieci tym autobusem, bo mieli pewność, że ich najmłodsi podjadą pod samą szkołę w Łazach. Przez brak tego dodatkowego kursu młodzież znowu będzie musiała jeździć linią L-3, co spowoduje zwiększenie potoków pasażerskich na tym porannym kursie. Dodatkowo linia L-3 nie zatrzymuje się przy Zespole Szkół w Łazach, tylko na przystanku Kaczeńców. W związku z tym dzieci będą miały do przejścia 300 metrów, w tym przejście przez ruchliwą ulicę Ks. Słojewskiego. Co niestety wpłynie na ich bezpieczeństwo. Dlatego wnioskuje o to, aby poranny kurs linii L-1 wyjeżdżający z Janek o godz. 06:25 miał specjalny podjazd do Os. Walendia. Proponowany kurs w nowej linii przetargowej pokrywa się idealnie z tym, który aktualnie jeździ jako wariantowy i podwozi dzieci do Zespołu Szkół w Łazach.

Sprawą porannego kursu linii L-1 już zainteresowałem Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. Bardzo żałuję, że w sprawie nowego rozkładu nie wzięliście Państwo pod uwagę głosu społecznego. Co prawda wprowadzono dobre zmiany dla linii uzupełniającej L-4, ale zapomniano o mieszkańcach Łaz. Przypomnę, że poprzedni przetarg z 2012 r. wywołał sporo perturbacji i tak naprawdę dopiero udało się je naprawić 22 kwietnia 2014 r. Znowu zaczynamy od nowa ?.

Czekam na odpowiedź z Państwa strony, bo sprawa jest bardzo ważna dla naszej lokalnej społeczności".

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Stowarzyszenie Niezależne Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Komunikacja w Gminie Lesznowola

Postautor: Kamil M » pn paź 27, 2014 5:36 pm

Nie wszystko jest stracone w sprawie porannego wariantowego kursu linii L-1 dla dzieci i młodzieży do Zespołu Szkół w Łazach. W dniu 27 października 2014 r. dostałem odpowiedź w sprawie mojej interpelacji dotyczącej nowego rozkładu jazdy jaki ma obowiązywać od 1 grudnia 2014 r.

Rzeczone pismo od Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie :

W odpowiedzi na Pana wystąpienie Zarząd Transportu Miejskiego uprzejmie informuje, że przedstawione w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia rozkłady jazdy linii lokalnych obsługujących teren Gminy Lesznowola mają charakter poglądowy, dlatego też nie wykluczamy korekty godzin odjazdów linii L-1 w momencie wdrożenia rozkładu jazdy.

Jednocześnie pragniemy przypomnieć, że wszelkie wnioski dotyczące zmiany rozkładów jazdy linii lokalnych i strefowych należy zgłaszać w pierwszej kolejności do Urzędu Gminy Lesznowola”.

Oczywiście nie muszę dodawać, że sprawa oczywiście trafiła również do Urzędu Gminy Lesznowola. Jednak odpowiedzi nadal w tej sprawie nie uzyskałem. Jedynie było zapewnienie Pani wójt na zebraniu wiejskim sołectwa Łazy II, że jest alternatywa dla tego połączenia. Jednak ten wątek nie został rozwinięty.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Stowarzyszenie Niezależne Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Komunikacja w Gminie Lesznowola

Postautor: Kamil M » śr lis 05, 2014 11:41 am

W dniu 5 listopada 2014 r. w siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie zostały otworzone oferty przetargowe dotyczące realizowania kursów na liniach „L” w Gminie Lesznowola od dnia 1 grudnia 2014 r. do dnia 30 listopada 2016 r. Najlepszą ofertę cenową złożyła firma PKS Grójec, która z dniem 1 grudnia 2014 r. zacznie realizować połączenia na liniach L-1, L-3 i L-4.

Na przetarg dotyczący realizowania połączeń w ramach linii „L” przeznaczono łącznie 2 512 834,27 zł brutto. W tym 502 566,88 zł to środki, finansowe które pokrywa Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, a 2 010 267,41 zł brutto to suma przeznaczona ze strony Urzędu Gminy Lesznowola na całość kontraktu.

Do siedziby Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie wpłynęły cztery oferty dotyczące przetargu przewozowego na linie „L” w Gminie Lesznowola. Najlepsza cenowo okazała się oferta złożona przez firmę PKS Grójec, która za 1 wozokilometr zaoferowała 3,39 zł brutto. Drugą najlepszą ofertę złożyła firma SEKAR-TRANS – 3,49 zł brutto. Warto przypomnieć, że aktualnie te przedsiębiorstwo realizuje połączenia w ramach linii uzupełniających „L” w gminie Lesznowola. Trzecia oferta należała do firmy PKS POLONUS w Warszawie – 3,92 zł. Ostatnią ofertę złożyła firma Europa-Express i wyniosła, aż 4,50 zł brutto za 1 wozokilometr. Tym samym najkorzystniejszą ofertę dotyczącą świadczenia usług przewozu regularnego wykonywanego w ramach lokalnego transportu zbiorowego łączącego gminę Lesznowola z Warszawą wygrała firma PKS Grójec.

Oferty przewoźników na realizowanie kursów w ramach linii uzupełniającej „L” w gminie Lesznowola:

1. PKS Grójec 3,39 zł brutto za 1 wozokilometr

2. SEKAR-TRANS 3,49 zł brutto za 1 wozokilometr

3. PKS POLONUS w Warszawie 3,92 zł brutto za 1 wozokilometr

4. Europa-Express 4,50 zł brutto za 1 wozokilometr

Jeśli chodzi o cenę biletów, która będzie obowiązywać od dnia 1 grudnia 2014 r. to nie uległa ona zmianie. Nadal pasażerowie linii uzupełniających L-1, L-3 i L-4 będą płacić za bilety tyle samo. Bilet jednorazowy normalny będzie kosztował 2 zł, a ulgowy 1 zł. W przypadku biletów miesięcznych cena również pozostaje bez zmian : 60 zł za bilet normalny i 30 zł za ulgowy. Oczywiście nadal obowiązują bilety długookresowy ZTM na liniach lokalnych „L” w gminie Lesznowola.

Warto dodać, że firma PKS Grójec ma już doświadczenie w realizowaniu połączeń na terenie naszej gminy. To przedsiębiorstwo realizowało kurs na liniach uzupełniających „L” do końca grudnia 2012 roku. Wszyscy pasażerowie byli wówczas zadowoleni, bo mieli do dyspozycji bardzo nowoczesny tabor. Na liniach L-1 i L-3 jeździły autokary Autosan Solina, które spełniały wszystkie oczekiwania pasażerów. Miejmy nadzieję, że od grudnia 2014 roku nie będzie już żadnych problemów na liniach lokalnych „L”. Na pewno sytuacji polepszą większe autobusy, które pojawią się na popularnych liniach L-1 i L-3.

Niestety na otwarciu linii przetargowej nie był obecny żaden urzędnik gminy Lesznowola.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Stowarzyszenie Niezależne Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Komunikacja w Gminie Lesznowola

Postautor: Kamil M » pn lis 17, 2014 1:35 am

Przez ciszę wyborczą nie byłem wstanie napisać o sytuacji jaką odkryłem po rozmowie z Tomkiem Filipowiczem. Okazuje się, że od dnia 1 grudnia 2014 r. autobusy linii L-1 dojadą tylko do stacji kolejowej PKP Piaseczno. Jak dobrze wiemy aktualnie autobusy dojeżdżają do przystanku zlokalizowanego przy ul. Szkolnej w Piasecznie, czyli dokładnie w samym centrum miasta. Nie wiadomo skąd wziął się taki pomysł na skrócenie trasy tej linii lokalnej. Nie było także żadnych konsultacji społecznych w tej mierze !. Po raz kolejny ktoś podjął za nas decyzję. Przecież w nowym rozkładzie jazdy nie uwzględniono również wariantowego porannego kursu linii L-1, który podwoził dzieci do Zespołu Szkół w Łazach. Nie uwzględniono również wniosków mieszkańców Stefanowa, aby kursy linii L-1 podjeżdżały do cmentarza Południowego w Antoninowie.

Jak widać dialog społeczny kuleje w naszej gminie i za nas podejmowane są decyzję.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Stowarzyszenie Niezależne Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Komunikacja w Gminie Lesznowola

Postautor: Kamil M » wt lis 18, 2014 9:57 pm

Niestety okazało się, że najkorzystniejszą ofertę na świadczenie usług przewozu regularnego wykonywanego w ramach lokalnego transportu zbiorowego na liniach autobusowych "L" w ramach systemu komunikacji miejskiej łączącego gminę Lesznowola z Warszawą wygrała firma SEKAR-TRANS.

Wszystko przez aukcję internetową dzięki, której zmniejszyła się stawka 1 wozokilometra w nowym przetargu, który będzie obowiązywał od 1 grudnia 2014 r . Podczas otwarcia ofert przetargowych w siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie najkorzystniejszą ofertę złożyło PKS Grójec z ceną wynoszącą 3,39 zł brutto. SEKAR-TRANS zaproponowało kwotę 3,49 zł brutto. Jednak po aukcji internetowej cena uległa znaczącej zmianie. Najlepszą ofertę złożyła firma SEKAR-TRANS, która zaoferowała 2,80 zł brutto za 1 wozokilometr. Drugą najlepszą ofertę złożył właśnie PKS Grójec z kwotą 2,81 zł brutto za 1 wozokilometr.

W związku z tym od 1 grudnia 2014 r. nie ulega zmianie przedsiębiorstwo, które będzie obsługiwała nasze linie lokalne "L". Miejmy nadzieję, że poziom świadczonych usług będzie o wiele lepszy, niż dotychczas. Warto przypomnieć, że w nowym przetargu zapisano większą ilość miejsca dla pasażerów podróżujących właśnie liniami L-1 i L-3. Od 1 grudnia 2014 r. musi być 50 miejsc stojących i co najmniej 15 miejsc siedzących dla pasażerów.Także powinny pojawić się nowe autobusy, które podwiozą nas do Piaseczna. Ja osobiście liczę na to, że uda się utrzymać wariantowy poranny kurs linii L-1 dla dzieci do Zespołu Szkół w Łazach. Dodatkowo nadal linia L-1 powinna podjeżdżać do ul. Szkolnej w Piasecznie. Skrócenie trasy bez żadnych konsultacji społecznych do przystanku PKP Piaseczno jest po prostu niezrozumiałe !.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Krajowe Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Komunikacja w Gminie Lesznowola

Postautor: Kamil M » pt lis 28, 2014 8:08 pm

Kolejny przykład na to jak nasz lesznowolski Urząd Gminy liczy się z własnymi mieszkańcami. Od 1 grudnia linia L-1 dojedzie tylko do PKP Piaseczno, a dodatkowo znika wariantowy kurs linii L-1 do Os. Walendia, który zabierał dzieci do szkoły. Pani wójt naprawdę dziękujemy :) w końcu nasz głos nie jest ważny...skierowałem po dwa pisma do gminy i nie było żadnej odpowiedzi !, a Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie napisał, że rozkład jazdy podpięty do linii przetargowej może jeszcze ulec zmianie. Niestety były to mrzonki !.

autobusy L-1, L-3 trasa - zmiana stała
Zmiany na liniach L-1, L-3
od 01.12.2014 (poniedziałek)
1)
Na wniosek Urzędu Gminy Lesznowola od dnia 1.12.2014 r. od początku kursowania linii dziennych linia L-1 zostaje skierowana dwukierunkowo na poniższą trasę:
PL. SZWEDZKI - … - Piaseczno: Jana Pawła II – Dworcowa – PKP PIASECZNO.
Jednocześnie przestają funkcjonować podjazdy do przystanku OS. WALENDIA na trasie linii L-1 oraz zostają zlikwidowane kursy skrócone do pętli KACZEŃCÓW w Łazach na trasie linii L-3.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Niezależne Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Komunikacja w Gminie Lesznowola

Postautor: Kamil M » pn gru 01, 2014 9:43 pm

W związku z rozpisaniem nowego przetargu od 1 grudnia 2014 r. na naszych lesznowolskich ulicach pojawiły się nowe autobusy na liniach L-1, L-3 i L-4. Teraz pasażerowie mają do dyspozycji Mercedesy Vario i Solbusy. Dobre wiadomości są także dla mieszkańców Łaz. Możliwe, że poranny autobus linii L-3 wyjeżdżający z Jastrzębca o godz. 06:55 zjedzie w ulicę Rolną i podwiezie dzieci z Łaz do Zespołu Szkół. W tej sprawie nadal trwają negocjacje.

Na linii L-1 jeździł Solbus, który spełnia wszystkie kryteria przetargowe.

Na linii L-3 dzisiaj jeździł Solbus i Mercedes Vario. Trzeba przyznać, że zastanawia zwłaszcza pojawienie się tego drugiego, bo tam ledwo mieści się 40 pasażerów. W linii przetargowej dla linii lokalnej L-3 wpisana była pojemność wynosząca 50 pasażerów w tym 15 podróżujących na miejscach siedzących.

Na linii L-4 jeździ autobus Mercedes Vario.

Na I sesji Rady Gminy Lesznowola dowiedziałem się, że jest możliwość wprowadzenia rozwiązań dla dzieci jeżdżących naszymi liniami „L” do Zespołu Szkół w Łazach. Nie wykluczone, że autobus linii L-3 wyjeżdżający z Jastrzębca o godz. 06:55, który realizuje podjazd do Os. Walendia zjedzie trochę z trasy, aby podwieźć dzieci do szkoły. Pomysł jest taki, aby ten poranny autobus jadący ul. Łączność skręcił w ul. Rolną i nią dojechał do ul. Ks. Słojewskiego. Później autobus realizowałby dalej swoją trasę ul. Ks. Słojewskiego i Lipową do ul. Słonecznej. Jednak nadal w tej sprawie trwają negocjacje z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie. Oby z dobrym skutkiem dla społeczności lokalnej Łaz.

Obrazek
Nowy Solbus obsługujący linię lokalną L-3 widoczny na ul. Lipowej w Magdalence.

Obrazek
Autobus linii L-4 widoczny na parkingu za Urzędem Gminy Lesznowola.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Stowarzyszenie Niezależne Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Komunikacja w Gminie Lesznowola

Postautor: Kamil M » czw sty 08, 2015 11:55 am

W dniu 8 stycznia 2015 r. dostałem pismo od Kierownika Sekcji Linii Strefowych Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie – Daniela Złamala odnośnie zmian jakie zostały poczynione w dniu 1 grudnia 2014 r. na liniach lokalnych L-1 i L-3.

Rzeczone pismo:

„Szanowny Panie

Uprzejmie informujemy, że ZTM uruchomił doraźnie, do czasu wygaśnięcia Umowy z przewoźnikiem według zasad z 2012r, wariantowe podjazdy linii L-1 do Os. Walendia w związku z przepełnieniem porannego kursu linii L-3. W wyniku zwiększenia pojemności taboru na linii L-3, podjazd linii L-1 uległ likwidacji z dn. 1.12.2014. Jednocześnie informujemy, że w wyniku uzgodnień z UG Lesznowola, oraz w celu poprawy częstotliwości kursowania linii L-1 w godzinach szczytu komunikacyjnego, podjęto decyzję o skróceniu trasy przedmiotowej linii i pozostawieniu jej w relacji o największym zainteresowaniu przez pasażerów, jednocześnie zwiększając jej częstotliwość kursowania z ok. 90 minut do 60 minut w godzinach szczytu komunikacyjnego. Pasażerom, którzy chcieliby kontynuować podróż w kierunku centrum Piaseczna proponujemy przesiadkę do kursującej z wysoką częstotliwością linii 709. Za powstałe utrudnienia wynikające z modyfikacji tras na terenie Gminy Lesznowola pragniemy Pana uprzejmie przeprosić”.

Pismo wiele wyjaśnia właśnie w kwestii zmian na liniach lokalnych „L” w gminie Lesznowola. Co warte podkreślenia jest to pierwsza merytoryczna wypowiedź w tej sprawie. Jednak nadal nie poddaje się w walce o wariantowy podjazd linii L-3 pod Zespół Szkół w Łazach dla dzieci z miejscowości Łazy. Dlatego wystosowałem kolejne pismo do Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Sprawę także poruszałem podczas IV sesji Rady Gminy Lesznowola :

Rzeczona odpowiedź:

„Chciałem podziękować za odpowiedź z dnia 8 stycznia 2015 r. Panu Danielowi Złamalowi. Jednak chciałem zwrócić uwagę na pewien aspekt zmian do jakich doszło w dniu 1 grudnia 2014 r. Otóż likwidacja linii lokalnej L-1, która podjeżdżała do Os. Walendia była bardzo dużym błędem. Ten podjazd gwarantował dzieciom i młodzieży z miejscowości Łazy podjazd pod samą bramę Zespołu Szkół w Łazach. Aktualnie dzieci mają tylko do swojej dyspozycji linię L-3, która zatrzymuje się na przystanku Kaczeńców. Stamtąd dzieci uczące się w Zespole Szkół w Łazach muszę przejść 200 metrów do szkoły przez dość ruchliwą ul. Ks. Słojewskiego. Linia L-1 z wariantowym podjazdem do Os. Walendia zapewniała dzieciom bezpośrednią podwózkę do szkoły. Aktualnie takiej po prostu nie ma. Niestety ustawa o systemie oświaty nie pozwala gminie Lesznowola na uruchomienie gimbusu dla dzieci z tego rejonu miejscowości Łazy do Zespołu Szkół w Łazach. Dlatego proponuje i wnioskuję o specjalny przebieg porannego kursu linii L-3 wyjeżdżającego z Jastrzębca o godz. 06:55. Ten specjalny kurs z podjazdem do Os. Walendia mógłby podjeżdżać pod Zespół Szkół w Łazach. Specjalny przebieg trasy mógłby wyglądać następująco. Autobus po zabraniu pasażerów z przystanku Rolna 01 skręcałby w prawo w ul. Lipową, a potem w lewo w ul. Rolną i dalej w lewo w ul. Ks. Słojewskiego. Dzięki takiemu wariantowemu przebiegowi trasy dzieci z Zespołu Szkół w Łazach zyskają bezpośredni podjazd do szkoły. W okresie zimowym jest to bardzo ważne, bo dzieci rezygnują z jazdy rowerem do szkoły. Dlatego korzystają z komunikacji zbiorowej linii L-3. Bardzo prosiłbym o realizację rzeczonego przebiegu trasy linii L-3. Nie wiele by to zmieniło w przebiegu linii, a bardzo by pomogło dzieciom i młodzieży uczącym się w Zespole Szkół w Łazach. Dostałem zapewnienie z gminy Lesznowola, że podjęli rozmowy i działania, aby takie wariantowym przebieg na linii L-3 był realizowany. Liczę na państwa pomoc w tej rzeczonej sprawie”.

Obrazek
Czy linia lokalna L-3 w porannym szczycie będzie podjeżdżać do Zespołu Szkół w Łazach ?

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Krajowe Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Re: Komunikacja w Gminie Lesznowola

Postautor: Kamil M » śr sty 21, 2015 10:18 pm

Dzisiaj dostałem bardzo dobrą wiadomość od Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Otóż z dniem 16 stycznia 2015 roku poranny kurs linii L-3 podjeżdża bezpośrednio pod Zespół Szkół w Łazach. Jest to olbrzymi sukces dla naszego środowiska lokalnego !.

Pismo jakie otrzymałem od Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie :

„Szanowny Panie

Uprzejmie informujemy, że od dn. 16.01.2015 na wniosek UG Lesznowola wprowadzono wykonywanie podjazdu linii L-3 w godz. porannego szczytu do przystanku Łazy-Szkoła. Planujemy utrzymanie realizacji wykonywania podjazdów w/w linii do czasu budowy chodnika na ul. Słojewskiego zapewniającego dzieciom bezpieczne przejście z przystanku Kaczeńców do zespołu szkół im Jana Pawła II”.

Cieszę się, że wreszcie Urząd Gminy Lesznowola uwzględnił nasze postulat, po wycofaniu porannego kursu linii L-1, który podwoził dzieci do Zespołu Szkół w Łazach. Aktualnie ten kurs będzie realizował poranny autobus linii L-3 wyjeżdżający z przystanku Jastrzębiec o godz. 06:55. Autobus zatrzymuje się na przystanku Łazy - Szkoła o godz. 07:21.

Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Krajowe Porozumienie Mieszkańców
Awatar użytkownika
Kamil M
 
Posty: 716
Rejestracja: śr lip 04, 2012 4:49 pm
Lokalizacja: Łazy, Lesznowola

Komunikacja w Gminie Lesznowola

Postautor: Redakcja » pt sie 19, 2016 10:51 pm

Obrazek

W dniu 22 sierpnia 2016 r. mieszkańców gminy Lesznowola czekają wielkie zmiany związane z kursowaniem autobusów linii strefowych i okresowych: 707, 715, 807 i 809 (...)

więcej informacji: viewtopic.php?f=14&t=7840&p=113941#p113941
Awatar użytkownika
Redakcja
Site Admin
 
Posty: 11350
Rejestracja: śr gru 22, 2010 2:28 pm
Lokalizacja: Powiat piaseczyński

PoprzedniaNastępna

Wróć do Sprawy mieszkańców gminy Lesznowola

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości