W dniu 21 czerwca 2014 r. otrzymałem kolejne pismo z Urzędu Gminy Lesznowola w sprawie referendum lokalnego w sprawie udzielania bonifikat w trybie bezprzetargowym od ceny sprzedaży nieruchomości będących w własności Gminy Lesznowola.
Pismo z Urzędu Gminy Lesznowola:Odpowiedź Komitetu Referendalnego z dnia 21 czerwca 2014 r.:W odpowiedzi na Państwa pismo z dnia 17 czerwca 2014 r. uprzejmie wyjaśniam jak wygląda sytuacja związana z przeprowadzeniem referendum lokalnego w Gminie Lesznowola. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o referendum lokalnym z dnia 15 września 2000 roku na terenie Gminy Lesznowola zawisły plakaty informujące o zamiarze przeprowadzenia referendum w sprawie udzielania bonifikat od ceny sprzedaży nieruchomości w trybie bezprzetargowym będących własnością Gminy Lesznowola. Dodatkowo zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy o referendum lokalnym z dnia 15 września 2000 r. zostały podane do wiadomości publicznej dwa pytania, które mają być zawarte na karcie do głosowania. Wiadomość została udostępniona w dniu 6 czerwca 2014 r. na oficjalnym profilu referendalnym na portalu społecznościowym facebook:
www.facebook.com/referendumlesznowola, na internetowym forum forum.powiat-piaseczynski.info w dziale „Sprawy mieszkańców Gminy Lesznowola” w temacie „Referendum w sprawie przekazania nieruchomości z bonifikatą”, na internetowym blogu:
www.politykalesznowola.blog.pl. Warto jeszcze dodać kolejne źródło informacji dla mieszkańców forumpiaseczno.info. Na tym profilu dwa pytania referendalne zostały udostępnione w dniu 10 czerwca 2014 r. Ustawa o referendum lokalnym z dnia 15 września 2000 r. nie precyzuje dokładnie sposobu udostępnienia informacji o zamiarze przeprowadzenia referendum. Dlatego jako komitet referendalny podjęliśmy decyzję o powieszeniu plakatów informacyjnych o zamiarze przeprowadzenia referendum, które zawisły na terenie sołectwa Mysiadło, Nowa Iwiczna, Lesznowola i Magdalenka. Dodatkowo informację o zamiarze przeprowadzenia referendum wraz z dwoma pytania referendalnymi zamieściliśmy w internecie, które jest ogólnodostępnym źródłem szybkiej informacji dla społeczności lokalnej.
Prezentuję Państwu nasze dwa pytania referendalne:1. Czy jesteś przeciwny udzielaniu bonifikat wyższych, niż 20% przy sprzedaży w trybie bezprzetargowym nieruchomości będących własnością Gminy Lesznowola ?.
2. Czy w przypadku zastosowania bonifikaty przy sprzedaży w trybie bezprzetargowym nieruchomości będących własnością Gminy Lesznowola jesteś za obowiązkowym wprowadzeniem do umowy sprzedaży gwarantującego zwrot Gminie Lesznowola bonifikaty wraz z ustawowymi odsetkami od kwoty bonifikaty, jeżeli nieruchomość zostanie zbyta przed upływem 5 lat lub wykorzystana w celu innym niż sformułowany we wniosku od sprzedaż ?.
Nie zgadzam się także z opinią, że do dnia 30 maja 2014 r. nie został określony przedmiot zamierzonego referendum. Przedmiotem referendum jest udzielanie bonifikat od sprzedaży w trybie bezprzetargowym nieruchomości będących własnością Gminy Lesznowola. Taka informacja była zawarta w powiadomieniu, a także na plakatach referendalnych zawieszonych w sołectwach Mysiadło, Nowa Iwiczna, Lesznowola i Magdalenka.
W piśmie z dnia 17 czerwca 2014 r. podnosicie kwestię, że nie było żadnych przeszkód z Państwa strony i utraty przez komitet referendalny 30 dni potrzebnych do zbiórki podpisów. Chciałem przytoczyć cytat z naszej lokalnej prasy, który świadczy o czymś zupełnie innym. Otóż jak słusznie zostało zauważone, w dniu 14 kwietnia 2014 r, skierowaliśmy pierwsze pismo z powiadomieniem o zamiarze przeprowadzenie referendum lokalnego w Gminie Lesznowola. Jednak pierwsza odpowiedź ze strony gminy była dostarczona do pełnomocnika inicjatora referendum dopiero w dniu 13 maja 2014 r., a w lokalnym tygodniku Nad Wisłą z dnia 15 maja 2014 r. mogliśmy przeczytać następującą wypowiedź Pani Wójt Marii Jolanty Batyckiej – Wąsik wraz z komentarzem redakcji: „Kiedy w dniu 29 kwietnia zapytaliśmy wójt Marię Jolantę Batycką – Wąsik o opinię w tej sprawie, okazało się, że…wspomniane pismo przepadło w urzędzie. – Przepraszam, zostało błędnie zaewidencjonowane i nie trafiło do mnie na moje biurko. Ale już je mam i odniosę się do niego zgodnie z prawem – powiedziała nam w ostatni piątek pani wójt”. Wobec tego okazują się bezzasadne Państwa słowa skierowane w piśmie z dnia 17 czerwca 2014 r, bo przytoczony powyżej cytat mówi jednak o przedłużaniu procedury referendalnej. Także nasz postulat odnośnie straty 30 dni przez wydłużanie procedur biurokratycznych jest jak najbardziej zasadny i został słusznie skierowany w poprzednim piśmie. Do tego jest poparty źródłem prasowym.
Kolejnym zaskakującym faktem jest dla mnie informacja o tym, że sprawa wskazana w powiadomieniu należy do zadań własnych gminy z zakresu gospodarki nieruchomościami. Ta informacja sugeruje, że nasz trud referendalny jest zbędny, bo gmina ma odpowiednie kompetencje zapisane w ustawie o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. i sama może podejmować decyzję o przyznaniu bonifikaty i sprzedaży w trybie bezprzetargowym nieruchomości nawet za 1% ich nominalnej wartości. Jednak w tym przypadku również warto posiłkować się innymi zapisami ustawy o samorządzie gminnym. Chodzi oczywiście o art. 7 ust. 1 pkt. 17 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r., który odwołuje się do wspierania i upowszechniania idei samorządowej poprzez programy pobudzania aktywności obywatelskiej. Niestety w naszej gminie w sprawie oddania gruntów Archidiecezji Warszawskiej nie przeprowadzono żadnych konsultacji społecznych, ani z mieszkańcami sołectwa Mysiadło i Nowa Iwiczna, ani szerszą grupą mieszkańców Gminy Lesznowola. Jednocześnie uważając, że mandat dany przez mieszkańców w wyborach samorządowych Radzie Gminy jest w tym miejscu wystarczający. Wiele samorządów lokalnych w Polsce zmieniło tą filozofię i wprowadziło dokładne zapisy konsultacji społecznych jakie są prowadzone z mieszkańcami danej jednostki samorządu terytorialnego. Celem konsultacji społecznych jest przede wszystkim poznanie opinii uczestników konsultacji na temat przedmiotu konsultacji społecznych, a także informowanie o planowanych działaniach danej jednostki samorządu terytorialnego,zebranie wniosków i uwag uczestników konsultacji społecznych, ich analiza, stosowna zwrotna reakcja, w tym ze wskazaniem tych uwag i sugestii, które zostały uwzględnione, jak również tych z nich, które odrzucono, wraz z podaniem stosownego uzasadnienia. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych powinny zostać udostępnione, zaś samym skutkiem przeprowadzenia konsultacji społecznych jest zastosowanie najbardziej optymalnego rozwiązania w sprawie przedmiotu konsultacji. W przypadku zamiaru oddania 1,5 h gruntu w Mysiadle Archidiecezji Warszawskiej za 1% nominalnej jej wartości nie było żadnych konsultacji. Próby prowadzi tylko strona społeczna. Brakuje wysiłku w tej sprawie strony samorządowej. Gmina Lesznowola w tej sprawie dąży do oddania gruntów bez właściwie żadnego merytorycznego uzasadnienia dla takich działań. Dlatego tak ważne są działania komitetu referendalnego, który prowadzi realne konsultacje społeczne z mieszkańcami naszej gminy w sprawie udzielania bonifikat od ceny sprzedaży nieruchomości będących własnością Gminy Lesznowola.
Na sam koniec warto odnieść się do pierwszego wniosku z dnia 14 kwietnia 2014 r. i braku jego wycofania. Komitet referendalny nie musiał tego robić, bo z dniem 14 czerwca 2014 r. pierwszy wniosek wygasł w myśl zapisów zawartych w art. 14 ust. 1 ustawy o referendum lokalnym z dnia 15 września 2000 r. Jednocześnie należy zauważyć, że wniosek złożony na Kancelarię Urzędu Gminy Lesznowola w dniu 30 maja 2014 r. jest nadal aktualny i będzie obowiązywał do dnia 30 lipca 2014 r. Dopiero po tej dacie nastąpi jego wygaśnięcie i ewentualna możliwość oddania gruntów z bonifikatą. Oczywiście w przypadku braku zebrania odpowiedniej ilości podpisów przez komitet referendalny.
Mając na uwadze powyższe stwierdzenia podtrzymuję jako zasadne i prawidłowe stanowisko komitetu referendalnego w sprawie powiadomienia z dnia 30 maja 2014 r. Jednocześnie dodając, że cały czas trwa zbiórka podpisów pod inicjatywą referendalną.
Z wyrazami szacunku
Kamil Myszyński
Pełnomocnik inicjatora referendum