Od 1 kwietnia Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie będzie samodzielnie obsługiwać linię podmiejską 742. Umożliwi to wprowadzenie autobusów przegubowych w godzinach szczytu.
Niestety, z powodu zarządzonych przez ZTM oszczędności „czerwoniaki” nie dojadą do stacji metra, a jedynie do przystanku Wilanów. Poza tym likwidacji mają ulec kursy, które kończyły się w Brześcach.
To wszystko tydzień temu burmistrzowie Góry Kalwarii i Konstancina-Jeziorny – Dariusz Zieliński i Kazimierz Jańczuk – usłyszeli na spotkaniu z dyrektorem ZTM Leszkiem Rutą.
Kością niezgody pozostaje wysokość gminnych dopłat do kursów. Stołeczny przewoźnik chciałby, aby pokrywały one 60 procent łącznych kosztów, samorządy godzą się na 40. Negocjacje trwają.
Wprowadzone przez ZTM zmiany mają obowiązywać do końca czerwca tego roku.
Piotr Chmielewski
http://nadwisla.pl/index.php?pokaz=arch ... st&id=2024
Oszczędności stołecznego ratusza mogą odbić się na podmiejskiej komunikacji. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie zażądał od gmin powiatu piaseczyńskiego zwiększenia opłat. Pod znakiem zapytania stanęło funkcjonowanie „wspólnego biletu”, uprawniającego do korzystania z pociągów i autobusów na terenie gmin Piaseczno i Lesznowola. Jednak oba samorządy zgodziły się na wyższe stawki. Ważą się natomiast losy autobusu linii 742, który kursuje na trasie Metro Wilanowska-Konstancin-Jeziorna-Góra Kalwaria
W związku z brakiem porozumienia między przedstawicielami stolicy i Kolei Mazowieckich ZTM wypowiedział gminie Piaseczno i Lesznowola porozumienie dotyczące „wspólnego biletu”. ZTM zażądał od gmin większych opłat za komunikację podmiejską. W przypadku braku porozumienia po 31 marca mieszkańcy mogli stracić możliwość korzystania zarówno z pociągów Kolei Mazowieckich, jak i autobusów w ramach karty miejskiej i biletów okresowych ZTM. Tak się jednak nie stanie – długie negocjacje samorządowców przyniosły spodziewany efekt. Nie obyło się jednak bez zwiększenia kosztów. Gmina Piaseczno zapłaci miesięcznie o 4,3 tys. złotych więcej. Roczna dopłata do podróżowania koleją w 2013 roku wyniesie więc prawie 1,3 mln złotych. W sumie dopłaty pochłoną aż 7 mln złotych. Wynegocjowane warunki będą obowiązywały do końca roku. Warto dodać, że koszty utrzymania wspólnej komunikacji z roku na rok rosną. W 2010 roku piaseczyński samorząd płacił ZTM 3,3 mln zł, w 2011 roku opłata wzrosła do 5 mln zł. Natomiast w 2012 roku sięgnęła już kwoty 6,4 mln zł.
Miało być tak pięknie
Ciągle ważą się losy linii 742, która została uruchomiona w 2011 roku i połączyła Warszawę (Metro Wilanowska) z Konstancinem-Jeziorną i Górą Kalwarią. Konstanciński samorząd chciał uruchomić nową linię, która jeździłaby z pętli Metro Wilanowska przez Konstancin-Jeziornę (ul. Wilanowską) w stronę gminy Góra Kalwaria. Władze sąsiedniej gminy zainteresowały się pomysłem i zgodziły się partycypować w kosztach nowego połączenia. 1 września 2011 roku na trasę wyruszył zupełnie nowy autobus ZTM linii 742. Nowa linia okazała się strzałem w dziesiątkę – cieszy się ogromnym powodzeniem zarówno mieszkańców gminy Konstancin, jak i Góry Kalwarii, do której dotychczas nie docierał żaden podmiejski autobus ZTM. Samorządowcy zapowiadali rozwój nowego połączenia. Od lutego ubiegłego roku zwiększono liczbę kursów do centrum Góry Kalwarii. Wcześniej tylko co drugi autobus przemierzał tę trasę.
Ograniczenie zamiast rozwoju
Nic nie zapowiadało, że ZTM będzie chciał ograniczyć liczbę kursów lub nawet zamknąć linię, dając samorządowcom czas do końca marca na znalezienie dodatkowych funduszy na jej funkcjonowanie. - ZTM postawił nas pod ścianą – przyznaje Kazimierz Jańczuk, burmistrz Konstancina-Jeziorny. - Zażądał od nas finansowania tej linii na poziomie 60 proc. całości kosztów. Za funkcjonowanie linii 742 Zarząd Transportu Miejskiego zaproponował nam więc kwotę o ponad 100 proc. wyższą niż dotychczas. Podczas negocjacji zgodziliśmy się na pokrycie 40 proc. kosztów, a ostatecznie stanęło na 50 proc. - dodaje burmistrz. Samorządy Góry Kalwarii i Konstancina-Jeziorny miałyby więc pokryć połowę kosztów funkcjonowania linii, ale na razie tylko przez trzy najbliższe miesiące – do czerwca. ZTM proponuje zastąpienie obecnego autobusu „przegubowcem”, który rozładowałby tłok. Jednak chce ograniczyć liczbę kursów i skrócić trasę. Autobus będzie dojeżdżał tylko do Wilanowa. - Pewnie w przyszłym tygodniu wspólnie z burmistrzem Góry Kalwarii Dariuszem Zielińskim podejmiemy decyzję w tej sprawie. Na pewno musimy dokładnie przeanalizować czy za tę cenę należy utrzymywać tę linię z mniejszą liczbą kursów i skróconą trasą, czy też zastanawiać się nad ogłoszeniem własnego przetargu – dodaje Kazimierz Jańczuk. Przedstawiciele obu samorządów są zgodni, co do tego, że połączenie autobusowe na tej trasie jest niezwykle potrzebne i należy je zapewnić mieszkańcom obu gmin.
Z Prażmowa do Piaseczna
Zmiany nastąpią również w gminie Prażmów, w której w ubiegłym roku została uruchomiona pierwsza lokalna linia L19. Mikrobus, który w ramach tzw. wspólnego biletu umożliwia mieszkańcom dotarcie do Zalesia Górnego i dogodną przesiadkę do Piaseczna, uruchomił samorząd gminy Prażmów we współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie. 1 marca zostały zawieszone kursy w niedziele i święta. Przygotowany został projekt zmian w kursowaniu linii, zakładający wydłużenie trasy do Piaseczna. Gmina Prażmów uzyskała zgodę na korzystanie z przystanków komunikacji zbiorowej, znajdujących się na planowanej wydłużonej trasie na obszarze gminy Piaseczno. Aktualnie trwają szczegółowe ustalenia z ZTM dotyczące nowego rozkładu jazdy.
FOTO: Od kwietnia autobus linii 742 będzie dojeżdżał tylko do Wilanowa
Grzegorz Traczyk
http://www.kurierpoludniowy.pl/wiadomosci.php?art=10735
My kobiety jesteśmy aniołami, a gdy się nam podetnie skrzydła, lecimy dalej - na miotle:)