OBWODNICA KONSTANCINA

Pisz tutaj o nurtujących problemach mieszkańców gminy Konstancin-Jeziorna, ich pomysłach oraz propozycjach rozwiązania.

Moderator: GTW

OBWODNICA KONSTANCINA

Postautor: Justi » pt lis 22, 2013 11:43 pm

Obrazek

We wtorek, 19 listopada w Zespole Szkół nr 3 przy ul. Bielawskiej odbyły się konsultacje społeczne w sprawie budowy obwodnicy Konstancina-Jeziorny i Góry Kalwarii. „Bezsens, dziadostwo, lekceważenie i robienie ludzi w konia” - tak mieszkańcy ocenili wstępny projekt przebiegu obwodnicy, przedstawiony przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich i projektantów z firmy Mosty Katowice. Główne zastrzeżenia mieszkańców i samorządowców dotyczyły braku alternatywnego przebiegu obwodnicy w rejonie Parceli i Cieciszewa

Mieszkańcy gminy Konstancin-Jeziorna poznali wstępny przebieg obwodnicy miasta. Konsultacje społeczne dotyczące planowanej inwestycji przeprowadził Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich wraz z przedstawicielami firmy projektowej Mosty Katowice.

Nowy-stary przebieg

Niestety, wbrew oczekiwaniom mieszkańców i samorządowców przygotowany projekt jest niemal identyczny z tym, który opracowała poprzednia firma – pokrywa się z oprotestowanym korytarzem zarezerwowanym pod budowę w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, uchwalonym przez radnych w 2006 roku. Poprzednia procedura wskutek protestów skończyła się niepowodzeniem i MZDW postanowił zacząć wszystko od nowa.
Projekt obwodnicy, która ma mieć 19,75 km, na terenie gminy Konstancin-Jeziorna ma de facto tylko jeden wariant (formalnie są dwa, ale pokrywają się ze sobą). Zacznie się w Powsinie na wysokości ul. Przyczółkowej i od wschodu ominie Konstancin-Jeziornę, przebiegając przez Okrzeszyn, Bielawę, pola między Mirkowem a Habdzinem, Obory, Parcelę, Cieciszew, Dębówkę i Kawęczyn. Na południu obwodnica ma być połączona z drogą krajową nr 50 lub planowaną obwodnicą Góry Kalwarii (droga krajowa nr 79). Wraz z budową trasy, na której w gminie ma być tylko pięć skrzyżowań, ma powstać sieć dróg dojazdowych.

Obrazek

Punkt zapalny

Najwięcej kontrowersji wzbudza fragment obwodnicy, przebiegający przez Parcelę (planowane skrzyżowanie przy ul. Podlaskiej i Grzybowskiej obok gospodarstwa SGGW) i Cieciszew. Mieszkańcy obawiają się, że budowa trasy całkowicie zniszczy im życie.
- W najbardziej spornym rejonie Cieciszewa i Parceli mamy propozycję odsunięcia trasy od Pomnika Powstańców Styczniowych tak, by był zapewniony swobodny dojazd zarówno do mogiły, jak i do okolicznych domostw – mówił podczas prezentacji Marcin Sucheta, przedstawiciel spółki Mosty Katowice. - Zapewniam, że ta inwestycja nie będzie rozcinała tego terenu na dwie części. Poprzez skrzyżowanie będzie zapewniona swobodna komunikacja między oboma częściami miejscowości, znajdujących się po dwóch stronach trasy – przekonywał Marcin Sucheta.
To jednak nie satysfakcjonuje mieszkańców. - Nie wzięto pod uwagę naszych wniosków – mówił Robert Bryzek, sołtys Parceli. - Zostaliśmy całkowicie zlekceważeni. Warianty się pokrywają, to jest bez sensu – dodał sołtys. - To robienie ludzi w konia. Czy ta obwodnica jest dla urzędników czy dla mieszkańców – wtórowali mu inni uczestnicy spotkania.

Samorząd murem za Parcelą i Cieciszewem

Mieszkańców poparli również przedstawiciele samorządu. - wicemarszałek Strzałkowski zapewniał, że to nowe rozdanie i roztaczał przed nami wizję zupełnie nowego przebiegu – mówił Andrzej Cieślawski, przewodniczący rady miejskiej. - Teraz przychodzą państwo do nas z jednym, oprotestowanym wariantem, pokrywającym się z korytarzem zarezerwowanym w planie, żebyśmy to my wzięli na siebie odpowiedzialność – dodał przewodniczący.
Przedstawiciele MZDW odpierali zarzuty. - Chcąc uszanować własność prywatną, założyliśmy poprowadzenie trasy w korytarzu zarezerwowanym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który uznaliśmy za wyraz oczekiwań mieszkańców
– mówił Mariusz Kozera, zastępca dyrektora ds. inwestycji MZDW. - Jeśli jednak są państwo innego zdania, na etapie postępowania środowiskowego przy odpowiedniej argumentacji jest szansa na zmianę przebiegu, jeśli inne rozwiązanie okaże się lepsze dla ludzi – dodał urzędnik.
- Jeśli mieszkańcy będą protestować, Regionalny Dyrektor Ochrony środowiska nie wyda decyzji i wrócimy do punktu wyjścia. Może więc warto teraz pochylić się nad tym, żeby drugi wariant uwzględniał alternatywny przebieg obwodnicy. Apeluję o projekt ominięcia Parceli i Cieciszewa – namawiał burmistrz Kazimierz Jańczuk. W odpowiedzi Mariusz Kozera wytknął samorządowcom, że mimo protestów mieszkańców, nie zrobili nic, by zmienić plan. Dodał również, że nie ma idealnego rozwiązania. - Teraz protestują mieszkańcy Parceli i Cieciszewa. Jeśli zaproponujemy inny przebieg, zaczną protestować mieszkańcy Dębówki lub innych miejscowości. To państwo powinni wypracować wspólne stanowisko w tej sprawie – przekonywał Mariusz Kozera.

Długa, droga do drogi

Nie zabrakło także pytań o przybliżony termin budowy nowej drogi. Niestety, przedstawiciele MZDW nie potrafili na nie odpowiedzieć. Jak wiadomo obwodnica nie zmieściła się w finansowych planach rządu na lata 2014-2020. Jednak urzędnicy MZDW chcieliby do końca przyszłego roku uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, by jak najszybciej móc ubiegać się o dofinansowanie unijne na budowę. Koszty inwestycji mogą wynieść nawet ok. 1 mld złotych i tak na prawdę nie wiadomo, kiedy samorząd województwa zbierze taką kwotę. Teraz przed projektantami kolejny krok - prace nad tzw. oceną oddziaływania na środowisko, w ramach której zostanie przeprowadzona m.in. analiza akustyczna. Od jej wyników zależeć będzie, czy i gdzie na planowanej trasie zostaną zamontowane ekrany dźwiękochłonne.
Mieszkańcy, którzy nie uczestniczyli we wtorkowych konsultacjach, swoje uwagi i wnioski do projektu obwodnicy mogą składać w formie pisemnej. MZDW będzie przyjmował je do 4 grudnia. Po przeanalizowaniu opinii mieszkańców do Regionalnej Dyrekcji Ochrony środowiska zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Na tym etapie mieszkańcy również będą mogli zgłaszać swoje zastrzeżenia.

Grzegorz Traczyk http://kurierpoludniowy.pl/wiadomosci.php?art=12259
Awatar użytkownika
Justi
 
Posty: 588
Rejestracja: wt sty 01, 2013 3:42 pm

OBWODNICA KONSTANCINA-JEZIORNY

Postautor: Justi » pt lis 22, 2013 11:45 pm

Mieszkańcy gminy Konstancin-Jeziorna we wtorek (19 października) poznali wstępny przebieg obwodnicy miasta. Konsultacje społeczne dotyczące planowanej inwestycji przeprowadził Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich. Pytań było wiele, jednak nie na wszystkie padły odpowiedzi.

Samorząd i mieszkańcy Konstancina-Jeziorny na obwodnicę, która wyprowadzi ruch ciężarowy z miasta czekają od wielu lat. We wtorek (19 października) spółka "Mosty Katowice" zaprezentowała planowany jej przebieg. Na konsultacje społeczne zorganizowane w Zespole Szkół nr 3 przez Mazowiecki Zarząd Dróg w Warszawie przyszło kilkadziesiąt osób, w tym władze gminy i miejscy radni.

Zaskoczenia nie było. Przygotowany przez "Mosty Katowice" projekt jest niemal identyczny z tym opracowanym przez poprzednią firmę. Obwodnica na terenie naszej gminy ma tylko jeden wariant. Zgodnie z nim nowa "724" od północy - na wysokości obecnej ul. Przyczółkowej - będzie się łączyć z wilanowską częścią tej arterii, od wschodu ominie Konstancin-Jeziornę i na południu połączona zostanie z drogą krajową nr 50 lub planowaną obwodnicą Góry Kalwarii.

Ale taki przebieg obwodnicy budzi wątpliwości wśród mieszkańców okolicznych wsi m.in. Parceli i Cieciszewa. - Nie wzięto pod uwagę naszych wniosków - stwierdził jeden z mieszkańców obecnych na spotkaniu - Jaki jest cel budowy tej drogi? W obecnej formie znacznie utrudni nam ona dojazd do Warszawy i skieruje w pobliże naszych domów duży ruch tranzytowy. Gdzie alternatywne rozwiązania?

Podobne uwagi mieli również samorządowcy - Kazimierz Jańczuk, burmistrz gminy Konstancin-Jeziorna i Andrzej Cieślawski, przewodniczący rady miejskiej.

Mariusz Kozera, zastępca dyrektora ds. inwestycji MZDW bronił prezentowanego projektu i podkreślał, że powstał on zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. - Budowa tej drogi pozwoli na płynniejszy i bezpieczniejszy ruch - zaznaczył. - Poza tym wyprowadzi ruch ciężarowy z miasta i odciąży istniejącą trasę Warszawa-Góra Kalwaria.

Nie zabrakło też pytań o termin realizacji inwestycji. Niestety, konkretne daty nie padły. Teraz przed projektantami kolejny krok - prace nad tzw. oceną oddziaływania planowanej drogi na środowisko. - Zostanie przeprowadzona m.in. analiza akustyczna - wyjaśniał Marcin Sucheta, przedstawiciel spółki "Mosty Katowice". - Od jej wyników zależeć będzie m.in. czy i gdzie na planowanej trasie zostaną zamontowane ekrany dźwiękochłonne.

Przygotowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest niezbędne, by uzyskać od Regionalnej Dyrekcji Ochrony środowiska decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. - Gotowy raport zostanie podany do publicznej wiadomości - zapewniał Mariusz Kozera. - Każda strona, w określonym terminie, będzie mogła składać wnioski i uwagi.

Inwestor liczy, że komplet dokumentów, w tym decyzję środowiskową otrzyma do końca przyszłego roku. Później zacznie się szukanie środków na realizację inwestycji.

Mieszkańcy, którzy nie uczestniczyli we wtorkowych konsultacjach swoje uwagi i wnioski do projektu obwodnicy mogą składać w formie pisemnej (specjalny formularz do pobrania poniżej). MZDW przyjmuje je do 4 grudnia.

Materiały prezentowane podczas spotkania 19 września można znaleźć na stronie internetowej MZDW w zakładce "Konsultacje społeczne" http://www.mzdw.pl/konsultacje.php

Tak ma przebiegać droga wojewódzka nr 724 przez gm. Konstancin-Jeziorna

Obrazek

http://www.konstancinjeziorna.pl/index. ... &menu_id=0
Awatar użytkownika
Justi
 
Posty: 588
Rejestracja: wt sty 01, 2013 3:42 pm


Wróć do Sprawy mieszkańców gminy Konstancin-Jeziorna

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości

cron